Uppstart, "no videosignal detected"
Hej! Haft ett återkommande problem den senaste tiden där ibland datorn inte skickar någon signal till skärmen när jag startar den. När det händer så får jag ingen signal på alla av uttagen på kortets backsida. Har en huvudskärm med hdmi kontakt och en äldre sekundär skärm som kopplas in med en adapter men som bara används ibland. När det problemet inträffar går det dock att flytta hdmi kablen till moderkortet för att kunna logga in i datorn och där så kan den inte hitta några andra inkopplade skärmar ifall jag försöker koppla in dem i GPUn och kör första skärmen från moderkortet. Men ibland om man startar datorn en annan gång så funkar det utan problem.
Saker jag testat/kollat på.
Första förslaget jag fick var att det var en dålig kabel vilket lät troligt. Köpte 2 stycken nya kablar, en HDMI och en displayport-HDMI men hade fortfarande felet även ifall jag försökte med dem nya kablarna på alla uttagen på kortet för min primär-skärm så det bör inte vara kabeln som är problemet.
Även testat samma kabel med en annan HDMI skärm när det händer med samma problem och skärmen funkar utan problem annars samt när man kopplar den till MOBO så tror inte det är skärmen.
Har kollat på windows event log (windows logboken): där har windows inget som verkar relevant, google update får ett fel då den försöker kolla upp innan wifi startat men annars inget. Fliken för "Hardware events" är tom och program fliken har inga fel i sig.
Såg ett förslag på nätet att windows snabbstart ibland kan orsaka problem och stängt av det efter första gången jag hade felet och tog några veckor innan det återkom men eftersom det fortfarande händer bör inte det vara problemet.
Testade också att ta grafikkortet från den gamla datorn och testa i den nuvarande och det kortet funkade utan problem och skickade signal.
Testade även att helt ominstallera grafikortets drivrutin. Laddade ner den nuvarande drivern, gick in i safe mode och avinstallerade med display driver uninstaller, startade om och installerade den nya och kopplade sedan in nätet igen men verkar inte ha gjort någon skillnad.
Datorn funkar bra i övrigt, inga problem med flimmer, bluscreen, CTD eller annat sådant. Om grafikkortet väl skickar signal från uttaget så funkar den som den ska och går även att koppla ut HDMI till en annan skärm och det fortsätter fungera.
Min bästa gissning är att det är grafikkortet som är problemet (typ glapp i uttaget) och även kontaktat inet där jag köpte det då jag har 3 års garanti på produkten. Men i och med att det är den värsta typen av fel, något som ibland funkar och ibland inte utan att göra något med datorn emellanåt så vet jag inte ifall de skulle hitta felet eller inte eller hur genomgående deras felsökningsprocess är. Exemplevis hade jag problemet 2 dagar i rad och skulle precis paketera kortet och skicka iväg på fredagen men testade datorn igen först och då fungerade det istället. Testade mer över helgen och där funkade det över lördagen, kom up igen på söndagen och sedan inte haft felet.
Det skulle kunna vara nätagget men i och med att det inte är så gammalt och att datorn funkar utan problem annars och inte har de problem som jag läser om på nätet om vad ett felaktigt nätagg bör göra så tror jag inte det är den.
Sista gissning är att det skulle kunna vara något form av glapp eller problem med PCI kopplingen mellan gpu och mobo, men känns konstigt att det skulle uppstå från ingenstans när datorn funkat utan problem de senast året.
Har ett litet grafikkortsstöd (skruvbar med liten magnet på undersidan) som jag först hade i mitten på utsidan av kortet som jag senare flyttat till hörnet på kortet. Kollat runt lite på nätet ifall den magneten skulle kunna skapa problem men vad jag sett så bör den inte vara stark nog för att göra något samt att den är stationär. Har skruvat den så att den inte trycker upp på kortet utan bara ser till att inte åker ner pga sin vikt.
Datorn byggdes ny under slutet av augusti 2023 och innehåller:
Chassi: Lian Li LANCOOL 215
Moderkort: msi pro b650 p wifi
Nätaggregat MSI MAG A750GL PCIE5 750W
GPU: PowerColor Radeon RX 6700 XT 12GB FIGHTER
CPU: AMD Ryzen 5 7600X
RAM: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast AMD EXPO/Intel XMP 3.0
Och nvvm disk som lagringsutrymme men troligen inte lika relevant.
Ett sista förslag jag hört är att försöka sätta in GPUn in den gamla datorn (byggdes någon gång 2011-2012 och mobo/cpu/nätag är fortfarande orginal) men i och med att den är så gammal och hade stabilitetsproblem med den senast jag använde den så försöker jag mig helst inte på det.
Men och det finns några andra förslag eller idéer så skulle jag vilja höra dem annars får jag försöka mig på att skicka kortet till inet och se om de kan hitta något men i och med att felet bara händer ibland så vet jag inte ifall de kommer göra det. Hade varit surt om de bara kopplade in det, fick igång den och kände att det inte var några problem där.
I alla fall, tack för att ni tog er tiden att läsa mitt långa inlägg.