Om jag byter router, får jag ny ip då?

Permalänk
Avstängd

Om jag byter router, får jag ny ip då?

Vi har fiber via telia och telia vägrar erbjuda ny ip adress.

Om jag byter router till en exakt likadan, får jag ny ip adress då?

Problemet är att idioterna på reddit har bannat vår ip adress.

Permalänk
Medlem

Du får inte en ny adress om du gör routern strömlös ett par timmar ?

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, 5700x3d, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Asus RTX 4070 Dual White OC, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Seasonic G12 GM-850, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Räcker som sagt med att koppla ur routern några timmar, över en natt exempelvis.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bosse78:

Du får inte en ny adress om du gör routern strömlös ett par timmar ?

Nej jag tror inte det.

Läst att folk väntat flera dagar och fått samma ip adress. Jag kan inte stänga ner nätet så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av relevantia:

Nej jag tror inte det.

Läst att folk väntat flera dagar och fått samma ip adress. Jag kan inte stänga ner nätet så länge.

Routern kommer att be om att få samma IP som den hade senast, och om den är ledig får man den. Så en urkoppling och nollställning kan behövas i vissa extremfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Routern kommer att be om att få samma IP som den hade senast, och om den är ledig får man den. Så en urkoppling och nollställning kan behövas i vissa extremfall.

Om lease tiden gått ut så frågar den alltid efter en ny ip.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dlq84:

Hur gör man en urkoppling och nollställning?

Menar du att den nya routern kommer få samma ip adress som tidigare router?

Permalänk
Medlem
Skrivet av relevantia:

Vi har fiber via telia och telia vägrar erbjuda ny ip adress.

Om jag byter router till en exakt likadan, får jag ny ip adress då?

Problemet är att idioterna på reddit har bannat vår ip adress.

Att banna en IP address specifikt kan ju bero på olika saker men oftast brukar man inte använda den metoden för att blocka användare utan snarare att det görs någon form av attack från en specific IP address mot deras server eller dylikt. För som sagt, en IP address går som användare att komma runt likt de alternativ som diskuterats redan. VPN är ju också ett alternativ eller så kör du ifrån mobilnätet med telefon när du ska in på reddit specifikt. Ibland används IP address i kombination med MAC address för att blocka en enhet.

Visa signatur

Xavve

Permalänk
Medlem
Skrivet av relevantia:

Ja den kommer få samma ip så länge den kommer upp inom lease-tiden.. den är låst på mac-adressen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XavienuZ:

Att banna en IP address specifikt kan ju bero på olika saker men oftast brukar man inte använda den metoden för att blocka användare utan snarare att det görs någon form av attack från en specific IP address mot deras server eller dylikt. För som sagt, en IP address går som användare att komma runt likt de alternativ som diskuterats redan. VPN är ju också ett alternativ eller så kör du ifrån mobilnätet med telefon när du ska in på reddit specifikt. Ibland används IP address i kombination med MAC address för att blocka en enhet.

Jag har provat med vpn. Men så fort man glömmer det blir man bannad igen.

Kan hemsidor se ens mac adress? Syftar du på routerns eller datorns mac?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av slusk:

Ja den kommer få samma ip så länge den kommer upp inom lease-tiden.. den är låst på mac-adressen.

Jag trodde man fick ny ip pga ny mac adress (ny router)...

Permalänk
Medlem
Skrivet av relevantia:

Ja det var ju det jag skrev... Ditt ip du har nu är låst till din Mac.
Bara för att din router inte ska spama deras dhcp-server så fort du startar om din router.

Gör din router strömlös och även din CPE/Media converter strömlös över natten och testa..

Permalänk
Medlem
Skrivet av relevantia:

Rimligt antagande. Har du testat om du kan byta WAN MAC-adress på routern? Brukar gå på de flesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Om lease tiden gått ut så frågar den alltid efter en ny ip.

Vissa DHCP-servrar kommer ge dig samma IP om det är ledigt även efter att lease time har gått ut. Det är beroende på konfiguration.

Skrivet av relevantia:

Ny Router innebär ny MAC-adress så ja, då får du med högsta sannolikhet nytt IP.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av slusk:

Ja det var ju det jag skrev... Ditt ip du har nu är låst till din Mac.
Bara för att din router inte ska spama deras dhcp-server så fort du startar om din router.

Gör din router strömlös och även din CPE/Media converter strömlös över natten och testa..

Vi har ingen media converter. Routern kopplas in i väggen.

Skrivet av prod01:

Rimligt antagande. Har du testat om du kan byta WAN MAC-adress på routern? Brukar gå på de flesta.

Telias router är låst. Går ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av relevantia:

Vi har ingen media converter. Routern kopplas in i väggen.
Telias router är låst. Går ej.

Du kanske skulle kunna testa med att tillfälligt ta bort routern och sätta datorn direkt i uttaget. Byt mac-adress på datorn några gånger och låt det gå 24h innan du kopplar tillbaka routern. Då kanske Telia dhcp glömmer routerns mac-adress och ger dig en ny IP när du sedan kopplar in routern igen.
En chansning. Och var såklart försiktig när du kör utan brandvägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av prod01:

Du kanske skulle kunna testa med att tillfälligt ta bort routern och sätta datorn direkt i uttaget. Byt mac-adress på datorn några gånger och låt det gå 24h innan du kopplar tillbaka routern. Då kanske Telia dhcp glömmer routerns mac-adress och ger dig en ny IP när du sedan kopplar in routern igen.
En chansning. Och var såklart försiktig när du kör utan brandvägg.

skulle aldrig rekommendera nån koppla datorn direkt till uttaget,, Spelar ingen roll vad problemet är

Permalänk
Medlem

du har ofta möjlighet att sätta en egen MAC på wan porten, ändra en siffra

Permalänk
Medlem

Har du CGNAT? Då kommer det antagligen inte räcka med att få en ny IP.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Bara jag som undrar över anledningen till att situationen uppstod från början?

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FX9:

Kan du förklara enkelt vad detta innebär?

Permalänk
Medlem
Skrivet av relevantia:

Kan du förklara enkelt vad detta innebär?

Det är en funktion som din ISP sätter upp som gör att massor med människor delar på samma externa IP adress.

Om du t.ex. kollar vilken IP du får på nätet via en site som t.ex. https://whatismyipaddress.com/

Sen kollar du på routern vilken WAN IP du får där.
Om det inte är samma adress på båda ställena har du CGNAT.
Och då är det inte sannolikt att du får en ny extern IP adress även om din router får en ny IP.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Störst chans att faktiskt få ny adress är om du släpper den bef först, dvs en release.
Därefter väntar du ett tag så någon annan får den adressen innan du jackar upp grejorna igen.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

skulle aldrig rekommendera nån koppla datorn direkt till uttaget,, Spelar ingen roll vad problemet är

Uppmaningen inkluderade "tillfälligt" och "var försiktig". Jag tycker det är fullt rimligt att göra ur ett felsökningsperspektiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Bara jag som undrar över anledningen till att situationen uppstod från början?

Ne jag är också nyfiken

Visa signatur

Xavve

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Telia har massvis med IPv4-adresser så de kör inte med CGNAT.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Som redan har sagts så kopplas routerns Mac adress till IP adress hos Telia.
Så om du byter till en likadan router så har den en annan Mac adress och du får en ny IP adress från Telia.
Det är bara Telia som kan se din routers Mac adress.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W