Hur återställer jag filer från backup utan att skriva över Windows?

Permalänk

Hur återställer jag filer från backup utan att skriva över Windows?

(Ursäkta om texten är aningen konstig, skrev den först på engelska som jag postade till Reddit, men har inte fått svar där så jag körde in texten genom chatGPT)

Förra veckan hade jag Windows 10 på min dator och bestämde mig för att äntligen uppgradera till Windows 11 (version 24H2). Tyvärr visade det sig att just den versionen ställer till med en massa problem för många användare, inklusive mig. Så jag valde att nedgradera till version 23H2 istället, och det fungerar nu som det ska.

Problemet:

Innan jag gjorde några ändringar tog jag en backup på alla mina filer till en extern hårddisk. När jag uppgraderade till 24H2 lyckades jag på något sätt återställa alla mina filer utom själva Windows 10-systemfilerna, utan att skriva över det nya operativsystemet. Men nu när jag har gått ner till 23H2 och vill göra samma sak, har jag ingen aning om hur jag gjorde det förra gången!

Finns det något smidigt sätt att återställa mina gamla filer (utan att ta med Windows 10-systemet) till min nuvarande installation av Windows 11 (23H2)?

Jag har hört att man kanske kan montera backupen och sen kopiera över de filer man behöver manuellt, men jag känner mig lite osäker. Det är nämligen väldigt mycket filer jag vill återställa – i princip allt utom gamla systemfiler. Särskilt viktiga grejer som AppData och registernycklar så att mitt "nya" Windows fungerar ungefär som det gjorde tidigare.

Alla tips och råd tas tacksamt emot!

Visa signatur

| 𝒜𝐼 𝒸𝑜𝓃𝓃𝑜𝒾𝓈𝓈𝑒𝓊𝓇 |
| https://suno.com/@hunt3rseeker | https://civitai.com/user/Hunt3rseeker 🔞|
| RTX 4070 Ti Super 16GB Expert | AMD Ryzen 7 3700x | Gigabyte B550M DS3H | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | EVGA 750 B5 750W | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair 5000D Core Airflow | ASUS ROG Strix Flare MX Red | Logitech G502 Hero |

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

"Innan jag gjorde några ändringar tog jag en backup på alla mina filer till en extern hårddisk. "

Vilken typ/form eller smak av backup?

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

"Innan jag gjorde några ändringar tog jag en backup på alla mina filer till en extern hårddisk. "

Vilken typ/form eller smak av backup?

Gjorde den via EaseUS Todo Backup. Typen vet jag inte mer än att slutprodukten är .pbd och klassas som en mapp. Om du undrar ifall jag klonade disken hellre än backa upp så gjorde jag inte det. Besvarade det frågan?

Visa signatur

| 𝒜𝐼 𝒸𝑜𝓃𝓃𝑜𝒾𝓈𝓈𝑒𝓊𝓇 |
| RTX 4070 Ti Super 16GB Expert | AMD Ryzen 7 3700x | Gigabyte B550M DS3H | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | EVGA 750 B5 750W | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair 5000D Core Airflow | ASUS ROG Strix Flare MX Red | Logitech G502 Hero |

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Hunt3rseeker:

Gjorde den via EaseUS Todo Backup. Typen vet jag inte mer än att slutprodukten är .pbd och klassas som en mapp. Om du undrar ifall jag klonade disken hellre än backa upp så gjorde jag inte det. Besvarade det frågan?

- "Om du undrar ifall jag klonade disken hellre än backa upp så gjorde jag inte det."
Jag vet inte vad detta betyder och om något så är det extra otydligt nu.

Du nämnde aldrig vad det var för typ av backup. Det finns rätt många olika typer och de är förmögna att göra olika saker.
EaseUS Todo Backup har nog ingen möjlighet att mountas och öppnas likt en VHD-fil.

Har du gjort en total backup så är det nog en total återställning som gäller. Du får göra lite uppslag på vad som finns i mjukvaran.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

- "Om du undrar ifall jag klonade disken hellre än backa upp så gjorde jag inte det."
Jag vet inte vad detta betyder och om något så är det extra otydligt nu.

Du nämnde aldrig vad det var för typ av backup. Det finns rätt många olika typer och de är förmögna att göra olika saker.
EaseUS Todo Backup har nog ingen möjlighet att mountas och öppnas likt en VHD-fil.

Har du gjort en total backup så är det nog en total återställning som gäller. Du får göra lite uppslag på vad som finns i mjukvaran.

Ursäkta att jag är otydlig, jag är inte så utbildad på operativsystem och tillhörande.
Det jag menade var att jag inte visste vilka typer av backup som finns, och att det enda som stod när jag backade upp disken var "create backup" sedan valde jag diskar, sedan starta. Jag kollade upp det och det verkar som att jag har gjort en "full backup". Med detta "Om du undrar ifall jag klonade disken" så menade jag att jag inte hade gjort en "differential backup"

Iallafall! Jag kollade runt lite i mjukvaran och hittade ett mount-verktyg:

Då antar jag att jag kan kopiera filer från mounten till C:?

Visa signatur

| 𝒜𝐼 𝒸𝑜𝓃𝓃𝑜𝒾𝓈𝓈𝑒𝓊𝓇 |

Permalänk

Jag kan tydligen inte kopiera filer från mounten till C: disken, den ger mig inte tillträde.

Har fått nog med detta för tillfället, tänker att jag bara återställer datorn tillbaka till 24H2. Men när jag försöker köra recovery på EaseUS så nekar den och vill att man ska radera partitions först och sedan klicka på continue.

Det går väl ändå inte att radera partitions när dens OS är igång? Hur fasen gör jag en recovery av backup när systemet är påslaget?

Visa signatur

| 𝒜𝐼 𝒸𝑜𝓃𝓃𝑜𝒾𝓈𝓈𝑒𝓊𝓇 |

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Hunt3rseeker:

Ursäkta att jag är otydlig, jag är inte så utbildad på operativsystem och tillhörande.
Det jag menade var att jag inte visste vilka typer av backup som finns, och att det enda som stod när jag backade upp disken var "create backup" sedan valde jag diskar, sedan starta. Jag kollade upp det och det verkar som att jag har gjort en "full backup". Med detta "Om du undrar ifall jag klonade disken" så menade jag att jag inte hade gjort en "differential backup"

Iallafall! Jag kollade runt lite i mjukvaran och hittade ett mount-verktyg:
<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Då antar jag att jag kan kopiera filer från mounten till C:?

Skrivet av Hunt3rseeker:

Jag kan tydligen inte kopiera filer från mounten till C: disken, den ger mig inte tillträde.

Har fått nog med detta för tillfället, tänker att jag bara återställer datorn tillbaka till 24H2. Men när jag försöker köra recovery på EaseUS så nekar den och vill att man ska radera partitions först och sedan klicka på continue.
<Uppladdad bildlänk>

Det går väl ändå inte att radera partitions när dens OS är igång? Hur fasen gör jag en recovery av backup när systemet är påslaget?

Om du inte kan mounta din fil och plocka filer manuellt så behöver du nog återställa rubbet till en disk. Detta gör du rimligen på en tom disk iom du annars dödar OS och programmet som jobbar.

Du borde dock gräva lite i det där verktyget om att mounta Image och "återställa vissa filer" som det står i verktygstipset.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hunt3rseeker:

<Uppladdad bildlänk>

Normalt så skapar man väl någon typ av BOOT-media (USB) från EaseUS som man kan boota ifrån och då kunna peka på var din backup ligger och att du vill återställa den till där du har Windows nu dvs OS-disken. Antar att det är en image du vill återställa till 24H2. Nuvarande OS-disk raderas då och ersätts med backupen om det nu är hela Windows 24H2 installationen.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"