Dator död. Konstaterat ej problem med PSU. Vad hade ni gjort?

Permalänk
Medlem

Dator död. Konstaterat ej problem med PSU. Vad hade ni gjort?

Så barnens kusins dator dog plötsligt när han satt och spelade. Sen gick den inte att starta.

Det är en Taurus-dator från Inet från år 2016.
Moderkort från MSI: Z170A-S02

Vad jag testat är följande:

• Kopplat loss 24-pin ATX-kontakten från moderkortet (medans resterande var kvar) och satt den i en PSU-testare. Fläkten på PSU rörde sig pyttelite vid strömpåslag, sen helt stilla. Kopplar jag loss alla kablar från moderkortet och kör PSU-testaren så snurrar fläkten fint.

• Testat med helt nytt PSU från Corsair. Samma sak. Datorn reagerar/försöker starta en halv sekund, sen stängs allt av. Efter det är allt helt dött när försöker starta igen.

• Inga LED-lampor på moderkortet tänds.

• Kortslutit JFP1-pinnarna på moderkortet med en skruvmejsel (ChatGPTs förslag, vet ej om vettigt).

Hade ni testat något mer eller är det kanske lika bra att ge upp? Lutar väl åt att det är något med moderkortet som är knas – frågan är om det går att lösa utan att någon komponent på det måste bytas, vilket nog inte är värt besväret.

Tack på förhand!

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB storage macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem

Håller med om antagandet att det är moderkortet, men samtidigt kan det vara vadsom... Men datorn är 9 år gammal oavsett, så det är svårt att få tag på delar, dags för nytt.

Permalänk
Medlem

Ta ut allt ur chassit. Prova sedan med ett minimum av delar isatta. ( moderkortet ska ut, förr eller senare.. )
** Ev. Byt det lilla runda batteriet, först.

Permalänk
Medlem

Tog ur GPU och minnen och testade med enbart 24-pin från PSU kopplad till moderkortet – ingen skillnad. Stendött. Tror jag ger upp. Byta CMOS-batteri tror jag knappast gör någon skillnad här.

Säljer komponenterna till högstbjudande här på SweC så får pengarna gå mot en annan dator är mina barns kusin (vi borde kanske komma på ett ord för det?).

Tack för er hjälp!

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Tog ur GPU och minnen och testade med enbart 24-pin från PSU kopplad till moderkortet – ingen skillnad. Stendött. Tror jag ger upp. Byta CMOS-batteri tror jag knappast gör någon skillnad här.

Säljer komponenterna till högstbjudande här på SweC så får pengarna gå mot en annan dator är mina barns kusin (vi borde kanske komma på ett ord för det?).

Tack för er hjälp!

Jadu, dina syskonbarn?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Håller med om antagandet att det är moderkortet, men samtidigt kan det vara vadsom... Men datorn är 9 år gammal oavsett, så det är svårt att få tag på delar, dags för nytt.

Vanligt ATX-kort med vanliga anslutningar. Inget OEM-hittepå m.a.o.
Finns gott om gamla s1151-moderkort att hitta. Borde gå på någon hundring på sin höjd.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X3D | NH-D15 | 4x16GB @ 3800c18 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | RM850x
HIDs>> 3x 27" 165Hz 1440p IPS | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wikai:

Vanligt ATX-kort med vanliga anslutningar. Inget OEM-hittepå m.a.o.
Finns gott om gamla s1155-moderkort att hitta. Borde gå på någon hundring på sin höjd.

Hjälper föga mycket när TS har 1151.
Men visst, finns säkeet motsvarande för 1151. Förmodligen dyrare dock, är ju steget upp till DDR4.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Hjälper föga mycket när TS har 1151.
Men visst, finns säkeet motsvarande för 1151. Förmodligen dyrare dock, är ju steget upp till DDR4.

Ja, s1151 menar jag så klart. Men i övrigt stämmer inlägget

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X3D | NH-D15 | 4x16GB @ 3800c18 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | RM850x
HIDs>> 3x 27" 165Hz 1440p IPS | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Jadu, dina syskonbarn?

Ah, jag borde varit tydligare med vad jag menade. Men min partner är inte mitt syskon – menade barnens kusiner på min partners sida.

Men min partners/frus syskonbarn får det väl bli då.

Visa signatur