Permalänk

CPU temp (Asus TUF gaming)

Hej! Min Ryzen 7 4800h stiger till 95 grader ganska direkt vid spel och sen börjar den throttla ner.

Jag ska så fort jag får läge byta ut kylpastan och hoppas att det hjälper, jag har dammat ur och rengjort kylaren men det verkar inte ha hjälpt. Jag använder även kylplatta.

Min fråga är väl - vad är en normal temperatur i en gaminglaptop för en några år gammal CPU med 45w TDP? Vad kan jag förvänta mig?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Inte 30 men kanske inte heller 60. Vi kan inte säga rakt av då laptops har sämre kylning och allt beror på modell och vilken miljö den använts i.

Permalänk

Jag har nu plockat isär kylaren, rengjort noggrant och applicerat ny kylpasta men temperaturen verkar oförändrad. Jag har ändå svårt att tro att det är normalt, vid CPU Stress test via CPU-z sticker den till 90-95 på under 10 sekunder, sedan börjar den throttla. Eller det kanske är så det är tänkt, att den ska hålla sig runt max temp vilket verkar vara 95 grader och sen throttla för att hålla sig där, istället för att kylningen ska klara av det?

Permalänk
Medlem

Köp PTM7950 och repastea både CPU och GPU och du kommer bli av med din thermal throttle.
Jag gjorde det på min LL5 2021 för typ 2-3 månader och det gjorde en jätteskillnad.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 15" - AMD Ryzen™ 7 5800H - Nvidia GeForce RTX 3070 (W)130 - 16 GB DDR4 3200MHz - M.2 PCIe NVMe SSD 1000 GB - ASUS VG259QM 240hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ankeanke1212:

Hej! Min Ryzen 7 4800h stiger till 95 grader ganska direkt vid spel och sen börjar den throttla ner.

Jag ska så fort jag får läge byta ut kylpastan och hoppas att det hjälper, jag har dammat ur och rengjort kylaren men det verkar inte ha hjälpt. Jag använder även kylplatta.

Min fråga är väl - vad är en normal temperatur i en gaminglaptop för en några år gammal CPU med 45w TDP? Vad kan jag förvänta mig?

Om man googlade lite snabbt på din CPU, så värkar max temperatur vara 105 grader och operations temperatur är 85 till 95 grader under påfrestning.

Så är du säker på att throttlar och att det inte är andra faktorer som påverkar?
Tillexempel någon dynamisk strömförsörjning som tillåter att cpu får mindre och gpu ännu mer ström om/när det behövs, som under spel?

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.