Varför är B580 så extremt överhypad ?

Permalänk
Medlem

Varför är B580 så extremt överhypad ?

Senaste dagarna har nu tankarna gått runt, runt och mera runt..

Men kan för guds skull inte förstå varför alla överhypar b580 så extremt mycket?

Kortet är inte direkt prisvärt (ligger på exakt samma kr/fps som rx 7600) Sure i usa så ligger B580 på samma pris som RX 7600 (vilket i mitt tycke fortfarande är för dyrt)

Är folk bara så pass glada att det äntligen finns ett tredje alternativ att man inte riktigt ser att B580 är ganska "MEH", onpar med 1,5 år gamla kort som är ersatta om 4-5 månader. Eller har jag helt enkelt missat något? Sure 12gb minne, men är i mitt tycke inte direkt relevant då det oavsett i denna prisklass en undermåttlig upplevelse för spel där det är relevant.

RT känns det inte ens värt att tänka tanken på då 60 fps native fortfarande är långt bort och när hälften av spelen som har RT knappt gör någon skillnad rent grafiskt (ibland rent av sämre iom allt noise) för att samtidigt tanka ner FPS en bra bit under 60.

Tycker själv det är grymt med en 3e aktör, men korten är fortfarande på tok dyra, dom gör precis samma misstag som AMD gjort och lagt sig på tok för nära Nvidia i pris.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

om du tycker produkten är överhypad kanske du ska sluta läsa artiklar om den o se på youtubevideos om den.

Jag har knappt hört nått om den, förutom två artiklar o nått foruminlägg på sweclockers

Kortet är väl bara ett kort, som alla andra. Och ingen kommer välja detta över nvidia om dom har pengarna.. Eller ingen är väl ett starkt ord, finns ju alltid nån som ska vara speciell.

Permalänk
Medlem

Tror att det främst handlar om tre saker:
- Förväntningarna var låga efter förra generationen Intelkort. Därför blev många glatt överraskade.
- Många uppskattar ett budgetkort som inte är fullständigt bakbundet. 12 gb minne, 456gbps minnesbandbredd, hygglig AI-prestanda, osv
- Folk vill verkligen se en tredje aktör lyckas och folk vill verkligen att det ska finnas bra kort i budgetsegmentet.

För egen del hypar jag inte kortet alltför mycket, men jag hoppas att det säljer tillräckligt väl för att Intel ska fortsätta som satsning.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Men kan för guds skull inte förstå varför alla överhypar b580 så extremt mycket?

Kortet är inte direkt prisvärt (ligger på exakt samma kr/fps som rx 7600) Sure i usa så ligger B580 på samma pris som RX 7600 (vilket i mitt tycke fortfarande är för dyrt)

Är folk bara så pass glada att det äntligen finns ett tredje alternativ att man inte riktigt ser att B580 är ganska "MEH", onpar med 1,5 år gamla kort som är ersatta om 4-5 månader. Eller har jag helt enkelt missat något? Sure 12gb minne, men är i mitt tycke inte direkt relevant då det oavsett i denna prisklass en undermåttlig upplevelse för spel där det är relevant.

RT känns det inte ens värt att tänka tanken på då 60 fps native fortfarande är långt bort och när hälften av spelen som har RT knappt gör någon skillnad rent grafiskt (ibland rent av sämre iom allt noise) för att samtidigt tanka ner FPS en bra bit under 60.

Tycker själv det är grymt med en 3e aktör, men korten är fortfarande på tok dyra, dom gör precis samma misstag som AMD gjort och lagt sig på tok för nära Nvidia i pris.

presterar mycket bättre än 7600 i 1080p och speciellt 1440p där 7600 startar runt 3500kr upp till 4100kr
mot b580 som startar på 3400kr upp till 3900kr samt nästan helt fixade drivisar.
vi borde om nånting vara MER hypeade över det för att det äntligen känns att man NÄSTAN får vad man betalar för och att intel förhoppningsvis bara blir bättre och bättre på gpu marknaden nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Vad kostade de 1.5 år gamla korten när de var nya då? Eller är det helt irrelevant?
Grejen är ju att man får ok prestanda för 3500kr på ett nytt kort. Ett segment som senaste åren har kostat betydligt mer.
Får de fart och säljer bra blir ju konkurrenterna helt enkelt tvingade att tänka till.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem

Blev som sagt bara lite fundersam om man missat något, sure är bra kort när dom fungerar, men alla tester, sociala medier, yt kanaler känns nästan som userbenchmark! För ett ok kort som presterar on-par med nuvarande kort men inget mer.

Skrivet av Jagers:

presterar mycket bättre än 7600 i 1080p och speciellt 1440p där 7600 startar runt 3500kr upp till 4100kr
mot b580 som startar på 3400kr upp till 3900kr samt nästan helt fixade drivisar.
vi borde om nånting vara MER hypeade över det för att det äntligen känns att man NÄSTAN får vad man betalar för och att intel förhoppningsvis bara blir bättre och bättre på gpu marknaden nu

7600 går att köpa för 3300kr och b580 börjar på 3800kr (räknar inte med Intels kort som inte lär finnas tillgängligt länge)

Samt b580 är enligt techpowerup är 13% bättre med ett prispåslag på på runt 14-15% så mer eller mindre exakt samma. Sure 1440p så är b580 runt 20% bättre men då är det många spel där 60 fps inte uppnås så känns inte riktigt relevant.

Skrivet av marcusOCZ:

Vad kostade de 1.5 år gamla korten när de var nya då? Eller är det helt irrelevant?
Grejen är ju att man får ok prestanda för 3500kr på ett nytt kort. Ett segment som senaste åren har kostat betydligt mer.
Får de fart och säljer bra blir ju konkurrenterna helt enkelt tvingade att tänka till.

Well 3500kr är bara för Intels Limited edition kort, vet vi ens om dessa finns kvar på marknaden efter årsskiftet? Enligt inet så är Intels egna kort inte tillbaka förns i februari, dvs 3800kr känns mer som det priset man får räkna med för det är vad korten som går att få tag på faktiskt kostar.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Blev som sagt bara lite fundersam om man missat något, sure är bra kort när dom fungerar, men alla tester, sociala medier, yt kanaler känns nästan som userbenchmark! För ett ok kort som presterar on-par med nuvarande kort men inget mer.

7600 går att köpa för 3300kr och b580 börjar på 3800kr (räknar inte med Intels kort som inte lär finnas tillgängligt länge)

Samt b580 är enligt techpowerup är 13% bättre med ett prispåslag på på runt 14-15% så mer eller mindre exakt samma. Sure 1440p så är b580 runt 20% bättre men då är det många spel där 60 fps inte uppnås så känns inte riktigt relevant.
https://tpucdn.com/review/intel-arc-b580/images/average-fps-per-game-2560-1440.png

Well 3500kr är bara för Intels Limited edition kort, vet vi ens om dessa finns kvar på marknaden efter årsskiftet? Enligt inet så är Intels egna kort inte tillbaka förns i februari, dvs 3800kr känns mer som det priset man får räkna med för det är vad korten som går att få tag på faktiskt kostar.

Du får väl räkna med det pris som finns IDAG och inte hitta på att det inte kommer tillbaka i lager.
rx7600 hade msrp I Sverige 3590 på lansering, så den har knappt sjunkit

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Som sagt så tror jag folk är mest glada över att det kan komma en tredje seriös aktör så att vi kanske får ner prisbilden på längre sikt.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Du får väl räkna med det pris som finns IDAG och inte hitta på att det inte kommer tillbaka i lager.
rx7600 hade msrp I Sverige 3590 på lansering, så den har knappt sjunkit

Precis, 7600 går att köpa för typ 3220kr och b580 3730kr om man kollar vad som faktiskt finns i lager och som går att köpa.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Ser mer ut som om du flyttar målstolparna så att det passar dina instruktioner.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem

Folk försöker hypa upp skiten i hopp om att Nvidia ska sänka sina priser nästa gång de själva ska uppgradera. Är väl inte många entusiaster som fortfarande sitter på ett långsammare kort? Bättre köpa begagnat i den prisklassen, finns hur mycket som helst att välja på, ännu mer när 5000 serien kommer.

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | death adder chroma | cherry tkl

Permalänk
Medlem

Det känns väl inte direkt överhypat på nåt sätt. Få reviews har väl direkt gått ut och rekommenderat att folk köper kortet, utan det har mera handlat om att det är ett okej alternativ. Och det är ju det... att få aningen bättre bang for the buck än alternativen som redan finns på marknaden är ju rätt bra. Det lär ju också ta tid innan vi ser RX 8600 och RTX 5060 på marknaden, så Intel lär väl hinna sänka priserna på B580 också när de kommer, vilket skapar en acceptabel bottennivå.

Eftersom speciellt Nvidia har övergivit lägre prissegmenten totalt senaste generationerna är det här ju mycket goda nyheter.

Men det viktigaste är att det finns ett acceptabelt alternativ. Med tre aktörer på marknaden så blir dynamiken annorlunda. Som det är nu blir det problem för kunderna om Nvidia höjer priserna. Då kan AMD antingen välja att sätta sig strax under eller följa med till samma, men med Intel med i spelet behöver AMD även undvika att förlora marknadsandelar ditåt, vilket innebär att man behöver justera priser efter både Nvidia och Intel.

Oligopol ger mindre "rent" för varje aktör på marknaden.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

1. Den största orsaken är väl för att vi på riktigt har chans att få en 3:e konkurrent på marknaden, något som kanske inte händer pånytt under hela din livstid, det är något sällsynt och stort. Det är ytterst svårt att ta sig in på denna marknad och troligtvis skulle vem som helst få kämpa hårt. Det är väl därför sidor som GN, LTT, HardwareUnboxed osv ger lite extra kärlek fast de ens skulle vara likvärdiga. Att du kanske inte ser någon nytta idagsläget av korten kanske inte betyder att du inte själv kanske ser det om 5 år men för att det ska bli några nya produkter om 5 år behövs den extra pushen nu.

2. De offererar bra VRAM mängd för priset något som börjar straffa sig nu med 8GB korten (host Nvidia host).

3. Många är trött på Nvidias närmast monopolstatus där de kan styra marknaden lite hur de vill och detta är väldigt osmakligt som en kund i många personers tycke.

Tror de är väl de viktigaste 3 punkterna.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

3. Många är trött på Nvidias närmast monopolstatus där de kan styra marknaden lite hur de vill och detta är väldigt osmakligt som en kund i många personers tycke.

Tror de är väl de viktigaste 3 punkterna.

Sedan vad jag läst så ska intels funka bättre i linux, mot nvidia som "alltid" verkar strula (hörsägen här kanske?)

Permalänk
Medlem

Inte överdrivet svårt att hitta fördelar, men hurivida dessa är relevanta för TS är en helt annan fråga.

Bättre uppskalning än FSR via XeSS. (DP4a XeSS på AMD är inte samma som native XMX cores).
Bättre än RX 7600 på ray tracing
Bättre än RX 7600 i höga upplösningar
Bättre än RX 7600 om man vill köra med högupplösta texturer (VRAM)
Bättre än RX 7600 till beräkningar (Både högre prestanda och mer VRAM)
Personligen anser jag att Intels drivrutinsstack för Linux är bättre än AMDs.

Visa signatur

Arch | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
Medlem

Även om ray tracing prestandan inte är fantastisk på B580 är den ändå 20-70% bättre än rx 7600. Det går från oanvändbart till fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

https://tpucdn.com/review/intel-arc-b580/images/average-fps-per-game-2560-1440.png

Vad hade man räknat med då? Det är ganska svårt att slå sig in på gpu marknaden och marginalerna är låga, kräver dessutom väldigt mycket tid med mjukvaran.
Samma aktörer som tillverkar Amds kort gör Intels, därav prisbilden. Intels grafikdel är knappast lönsam, och dem behöver nog alla intäkter de kan få. Bättre skynda långsamt med svarta siffror.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Även om kortet i sig inte är jätteimponerade (långsammare än mitt 3060 Ti, ett 4 år gammalt budgetkort) så tycker jag det är enormt stort att det nu finns 3 seriösa aktörer på marknaden igen. Det var över 20 år sedan det senast hände, när Matrox släppte Parhelia kring år 2002. Sedan dess har det bara varit ATI/AMD och Nvidia.

Sen verkar B580 i sig inte dåligt heller om man jämför med den (ganska tråkiga) konkurrensen under 5000:-. Det är även en rejäl förbättring från Alchemist vilket är lovande för framtiden. Framförallt är det uppfriskande att ett så pass billigt kort kommer med 12 GB VRAM, speciellt nu när 8 GB börjar bli ohållbart för de senaste spelen. Enligt ryktena kommer RTX 5060 komma med 8 GB VRAM vilket gör det fullkomligt irrelevant, medan 5060 Ti troligen kommer vara betydligt dyrare än B580.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, RTX 3060 Ti

Permalänk
Medlem

Sen kan det ju nämnas att priset ser mer konkuranskraftigt ut i usa än i europa. Kikade lite och då ligger b580 (helt slut i lager dock överrallt) run 250-290$ medans rx7600 ligger på samma 245-320$, med lite fler premium modeller också som pushar de övre spannet också.

Så visst man kan tycka det är lite ovärt i sverige. Sett såg några ställen i europa den landade mellan 7600XT och 7700XT i pris och då är det ett helt annat kort det tävlar mot.

Ändå helt ok prissatt i sverige om lite mitt i smeten. Sticker inte ut som ett mer prisvärt allternativ här som det gör i andra marknader.
Men det är bra vi har korten för det ger oss mer än bara AMD samt nvidia som kan ge oss vettiga kort i segmentet.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

Du har nog inte missat något, det är väl framför allt att de fick ordning på drivrutinerna så att vi har ett helt fungerande kort från start och lite glädje över en ny aktör på marknaden. Minns inte vilka som var sist att packa ihop, men senast jag minns att det fanns flera tillverkare var runt 2002 med Matrox, SiS och PowerVR. Det var ju inga höjdarkretsar heller, förutom Matrox då men inte heller där för 3D-accelerering.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Inte överdrivet svårt att hitta fördelar, men hurivida dessa är relevanta för TS är en helt annan fråga.

Bättre uppskalning än FSR via XeSS. (DP4a XeSS på AMD är inte samma som native XMX cores).
Bättre än RX 7600 på ray tracing
Bättre än RX 7600 i höga upplösningar
Bättre än RX 7600 om man vill köra med högupplösta texturer (VRAM)
Bättre än RX 7600 till beräkningar (Både högre prestanda och mer VRAM)
Personligen anser jag att Intels drivrutinsstack för Linux är bättre än AMDs.

Vill inte vara den som är den, men… 7600 är väl ingen milstolpe att jämföra sig med och påtala nån form av prestanda hit eller dit. Det är även ett ca 2 år gammalt kort.

Skrivet av MickeV:

Även om ray tracing prestandan inte är fantastisk på B580 är den ändå 20-70% bättre än rx 7600. Det går från oanvändbart till fungerar.

Spela RT i 480p eller lägre? RT är bara med för att kunna bocka i marknadsföringsboxen.

Jag låter lite neggo, men att på riktigt tycka att detta tillför något till marknaden för 3500kr förstår jag inte. Givetvis bra och intressant för en teknikintresserad med en till aktör på marknaden! Men, vad får så många att tro att intel kommer vara räddaren som får ner prisbilden? Ökar de sin prestanda och har mogna drivrutiner i paritet med konkurrenterna kommer de även att ta betalt för det. Det är ett bolag med ett enda syfte - generera så hög avkastning som möjligt till sina aktieägare, precis som alla andra aktiebolag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Håller med! Räckte inte med bara tummen upp på denna 😂

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Big_N:

Vill inte vara den som är den, men… 7600 är väl ingen milstolpe att jämföra sig med och påtala nån form av prestanda hit eller dit. Det är även ett ca 2 år gammalt kort.

Vad ska man jämföra med då? Man får ju självklart kolla på de andra korten på marknaden i samma prisklass. I dagsläget är det främst RTX 4060 och RX 7600 (lägre prestanda än B580) och RTX 4060 Ti (allmänt högre prestanda än B580, men också klart högre pris).

Skrivet av Big_N:

Spela RT i 480p eller lägre? RT är bara med för att kunna bocka i marknadsföringsboxen.

Metro Exodus: Enhanced i Ultra + RT Normal + upscaling ger 86 fps i 1080p, 60 fps i 1440p + upscaling med B580.
Tyngre spel som Alan Wake 2 är som väntat inte direkt spelbara med hög RT dock, men Cyberpunk med RT Ultra + upscaling funkar med 58 fps i 1080p. 67 fps i Spider Man Remastered, och 65 fps(!) i 1440p.

Så jo, RT funkar utöver 480p. 1440p + quality upscaling är vad jag brukar köra på RTX 3080 så att B580 klarar av 60 fps där i flera spel är riktigt imponerande i mina ögon.

Källa: https://www.youtube.com/watch?v=aV_xL88vcAQ (en bit in för RT-benchmarks)
4060 var snabbare i en del av dessa tester bör nämnas, men inte alla.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Vad ska man jämföra med då? Man får ju självklart kolla på de andra korten på marknaden i samma prisklass. I dagsläget är det främst RTX 4060 och RX 7600 (lägre prestanda än B580) och RTX 4060 Ti (allmänt högre prestanda än B580, men också klart högre pris).

Absolut har du rätt i att avstamp måste tas i jämförelse med marknaden för att skapa referenspunkter att förhålla sig till. Vi kan slänga in Nvidia 3060 som fortfarande säljs och har 12gb vram. Det går att köpa för ca 3200kr, likaså 4060 men dock med 8gb vram.
Det jag tycker är smått oroväckande eller kanske smått komiskt är den enligt mig lite onyanserade bilden som tolkas främst av eventuella slutanvändare. B580 är inget bra kort för 3500kr. Det jämförs just nu med utgående generation grafikkort som i sig är rätt dåliga i jämförelse med generationen de ersatte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big_N:

Absolut har du rätt i att avstamp måste tas i jämförelse med marknaden för att skapa referenspunkter att förhålla sig till. Vi kan slänga in Nvidia 3060 som fortfarande säljs och har 12gb vram. Det går att köpa för ca 3200kr, likaså 4060 men dock med 8gb vram.
Det jag tycker är smått oroväckande eller kanske smått komiskt är den enligt mig lite onyanserade bilden som tolkas främst av eventuella slutanvändare. B580 är inget bra kort för 3500kr. Det jämförs just nu med utgående generation grafikkort som i sig är rätt dåliga i jämförelse med generationen de ersatte.

"utgående" 5060 släppa tidigast maj och rx8600 är inte säkert att dem visas i januari heller... Så kan bara 6-12 månader bort...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Big_N:

3060 är ju en generation äldre dock, så varför slänga med det med tanke på resten av inlägget?
Enligt SweCs tabeller är B580 c:a 33% snabbare än 3060 (i 1440p, lite mindre i 1080p), och 14% över 4060 (med 8 GB-handikappet som sagt).

Jag tycker inte att något kort för 3500 kr är bra, men jag ser inte varför RX 7600/4060 ses som långt bättre än B580.
Snarare ser jag 8 GB som hopplöst i dagsläget. Extra illa om man vill använda frame generation som också äter VRAM; höga inställning + frame generation för att få tillbaka prestanda blir ofta 10+ GB VRAM i nyare spel, om inte ännu mer.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Överhypat? Det är väl bara bäst i prisklassen. Vad är felet med det?Finns inget idag som ger mer pang för pengarna även i sverige. Vad mer krävs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

3060 är ju en generation äldre dock, så varför slänga med det med tanke på resten av inlägget?
Enligt SweCs tabeller är B580 c:a 33% snabbare än 3060 (i 1440p, lite mindre i 1080p), och 14% över 4060 (med 8 GB-handikappet som sagt).

Jag tycker inte att något kort för 3500 kr är bra, men jag ser inte varför RX 7600/4060 ses som långt bättre än B580.
Snarare ser jag 8 GB som hopplöst i dagsläget. Extra illa om man vill använda frame generation som också äter VRAM; höga inställning + frame generation för att få tillbaka prestanda blir ofta 10+ GB VRAM i nyare spel, om inte ännu mer.

Jag slängde med 3060 för att det är ett kort som fortfarande säljs och har lika mycket vram som b580. Lika logiskt som att jämföra med den nu utgående generationen grafikkort.
B580 skalar bättre i 1440p, något som intel inte verkar kunna förklara varför det är så.
Nuvarande kort inklusive b580 är för mig 1080p kort. Att köra uppskalning för 1080p är inget som jag kan rekommendera. Givetvis är det upp till användaren att avgöra vad hen är nöjd med. Framegen med högre lagg som resultat och förutsättning att utgångspunkten iaf är 60+ bilder per sekund är en klen tröst.
Procent i tabeller ger en skev bild. Det som är av intresse är vilka spel som är av intresse att spela och själv dra slutsatser hur bra respektive kort presterar. Tabeller går att vinkla hur som och även om slumpen avgjort titlarna så är urvalet för litet för att ge relevant information om att exempelvis x är snabbare än y i procentenheter.
Vidare tycker jag att ”man” får bestämma sig för vilken upplösning som jämförts. Att hoppa fram och tillbaka samt dra in uppskalning och framegen för att rättfärdiga sin syn tillför lite.
Det jag tycker TS har rätt i, och varför jag valde att kommentera är att informationen inte granskas/tolkas speciellt kritiskt eller för den delen alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EDC:

Överhypat? Det är väl bara bäst i prisklassen. Vad är felet med det?Finns inget idag som ger mer pang för pengarna även i sverige. Vad mer krävs?

Största problemet är ju att det kommer nu och inte sommaren 2023. Visst måste du ha ett kort för 3400kr idag så är det ju b580 som oftast är bäst. Sen är ju ett stort problem för intel att deras krets som konkurrerar med 4060 är nästan uppe i 4070 storlek. Så de lär ju inte kunna prispressa om nu nvidia bestämmer sig för att de vill bli prisvärda.

Hade gärna köpt ett Intelkort bara för att det är kul att testa nytt, om de släpper ett okej kort som är en bra uppgradering från mitt RX 6650xt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av EDC:

Bäst på vad? Att ha lägst lanseringspris? Eller kanske att spela Tetris i 1440p? Beror väl på vad användaren är ute efter.