Köpråd dator 12k främst fps spel

Permalänk
Medlem

Köpråd dator 12k främst fps spel

Hejsan gänget! Min dator börjar bli lite trött nu med mitt 1060 och I7 6700k så jag tänkte köpa lite nya grejer. Kommer främst spela i 1080p och fps spel som cs2 el liknande. Har dock tänkt att införskaffa en 1440p skärm och utforska lite andra speltitlar när datorn förhoppningsvis orkar med.

Användningsområde
- Spel främst fps
- Ska även börja ge mig in i 1440p lite smått
- lättare bild/video-redigering (hobbybilder/videor) i photoshop

Krav
- 2tb utrymme
- guld/plat nägagg
- mATX formfaktor

Jag har en tanke på detta bygge:
https://komponentkoll.se/bygg/uXjCo

Jag har dock några frågor.
- Har läst mig till att timings på ram stickorna har betydelse. Är det värt att gå upp några hundralappar, för att köra med bättre timings eller är skillnaden marginell?

- Behöver jag köpa en separat cpu kylare eller kommer den som medföljer vara tillräcklig?

Vill ändå försöka ha en relativt framtidssäker dator så är det någon uppgradering som ni tänker på är priset inte hugget i sten. Men gärna runt 12k i den mån det går.

Tack för hjälpen!

Visa signatur

Intel Core I7 6700 , Gtx 1060 6Gb , ASUS Z170I PRO GAMING, Corsair 16GB DDR4 2133MHz

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Nvidia alternativ.

Permalänk
Medlem

Tjenare, nu efter Inet har haft sin megaklick så lyckades jag kamma hem både Lian Li A3 mATX och ett b580 till lite goa priser. Min fråga är då. Hur gör jag med det övriga bygget för att bli kostnadseffektivt men ändå relativt framtidssäkert.

Är det smartast att köra på 7600 med kylare inkluderad (eller suger den). Eller ska jag likväl gå upp till 7800x3d. Har ni även några rekomendationer på tysta fläktar till chassit samt hur många behövs?

Är det något jag behöver tänka på med val av psu, tänker på Pci-6 kontakter el dyl.

En aning förvirrad!

Visa signatur

Intel Core I7 6700 , Gtx 1060 6Gb , ASUS Z170I PRO GAMING, Corsair 16GB DDR4 2133MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jooffee:

Tjenare, nu efter Inet har haft sin megaklick så lyckades jag kamma hem både Lian Li A3 mATX och ett b580 till lite goa priser. Min fråga är då. Hur gör jag med det övriga bygget för att bli kostnadseffektivt men ändå relativt framtidssäkert.

Är det smartast att köra på 7600 med kylare inkluderad (eller suger den). Eller ska jag likväl gå upp till 7800x3d. Har ni även några rekomendationer på tysta fläktar till chassit samt hur många behövs?

Är det något jag behöver tänka på med val av psu, tänker på Pci-6 kontakter el dyl.

En aning förvirrad!

Hur mycket har du kvar av budgeten? Vilken färg vill du att fläktarna ska vara och rgb eller inte?

Ryzen 5 7600 räcker gott och väl till ett intel arc b580 och ja fläkten suger (blåser igentligen ) så bättre att köpa en kylare separat.

ATX 3.1 nätaggregat är inget måste men kan vara nice om du byter till ett grafikkort med 12VHPWR i framtiden. Satsa på 80 Plus Gold och modulärt om det finns utrymme i budgeten och kolla recentioner innan köp.