Aliexpress aktiverar kameran

Permalänk
Medlem

Aliexpress aktiverar kameran

Satt och kikade lite på verktyg på Aliexpress och såg plötsligt att kameran var aktiverad på min iPhone 11 Pro då den gröna lampan lyste. Nämnde det för sambon och precis därefter så släcktes den. Det var i och för sig också precis i samband som att jag stängde ner appen så det kan lika gärna vara så att jag bara uppfattade att kameran stängdes av innan appen avslutades.

Någon här som använder appen Aliexpress och har upplevt samma sak? Man blir lite nojig när man vet att det är Kineserna som utvecklat appen och sköter sidan.

Hittar inga inställningar under appen där man kan välja om kameran får användas eller ej i samband med att appen används.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Har tyvärr ingen iPhone. Men på Android så kan du se om en app har tillgång till kameran eller inte, och även kontrollera tillgången. Vet inte om iPhones har såna behörighetskontroller, men har den det så borde du kunna se det där, och står det inget där så var det antagligen något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Har tyvärr ingen iPhone. Men på Android så kan du se om en app har tillgång till kameran eller inte, och även kontrollera tillgången. Vet inte om iPhones har såna behörighetskontroller, men har den det så borde du kunna se det där, och står det inget där så var det antagligen något annat.

Finns inställningar för det på iPhone med, men hittar inget gällande kameran i inställningarna för Aliappen.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Satt och kikade lite på verktyg på Aliexpress och såg plötsligt att kameran var aktiverad på min iPhone 11 Pro då den gröna lampan lyste. Nämnde det för sambon och precis därefter så släcktes den. Det var i och för sig också precis i samband som att jag stängde ner appen så det kan lika gärna vara så att jag bara uppfattade att kameran stängdes av innan appen avslutades.

Någon här som använder appen Aliexpress och har upplevt samma sak? Man blir lite nojig när man vet att det är Kineserna som utvecklat appen och sköter sidan.

Hittar inga inställningar under appen där man kan välja om kameran får användas eller ej i samband med att appen används.

Tror du att kineserna är intresserad av en selfie på dig? 😉

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

Tror du att kineserna är intresserad av en selfie på dig? 😉

Hur fan ska jag veta vad de är intresserade av eller inte. Oavsett om de är intresserade av mig eller vad jag pratar om eller inte så aktiverades kameran automatiskt utan min vetskap i samband med att appen användes.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan ett alternativ vara att använda sidan genom webläsaren?

Visa signatur

-Två st laptops atm för lättare spel/arbete/surfande
-Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasted:

Kan ett alternativ vara att använda sidan genom webl

Absolut! Blir så i framtiden.👍

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Finns inställningar för det på iPhone med, men hittar inget gällande kameran i inställningarna för Aliappen.

<Uppladdad bildlänk>

Knasigt, vilken OS-version har du? Så här ser det ut för mig.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Knasigt, vilken OS-version har du? Så här ser det ut för mig.

<Uppladdad bildlänk>

Kör 26.0.1

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Installera inte kinesiska appar.
Nu har du blivit av med minst 100 sociala credits.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

<Uppladdad bildlänk>

Som du ser på din skärmbild så har inte Aliexpress-appen begärt åtkomst till din kamera (annars skulle alternativet finnas) vilket innebär att det inte är möjligt för den att aktivera kameran överhuvudtaget.

Kameran aktiverades i sådana fall av någon annan app.

När en app har begärt åtkomst till kameran så ser det ut så här:

Jämfört med Aliexpress som inte har begärt åtkomst till kameran, då det ser ut så här:

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Hedersmedlem

Har inte heller något val för kamera när det kommer till AliExpress appen. Kunde inte heller se att den aktiverades när jag klickade runt i appen. Kan som sagt vara en annan app.

Jag vet inte hur det är med kameran, men det finns några andra inställningar på iPhone som inte är lika lätta för OS'et att blockera. Tex inställningen för bakgrundsaktivitet. Jag har klagat till Apple på att några appar gör saker som jag inte har gett dem tillåtelse till och det har varit väldigt effektivt. I typ nästa uppdatering är problemet borta. Det kan bero på Apples löjligt rigorösa valideringssystem för appar. När du vill släppa en ny version av en app måste den gå igenom en kontroll. Normalt är kontrollen av första versionen mycket mer strikt än en uppdatering, men det kan ju vara så att det sätts en flagga om någon klagar så att även uppdateringar blir ordentligt testade.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Har inte heller något val för kamera när det kommer till AliExpress appen. Kunde inte heller se att den aktiverades när jag klickade runt i appen. Kan som sagt vara en annan app.

Alternativen för åtkomst dyker upp och blir valbara först när appen har begärt åtkomst första gången. I Aliexpress fall så kan man t.ex. använda kameran för att ta en profilbild och då kommer appen be om åtkomst till kameran. Likaså ber den om åtkomst till Bilder om man väljer att ladda upp en bild.

Om alternativet inte finns (som är fallet för TS) så har inte appen begärt åtkomst till den funktionen och kan därmed inte använda funktionen överhuvudtaget.

Så här ser det istället ut när Aliexpress har begärt åtkomst till kameran (men jag tryckte "Tillåt inte"):

Det är även väldigt enkelt att ta reda på vilken app som har använt kameran nyligen (men nu har det gått för lång tid för TS). Öppna Kontrollcenter, högst upp visas ikoner för bl.a. kamera, position m.m.. Trycker man där så ser man vilka appar som nyligen har använt kameran:

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Det är inte så att snapchat eller liknande app är igång i bakgrunden? För mig kan snap starta kameran när jag scrollar mellan aktiva appar på min android.

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.35v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v