Permalänk
Medlem

Rekommenderar också Wifi bryggor some tex nanobeam-5ac mellan ladorna. De är billiga och jag har några some går knappa 2km över 300Mbit. De har rullat stabilt flera år, i allt annat bra väder och strular aldrig.

Det finns många andra modeller om man behöver bättre hastigheter

Permalänk
Medlem

Vi har samma "elnät" som våra uthus som boningshus så vi löste det med power-line adapter. Funkar kanon för att kika in på djuren när det är kalvning och lamning. Sedan några som tar rörelser någon gång under natten. Många bilder på vildsvin blir det. Till ett av husen gjorde vi förvisso en kulvert till med vanlig nätverkssladd för det blev billigast och kraven är ju inte direkt höga för att kunna kika in ibland och få någon bild eller film då och då.
(sedan med wifi-accesspunkter där ute)

tydliggörande
Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem

Det har nog redan nämnts ett antal gånger tidigare i tråden, men jag hade grävt kabel (i rör) till de olika byggnaderna. Varför?
1. Det är ett engångsjobb
2. Kabel är alltid stabilt (sålänge man inte gräver av den...)
3. Det ger expansionsmöjligheter i varje byggnad

Hur/vad?
1. Fiberkabel - galvanisk avskiljt, du kan få jordströmmar i kopparkabel för att PE-potentialen skiljer (oskärmat funkar), sen som nämnt också kring blixtnedslag så är det säkrare med fiber.
2. Köp antingen en switch (med SFP-anslutning) och/eller mediakonverterare till varje byggnad för att översätta från fiber till vanligt nätverksuttag.
3. Det ger dig en stabil kabelanslutning ut till varje byggnad, en anslutningspunkt/"kopplingscentral" i varje byggnad.
4. Därifrån kan du sätta upp accesspunkter i varje byggnad. En accesspunkt översätter från kabel och skickar ut WiFi enkelt förklarat.
5. Du kan också koppla in kabelanslutna enheter i varje byggnad om du vill. Du kan sätta upp flera accesspunkter om du behöver bättre täckning.

Kan tilläggas att det går ganska enkelt (och relativt billigt) att hitta färdigkontakterad fiberkabel godkänd för utomhusbruk idag.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Det blir svårt att ge "Ett perfekt råd" när vi inte kan se "planlösningen".

Nätverkslösning

Min personliga lösning på nätverket hade varit att gräva ner en ethernet cable cat 6A (TP-kabel cat 6A) för utomhusbruk till byggnaden 70 meter bort som du nämnde. Cat 6A är specificerad för att klara att överföra PoE (Power over Ethernet).

Jag hade lagt kabeln i t.ex. PM flex installationsrör (elbutik.se/product.html/pm-flex-installationsror). Om du ser några dra fiber vid vägen kan du fråga om de inte har något som dem ändå kommer kasta bort. Kan bli rätt långa rör ibland som inte är värt att använda för dem. Egentligen ska väl kabeln grävas ner rätt ordentligt men om jag var du hade jag lagt mindre vikt på det och bara sett till att få ner den så du inte skadar den när du skottar snö eller om det blir lerigt och du kör över den. Om det då blir 5 eller 20 cm måste du avgöra själv då jag inte vet dina markförutsättningar.

Förslagen i tråden på trådlös överföring är också bra.

Jag hade kopplat en mesh router ute i byggnaden som var 70 meter bort. Använder du dessutom en PoE mesh router så behöver du inte ens koppla in någon ström till den ute i byggnaden och då har du mindre risk för potentialskillnad som flertalet tycks haft problem med. Din router i hemmet måste i så fall ha PoE utgångar eller så får du köpa en POE-splitter som gör att du får PoE, har för mig de går att köpa för ett par hundralappar eller kanske t.om mindre.

Här kan du läsa mer om PoE

https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/internet/loka...

Om jag var du hade jag kikat på dessa kameror med tillhörande hubb

TP-Link Tapo C420 med hubb Tapo H200

Paketen heter så här och S1-S4 beskriver hur många kameror som är i paketet:

TP-Link Tapo C420S1
TP-Link Tapo C420S2 (idag kostar detta paket 1589 kr via prisjakt.nu)
TP-Link Tapo C420S4

https://www.tp-link.com/nordic/home-networking/cloud-camera/t...

Om du behöver kameror till en byggnad skulle du kunna ha en hubb där med tillhörande kameror och sen en annan hubb inne eller i en annan byggnad med tillhörande kameror.

TP-Link Tapo C420 räcker batterieladdningen i 180 dagar och datan sparas i hubben (Local microSD Storage up to 512GB, tänk på att köpa ett SD-kort som är tillverkat för kameraövervakning).

TP-Link Tapo har även många andra kameror som du har SD-kortet direkt i kameran och därmed inte behöver någon uppkoppling alls till den utan du går helt enkelt och hämtar SD-kortet när du vill kika.

Tapo H200 hub

https://www.tp-link.com/se/home-networking/smart-hub/tapo-h20...

Hubben klarar upp till 4 kameror och sen kan du ha många andra devices kopplat till hubben

Check All Compatible Products>> https://www.tp-link.com/se/tapo-h200/product-list/

https://www.tapo.com/en/

Visa signatur

Intel i5-9600K CPU @ 3.70GHz (4.30 GHz) | Gigabyte Z390 Aorus Pro WiFi - ATX / Z390 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF Gaming OC | Corsair Vengeance LPX Black 2x8GB 3200MHz CL16 (16-18-18-36) | Fractal Design Define R6 USB-C Vit | Corsair PSU HX750 80+ Platinum | Noctua NH-U12A CPU Kylare | SSD SAMSUNG MZVLW256HEHP-000L2 250GB m.2 | SSD 970 EVO Plus 1TB m.2 | WD Red 4TB | Segate Expansion 4TB USB3 | Optiarc DVD RW AD-7283S | Logitech G19 | Logitech G400s | Dell 23" UltraSharp U2311H | Win 10 Pro |

APC Power-Saving Back-UPS ES 8 700VA | Netgear R8000 Nighthawk X6 AC3200 | Lenovo Legion Y520-15IKBN / 15.6" / FHD / i7-7700HQ / 2x8GB / 256GB SSD M.2 / Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD / GTX 1060 / Win 10

Permalänk
Medlem

Jag har dragit CAT6A kablar till alla byggnader helt enkelt, det tar inte så lång tid att gräva ned en 16/12 slang från någon lokal fiberentreprenör.

Skönt att ha möjlighet till POE osv.

Kameror består av Reolink Trackmix

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av agazza:

Jag har dragit CAT6A kablar till alla byggnader helt enkelt, det tar inte så lång tid att gräva ned en 16/12 slang från någon lokal fiberentreprenör.

Skönt att ha möjlighet till POE osv.

Kameror består av Reolink Trackmix

Jag hade aldrig grävt ner koppar mht åska. Finns oändligt med trådar på nätet där utrustning gått sönder på grund av det. Fiber är ett mycket bättre alternativ.

Visa signatur

» Citera mig om du vill ha ett svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Remomannen:

Hej!

Jag behöver ordna en wifi-uppkoppling på en gård med flera byggnader och stora avstånd. Detta för att kunna koppla upp flera övervakningskameror till nätet.

Det funkar alltså inte med en router, utan jag måste ha flera wifi-sändare. Jag är väldigt okunnig detta så jag kan inte alla begrepp. Ber om ursäkt för detta.

Min tanke är att ha en router i en stallbyggnad där någon kamera ska upp. Enkelt så långt.

Men ca 70 m bort och på andra sidan en stor lagårdsbyggnad behövs det också sättas upp några kameror, och dit räcker ju aldrig wifi-et från huset.

Ska jag dra en lång nätverkskabel ända bort dit? Och orkar den bära signalen så långt, eller måste jag i så fall ha någon förstärkning?

Eller bör jag skicka signalen trådlöst och vad behöver jag då för detta?

(Jag har gjort en enkel skiss, men går bet på hur jag ska få med den i tråden.)

Är det samma elnät i alla byggnader då fungerar det ju med överföring via elnätet. Antar att om det är en egen anläggning då kommer inte det här alternativet fungera. (Eget proppskåp med egen elmätare) man brukar ju vanligtvis ha liter starkare huvudsäkring än 16 för sån verksamhet.

Exempel
TP-link TL-PA7017P KIT Homeplug 1 Gb/s

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradburet-natverk/...

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Om inte avstånden mellan byggnaderna är för stort (över 100 m) så skulle jag alla gånger prova att ha en kamera server och sedan dra Cat6 kablar med POE direkt til varje kamera som matas med POE ström. Typ Annkie. Visst blir det lite gräva men max hastighet och ingen möjlighet att via radio störa ut bilderna. De kan sparas på serven i ett par månader eller mer så du inte behöver titta varje vecka. Framförallt blir det robust. Wifi kan störas ut. Batteri kameror kommer sluta funka när du måste byta eller ladda batterierna. Fiber är bra mellan byggnader men då behövs extra el till varje ände Och ett strömavbrott slår ut mycket. Med ett eljack kan du skaffa reservel till servern o det räcker.

Permalänk

Hej och återigen tack för alla svar och förslag!

Nu har jag tydligen beviljats lägga upp bilder så jag lägger upp min skiss.

Budgeten är liten, 10000 är en maxgräns.

Det behöver inte vara någon snabb uppkoppling. Den enda anledningen till att ha wifi är för att få upp öv-kameror och anledningen till det är att det smyger runt ett pervo i trakten som inte kan hålla sig borta från hästarna.

I stall 1 har jag alltså tänkt mig ha själva routern. Där ska jag ha minst en utomhuskamera och minst en inomhuskamera.

I stall 2 ska det vara en utomhuskamera placerad och i vänstra gaveln av lagårn ska minst en utomhuskamera upp, samt minst en inomhuskamera.

Alt 1 är att jag skickar signal från stall 1 till en mottagare på högra gaveln av lagårn som skickar vidare till en mottagare på vänstra gaveln av lagårn där kamerorna kan koppla upp sig på wifi.

Alt 2 är att jag drar en kabel längs med lagårns långsida istället för att skicka trådlös. Vad tror ni om att jag drar kabeln högt uppe på fasaden istället för att gräva ner den?

Alt 3 är att jag drar kabel från stall 1 hela vägen till stall 2 och vänstra gaveln av lagårn. Då måste jag gräva under en grusväg vilket kan bli lite knöligt.

Jag har ingen riktig koll på hur det är med faserna, men är rätt säker på att det är olika faser nere vid stall 2 än vid stall 1.

Permalänk
Medlem

Fint med bilden och översiktligt borde mesh-enheter klara sträckan över vägen, och en tredje vidare till Stall 2. Ritade en riktigt enkel lösning med 3 x TP-Link Deco X50 Outdoor (billigast 1373 kr/st på prisjakt) och 3 x 2 TP-Link Tapo C310 kamera trådlös+ethernet (funkar både inne och ute, enkelt om alla är lika, just nu 899 kr/2st på Kjell & Co). Med dessa enheter och "lite sladd" (exempelvis 40m under takutfall på lagårn eller invändigt, Your choice) och kanske nån switch för trådansluten kamera runt lagårdsknuten så landar routrar och 6 kameror på 6 817 kr. Lägg till lite sladdar och en switch så är det fortfarande under 10 lax 😊

Med Tapo-appen kan man se på kamerorna men skall den lagra krävs nåt abonnemang (och Kina-koppling, hrm). Eller ställ in kamerorna på RTSP så kan nån kul enhet (dator med videoprogram) suga i sig video, lagra och analysera.

Fotnot: jag har själv ett antal C310, de funkar hyggligt bra men kan behöva startas om i mitt system, ser kanske 20-30m i mörker (svartvitt) men bättre i ljus.

Visa signatur

MSI Prestige 16 Ryzen 9 AI 4K OLED (tidigare Dell XPS 17, MSI GS73VR)
Byggen: White Dream (2025) - Simply Red (2015) - Liten Lian Li (2011)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Är fiber enda sättet att säkra sig från åska eller finns det prylar som skyddar (som verkligen fungerar)?
Skyddar verkligen en enkel husvägg från potentialförändringar i nätverkskablar?

Överspänningsskydd och jordfelsbrytare är saker som skyddar och fungerar. En aktiv UPS (online UPS) är det bästa, då har du ett eget elnät s.a.s.

Husväggs-frågan fattar jag inte, det är inte nån emp som gör sönder grejerna... det är plötsliga strömspikar etc.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Överspänningsskydd och jordfelsbrytare är saker som skyddar och fungerar. En aktiv UPS (online UPS) är det bästa, då har du ett eget elnät s.a.s.

Husväggs-frågan fattar jag inte, det är inte nån emp som gör sönder grejerna... det är plötsliga strömspikar etc.

Jag tror du missat frågan. Det handlar om risken med att dra nätverkskabel utomhus. Då är det just emp från åskan som orsakar potentialskillnad i kabeln och således bränner upp utrustning. Där skyddar inte något som sitter på elförsörjningen.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Jag tror du missat frågan. Det handlar om risken med att dra nätverkskabel utomhus. Då är det just emp från åskan som orsakar potentialskillnad i kabeln och således bränner upp utrustning. Där skyddar inte något som sitter på elförsörjningen.

Ah, jag är med! Nä, det fungerar inte så. En elektromagnetisk puls som påverkar det i så stor grad på en 70m kabel är, enbart, ett direkt åsknedslag. Men jag förstår vad man far efter, för detta var ett reellt problem när man hade kilometervis med kabel som satt med annan jordpunkt än den som utrustningen satt i, telefonkabel och ADSL/DU-modem. Då fick du potentialskillnader och strömspikar som sabbade utrustningen som satt ikopplad vid åska, klassiker att man hade åskskydd på filtrena till detta om inte ADSL:en S-kablar hade det.

I detta fallet kan man utgå från att det är samma potential och om man vill vara mer skyddad är det dubbelskärmad kabel med jordning i kontakterna och utrustningen som ska användas.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T