Roborocks dammsugare med robotarm släpps 27 juni

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Det är ju inte bara armen man betalar för. Min s6 har 2000pa i sugkraft den här nya har tydligen 22000pa i sugkraft. Min saknar dessutom tömning och självrengöring.
Allt detta kräver mer programering och avancerad hårdvara bland annat för detektering av när damsugaren är full vilket min inte har en aning om. Tvättning och torkning av moppen samt vatten byte mm.

DET är därför de nya är dyra men vill man ha billigare kan man skippa dockan då den är tillval och nöja sig med laddplatta. Nästa robot blir gatanterat med docka för mig.

Tömning och rengöring hittar man ju under 10 000kr dock sist jag tittade. Sen det där med sugkraft har blivit lite "megapixel" race. Kraft är inte allt..

Så är armen värd 10 000kr?😄 Jag ger nog hellre ungarna en extra peng för att städa. Men ge detta några generationer till och en lägre prislapp så jag intresserad!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Detta är ju värsta modellen med alla funktioner.
Inte något som bara dammsuger eller släpar runt en fuktig trasa.

Så lägre kropp så den enklare kommer in under allt (just under 8cm).

Höj och sänkbar för mattor, två snurrande moppar, delad borste så hår inte fastnar, bättre arm, automatisk rengöring och torkning av moppen, automatiskt byte av vatten, du kan även ha rengöringsmedel i den när den moppar.

Och såklart då armen.

Har din roborock 5 ens ett torn där den tömmer behållaren?

jag tänker mer vad man betalar för.
3000kr en utmärkt dammsugarrobot som gör sitt jobb. Jag har väll relativt lätt hem för en robot. 1-plan med låga trösklar och inga etager.
Att en arm ska plocka upp (måste ju snarare bli att flytta på saker) känns väldig onödig funktion speciellt om man har en robot som dammsuger varje dag som hos mig. Råkar nått vara ivägen dag1 så är det inte det dag2 osv.

Nej jag har inget torn till min 5:a, den har bara en låg hemstation som är undangömd under en möbel. Ett torn skulle jag nog inte ens vilja ha då det skulle vara nått man skulle behöva planera in vart den ska placeras. Ful lär den också vara vilket inte skulle gå hem hos den andra hälften 😅

Skrivet av Massy:

En Rolls Royce kostar ju som 20 Nissan Micra. Vad har hänt med bilpriserna?????

Tvärtom så kan man idag få en ganska vass robotdammsugare med LIDAR etc. för 2-3k. För ett antal år sedan kostade motsvarande varianter 4-6k. Går du ytterligare tillbaka så var dammsugarna både skitdåliga men också svindyra, speciellt med tanke på att de knappt dammsög.

Ja som sagt jag köpte Roborock 5an för flera år sen, den har lidar. Den fyller funktionen väl och rullar på fortfarande.
Den börjar jobba varje vardag kl 8

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Tömning och rengöring hittar man ju under 10 000kr dock sist jag tittade. Sen det där med sugkraft har blivit lite "megapixel" race. Kraft är inte allt..

Så är armen värd 10 000kr?😄 Jag ger nog hellre ungarna en extra peng för att städa. Men ge detta några generationer till och en lägre prislapp så jag intresserad!

Lite mer än bara tömning. Moppen tvättas och torkas den också. Jag förstår priset men givetvis köper man när den gått ned och bättre kommit.
Min låter när den suger med extra kraft kan den göra samma jobb tystare.
Robotarmen med tillhörande ai är 10k väldigt billigt om man kikar på andra produkter med ai armar...

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Alltså hoppas så på att denna fungerar bra! Ser fram emot recensionerna. Dock kanske man ska undvika första generationen.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaptewn:

19000 för en dammsugare som pga armen inte kommer in under tv-bänken, sängen, soffan, nattduksbordet, och andra låga möbler. Då plockar jag hellre upp mina saker själv och har en robot för 3-4000 kronor

Armen fälls väl in i apparaten ser det ut som. Men det tar ju mycket plats, man undrar vad dom har tagit bort i stället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Ingen fara, jag ska bara plocka upp den... inte kasta på dig.

<Uppladdad bildlänk>

Nästa robot får en laser så den kan förinta skräpet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Lite mer än bara tömning. Moppen tvättas och torkas den också. Jag förstår priset men givetvis köper man när den gått ned och bättre kommit.
Min låter när den suger med extra kraft kan den göra samma jobb tystare.
Robotarmen med tillhörande ai är 10k väldigt billigt om man kikar på andra produkter med ai armar...

Min Xiaomi x10+ för 7000kr har också tömning, tvätt och tork av moppar.

Tvätt är väl att ta i då de bara sköljs i vatten. Brukar köra dom i tvättmaskinen någon gång i månaden ändå.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

jag tänker mer vad man betalar för.
3000kr en utmärkt dammsugarrobot som gör sitt jobb. Jag har väll relativt lätt hem för en robot. 1-plan med låga trösklar och inga etager.
Att en arm ska plocka upp (måste ju snarare bli att flytta på saker) känns väldig onödig funktion speciellt om man har en robot som dammsuger varje dag som hos mig. Råkar nått vara ivägen dag1 så är det inte det dag2 osv.

Nej jag har inget torn till min 5:a, den har bara en låg hemstation som är undangömd under en möbel. Ett torn skulle jag nog inte ens vilja ha då det skulle vara nått man skulle behöva planera in vart den ska placeras. Ful lär den också vara vilket inte skulle gå hem hos den andra hälften 😅

Självklart, och du värderar kanske inte resten så för dig är det inte nödvändigt. Men man ska kanske inte reagera om det blivit dyrare om man sen inte använder mer än 10% av funktionerna. Då finns det ju mycket billigare modeller att köpa. Idag får man ju en bra en för ~3k som som krossar en enhet som köptes för 3k fem år sen t.ex.

Bara på hur bra de är på att dammsuga har det hänt mycket på några år

Men för många andra är det värt. T.ex torn så den töms, det får man för mindre än 3k idag och hade verkligen inte köpt en utan.
Tidigare modeller med våt trasa kräver att man själv tar bort och torkar trasan efter varje körning. Dvs mycket meck om man använder det. En ny dyrare modell som tankar/tömmer vatten själv och rengör/torkar trasan gör att man kan köra det utan att tänka. Det kan svabba golvet varje dag utan att du kommer få en möglig trasa om du glömmer ta bort den och torka

Bättre på att upptäcka saker och inte köra i det (t.ex hund/kattbajs).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

jättebra, verkligen!

Kul när detta händer igen 😂
Hackers take control of robot vacuums in multiple cities, yell racial slurs

Robot vacuums in multiple US cities were hacked in the space of a few days, with the attacker physically controlling them and yelling obscenities through their onboard speakers.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

Klarar den att dra en klädroller på katten också så hade det varit suveränt.

Permalänk
Skrivet av Massy:

En Rolls Royce kostar ju som 20 Nissan Micra. Vad har hänt med bilpriserna?????

Tvärtom så kan man idag få en ganska vass robotdammsugare med LIDAR etc. för 2-3k. För ett antal år sedan kostade motsvarande varianter 4-6k. Går du ytterligare tillbaka så var dammsugarna både skitdåliga men också svindyra, speciellt med tanke på att de knappt dammsög.

Jag gav faktiskt under 2000:- för min Mii Robot Vacuumcleaner (har Lidar och massa annat), första modellen för 10år sen. Och den fungerade utmärkt fram tills sambon flyttade in med ett halv zoo.

Permalänk
Skrivet av Agamemnon_71:

https://www.youtube.com/watch?v=YVMoLvMrC8E

Permalänk
Medlem

Har en X40 Ultra och vet inte när man behöver 22000pa, min har 12000 och kör alltid på standar vilket kanske är hälften. Har man många mattor kanske det behövs.

Dammsög under sängen ganska nyligen, då upptäckte den ett hinder samt tog en bild. Det var en dammråtta...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Självklart, och du värderar kanske inte resten så för dig är det inte nödvändigt. Men man ska kanske inte reagera om det blivit dyrare om man sen inte använder mer än 10% av funktionerna. Då finns det ju mycket billigare modeller att köpa. Idag får man ju en bra en för ~3k som som krossar en enhet som köptes för 3k fem år sen t.ex.

Bara på hur bra de är på att dammsuga har det hänt mycket på några år

Men för många andra är det värt. T.ex torn så den töms, det får man för mindre än 3k idag och hade verkligen inte köpt en utan.
Tidigare modeller med våt trasa kräver att man själv tar bort och torkar trasan efter varje körning. Dvs mycket meck om man använder det. En ny dyrare modell som tankar/tömmer vatten själv och rengör/torkar trasan gör att man kan köra det utan att tänka. Det kan svabba golvet varje dag utan att du kommer få en möglig trasa om du glömmer ta bort den och torka

Bättre på att upptäcka saker och inte köra i det (t.ex hund/kattbajs).

Låter bra att det fortfarande finns alternativ lik standard Roborock S5 så man inte behöver betala för funktioner man inte bryr sig om.
Våtmoppa varje dag känns som helt onödig funktion om man dammsuger varjedag tex. Det finns på mopp den jag har men aldrig använt den.
Husdjur har jag inte heller så ingen behov att den ska känna igen avföring på golvet.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Wow! Kunde aldrig tro att det skulle vara så billigt. Ska köpa en till varje rum, kanske 2

Visa signatur

Skrax

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrax:

Wow! Kunde aldrig tro att det skulle vara så billigt. Ska köpa en till varje rum, kanske 2

Så här känns det när jag läser om folk som uppgraderar från 4090 till 5090 😄

Permalänk
Hedersmedlem

Spanade lite på den på Powers jippo idag. Tyvärr ingen demo area, hade varit kul att se den i action.

Var rätt bra sugen på att slå till på någon QRevo Edge/Curv, men kommer nog köra vidare på min S7+ tills den går sönder eller de mindre dockorna som kan kopplas till vattenledningarna direkt går att få tag på.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Väntar på v2 eller v3 men sen blir det köp, sett lite väl många videos där den failar med att plocka sockar.

Men som en som bor med någon som har ADHD är det där guld värt, det ligger skit överallt som våra nuvarande robotar kämpar med.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Får se vad detta leder till. Kanske kan den även klocka ser utan damsugning så blir det tystare och kan göras på natten.

De med adhd ligger i lä mot mig, men jag har satt ut en stol i ett hörn som alltid är överfull, så det har egentligen inte gjort någon större skillnad.

Fast att ADHD personer inte städar, eller är "stökiga" är inte det en myt? 🤔 Jag tycker att det finns väldigt många MÄN överlag som har det som ett Bomb 💣 nedslag och: "Hej kom inte och hjälp mig här hemma" d.v.s. Många har det stökigt.

(Jag har haft den tvivelaktiga förmånen att vara hemma hos två olika tjejer - den ena rökare - där deras hem hade myr 🐜 stigar mellan säng, toalett, kök och ytterdörr. De hade inte ADHD supposedly). Undantaget som bekräftar regeln? 🤔

Skrivet av Drally:

Undrar hur bra den är på att flytta hundskit?? Fick mig att tänka på en video där damsugaren lämnat fina ränder efter en hund varit i farten och om den olyckan hade kunnat undvikits, tvek på den!

Det finns en video 📹 på YouTube där en byggare berättar om det du skriver: De hade byggt/lackat ett golv. Da Vovve hade skitigt på golvet och ja mellan jämna mellan RUM gick dammsugaren igång och hade spridit ut skiten (som om det vore en miljö kongress ) över hela det (lackade?) stora golvet.

Skrivet av tjobbo:

Ser redan framför mig, ”dammsugaren ströp katten”

Eller sög upp svansen.

Skrivet av Trihxeem:

Kul när detta händer igen 😂
Hackers take control of robot vacuums in multiple cities, yell racial slurs

Robot vacuums in multiple US cities were hacked in the space of a few days, with the attacker physically controlling them and yelling obscenities through their onboard speakers.

Skrivet av Frux:

Klarar den att dra en klädroller på katten också så hade det varit suveränt.

<Uppladdad bildlänk>

IT (programmings?) världens 🌏 svar på ADHD? 🤔

Skrivet av Daemon:

Spanade lite på den på Powers jippo idag. Tyvärr ingen demo area, hade varit kul att se den i action.

https://i.imgur.com/R0ItuKR.png

Var rätt bra sugen på att slå till på någon QRevo Edge/Curv, men kommer nog köra vidare på min S7+ tills den går sönder eller de mindre dockorna som kan kopplas till vattenledningarna direkt går att få tag på.

Tycker du att S7:an jobbar (suger) på bra? Någon här som sa att de skulle vänta på V 2:an, V 3:an? 🤔

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Fast att ADHD personer inte städar, eller är "stökiga" är inte det en myt? 🤔 Jag tycker att det finns väldigt många MÄN överlag som har det som ett Bomb 💣 nedslag och: "Hej kom inte och hjälp mig här hemma" d.v.s. Många har det stökigt.

(Jag har haft den tvivelaktiga förmånen att vara hemma hos två olika tjejer - den ena rökare - där deras hem hade myr 🐜 stigar mellan säng, toalett, kök och ytterdörr. De hade inte ADHD supposedly). Undantaget som bekräftar regeln? 🤔

Det finns en video 📹 på YouTube där en byggare berättar om det du skriver: De hade byggt/lackat ett golv. Da Vovve hade skitigt på golvet och ja mellan jämna mellan RUM gick dammsugaren igång och hade spridit ut skiten (som om det vore en miljö kongress ) över hela det (lackade?) stora golvet.

Eller sög upp svansen.

Tycker du att S7:an jobbar (suger) på bra? Någon här som sa att de skulle vänta på V 2:an, V 3:an? 🤔

Hundvideon jag tänkte på. Jag dör
https://youtu.be/hB5HECodo-k?si=ZKYLF2-hVgOlPEoa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Min Xiaomi x10+ för 7000kr har också tömning, tvätt och tork av moppar.

Tvätt är väl att ta i då de bara sköljs i vatten. Brukar köra dom i tvättmaskinen någon gång i månaden ändå.

Den här gör det 10k bättre 😎.
Skämt åsido så är allt nytt oskäligt dyrt. Om nått år på rea är den nog nere på trevliga nivåer.

Skrivet av Radovic:

Eller sög upp svansen.

Kanske inte ADHD personer är stökiga. Känner dock en kille med grav ADD och han får hemhjälp. han KAN verkligen inte städa alls.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Skämt åsido så är allt nytt oskäligt dyrt. Om nått år på rea är den nog nere på trevliga nivåer.

Ja Q Revo S och liknande modeller ger ändå relativt mycket för pengarna imho, inte det absolut senaste men i princip det som var cutting edge för ett par år sedan.

Men de allra flesta har nog största nyttan redan vid en Q5 Pro+ t.ex, eller Eufy L60/Dreame-varianterna som gick billigt nyligen.

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför inte robotdammsugare har en SUGARM. Jag kommer aldrig vara spekulant på robotdammsugare så länge de vispar runt med en förväxt hockeypuck som inte kan dammsuga inne i hörn, förbi rör, in mellan stolsben, ovanpå golvlister, under låga möbler, osv. Med en rörlig (tänk elefantsnabel) sugarm skulle problemet bara helt löst. Då kan man dessutom göra själva dammsugaren i sig mycket högre, så den kan ha mycket större batteri, enorm mycket kraftigare sugmotor, mycket större behållare att samla upp skiten i, och en bättre överblick (flera sensorer på olika höjd).
Idealformen vore nåt som liknar en klassisk "Henry Hoover", fast självgående och med motoriserad och datorstyrd sugarm.

Dagens robotdammsugare är så sjukt felkonstruerade för normala hem. De är gjorda för danssalar eller lagerlokaler, där allt är öppna ytor utan hinder.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Poor floor...🤣

Skrivet av Drally:

Som sagt: Poor Floor! Dammsugaren smetar ut allt på ett Brunt golv dessutom...xD Fy för lukten...gott nytt år...

Skrivet av Aka_The_Barf:

Kanske inte ADHD personer är stökiga. Känner dock en kille med grav ADD och han får hemhjälp. han KAN verkligen inte städa alls.

Jo jag förstår vad du menar. Nä jag (ABSOLUT INTE ditt fel) tycker att det är lite trist att världen 🌏 tidningar folk?) är snabba på att döma och "Allt dåligt är ADHD". (Jag känner till både advokater, läkare och socialsekreterare, som har ADHD och gör ett bra jobb). Många vanliga personer kan jag tycka är mer stökiga (kan inte hantera ekonomiska situationer) och bökiga ibland...

Men visst, vi snackar dammsugare.

Skrivet av cyklonen:

Jag förstår inte varför inte robotdammsugare har en SUGARM. Jag kommer aldrig vara spekulant på robotdammsugare så länge de vispar runt med en förväxt hockeypuck som inte kan dammsuga inne i hörn, förbi rör, in mellan stolsben, ovanpå golvlister, under låga möbler, osv. Med en rörlig (tänk elefantsnabel) sugarm skulle problemet bara helt löst. Då kan man dessutom göra själva dammsugaren i sig mycket högre, så den kan ha mycket större batteri, enorm mycket kraftigare sugmotor, mycket större behållare att samla upp skiten i, och en bättre överblick (flera sensorer på olika höjd).
Idealformen vore nåt som liknar en klassisk "Henry Hoover", fast självgående och med motoriserad och datorstyrd sugarm.

Dagens robotdammsugare är så sjukt felkonstruerade för normala hem. De är gjorda för danssalar eller lagerlokaler, där allt är öppna ytor utan hinder.

Jag håller med dig 💯% De är gjorda för sjukhus korridorer eller liknande...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem

Misstänker den har samma kassa filter som alla andra robotdammsugarna.

Allt under H13 i filterklass godkänner tex inte allergiförbundet för att för mycket partiklar sugs upp från golvet men slängs upp i luften igen, vilket är mer skadligt.

fanns några alternativ förrut men verkar rätt dött på den fronten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Ja Q Revo S och liknande modeller ger ändå relativt mycket för pengarna imho, inte det absolut senaste men i princip det som var cutting edge för ett par år sedan.

Men de allra flesta har nog största nyttan redan vid en Q5 Pro+ t.ex, eller Eufy L60/Dreame-varianterna som gick billigt nyligen.

Jag föll för deras 5AE modell på powers jippo. Tänkte först q8 plus men med enkel rulle så fanns det tydligen stor chans att vi med hår släppande djur/sambo så vart den med dual rol. Hittils riktigt nöjd

Kunde inte motiveras 9-12k för de mitt bättre även om rgb ai trdckint var lockande. Just denna kommer åt förvånansvärt bra i hörn.

Skrivet av cyklonen:

De klarar faktiskt hem riktigt okej, den har en lite vippa på ena sidan som slänger in skräp framför. Mopparna gnider och glider ut mot kanter som roboten inte kan köra emot.

Självklart är de inte 100% men tycker den är åtminstonde 90% på rengöring och skulle nog behöva göra om mappningen då jag inte tog bort allt från golvet vid första scanning.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av AppleCat:

Misstänker den har samma kassa filter som alla andra robotdammsugarna.

Allt under H13 i filterklass godkänner tex inte allergiförbundet för att för mycket partiklar sugs upp från golvet men slängs upp i luften igen, vilket är mer skadligt.

fanns några alternativ förrut men verkar rätt dött på den fronten.

För mig som dammallergiker har robotdammsugning gjort stor skillnad eftersom den kan köra ett varv varje dag. Så mycket skulle jag aldrig orka dammsuga manuellt. Att det blir generellt mindre damm i hemmet märks på att det inte samlas lika mycket på hyllor och andra ytor längre. Gäller bara att tömma behållaren och rengöra filtret regelbundet.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dimestam:

För mig som dammallergiker har robotdammsugning gjort stor skillnad eftersom den kan köra ett varv varje dag. Så mycket skulle jag aldrig orka dammsuga manuellt. Att det blir generellt mindre damm i hemmet märks på att det inte samlas lika mycket på hyllor och andra ytor längre. Gäller bara att tömma behållaren och rengöra filtret regelbundet.

Vad har du för någon? Om jag tolkar det rätt att du har en utan tömningsstation så skulle jag rekommendera det!
Skitbra sätt att hålla filter i bra skick och så slipper man handskas med dammet som yr omkring vid behållarhanteringen.

Har en S7 med tömningsstation och det är väldigt mycket skillnad på den fronten jämfört med min S5 Max utan tömning (och tidigare S5). Det var väl den första modellen med tömning de hade också, så skulle fasen tro att de blivit mycket bättre överlag sedan dess dessutom.

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Daemon:

Vad har du för någon? Om jag tolkar det rätt att du har en utan tömningsstation så skulle jag rekommendera det!
Skitbra sätt att hålla filter i bra skick och så slipper man handskas med dammet som yr omkring vid behållarhanteringen.

Har en S7 med tömningsstation och det är väldigt mycket skillnad på den fronten jämfört med min S5 Max utan tömning (och tidigare S5). Det var väl den första modellen med tömning de hade också, så skulle fasen tro att de blivit mycket bättre överlag sedan dess dessutom.

Jag har också en gammal S7 som borde fylla 5 år snart, men utan dockningsstation. Lite sugen på att uppgradera till en Saros men tycker att S7:an fungerar oförskämt bra fortfarande, så känner inte att det är någon brådska.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dimestam:

Jag har också en gammal S7 som borde fylla 5 år snart, men utan dockningsstation. Lite sugen på att uppgradera till en Saros men tycker att S7:an fungerar oförskämt bra fortfarande, så känner inte att det är någon brådska.

Ah, kanske inte dyker upp bara stationer (med tillhörande alternativa dammbehållare till roboten) separat begagnat så ofta, såg dock någon för ett tag sedan, så skulle iaf hålla lite utkik om det är aktuellt.

(Edit: Kunde se genom Blocketbevakning, fanns en ute i februari och en i mars. )

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

De klarar faktiskt hem riktigt okej, den har en lite vippa på ena sidan som slänger in skräp framför. Mopparna gnider och glider ut mot kanter som roboten inte kan köra emot.

Självklart är de inte 100% men tycker den är åtminstonde 90% på rengöring och skulle nog behöva göra om mappningen då jag inte tog bort allt från golvet vid första scanning.

Mina föräldrar har en, och jag ser hur en sån arbetar. Visst, den kanske tar 90 % av golvytan, men den sparar kanske bara 30-40 % av tiden, för det mest tidskrävande klarar den inte av. Att svepa över ett helt rent golv med dammsugaren manuellt går ju hur snabbt som helst.

Med en arm så roboten klarar att nå i stort sett allt, så skulle 99+ % av städtiden sparas.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S