TV-guiden 2024/25 – diskussiontråden

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

"flicker issues?" Det kan vara vad som helst, inklusive sådant som inte berör din användning. Det behövs en specifik beskrivning över vad som avses. MQLED80 är samma som C805 och den har jag testat. Den har inget generellt problem med flimmer vad jag såg, men kan förstås i en specifik situation säkert alstra flimmer för någon. Går alltid att finna något fel på någon TV, särskilt i den här klassen. Gäller bara att sätta det i rätt sammanhang.

Hänvisar denna tråd och video:

https://www.reddit.com/r/tcltvs/comments/1ic51u7/tcl_tv_flick...

Kan ju iof vara ett "barn problem" dessutom verkar det ju finnas en fix..

Nåja,annars prisvärd tror du?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Skywalker74:

Hänvisar denna tråd och video:

https://www.reddit.com/r/tcltvs/comments/1ic51u7/tcl_tv_flick...

Kan ju iof vara ett "barn problem" dessutom verkar det ju finnas en fix..

Nåja,annars prisvärd tror du?

Det där var inget flimmer utan ett exempel på FALD som arbetar väldigt tydligt med sitt tändande och släckande. Man ser hur ljuset i bilden ändrar sig efter hur bildens innehåll förändras. Det problemet kan man få på alla TV med en FALD och handlar i slutändan om hur man ställer in TV:n, vilket diskussionen i länken också tar upp.

Jag brukar i tester gå igenom hur olika FALD-inställningar påverkar och vilka som ger mest problem av den här sorten. Det är nästan alltid "High"-lägen för dimmingen som gör tändande och släckande mer tydligt. Detta förvärras sedan av andra no-no-inställningar som dynamisk kontrast och liknande.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Det där var inget flimmer utan ett exempel på FALD som arbetar väldigt tydligt med sitt tändande och släckande. Man ser hur ljuset i bilden ändrar sig efter hur bildens innehåll förändras. Det problemet kan man få på alla TV med en FALD och handlar i slutändan om hur man ställer in TV:n, vilket diskussionen i länken också tar upp.

Jag brukar i tester gå igenom hur olika FALD-inställningar påverkar och vilka som ger mest problem av den här sorten. Det är nästan alltid "High"-lägen för dimmingen som gör tändande och släckande mer tydligt. Detta förvärras sedan av andra no-no-inställningar som dynamisk kontrast och liknande.

Aha då hänger jag med tack!🙏🏻

Med denna 55 tummare som demo tv för 5000 måste väl ändå vara ett bra köp?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Skywalker74:

Aha då hänger jag med tack!🙏🏻

Med denna 55 tummare som demo tv för 5000 måste väl ändå vara ett bra köp?

Vad som är ett bra köp kan bara du avgöra. En demo kan vara friskt använd och kantstött på sätt man inte ser. Alla har olika åsikter om vad sådant innebär för deras personliga innebörd av orden "bra köp".

Priset är i alla fall lågt för vad den modellen historiskt har kostat i alla fall, vilket ett demo-exemplar också bör kosta.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Vad som är ett bra köp kan bara du avgöra. En demo kan vara friskt använd och kantstött på sätt man inte ser. Alla har olika åsikter om vad sådant innebär för deras personliga innebörd av orden "bra köp".

Priset är i alla fall lågt för vad den modellen historiskt har kostat i alla fall, vilket ett demo-exemplar också bör kosta.

Jo självklart avgör jag det 👍🏻

Tusen tack för att du svarar och lägger ned tid! 🙏🏻

Permalänk
Medlem

Elgiganten har återigen TV-rea för den som har plånboken i startgroparna

Permalänk
Medlem

Hej! Jag går i tankarna om att köpa ny tv. Jag upplever mitt vardagsrum som relativt ljust (stort snetaksfönster) + vanligt balkongfönster som lyser in mot TV:n på eftermiddagarna under soliga dagar. TV:n skall mestadels användas för att kolla på sport som fotboll.

Jag vill ha en 65 tum, och har en budget på runt 10-12 tusen. Vad är det bästa för detta pris?

Mvh Marcus

Visa signatur

[AMD Ryzen 5600x]--[212 Evo Black Edition RBG]--[Zotac 3070ti]--[ASUS ROG STRIX B550-F GAMING]--[Corsair Vengeance RGB PRO SL32 GB 3600MHz]--[Mission SG GGX 3.5 Tempered glass]--Samsung SSD 970 EVO PLUS 500GB--[ 111GB Corsair Force GT]--[ 465GB WD]--[Windows 10 Pro x64]--[LG UltraGear 27GL850 x 2 & ASUS VG248QE]--[Ducky One 2 Mini]--[Razer Deathadder Chroma]--[Xbox Series X]

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av St1ckan:

Hej! Jag går i tankarna om att köpa ny tv. Jag upplever mitt vardagsrum som relativt ljust (stort snetaksfönster) + vanligt balkongfönster som lyser in mot TV:n på eftermiddagarna under soliga dagar. TV:n skall mestadels användas för att kolla på sport som fotboll.

Jag vill ha en 65 tum, och har en budget på runt 10-12 tusen. Vad är det bästa för detta pris?

Priserna varierar hela tiden, så vad du kan utgå från är guiden: https://www.sweclockers.com/artikel/40090-tv-guiden-hitta-rat... och se vilka modeller som har hög ljusstyrka och därigenom avgränsa modeller du ska titta efter. Budgeten är för låg för att få en 65:a med både hög ljusstyrka och bra reflexfilter. Eftersom det är sport på soliga dagen som är prioritet så har du i alla fall möjligheten att få rejält med ljusstyrka, vilket är något man kan få utan att spendera allt för mycket i dag.