Raspberry Pi 5 slutade boota från SSD över USB.

Permalänk
Medlem

Raspberry Pi 5 slutade boota från SSD över USB.

Kamrater,

Jag har sedan ett år kört NextcloudPi på min Hallonpaj 5 utan problem. Allt, inklusive Pi OS installerat på en 1 TB extern USB SSD.

För någon vecka sedan svarade inte servern, varken webben, SSH eller ping och jag upptäckte att den inte bootade. Jag testade att boota från ett SD-kort och det gick bra (Raspberry Pi OS 64 bit). Men när jag testade att boota från en SSD, med samma OS på funkade det inte. Jag botade om från SD-kortet och Pajen kunde se SSD:n. Installerade en ny avbild på en ny, också den fungerande SSD men den bootade inte från den heller.

Jag köpt en strömförsörjd, officiell USB hub från Rasbperry, men det har inte hjälpt.

Jag har återställt till Use the factory default boot loader image utan framgång.

Jag har bytt till Use the latest boot loader image men det funkar inte.

Skall jag ...

1) Köpa en ny hallonpaj?
2) Skita i det och betala för en molntjänst?
3) Eller lösa det på något sätt, men då kommer frågan HUR?

Vänligen, Ylan

Permalänk

testat någon annan enhet att boota med från usb?

typ ett usbminne eller något liknande.

så vet du om problemet är disken eller något med specifikt usb booten på pajen.

du är lite otydlig om det är en eller flera olika usbanslutna SSDer du testat att boota från.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

testat någon annan enhet att boota med från usb?

typ ett usbminne eller något liknande.

så vet du om problemet är disken eller något med specifikt usb booten på pajen.

du är lite otydlig om det är en eller flera olika usbanslutna SSDer du testat att boota från.

Sorry!

Jag har testat tre SSD:er.

En med nextcloudpi och två med Rasperry OS lite 64.

Vänligen, Ylan

Permalänk

Ja då kan det nog vara så att pajen ev gått kass.

Men kolla så usb boot är aktiverat i firmware så det inte bara är så att den av någon anledning stängts av.

Kan ju även va värt att kolla om den vill ha en firmwareuppdatering kanske någon känd bugg i nån firmware att den kan random stängas av eller nått.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Lite sent in i matchen, men som alternativ till att köpa en ny paj om man inte kan få rätt på USB boot, men det funkar att boota från SD-kort, kan ju vara att chainloada installationen på USB-disken från SD-kortet.

Tillägg: har ett vagt minne av att RPi av något outgrundligt skäl vägrar att boota från partitioner som har efi system partition-flaggan satt. Typisk grej man missar, och sådant som en del mjukvara kan rota i på eget bevåg. En av tusen potentiella grejer förstås, men har du kollat det på din USB-disk?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!