Saftig DaVinci Resolve DCTL
UPDATERING: Det finns nu en experimentell version där jag testar lite nya saker.
Jag har senaste tiden utvecklat ett litet plugin (DCTL) för DaVinci Resolve som jag tänkte dela med mig av. Det började med att jag ville ha ett praktiskt split-toningsverktyg utan att betala dyra pengar för det. Sen spårade det ur och eh... ja, det blev snarare ett filmlikt toningsverktyg som försöker efterlikna blandningen av fysiska pigment.
Ni kan hitta det här tillsammans med en mer utförlig beskrivning.
https://github.com/oldandangry/Megajuicer
Sammanfattningen är skriven av ChatGPT så den är inte helt perfekt, men bör i varje fall ge en liten introduktion. Värt att tänka på är det dels är under utveckling och dels att den underliggande designen kan göra det lite svårhanterligt, särskilt i början. Jag jobbar på att göra det bättre och lättare att hantera, men det är samtidigt tänkt att vara ett kreativt verktyg.
Jag vet att vissa kan ha problem att köra det och tyvärr är det inte helt lätt att få Resolve att samarbeta. Förhoppningsvis kommer jag lyckas göra det stabilare och kompatibelt med all hårdvara.
Säkrast för att få det att funka är att köra Windows med Nvidia GPU och CUDA, samt Resolve 20+. Det är vad det är utvecklat på, och "funkar för mig". OpenCL och AMD är otestat, likaså Mac.
Om ni får problem kan ni testa ta bort Resolves cache
C:\Users\....\AppData\Roaming\Blackmagic Design\DaVinci Resolve\Support\.LUT\
Ni kan också testa att temporärt flytta katalogen med era DCTL's och endast lägga till detta.
Får ni problem får ni gärna skriva här och berätta vad ni kör för hårdvara, OS, version av Resolve samt vad ni får för felmeddelande.
Jag hoppas förstås att det ska funka och att det här blir en ny rolig leksak för er.