Rådgivning kring Mesh-nätverk

Permalänk

Rådgivning kring Mesh-nätverk

Hej alla,

Jag är i akut behov av att uppgradera vårt wifi-nätverk och överväger att investera i ett Mesh-system. Situationen är följande:

- Vi bor i ett hus med tre våningar, byggt på 1920-talet, där väggar och golv är av betong.
- Routern är placerad på entréplan, men signalen når inte ut till alla övervakningskameror som är placerade runt huset.
- Att dra kabel genom golv och tak är inte en önskvärd lösning.

Jag skulle verkligen uppskatta tips och erfarenheter från er som använder Mesh-nätverk i liknande förhållanden. Vilken modell eller lösning har fungerat bra för er? Stabilitet och bra täckning är prioriterat!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Jag har kört Netgears lite dyrare prylar och dom fungerar bra, dock så har jag kört kablat backhoul för att få lite bättre prestanda.
Finns det gamla telejack osv i ditt hus så kan man ibland nyttja de rören för att dra nätverkskabel i, då kan du köra kablat.
Det är inget krav men för en bättre prestanda om du t.ex. spelar.

Permalänk
Hedersmedlem

Några saker att tänka på.

Du måste kunna få till bra uppkoppling mellan mesh-enheterna, annars blir nätet långsamt. Det är lätt att lura sig att tro att allt är bra bara för att du har bra mottagning på din telefon eller dator, men med ett mesh-system så är det inte det enda som betyder något.
Om du tar din telefon och går runt i huset på lite olika platser och kollar vad du får för mottagning så ska du helst sätta mesh-enheterna så tätt att du har full styrka mellan dem. Och detta beror på att länken mellan meshenheterna kommer att ha mycket större belastning än från din telefon till närmaste mesh, de behöver alltså bättre kommunikation mellan varandra.

Det bästa är därför att dra sladd mellan meshenheterna. Kopplar du alla dem via nätverk så har de bra kommunikation mellan varandra och du kan utnyttja systemet fullt ut. Vill man absolut inte dra sladd så finns det mesh-system som har separat nätverk för kommunikation mellan mesh-enheterna. Detta hjälper fantastiskt mycket då de inte behöver dela etern med andra enheter när de pratar med varandra. Jag tipsade om några i en tidigare tråd här som jag nu inte hittar, men jag har för mig att det var TP-Link Deco XE75 och ASUS ZenWiFi AX (XT8).

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rickardeklof1:

- Vi bor i ett hus med tre våningar, byggt på 1920-talet, där väggar och golv är av betong.
- Routern är placerad på entréplan, men signalen når inte ut till alla övervakningskameror som är placerade runt huset.
- Att dra kabel genom golv och tak är inte en önskvärd lösning.

Du kommer sannolikt inte få markant bättre täckning utomhus genom att bara byta prylar. Det finns gränser för hur mycket man kan förbättra antennkonstruktioner och klienternas förmågor påverkas inte alls genom att byta trådlös router. Sändningseffekt är lagreglerad och samma på alla modeller (dock finns klienter som sänder svagare för att spara energi). Beamforming kan förbättra, men bara åt ett håll, inte åt hållet där trafiken går från övervakningskameror. Val av frekvenband och kanal spelar roll.

Skaffa en jättelång ethernet-kabel så att du kan flytta runt din befintliga router och mäta vilken förbättring du kan få med alternativa placeringar.

Sedan får du klura ut hur/om du kan dra kablar vissa sträckor. Genom karmar, under trösklar, bakom lister, ute på fasaden, genom krypgrunden osv, ifall du inte kan borra. Om inneväggarna är trä så har du såklart en något enklare situation både för radiotrafik och för kabeldragning. Med tur räcker det då med en meshenhet på vardera sidan av huset.

Om den fysiska verkligheten sätter gränser går det inte att betala sig runt problemet. Ta reda på exakt vilka gränser du har att ta hänsyn till.

Permalänk
Medlem

Beroende på hur bra täckning du har idag kring huset så kommer det fungera olika bra. Där du tänker placera mesh-punkterna behöver du redan idag ha bra täckning. Annars kommer det inte fungera. Då behöver du kabel för att förlänga.

Kan inte tipsa om någon modell eller fabrikat

Permalänk
Medlem

mesh kan hjelpa dig med täckning, dok använder den ju wireless backhaul så er det dårlig mellan noderna kommer det bli trøgt potentiellt. köp nått 3 nod setup på öppet köp och testa.

jag hade forsøkt med ethernet i listor etc och dragit kabel mellan accesspunkterna, och kört unifi

Permalänk
Medlem

Jag kör trådlöst mesh av Ubiquiti för samma behov som dig för jag vill inte börja dra kabel hela vägen då det blir såpass komplicerat att dra kabel längs under yttertaket (2 våningshus) i säkert ~30m och genom väggen in till utbyggnaden osv och skulle endast ha för övervakningskameror så att hastigheten avtar vid varje accesspunkt spelade ingen större roll bara det är stabilt.

Jag har nog inte haft några bekymmer själv fast jag kört t.o.m. 2 trådlösa hops... i mitt fall har jag första accesspunkten kopplat via kabel till routern i andra våningen i en skrubb och därifrån skickar jag över trådlöst till andra lägenheten (är en villa där det är liksom två hem i ett) som är obebodd i ett litet vindsfönster med 2/3 träväggar emellan och därifrån till en utbyggnad. I utbyggnaden har jag valt att sätta en PoE switch som accesspunkten är kopplat till så jag kan förstås välja att köra PoE kameror också till den. Har två st som kör via PoE i utbyggnaden men sen en 3:e kamera är kopplat via wifi till bilgaraget en bit bort (kanske 15~20m från utbyggnaden) och förvånsvart så har det funkat stabilt utan bekymmer. Visst droppar ju hastigheten ordentligt vid det laget om man kollar vad man får för Wifi hastighet vid bilgaraget, tror det handlade om ca 20~25Mbit (då jag hade 100/100Mbit, nu bytt till 300/300 men har inte mätt wifi hastigheten ännu, sådär tumregeln är väl ca halvering vid varje wifi hop men det beror förstås lite på avstånd/väggar/utrustning/inställningar) men kameran behöver ju bara typ max 10Mbit eller något sånt beroende på bandbredd man kör för video kvalitén. Förstås blir det massa packetloss kan ju det börja strula med video feeden till kameran osv, min Wifi kamera vid bilgaraget har nog försvånansvärt lite packetloss men som sagt det kan variera mycket på situationen detdär, jag spenderade ganska mycket tid på att optimera wifi kanalerna och accesspunkternas signalstyrka osv, gjorde ganska stor skillnad i stabilitet/hastighet.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB