Jag lät Chatgpt bygga min framtida burk!

Permalänk

Jag lät Chatgpt bygga min framtida burk!

Hej

Jag bad Chatgpt bygga en dator åt mig, exklusive lagring. Jag är inte jättekunnig inom datorer så jag bad den om hjälp, när jag ställde frågan hade jag lite krav som jag bad den förhålla sig till. Är det några justeringar ni hade velat göra?

Kraven var följande:

Din budget är 30.000kr, denna får ej överskridas.
Kraven som sätts på bygget är att:
Den har en Ryzen 7800x3d processor.
Ett 5070ti, som vi uppskattar kostar 14.000kr
Den ska var PCIe 5.0 kompatibel.
Delarna som sätts ihop ska vara dokumenterat optimerade med varandra.
Den ska ha 32gb RAM-minne.

Det här är vad den svarade efter lite optimeringar i kommunikationen:

1. Processor (CPU):
AMD Ryzen 7 7800X3D

Pris: 7.500 kr
Första valet är bra för prestanda, så vi behåller det här.
2. Grafikkort (GPU):
NVIDIA GeForce RTX 5070 Ti

Pris: 14.000 kr
Här sker ingen ändring, eftersom det är ett utmärkt grafikkort för prestanda och PCIe 5.0-stöd.
3. Moderkort:
MSI PRO B650-P

Fördel: Stödjer PCIe 5.0 och har bra funktioner för sitt pris. Perfekt för användning med en Ryzen 7800X3D.
Pris: Cirka 3.000 kr
Det här moderkortet är både prisvärt och har alla nödvändiga funktioner för att passa din byggstandard.
4. RAM (Minne):
Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5-6000MHz

Pris: Cirka 2.200 kr
Ingen förändring här, det ger bra prestanda för både spel och produktivitet.
5. Kylning (Luft):
be quiet! Dark Rock 4

Fördel: En mycket tyst luftkylare som ger utmärkt kylning för din processor utan att göra mycket väsen av sig.
Pris: Cirka 1.200–1.300 kr
Den här kylaren är ett bra alternativ om vi vill hålla nere kostnaden och samtidigt ha bra kylning.
6. Chassi:
Fractal Design Meshify 2

Pris: Cirka 1.700 kr
Vi behåller detta chassi eftersom det är rymligt, ger bra luftflöde och är tyst.
7. Strömförsörjning (PSU):
Corsair RM850x 850W 80+ Gold

Pris: Cirka 1.400 kr
Inget att ändra här, den här PSU:n är tillräcklig för att driva hela systemet.

PS: Glömde skriva att målet med detta bygge är att spela på en relativt hög nivå i krävande spel, samt att framtidssäkra burken för kommande år framöver.

Syfte med bygget
Visa signatur

Asus tuf 9070xt deshrouded, 7800x3d, 32gb Kingston fury, 650b asus tuf gaming wifi+, peerless assasin, phanteks xt black, noctua x6, arctic x2

Permalänk
Medlem

Om du vill ha framtidssäkert, varför väljer du en äldre processor istället för nuvarande generation för samma pris?

Visa signatur

Jag har en tigerrandig vakthund... akta er

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangemcfly:

Hej

Jag bad Chatgpt bygga en dator åt mig, exklusive lagring. Jag är inte jättekunnig inom datorer så jag bad den om hjälp, när jag ställde frågan hade jag lite krav som jag bad den förhålla sig till. Är det några justeringar ni hade velat göra?

Kraven var följande:

Din budget är 30.000kr, denna får ej överskridas.
Kraven som sätts på bygget är att:
Den har en Ryzen 7800x3d processor.
Ett 5070ti, som vi uppskattar kostar 14.000kr
Den ska var PCIe 5.0 kompatibel.
Delarna som sätts ihop ska vara dokumenterat optimerade med varandra.
Den ska ha 32gb RAM-minne.

Det här är vad den svarade efter lite optimeringar i kommunikationen:

1. Processor (CPU):
AMD Ryzen 7 7800X3D

Pris: 7.500 kr
Första valet är bra för prestanda, så vi behåller det här.
2. Grafikkort (GPU):
NVIDIA GeForce RTX 5070 Ti

Pris: 14.000 kr
Här sker ingen ändring, eftersom det är ett utmärkt grafikkort för prestanda och PCIe 5.0-stöd.
3. Moderkort:
MSI PRO B650-P

Fördel: Stödjer PCIe 5.0 och har bra funktioner för sitt pris. Perfekt för användning med en Ryzen 7800X3D.
Pris: Cirka 3.000 kr
Det här moderkortet är både prisvärt och har alla nödvändiga funktioner för att passa din byggstandard.
4. RAM (Minne):
Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5-6000MHz

Pris: Cirka 2.200 kr
Ingen förändring här, det ger bra prestanda för både spel och produktivitet.
5. Kylning (Luft):
be quiet! Dark Rock 4

Fördel: En mycket tyst luftkylare som ger utmärkt kylning för din processor utan att göra mycket väsen av sig.
Pris: Cirka 1.200–1.300 kr
Den här kylaren är ett bra alternativ om vi vill hålla nere kostnaden och samtidigt ha bra kylning.
6. Chassi:
Fractal Design Meshify 2

Pris: Cirka 1.700 kr
Vi behåller detta chassi eftersom det är rymligt, ger bra luftflöde och är tyst.
7. Strömförsörjning (PSU):
Corsair RM850x 850W 80+ Gold

Pris: Cirka 1.400 kr
Inget att ändra här, den här PSU:n är tillräcklig för att driva hela systemet.

PS: Glömde skriva att målet med detta bygge är att spela på en relativt hög nivå i krävande spel, samt att framtidssäkra burken för kommande år framöver.

Skrivet av Tossefar:

Om du vill ha framtidssäkert, varför väljer du en äldre processor istället för nuvarande generation för samma pris?

Jag antar att poängen måste vara att få ned priset (eller bar att herr GPT har en förkärlek för gamla saker som är vanligare i träningsdatan)... men det angivna priset är ju rejält högt och skulle ju med rejäl marginal rymma 9800x3d istället.

Det är väl lite samma på grafikkortsfronten, för ca 14000 kr kan man rent prismässigt välja ett 5080 i nuläget, men där är ju tillgängligheten själva problemet.

Vad gäller kylaren så är väl Peerless Assassin (eller Phantom Spirit, nämnd ovan) typ standardrekommendationen i nuläget om man vill hålla ned kostnaden. Vet inte om man kan säga det om ett val som påstås kosta 1300kr (är nog för högt pris det också).

Genomgående upplever jag att priserna de angivna priserna är fel, och antar att just motiveringarna är påhittade snarare än något TS eller någon annan person sagt, vilket gör det svårt att resonera kring rimligheten vad gäller de val som presenterats.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Kanske lite snålt med 32GB RAM i en framtidssäker dator för höga 30000kr? Nog är det värt en tusing till för 64GB, eller spara en skvätt på nånting?

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Skrivet av Tossefar:

Jag valde denna för att priset just nu är lägre än 9800x3d

Visa signatur

Asus tuf 9070xt deshrouded, 7800x3d, 32gb Kingston fury, 650b asus tuf gaming wifi+, peerless assasin, phanteks xt black, noctua x6, arctic x2

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Jag antar att poängen måste vara att få ned priset (eller bar att herr GPT har en förkärlek för gamla saker som är vanligare i träningsdatan)... men det angivna priset är ju rejält högt och skulle ju med rejäl marginal rymma 9800x3d istället.

Det är väl lite samma på grafikkortsfronten, för ca 14000 kr kan man rent prismässigt välja ett 5080 i nuläget, men där är ju tillgängligheten själva problemet.

Vad gäller kylaren så är väl Peerless Assassin (eller Phantom Spirit, nämnd ovan) typ standardrekommendationen i nuläget om man vill hålla ned kostnaden. Vet inte om man kan säga det om ett val som påstås kosta 1300kr (är nog för högt pris det också).

Genomgående upplever jag att priserna de angivna priserna är fel, och antar att just motiveringarna är påhittade snarare än något TS eller någon annan person sagt, vilket gör det svårt att resonera kring rimligheten vad gäller de val som presenterats.

Jag höftade när jag angav priset 14.000 till chatgpt eftersom vi ännu inte har ett bekräftat pris för 5070/ti. Sen beror det även på vad testerna visar för nya AMD kortet också.

Alla priserna förutom de 14.000 jag angav för kortet har chatgpt själv kommit till med.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrTLU:

Kanske lite snålt med 32GB RAM i en framtidssäker dator för höga 30000kr? Nog är det värt en tusing till för 64GB, eller spara en skvätt på nånting?

Kändes överflödigt när datorn i princip enbart kommer användas till gaming?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangemcfly:

Håller med dig.

Du har fått bra alternativ av Alastor Moody ovan när det kommer till CPU-kylare, SSD och RAM. De tre är typ byggstandard idag.

Sedan hade jag inte valt så dyrt moderkort och PSU men någon kanske kan argumentera för dessa.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Processor: AMD Ryzen 7 7800X3D - ca 5.500 kr

Motivering: Fortfarande ett utmärkt val för spel med sin 3D V-cache som ger exceptionell spelprestanda.
Grafikkort: NVIDIA GeForce RTX 5070 Ti - 14.000 kr (uppskattat pris)

Motivering: Ger hög prestanda i dagens mest krävande spel och är redo för framtidens spelutveckling.
Moderkort: ASUS ROG STRIX X670E-F GAMING WIFI - ca 5.000 kr

Motivering: Uppgradering till X670E-chipset ger fullständigt stöd för PCIe 5.0 för både grafikkort och M.2 SSD, vilket framtidssäkrar ditt system.
RAM-minne: G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5 32GB (2x16GB) 6000MHz CL30 - ca 2.200 kr

Motivering: Snabbare minne med lägre latens (CL30) förbättrar prestanda, särskilt i spel och tunga applikationer.
Lagring: Corsair MP700 1TB PCIe 5.0 NVMe M.2 SSD - ca 2.500 kr

Motivering: Genom att välja en PCIe 5.0 SSD får du de snabbaste lagringshastigheterna som finns tillgängliga, vilket minskar laddningstider och ökar systemets responsivitet.
Nätaggregat: Corsair RM850e 850W 80+ Gold Modular - ca 1.300 kr

Motivering: Ett kraftigare nätaggregat ger dig mer marginal för framtida uppgraderingar och säkerställer stabil strömförsörjning.
Chassi: Fractal Design Meshify 2 - ca 1.600 kr

Motivering: Ett rymligt chassi med utmärkt luftflöde och expansionsmöjligheter, vilket är viktigt för kylning och framtida uppgraderingar.
CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black - ca 1.200 kr

Motivering: Håller din processor sval även under långvarig belastning, vilket förlänger komponentens livslängd.
Operativsystem: Windows 11 Home - OEM-licens - ca 1.200 kr

ChatGPT o1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangemcfly:

Du som önskade input ?
Samt specade framtidssäker ?

Har ditt moderkort 4 platser? ja okej, enkelt att uppgradera med 2 nya stickor (med de risker blandade märken osv kan medföra). Har ditt moderkort blott 2? så får du greja med att sälja av de gamla när du behöver uppgradera om ett par år. Your choice, men med 30000 i budget så vill jag envisas med att en tusing till i RAM är en spottstyver.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangemcfly:

Jag valde denna för att priset just nu är lägre än 9800x3d

Det är knappa tusenlappen för en betydligt bättre och nyare processor. Måste du spara just den tusenlappen så finns det mycket annat i ditt förslag som kan göras billigare.

Visa signatur

Jag har en tigerrandig vakthund... akta er

Permalänk
Medlem

Alastors förslag såg ju riktigt bra ut, jag hade dock bytt ut nätagget mot ett billigare om man behöver spara lite.

be quiet! PURE POWER 12 1000W ATX3.1 finns för ca 1700

Permalänk
Medlem

Utöver det som sagts redan:

Skrivet av Mangemcfly:

3. Moderkort:
MSI PRO B650-P

Moderkortet stödjer väl inte PCIE 5.0 för grafikkortet dock?
Om det nu är viktigt för TS
(är inte en prestandaproblem idag)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Ett till förslag.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Processor: AMD Ryzen 7 7800X3D - ca 5.500 kr

Motivering: Fortfarande ett utmärkt val för spel med sin 3D V-cache som ger exceptionell spelprestanda.
Grafikkort: NVIDIA GeForce RTX 5070 Ti - 14.000 kr (uppskattat pris)

Motivering: Ger hög prestanda i dagens mest krävande spel och är redo för framtidens spelutveckling.
Moderkort: ASUS ROG STRIX X670E-F GAMING WIFI - ca 5.000 kr

Motivering: Uppgradering till X670E-chipset ger fullständigt stöd för PCIe 5.0 för både grafikkort och M.2 SSD, vilket framtidssäkrar ditt system.
RAM-minne: G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5 32GB (2x16GB) 6000MHz CL30 - ca 2.200 kr

Motivering: Snabbare minne med lägre latens (CL30) förbättrar prestanda, särskilt i spel och tunga applikationer.
Lagring: Corsair MP700 1TB PCIe 5.0 NVMe M.2 SSD - ca 2.500 kr

Motivering: Genom att välja en PCIe 5.0 SSD får du de snabbaste lagringshastigheterna som finns tillgängliga, vilket minskar laddningstider och ökar systemets responsivitet.
Nätaggregat: Corsair RM850e 850W 80+ Gold Modular - ca 1.300 kr

Motivering: Ett kraftigare nätaggregat ger dig mer marginal för framtida uppgraderingar och säkerställer stabil strömförsörjning.
Chassi: Fractal Design Meshify 2 - ca 1.600 kr

Motivering: Ett rymligt chassi med utmärkt luftflöde och expansionsmöjligheter, vilket är viktigt för kylning och framtida uppgraderingar.
CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black - ca 1.200 kr

Motivering: Håller din processor sval även under långvarig belastning, vilket förlänger komponentens livslängd.
Operativsystem: Windows 11 Home - OEM-licens - ca 1.200 kr

ChatGPT o1

Så jäkla poänglöst svar. TS kan ju använda ChatGPT själv och forumet är inte till för att klistra in svar från en AI.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

AI kan slänga sig i väggen:

Vill Nvidia inte tillverka fler grafikkort så köp ett 7900XTX eller ett begagnat 4090.

Edit: RTX5070 Ti kommer kosta från $749 a.k.a cirka 10500SEK.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Skrivet av Joppis:

Håller med dig.

Du har fått bra alternativ av Alastor Moody ovan när det kommer till CPU-kylare, SSD och RAM. De tre är typ byggstandard idag.

Sedan hade jag inte valt så dyrt moderkort och PSU men någon kanske kan argumentera för dessa.

Skrivet av Joppis:
Skrivet av Fenrisulvfan:

AI kan slänga sig i väggen:
https://komponentkoll.se/bild/MYXoz.png
Vill Nvidia inte tillverka fler grafikkort så köp ett 7900XTX eller ett begagnat 4090.

Edit: RTX5070 Ti kommer kosta från $749 a.k.a cirka 10500SEK.

Det verkar som att ni anser att de förslag min chatgpt angett inte är särskilt bra? Eller är era alternativ endast det ni själva hade kört på? Vad är motiveringen till att INTE köpa det chatgpt gett förslag till?

Jag uppskattar verkligen alla förslag och input jag får kring detta. Tack alla

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Asrock steel legend B650 har pcie 5 för pcie och en m2. Lite billigare om man vill tänka på budgeten

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Du som önskade input ?
Samt specade framtidssäker ?

Har ditt moderkort 4 platser? ja okej, enkelt att uppgradera med 2 nya stickor (med de risker blandade märken osv kan medföra). Har ditt moderkort blott 2? så får du greja med att sälja av de gamla när du behöver uppgradera om ett par år. Your choice, men med 30000 i budget så vill jag envisas med att en tusing till i RAM är en spottstyver.

Ligger det verkligen så pass mycket i närtid att gaming kommer kräva i närheten av 64GB RAM? Min känsla är att när det börjar vara nödvändigt för en gaming-PC lär det vara dags ändå att uppgradera hela burken sannolikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syltmunken:

Ligger det verkligen så pass mycket i närtid att gaming kommer kräva i närheten av 64GB RAM? Min känsla är att när det börjar vara nödvändigt för en gaming-PC lär det vara dags ändå att uppgradera hela burken sannolikt.

Tja. Jag kan bara titta på min jobbdator just nu. 19GB upptaget, nystartad dator med Firefox, Excel, Outlook, Edge, Teams, OneNote igång. Det ger 13 kvar att leka med då. Kanske räcker?
Jag har haft denna diskussion mååånga gånger med flera personer som väldigt aggressivt (oklart varför), känner ett behov av att hugga ner mitt tips och förslag till att överväga 64GB redan från början. Som argument kommer ofta "behovet i närtid". Well, det sa väl Bill Gates om 640kb också.
Jag hävdar fortfarande att om man investerar massor av pengar, så är 32 extra inte mycket i sammanhanget, plus att man slipper strulet med att sälja vid uppgradering alt risken för problem med 4 kretsar i datorn.
En dator idag bör ju ha minimum 32GB. Så varför lägga sig på just minimum?

Jag ser också i diskussioner om grafikkort att mängden RAM är väldigt viktigt. Folk sitter hellre kvar med ett gammalt kort än uppgraderar om det nya kortet innehåller samma eller kanske inte tillräckligt mycket mer.
Okej, jag är ingen gamer, och mängden RAM är kanske mer viktigt på grafikkort. Men jag upplever inte samma idiotförklarande av de personer som säger att det räcker med samma mängd RAM på grafikkortet, som jag upplever personligen som tipsar om att överväga 64GB RAM i datorn. Så, lite dynga kastad.
Det enda jag ser är "nej, du har fel", aldrig nån som frågar varför jag säger 64.......

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Tja. Jag kan bara titta på min jobbdator just nu. 19GB upptaget, nystartad dator med Firefox, Excel, Outlook, Edge, Teams, OneNote igång. Det ger 13 kvar att leka med då. Kanske räcker?
Jag har haft denna diskussion mååånga gånger med flera personer som väldigt aggressivt (oklart varför), känner ett behov av att hugga ner mitt tips och förslag till att överväga 64GB redan från början. Som argument kommer ofta "behovet i närtid". Well, det sa väl Bill Gates om 640kb också.
Jag hävdar fortfarande att om man investerar massor av pengar, så är 32 extra inte mycket i sammanhanget, plus att man slipper strulet med att sälja vid uppgradering alt risken för problem med 4 kretsar i datorn.

Jag ser också i diskussioner om grafikkort att mängden RAM är väldigt viktigt. Folk sitter hellre kvar med ett gammalt kort än uppgraderar om det nya kortet innehåller samma eller kanske inte tillräckligt mycket mer.
Okej, jag är ingen gamer, och mängden RAM är kanske mer viktigt på grafikkort. Men jag upplever inte samma idiotförklarande av de personer som säger att det räcker med samma mängd RAM på grafikkortet, som jag upplever personligen som tipsar om att överväga 64GB RAM i datorn. Så, lite dynga kastad.
Det enda jag ser är "nej, du har fel", aldrig nån som frågar varför jag säger 64.......

Man har ju inte all junk man kan komma på som autostart på en hemdator? 🤣

I mitt fall är motsvarande utfall Windows 11 24H2 + Steam startat innan jag startar ett spel. 5GB använt och 27GB kvar till spel...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Man har ju inte all junk man kan komma på som autostart på en hemdator? 🤣

I mitt fall är motsvarande utfall Windows 11 24H2 + Steam startat innan jag startar ett spel. 5GB använt och 27GB kvar till spel...

Och där kom argument #2 jag får när jag berättar hur mycket min RAM jobb-dator har använt. Ofta tillkommer en kommentar om kompentensen hos den som konfigurerat datorn (förekommer främst på Flashback av naturliga skäl).

Well, min jobb-dator kan jag inte styr så mycket över. Den startar det man har bestämt ska starta på den.
Jag ser inget onormalt, Citrix körs, en VPN-klient. Ovan nämnda program. OneDrive.
Som sagt, sitter på jobbet och kan inte på rak arm säga vad datorerna där hemma suger i sig vid start. Men jag borde ha reagerat på om det låg på 5, och det är typ månad gammal installation på den ena och dagsny på den andra, så färska.

Annars så, good for you med 27 tillgängligt. Baserat på det så har ingen behov av mer än 16 skulle vi kunna säga? Så varför har du 32?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Jag håller med om att det kan vara ganska hård ton och inte så stor ansträngning till förståelse här i forumet. Jag hoppas att mitt inlägg inte framgick som offensivt, isåfall ber jag om ursäkt.

Hursomhelst, tolkade jag trådskaparens inlägg som att det framförallt rörde sig om en gamingdator och då tror jag att 32 gb bör räcka gott den närmaste tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syltmunken:

Jag håller med om att det kan vara ganska hård ton och inte så stor ansträngning till förståelse här i forumet. Jag hoppas att mitt inlägg inte framgick som offensivt, isåfall ber jag om ursäkt.

Hursomhelst, tolkade jag trådskaparens inlägg som att det framförallt rörde sig om en gamingdator och då tror jag att 32 gb bör räcka gott den närmaste tiden.

Nej då, ditt var väldigt nyanserat. Bättre med inlägg som resonerar om varför man säger si-eller-så istället för att säga nej-du-fel.

Jag spelar också, t.om på jobbdatorn. Mest under Corona iofs, i form av emulatorspel på lunchen, SNES, PSP och annat.
Men även hemma, men mest då gamla klassiska 3d-shooter typ Medal of Honor, första 4-5 typ.
Sen på mina datorer så snurrar det en massa excel, onshape, fusion360, prusaslicer osv, konstiga saker som varierar med flyktiga intressen eller små projekt. Nu ska jag t.ex försöka konvertera en jpg till SVG, då behöver jag Incscape, men vad det kan innebära... Och nyfunna ollama som fick flytta från min docker-server till stationära för att ens ha en möjlighet till svar inom en kvart. Den suger RAM (mest grafikkort kanske).
Och ur DEN synvinkeln såg jag för flera år sen att 16 var alldeles för lite på min gamla stationära, i5-7600, så den fick 32 till=48GB.
Och jag ser ju som bekant att min jobbdator förbrukar bra mer än hälften av sina 32.
Det är min bakgrund till att påstå att 64 kan vara värt att fundera på, mitt datoranvändande verkar behöva mer.
Sååå, kommer det en fråga om input, och stor budget så ger jag min input: 64... Givetvis håller jag truten när det kommer en tråd om rekommenderad hårdvara, max 5000 till svärmor som surfar på aftonbladet. Dum är jag inte.

Lite ärligt så börjar det bli lite som en sport också. "Vad blir reaktionen HÄR när jag säger 64...?"

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Och nyfunna ollama som fick flytta från min docker-server till stationära för att ens ha en möjlighet till svar inom en kvart. Den suger RAM (mest grafikkort kanske).

Ja, den suger "VRAM", om den ska köras på ett sätt där den mår bra (dvs får nyttja GPU), iaf.

Vilket ju iofs kan vara samma sak som systemets RAM om den kör på iGPU specifikt.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Och där kom argument #2 jag får när jag berättar hur mycket min RAM jobb-dator har använt. Ofta tillkommer en kommentar om kompentensen hos den som konfigurerat datorn (förekommer främst på Flashback av naturliga skäl).

Well, min jobb-dator kan jag inte styr så mycket över. Den startar det man har bestämt ska starta på den.
Jag ser inget onormalt, Citrix körs, en VPN-klient. Ovan nämnda program. OneDrive.
Som sagt, sitter på jobbet och kan inte på rak arm säga vad datorerna där hemma suger i sig vid start. Men jag borde ha reagerat på om det låg på 5, och det är typ månad gammal installation på den ena och dagsny på den andra, så färska.

Annars så, good for you med 27 tillgängligt. Baserat på det så har ingen behov av mer än 16 skulle vi kunna säga? Så varför har du 32?

Min kommentar handlar om caset speldator som TS vill bygga. Inte arbetsdator där arbetgivaren bestämmer dina mjukvaror och allt detta sker på en helt annan dator. Vi måste väl ändå tipsa om delar som passar trådskaparen? Kika gärna igenom andra trådar på samma ämne så kommer du se att 32GB är lite av en norm fortfarande. Delvis för att det är lättare att hitta minnesstickor (2x16GB) som kan köras i en bra hastighet och timings vilket gynnar spel. Precis som att vi går ner till 8 kärnor istället för 16 för att få 3D-cachen. Åtminstone ser inte jag att TS vill optimera på något annat sätt.

Ber om ursäkt om tidigare inlägget var kort och kändes stötande. Jag borde ha argumenterat mer handfast direkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangemcfly:

Det verkar som att ni anser att de förslag min chatgpt angett inte är särskilt bra? Eller är era alternativ endast det ni själva hade kört på? Vad är motiveringen till att INTE köpa det chatgpt gett förslag till?

Jag uppskattar verkligen alla förslag och input jag får kring detta. Tack alla

Problemet med AI som chatGPT är att dom använder gammal information, när man kikar på någonting som rör sig väldigt snabbt som marknader gör, blir det inte bra alls. 7800X3D var ett jättebra val innan 9800X3D lanserades då den kostade runt 4500Kr, men med 9800X3D på 6500Kr och 7800X3D på 5500-6000Kr så blir det dumsnålt att inte välja den snabbare.

PCIE 5.0 är inte direkt användbart än, det är knappt att PCIE 4.0 ger någonting för grafikkort, så den tusenlappen extra det kostar är nog bättre spenderad på någonting annat. Det är dessutom B650E som gäller för PCIE 5.0.

32GB RAM på 6000MHz är helt okej, men det går att få för 1100Kr inte 2200Kr idag.

Fractal meshify 2 för 1700Kr är lite dyrt men okej val, så även ett 850W PSU för 1400Kr, men 12-1300Kr på en tornkylare som inte är noctua är dumt, Phantom spirit för 500Kr eller en AIO för under 1000Kr är ett bättre val.

stavfel
Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk

Verkar landa på ett bygge runt 20-25 i slutändan.
Lite uppdaterade specs jag är ute efter:
Moderkort, ej krav på wifi.
7800x3d
5070ti alternativt 9070 xt/xtx beroende på pris / strömförbrukning
Rgb = helt ointressant, ser helst helt utan rgb.

Liten följdfråga då, om man ska skära ner budget för processor till säg en 7600, hur mycket skulle de påverka slutresultatet om datorn enbart används till gaming (siktar på 4k gaming med lite sänkta inställningar)

Visa signatur