Summ (e-summ.se)

Permalänk
Medlem

Summ (e-summ.se)

Summ (e-summ.se) kom idag upp som billigast på prisjakt på flera grafikkort som jag är intresserad av.
Verkar vara helt nytt företag från Estland.
Är det ett ställe man vågar beställa från eller är det ett julbedrägeri?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | MB: MSI Pro B650-P WIFI | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | Internminne: Corsair Vengence 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | GPU: INTEL Arc A750 8GB | SDD: Samsung 990 Pro 2TB - Intel 600p 480GB | HDD: 2x Toshiba Enterprise MG09 Series 18TB - WD Elements Desktop 12TB - 2x WD Elements Desktop 5TB - 2x WD 5TB - 3x WD 3TB (70TB total) | Skärm: Dell 2715H | Dell S2721QSA | BenQ G2420DHBL | Philips 233V | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: Corsair RM750x

Permalänk
Officiell jultomte

Hittar inget svart på vitt som säger att det är scam. Men .se domänen registrerades för två månader sen. Inga recensioner på varken den eller den estländska butiken. Ägaren har 5 liknande företag med negativ ekonomiskt rykte & verkar ligga i skuld på samtliga firmorna (förutom 2 som är nyregistrerade och ännu inte har något deklarerat)

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Livsnjutare 😎

Alla som sett johan falk vet ju att estland skall man hålla sig ifrån

Jag hade inte köpt därifrån.
Hellre betalar jag lite mer och vet att jag får kundservice, garantier och inte minst en produkt... men du gör som du vill 😅

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mcgreag:

Summ (e-summ.se) kom idag upp som billigast på prisjakt på flera grafikkort som jag är intresserad av.
Verkar vara helt nytt företag från Estland.
Är det ett ställe man vågar beställa från eller är det ett julbedrägeri?

Är det någon som vet hur man filtrerar bort Summ på butiker man inte vill få notifikation på Prisjakt. Prisjakt hittar inte butiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Hittar inget svart på vitt som säger att det är scam. Men .se domänen registrerades för två månader sen. Inga recensioner på varken den eller den estländska butiken. Ägaren har 5 liknande företag med negativ ekonomiskt rykte & verkar ligga i skuld på samtliga firmorna (förutom 2 som är nyregistrerade och ännu inte har något deklarerat)

https://i.imgur.com/DSixn7o.png

Tack så mycket för detektivarbetet. Valde att beställa från annat ställe.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | MB: MSI Pro B650-P WIFI | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | Internminne: Corsair Vengence 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | GPU: INTEL Arc A750 8GB | SDD: Samsung 990 Pro 2TB - Intel 600p 480GB | HDD: 2x Toshiba Enterprise MG09 Series 18TB - WD Elements Desktop 12TB - 2x WD Elements Desktop 5TB - 2x WD 5TB - 3x WD 3TB (70TB total) | Skärm: Dell 2715H | Dell S2721QSA | BenQ G2420DHBL | Philips 233V | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

Jag ser på sidan att det är en pålitlig onlinebutik.
Vore ju konstigt att skriva ut det om dom INTE var pålitliga, eller hur?

Permalänk
Sötast

Det finns klarna som betalmetod så dina pengar bör vara trygga.
Det som är osäkert är väl allt annat som t.ex leveranstid, garanti & support.

Permalänk
Medlem

Hej! Jag gjorde ett misstag! jag beställde från denna webbplats genom prisjakt. Jag tyckte det var pålitligt. jag inte uppmärksammade någonting på webbplatsen. Jag betalade via Klarna så mina pengar borde vara säkra, eller?

Fel grammatik
Permalänk
Medlem
Skrivet av MaximTT:

Hej! Jag gjorde ett misstag! jag beställde från denna webbplats genom prisjakt. Jag tyckte det var pålitligt. jag inte uppmärksammade någonting på webbplatsen. Jag betalade via Klarna så mina pengar borde vara säkra, eller?

betalade du via klarna är det ju bara att vänta med att betala tills du fått det du köpte och kollat att det fungerar

Permalänk
Medlem

ja jag betalade via klarna med swish, så jag hoppas att om jag inte får varan så kan jag få tillbaka pengarna, den enda anledningen till att jag trodde att den var säker var att den hade klarna i sig 😭

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av MaximTT:

ja jag betalade via klarna med swish, så jag hoppas att om jag inte får varan så kan jag få tillbaka pengarna, den enda anledningen till att jag trodde att den var säker var att den hade klarna i sig 😭

Du har betalat med Swish via Klarnas betalportal.
Tyvärr är detta kanske det sämsta sättet att betala något på. Det finns absolut noll skydd för konsument vid användandet av swish vid köp. Kortköp har du iaf skydd att kunna reklamera transaktionen hos kortutgivaren.

Att det står Klarna i detta fallet har ingen betydelse. Köper du via Klarna-faktura så har du dock skydd.
Tyvärr, håller tummarna att du får produkt eller pengar men om produkt inte dyker upp så tror jag det är mycket svårt att få ut några pengar.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Dök upp för mig med, allt medsidan skriker "SPRING" i min hjärna.

Bra pris på 6750 xt dock, önskar det var på riktigt..

Permalänk
Medlem

Summ är borttagen från Prisjakt och är under utredning. Anledningen till att dom ens lyckades dyka upp på svenska Prisjakt är för att Summ/E-Summ har fungerat bra i Finland och på deras Prisjaktvariant.

Hoppas att ni som tyvärr påbörjat en affär med Summ lyckas få varan eller pengarna tillbaka inom kort!

Permalänk

@MaximTT Har du hört något mer?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Du har betalat med Swish via Klarnas betalportal.
Tyvärr är detta kanske det sämsta sättet att betala något på. Det finns absolut noll skydd för konsument vid användandet av swish vid köp. Kortköp har du iaf skydd att kunna reklamera transaktionen hos kortutgivaren.

Att det står Klarna i detta fallet har ingen betydelse. Köper du via Klarna-faktura så har du dock skydd.
Tyvärr, håller tummarna att du får produkt eller pengar men om produkt inte dyker upp så tror jag det är mycket svårt att få ut några pengar.

Hm.
Varför står det inte med som undantag hos dem isåfall?
Se t ex: https://www.klarna.com/se/beskrivning-av-klarnas-koparskydd/

Jag ser inget på den sidan som gör att Swish-betalningar skulle vara undantagna. Var kan man läsa mer om det?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Varje år runt jul brukar bedragare skapa onlinebutiker med priser som är för bra för att vara sanna, precis som den här.

Permalänk
Medlem

Jag meddelade precis vad som hände till Klarna och de lyckades stoppa betalningen. Jag väntar fortfarande på en återbetalning, jag kommer att hålla er uppdaterade. Jag fick det här mejlet från e-summ

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaximTT:

Jag meddelade precis vad som hände till Klarna och de lyckades stoppa betalningen. Jag väntar fortfarande på en återbetalning, jag kommer att hålla er uppdaterade. Jag fick det här mejlet från e-summ

<Uppladdad bildlänk>

Om det är ett företag som lurar sina kunder så är det oviktigt vad de säger, de vill bara förhala det så länge det går och inget annat. Vd Klarna säger är däremot viktigt och jag hoppas att du får tillbaka dina pengar genom dem för jag tvivlar på att blufföretaget kommer återbetala självmant.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Om det är ett företag som lurar sina kunder så är det oviktigt vad de säger, de vill bara förhala det så länge det går och inget annat. Vd Klarna säger är däremot viktigt och jag hoppas att du får tillbaka dina pengar genom dem för jag tvivlar på att blufföretaget kommer återbetala självmant.

Lycka till!

Tyvärr har jag inte bott tillräckligt länge i sverige, så jag kunde inte veta vad som är bra och dåligt. Jag trodde bara att pris jaket och klarna var säkra. Så nu kanske jag har förlorat en bra summa pengar. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaximTT:

Tyvärr har jag inte bott tillräckligt länge i sverige, så jag kunde inte veta vad som är bra och dåligt. Jag trodde bara att pris jaket och klarna var säkra. Så nu kanske jag har förlorat en bra summa pengar. Tack!

Håller tummarna för att du får tillbaka alla pengarna, om det är något jag riktigt avskyr så är det företag som lurar sina kunder.

Samtidigt tycker jag att prisjakt borde tvingas till mer ansvar för vilka företag som får lista sina varor, prisjakt kommer undan med allt och de har totalt grundlurat sina besökare sen prisjakt bytte ägare och ALLT skiftats till att göra de betalande (och alltför ofta bluffande) företagen glada.

Och prisjakt VET att företagen missköter sig men de vägrar göra något åt det och de gör det medvetet svårt(omöjligt) att sålla bort rötägg till företag, allt för $$$ från scamföretagen. Prisjakt har blivit en riktig skitsida och om de ansvariga läser det här så önskar jag er all olycka ni kan få, det är det minsta ni förtjänar.

DET borde ni på sweclockers göra oss alla techälskare en tjänst och riktigt gräva fram allt dåligt som prisjakt har kommit undan med så länge. Att klippa/klistra/googleöversätta många av nyheterna på startsidan är inte värdigt en samlingsplats för en så här stor tech-community. Grävande journalistik och att inte böja sig för de stora sidorna/företagen och deras ekonomiska makt vore ett nyårslöfte ni borde avge

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaximTT:

<Uppladdad bildlänk>

Seriöst företag med en hotmail adress till sin ansvariga?

Till trådskaparen: Nästa gång du känner behovet att skapa en forumtråd för att se om en sida är pålitlig så är det en tydlig varningsklocka. Handla nån annanstans.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Håller tummarna för att du får tillbaka alla pengarna, om det är något jag riktigt avskyr så är det företag som lurar sina kunder.

Samtidigt tycker jag att prisjakt borde tvingas till mer ansvar för vilka företag som får lista sina varor, prisjakt kommer undan med allt och de har totalt grundlurat sina besökare sen prisjakt bytte ägare och ALLT skiftats till att göra de betalande (och alltför ofta bluffande) företagen glada.

Och prisjakt VET att företagen missköter sig men de vägrar göra något åt det och de gör det medvetet svårt(omöjligt) att sålla bort rötägg till företag, allt för $$$ från scamföretagen. Prisjakt har blivit en riktig skitsida och om de ansvariga läser det här så önskar jag er all olycka ni kan få, det är det minsta ni förtjänar.

DET borde ni på sweclockers göra oss alla techälskare en tjänst och riktigt gräva fram allt dåligt som prisjakt har kommit undan med så länge. Att klippa/klistra/googleöversätta många av nyheterna på startsidan är inte värdigt en samlingsplats för en så här stor tech-community. Grävande journalistik och att inte böja sig för de stora sidorna/företagen och deras ekonomiska makt vore ett nyårslöfte ni borde avge

Jag håller med till 100 procent. även om kunderna har ansvar att kolla hemsidan och se till att allt är klart, tycker jag att Prisjackt kan erbjuda åtminstone ett lager av skydd mot sina användare. Jag skulle inte ha hittat den här sidan om det inte var för prisjakt. Jag är 100 procent skyldig till detta. men jag trodde ärligt talat prisjakt kollar företag innan de är på deras app. Jag hoppas att ingen är så dum som jag, och att jag kan få tillbaka pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Varför står det inte med som undantag hos dem isåfall?

Jag ser inget på den sidan som gör att Swish-betalningar skulle vara undantagna. Var kan man läsa mer om det?

Jag misstänker att Swish inte är "Klarna-konto". Det är ju en direktbetalning, där Klarna tillhandahåller en teknisk lösning för det. Men lyckligtvis verkar det ju som att pengarna kommer kunna återbetalas ändå. Hur som helst ser jag absolut ingen poäng med Swish via Klarna. Att ta det på gratis faktura är ju så mycket smidigare och säkrare.

Skrivet av MaximTT:

Prisjakt och Klarna är bra och säkra men de är båda bara mellanhänder. Prisjakt listar butiker och låter folk betygsätta butikerna. Finns det få (Eller dåliga) betyg är det upp till dig att undersöka saken nämre.
Samma med Klarna, de har vissa skydd (som att handla mot faktura) men det är inte deras ansvar om du betalar en faktura, produkten går sönder om någon månad och butiken vägrar reklamation eller har upphört att existera.