Amatör - Ny processor och kylare

Permalänk
Medlem

Amatör - Ny processor och kylare

Hej!

Har tänkt uppgradera min dator då spel som WoW och Rust inte flyter alls som jag vill. Förstod det som att processorn jag har idag kanske är flaskhalsen? Är verkligen usel på det här så tänkte fråga er om råd!

Köpte en färdigdator för ett tag sen och sen gick något sönder, bytte några delar innan jag hitta vad som var fel och har nu följande i burken:

Intel I5 12700

MSI PRO Z790-P WIFIPRO - https://www.msi.com/Motherboard/PRO-Z790-P-WIFI

Zalman i3 Neo Black - Case

Cooler Master MWE Gold 850W FM V2

Kingston Fury Beast DDR5 32GB 6000MHz (2x16GB) CL30

MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E1 12G OC

Min tanke var kanske något i stil med: Intel i7 - 14700 (K F KF?) och Arctic Liquid Freezer III 360?
Hade det här fått plats i chassit? Är lite osäker på hur man läser ut sådant.

Har ni tips eller synpunkter så dela gärna med er!

Permalänk
Officiell jultomte

Flyter inte på vilket sätt? Vilken upplösning spelar du i? Tycker inte att ditt bygge ser direkt dåligt ut alls.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | BakClockers | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Alla drivrutiner installerade? Till enheter och chipset? Vad säger "device manager"? På tal om det, fullt uppdaterad windows? Av vilken version?

Bytt delar? Från vad, till vad?

Angående sista. Prova om Inets datorkonfigurator kan hjälpa dig att klura ut vilka delar som passar i vad. Om dina prylar finns med där då.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Flyter inte på vilket sätt? Vilken upplösning spelar du i? Tycker inte att ditt bygge ser direkt dåligt ut alls.

Spelar Wow i 2560 x 1440 bland annat. Får väldiga FPS drops trots att jag har grafiken på 4/10 ungefär. Tidsvis flyter det, men känns väldigt ostabilt.

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av AlexA89:

Spelar Wow i 2560 x 1440 bland annat. Får väldiga FPS drops trots att jag har grafiken på 4/10 ungefär. Tidsvis flyter det, men känns väldigt ostabilt.

Vilken FPS ligger du på kontinuerligt ungefär? Och hur lågt sjunker det i drops?
Känns inte som att din dator skulle vara för klen direkt. Som ovan skriver undrar man lite om du har uppdaterat drivrutiner, testat installera om och kanske kollat dina temperaturer också?

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | BakClockers | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Kolla vad det är som inte hänger med först.
https://game.intel.com/us/intel-presentmon/ är ett förslag.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Alla drivrutiner installerade? Till enheter och chipset? Vad säger "device manager"? På tal om det, fullt uppdaterad windows? Av vilken version?

Angående sista. Prova om Inets datorkonfigurator kan hjälpa dig att klura ut vilka delar som passar i vad. Om dina prylar finns med där då.

Hej!

Windows uppdaterar jag med restarts kontinuerligt. Windows 11 home. Grafikdrivrutiner via geforce experience. Ska kolla device manager, vad exakt ska jag leta efter där?

Köpte en färdig dator på Netonnet, sen pajade grafikkortet, men visste inte att det var grafikkortet, så provade mig fram genom att byta lite delar.

Ska absolut kolla inet! Tack för tipsen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Kolla vad det är som inte hänger med först.
https://game.intel.com/us/intel-presentmon/ är ett förslag.

Hej!

Ska absolut prova detta! Tack!

Permalänk

Hej!

Angående ditt önskemål om att uppgradera till "Intel i7 - 14700 (K F KF?)" - Har du behovet av upplåst processor? Överklockar du dina komponenter?

F – Ingen integrerad grafik
K – Upplåst klockmultiplikator
KF – Upplåst klockmultiplikator + Ingen integrerad grafik

Du kan läsa mer om Intel-processorns suffixer här: TechWiser.

Du uttrycker att det inte flyter som du vill. Vill du utveckla vad det är du tycker är problemet? Dina komponenter är enligt min åsikt mer än tillräckliga för både WoW och Rust. Är du helt säker på att dina komponenter är orsaken? Det finns andra saker som kan orsaka problem, såsom:

Tearing
Stuttering
Ghosting
Artifacts

Min gissning är att det du upplever skulle kunna vara thermal throttling - undermålig kylning. Arctic Liquid Freezer III 360 är en bra kylare, men den kan ha problem med att hålla temperaturen nere på vissa högpresterande processorer. Det kan vara värt att överväga andra alternativ eller säkerställa att din kylning är tillräcklig.

Hoppas detta hjälper! Om du har fler frågor eller behöver ytterligare råd, tveka inte att fråga. Lycka till med din uppgradering!

Permalänk
Medlem

Hej!

Har du kört diskrensning och defragmenterat/trim? Detta bör göras väldigt regelbundet.
I annat fall blir datorn bara slöare och slöare med tiden och många gånger blir den betydligt slöare.

Att ominstallera operativsystemet och programmen brukar kunna göra att man upplever datorn som nästan helt fabriksny efteråt. Se även till att alla drivrutiner är uppdaterade till senaste version.

Jag skulle ha börjat med mina ovanstående tips först som steg 1. Om detta inte hjälper, ja då kanske komponentbyte kan bli aktuellt.

Passa även på att hålla datorn ren från damm inuti chassit! Inte minst samtliga kylfläktar liksom alla utsug. Nu vet jag inte hur gammal datorn är, men att kylpastan är i gott skick är heller aldrig fel. Gammal kylpasta kan leda till både slöare dator och inte minst en massa olika märkliga fel av alla de slag.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund! Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schneiper:

Hej!

Angående ditt önskemål om att uppgradera till "Intel i7 - 14700 (K F KF?)" - Har du behovet av upplåst processor? Överklockar du dina komponenter?

F – Ingen integrerad grafik
K – Upplåst klockmultiplikator
KF – Upplåst klockmultiplikator + Ingen integrerad grafik

Du kan läsa mer om Intel-processorns suffixer här: TechWiser.

Du uttrycker att det inte flyter som du vill. Vill du utveckla vad det är du tycker är problemet? Dina komponenter är enligt min åsikt mer än tillräckliga för både WoW och Rust. Är du helt säker på att dina komponenter är orsaken? Det finns andra saker som kan orsaka problem, såsom:

Tearing
Stuttering
Ghosting
Artifacts

Min gissning är att det du upplever skulle kunna vara thermal throttling - undermålig kylning. Arctic Liquid Freezer III 360 är en bra kylare, men den kan ha problem med att hålla temperaturen nere på vissa högpresterande processorer. Det kan vara värt att överväga andra alternativ eller säkerställa att din kylning är tillräcklig.

Hoppas detta hjälper! Om du har fler frågor eller behöver ytterligare råd, tveka inte att fråga. Lycka till med din uppgradering!

Hej!

Tack för svar om K F KF. Nej jag grejar absolut inte med någon överklockning eller liknande. Så det har jag inget behov av.

Jag vet faktiskt inte vad som är problemet, men jag har ju inte någon särskild kylning idag, bara de som följde med när jag köpte datorn. https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/stationara-dator... - Nu har jag ju bytt grafikkort, chassi och moderkort sen dess. Men processorn är densamme och kylningen. Så kylningen idag är bara en fläkt ovanpå. Inte vattenkylt eller så.

Har du några tips om vilken kylning som kan tänkas vara bra till i7 14700?

Permalänk
Medlem

Jag har kört rust med sämre dator än det där utan problem. Kör du 4k o allt på max så förstår jag. Allt behöver inte stå på ultra, våga sänka inställningar, spelen ser ju knappt dåliga ut på low längre.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

i7 14700 kan dra sinnessjukt mycket ström. Har för mig att de kan dra över 200W. Släng på något rejält, typ en NH-D15 eller 280mm+ vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexA89:

Hej!

Tack för svar om K F KF. Nej jag grejar absolut inte med någon överklockning eller liknande. Så det har jag inget behov av.

Jag vet faktiskt inte vad som är problemet, men jag har ju inte någon särskild kylning idag, bara de som följde med när jag köpte datorn. https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/stationara-dator... - Nu har jag ju bytt grafikkort, chassi och moderkort sen dess. Men processorn är densamme och kylningen. Så kylningen idag är bara en fläkt ovanpå. Inte vattenkylt eller så.

Vet du vad den medföljande processorkylningen heter? Eller kan du ta ett foto av den?

Det finns ett kostnadsfritt program som heter HWmonitor som du kan ladda ner. Med det programmet kan man ha jättebra koll på bl.a vilka temperaturer komponenterna har. Och det är ganska viktigt att ha denna koll, inte minst på din CPU och GPU. För höga temperaturer förkortar livslängden på komponenter, plus att det kan leda till oönskade beteenden och fel. I värsta fall går de sönder helt.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund! Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexA89:

Hej!

Windows uppdaterar jag med restarts kontinuerligt. Windows 11 home. Grafikdrivrutiner via geforce experience. Ska kolla device manager, vad exakt ska jag leta efter där?

Köpte en färdig dator på Netonnet, sen pajade grafikkortet, men visste inte att det var grafikkortet, så provade mig fram genom att byta lite delar.

Ska absolut kolla inet! Tack för tipsen!

Device-manager: Utropstecken framför allt.

Chipset kan vara bra att se till att det är installerat och uppdaterat. Jag brukar köra med senaste från moderkortsleverantören.

Grafikkortet: från vad, eller snarare främst till samma eller nåt annat? Byta grafikkort kan ju vara en fälla att ramla i om man inte gör på rätt sätt. Med avseende på drivrutiner osv.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Provade databyggaren som du sa, och den säger att hastigheten på mitt ram överstiger moderkortets standardhastighet.. Köper man nytt RAM eller moderkort då? Eller är det enkelt och riskfritt att aktivera XMP i BIOS? (Frågade chatgpt, har ingen aning om vad det är egentligen)

Permalänk
Medlem

säger som flera har sagt. Den där datorn ska inte ha problem med WOW. Börja kika varför den har det istället för att börja köpa delar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexA89:

Provade databyggaren som du sa, och den säger att hastigheten på mitt ram överstiger moderkortets standardhastighet.. Köper man nytt RAM eller moderkort då? Eller är det enkelt och riskfritt att aktivera XMP i BIOS? (Frågade chatgpt, har ingen aning om vad det är egentligen)

När du väljer ram-minnen i Inets Datorbyggaren så finns det en flik som heter "Tillåtna ram-hastigheter".
Där ändrar du till "Alla hastigheter".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexA89:

Att köra högre frekvens än DDR5-4800 på en 12700 är tekniskt sett överklockning, men det är så standard att t.o.m. butiker som t.ex. Inet brukar aktivera XMP-profilen när de monterar datorer. Deras datorbyggare brukar dock varna om man går utanför specifikationen för CPUn, men det är bara att välja att tillåta alla hastigheter.

Så du bör absolut se till att du har valt XMP-profilen i BIOS så att minnena kör i rätt hastighet. Det brukar förvisso inte göra någon massiv skillnad i prestanda, men det finns i stort sett ingen nackdel med det så länge som det fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexA89:

Hej!

Eftersom du har en processor med inbyggt grafikkort så kan vi väl börja med att dubbelkolla så att du verkligen har skärmen kopplad till ditt 4070 och inte moderkortet?

Prova gärna avinstallera drivrutinerna till grafikkortet eftersom du bytt från 3060 till 4070 (det borde inte skapa några stora problem men det är lika bra att vara säker eftersom du upplever problem). Använd gärna DDU (Display Driver Uninstaller) så att du får bort allt gammalt.

Verifiera också att du ligger på rimliga temperaturer, framför allt på processorn. Eftersom du har bytt moderkort så har du flyttat över processor och kylare. Gjorde du rent dem ordentligen och applicerade du ny kylpasta?

Enligt länken till Netonnet och den dator som du i grunden köpt så är det ett 500w nätagg, en snabb googling säger att rekommenderad effekt för ditt 4070 är 650w. Detta kanske kan vara ett problem?

Visa signatur

-=- AMD Ryzen 5 3600x
-=- Gigabyte B350 GA-AB350M-Gaming 3
-=- ASRock Radeon RX 6800 Phantom Gaming
-=- Corsair 4x8GB DDR4 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem
Skrivet av WadE:

Eftersom du har en processor med inbyggt grafikkort så kan vi väl börja med att dubbelkolla så att du verkligen har skärmen kopplad till ditt 4070 och inte moderkortet?

Prova gärna avinstallera drivrutinerna till grafikkortet eftersom du bytt från 3060 till 4070 (det borde inte skapa några stora problem men det är lika bra att vara säker eftersom du upplever problem). Använd gärna DDU (Display Driver Uninstaller) så att du får bort allt gammalt.

Verifiera också att du ligger på rimliga temperaturer, framför allt på processorn. Eftersom du har bytt moderkort så har du flyttat över processor och kylare. Gjorde du rent dem ordentligen och applicerade du ny kylpasta?

Enligt länken till Netonnet och den dator som du i grunden köpt så är det ett 500w nätagg, en snabb googling säger att rekommenderad effekt för ditt 4070 är 650w. Detta kanske kan vara ett problem?

Hej!

Tack för svar!

Jo, grafikkortet används det har jag sett på flertalet olika ställen i spel etc.

Jag formaterade i samband med nytt moderkort så inget av det gamla är kvar.

Jag blåste försiktigt med tryckluft och applicerade ny kylpasta. Men upplever att fläkten låter något mer nu. Så ska prova ovan nämnda program och se vad tempen ligger på.. Upplever ju att det kommer FPS drops i "stim" så thermal throttling som nämndes kanske är rimligt.. Men ska installera mjukvaran som håller koll och återkommer!

Har nytt nätagg 850w så det är inga problem