Problem med strömledande komponenter

Permalänk
Medlem

Problem med strömledande komponenter

Jag har problem med att mina komponenter är strömledande.(Videos längre ner)

Jag upptäckte problemet när jag kraschade i vissa spel. (PUBG är värst av det jag har testat, det är helt ospelbart, men andra spel kraschar också. Men.vissa spel funkar, BF6 betan kunde jag tex spela över 25 timmar utan problem)
Jag började med att kolla temperaturer och såg då att de var lite höga och upptäckte att fläktarna på topp radiatorn i chassit inte snurrade.
Testade då fläktarna en och en utanför chassit och de funkade felfritt. Testade då alla seriekopplade (så som de sitter i chassit) och de funkade fortfarande felfritt så jag monterade allt igen i chassit och då snurrade de inte längre. Efter att ha tagit ut fläktarna och monterat om flera gånger så märkte jag att de slutar snurra när jag skruvar fast radiatorn. (Video längre ner) Jag fortsatte felsöka och fick ibland lite "gnistor" när jag skruvade på topp radiatorn, så jag misstänkte att det var någon ström i chassit (inte första gången...)
Jag testade att hålla i chassit med en hand och andra handen på elementet och kände konstant ström.
Jag märkte även att det kändes olika beroende på vart i datorn jag petade. Det kändes mer på chassit/radiatorerna än om jag petade på nätagget)
Så jag lånade en multimeter av en kompis och mätte strömmen. Tyvärr har jag ingen aning om hur man använder den men efter att ha rådfrågat kompisarna i discord som inte heller har någon aning så kom vi fram till att ställa in den såhär

Då hoppade den mellan ungefär 0.35 och -0.35(volt?).
Jag tog ut nätagget ur chassit och testade det i ett jordat uttag och då visade inte multimetern någonting. Så jag köpte en lång jordad skarvsladd till datorhörnan och trodde att problemet skulle vara löst, men nej. Nu är inte nätagget strömledande längre men resten av datorn är fortfarande strömledande och fläktarna på topp radiatorn snurrar inte om radiatorn sitter monterad i chassit. Om jag lossar radiatorn och låter den "hänga" så hoppar fläktarna igång direkt. Det skiljer väldigt mycket i värdena beroende på om toppradiatorn är fastskruvad eller bara hänger där (se videos)

Jag har precis haft hela datorn isärplockad och undersökt sladdar och kontakter osv men jag kunde inte se något fel.
Jag börjar få slut på idéer så förslag på saker att testa uppskattas. Inlägget blev lite rörigt så fråga gärna om något är oklart, kan säkert ha glömt något.
Specs finns i signaturen.

Tack i förväg 😊

Här kommer lite videos:

Mäter olika punkter med multimetern när toppradiatorn sitter fast. Fläktarna på toppradiatorn snurrar inte här. https://youtube.com/shorts/nLvdE-VDdjE

Video på när jag mäter olika punkter medans radiatorn "hänger löst". Här snurrar fläktarna.
https://youtube.com/shorts/0WfeP0WB56s

Mäter bara nätagget i ojordat uttag
https://youtube.com/shorts/zzC2WbyJ9h8

Mäter bara nätagget i jordat uttag
https://youtube.com/shorts/HP36ErpjPa0

Gnistor när jag skruvar fast toppradiatorn
https://youtube.com/shorts/ucBqtM048rY
https://youtube.com/shorts/T3H7lq2s4Uk

Fläktarna stannar när jag skruvar dit radiatorn
https://youtube.com/shorts/_9oReoBRPvk

Edit: sista länken fixad

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Har du jordfelsbrytare i kåken? Vill inte riktigt rekommendera att du mäter AC mot element eller något alls egentligen, men de där blixtrande skruvarna var intressanta.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Har du jordfelsbrytare i kåken? Vill inte riktigt rekommendera att du mäter AC mot element eller något alls egentligen, men de där blixtrande skruvarna var intressanta.

Bor i lägenhet, såhär ser mitt proppskåp ut

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Skrivet av Boozfob:

Bor i lägenhet, såhär ser mitt proppskåp ut
<Uppladdad bildlänk>

Du har ingen jordfelsbrytare vad jag ser.

Tittade även på dina videos och det verkar som du har krypströmar pga någon anledning.

Själva elementen behöver inte vara jordade korrekt ,beroende på inkommande rörstamm. Så dessa är kanske inte helt korrekta som mätpunkt.

Om du kan, har du tillgång till jordat uttag i typ badrum/kök?

Koppla ihop allt och mät mot radiatorn igen

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Låt en elektriker titta på det där.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Skrivet av maweric:

Låt en elektriker titta på det där.

En elektriker jobbar inte mot svagström/datorer dock...iaf inte i normalfall

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag har jordade uttag i köket. De 2 första filmerna är när datorn är kopplad via jordad skarvsladd från köket.
För lite jämförelse så såg det ur såhär när jag mätte i ojordat uttag vid datorhörnan:
https://youtube.com/shorts/7qzkWYyWCZs

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En elektriker jobbar inte mot svagström/datorer dock...iaf inte i normalfall

Nä, men det kan mycket väl vara något fel på övrig elinstallation. Om det är det så kan det bli tråkigt. Så jag råder TS att ta dit en elektriker.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Nä, men det kan mycket väl vara något fel på övrig elinstallation. Om det är det så kan det bli tråkigt. Så jag råder TS att ta dit en elektriker.

Låter väl kanske inte som någon dum idé, men jag har ingen aning om vad jag behöver för hjälp. Vad vill jag ha gjort, någon typ av besiktning?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Låter väl kanske inte som någon dum idé, men jag har ingen aning om vad jag behöver för hjälp. Vad vill jag ha gjort, någon typ av besiktning?

Beskriv vad som händer med datorn så kommer de troligen ha minst två idéer.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

Permalänk
Skrivet av maweric:

Beskriv vad som händer med datorn så kommer de troligen ha minst två idéer.

Han bor väl i lägenhet och är det hyresrätt så får värden stå för det.

Men felet kan mycket väl vara i datorn

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Boozfob:

Jag har jordade uttag i köket. De 2 första filmerna är när datorn är kopplad via jordad skarvsladd från köket.
För lite jämförelse så såg det ur såhär när jag mätte i ojordat uttag vid datorhörnan:
https://youtube.com/shorts/7qzkWYyWCZs

Rent spontant känns det som klämd/skadad kabel för typ rgb eller något eller något annat i radiatorn

Skulle du kunna koppla ur radiatorns slangar och se om mätningen är detsamma?

Koppla ur pump/fläkt/rgb

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kontroller så att det inte är moderkortet som ger ström till chassit.
Kontrollera alla moderkortsinstanser så ingen sitter där det inte borde sitta någon.

Visa signatur

| R7 5700x3D | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Kingston 2x16GB @ 3200mhz cl16 |
| Asus ProArt RTX 4070 Ti Super | Kingston NVMe 512GB + 1TB + 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

── 1984 was meant as a warning, not an instructional manual ────────────────────────────────────

Permalänk
Medlem

Rent spontant känns det som klämd/skadad kabel för typ rgb eller något eller något annat i radiatorn

Detta. Radiatorn verkar ha +12 V potential när den inte är fastskruvad. När den skruvas fast börjar den leda ström tillbaka till jord genom chassit och spänningen över fläktarna sjunker till nära noll eftersom kortslutningen genom radiatorn har mycket lägre resistans. Fläktarna stannar.

Radiatorn borde vara jordad, inte kopplad till +12 V.

Jag hade bytt kylningen. Men det kan förstås finnas någon lös kabel med +12V som sitter med kontakt i radiatorn eller i övriga komponenter kopplad mot den. Typ fläktarna.

Permalänk
Medlem

Skulle du kunna koppla ur radiatorns slangar och se om mätningen är detsamma?

Koppla ur pump/fläkt/rgb

Mäter ju +12 V DC i andra videon i början om man tar hänsyn till att det är svarta proben på datorn. Det talar onekligen mer för ett problem i datorn än elinstallationen, såvida lägenheten inte är en bil.

Permalänk
Medlem

Börja utesluta det som går, fläktar, pump osv som föreslogs innan.
Moderkortet är skruvat i standoffs så det inte kommer i kontakt med chassit direkt? Du har inte tappat någon skruv bakom moderkortet när det skruvades dit så det kommer i kontakt med något? Gå igenom alla kopplingar som är anslutna från PSU och se till så att dom sitter ordentligt.

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Mäter ju +12 V DC i andra videon i början om man tar hänsyn till att det är svarta proben på datorn. Det talar onekligen mer för ett problem i datorn än elinstallationen, såvida lägenheten inte är en bil.

Det gör det absolut.... 🙂

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du mäter bara potentialskillnaden mellan datorn och radiator/element när du mäter där, vilket inte säger någonting om vad det eventuellt är som är fel i datorn.

Det mest troliga skälet till att du har problem med fläktar som bara snurrar ibland är att du (eller den som monterade datorn) har klämt av eller skadat isoleringen på kablaget till fläktarna, varpå de bara funkar när strömmen kan ta en annan väg.

Hur blir det om du bara kopplar in kabeln till nätdelen på datorn, kopplar bort ALLA andra kablar (skärm, eventuella ljudkablar till stereo osv.), kör igång datorn och mäter?

Permalänk
Medlem

Ställ multimetern på Vac 600 och mät igen, du kan inte känna 0,4V.

En PSU bör vara galvaniskt isolerad mot fas och nolla, men jord är kopplat till chassit på PSUn och genom skruvarna till din dators chassi.

I äldre el installationer med jord så går den tillbaka till elskåpet där den kopplas ihop med nollan.

Det mer troliga är att nog som Swedishchef_90 att någon kabel är skadad till fläktarna så 12v är kopplad till radiatorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Rimligast att tro är väl att det är radiatorn och chassit som har olika potential, men hur stor är chansen att de inte har galvanisk kontakt på andra sätt än via just den skruven liksom? Även om såväl chassi som radiator är flytande borde deras potentialer inte vara så väsenskilda.

Med tanke på att huset verkar ha riktig gammal skit-el från när huset byggdes så finns det ju ingenting som säger att inte någon raketkirurg på en annan våning dragit en jordkabel till ett element eller liknande.

Annars kan det ju vara rejäla potentialskillnader i samma lägenhet, beroende på vilken fas andra apparater sitter på. En ojordad apparat för växelström kommer ju funka vilket håll man än vänder stickkontakten på, men man kommer få en fasförskjutning när stickkontakten på två ihopkopplade apparater matar med fas i ena änden och nolla i den andra. Hade t.ex. ca 115V mellan jorden på ingående ljudkabel och chassit en dator för många år sedan, båda matade från ojordade uttag. På plussidan fanns det andra grejer i förstärkaren som förhindrade spänningen att gå bakvägen, men på jordsidan var det fritt fram.

Permalänk
Medlem

Jag kan summera det så här, du måste ha klämt en kabel till fläkten mellan fläkten och radiatorn. Kortsluter du fläktarna så snurrar de såklart inte!

Permalänk
Rekordmedlem

Många nätdelar har ett filter som kopplar kondensatorer mot skyddsjorden, om man inte ansluter kretsen till ett skyddsjordat uttag kan man få spänning i chassit oxg andra delar som borde ha varit skyddsjordade, strömmen begränsas av kondensatorn så det innebär ingen personfara men det ger ibland olika elektriska problem. Filtret kan se ut nått så här.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Du bör vara tydlig med att nätfiltret inte orsakar något problem, det är ett villospår. De kan induceras höga spänningar, men är ofarligt (och går inte att mäta med en multimeter då spänningen blir låg så fort något "sluter kretsen").

TS har klämt en av 12V-ledarna till en eller flera av de tre fläktarna på radiatorn och därigenom anslutit radiatorn till fläktarnas 12V och vid kortslutning (som sker när radiatorn rör chassit) slutar fläktarna att snurra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Med tanke på att huset verkar ha riktig gammal skit-el från när huset byggdes så finns det ju ingenting som säger att inte någon raketkirurg på en annan våning dragit en jordkabel till ett element eller liknande.

Annars kan det ju vara rejäla potentialskillnader i samma lägenhet, beroende på vilken fas andra apparater sitter på. Hade t.ex. ca 115V mellan jorden på ingående ljudkabel och chassit en dator för många år sedan, båda matade från ojordade uttag, eftersom nätdelen i stereon inte låg på samma fas som nätdelen i datorn. På plussidan fanns det andra grejer i förstärkaren som förhindrade spänningen att gå bakvägen, men på jordsidan var det fritt fram.

Jepp, skrev som du säkert såg ett stycke om det lämpliga i att plocka hem en trikare oavsett vad i inlägget du citerade delar av, men som jag raderade då jag vid närmre eftertanke inte orkade med den sannolika urspårningen till elsäkerhetsdiskussion. Den nuvarande dragningen är garanterat äldre än tidigt 90-tal, och det ändå kan vara hög tid att förnya den helt och därmed också få jordade uttag även i torra rum. Och japp, håller med där också, ingenting är omöjligt när det kommer till hemmaklåp

Glodde sprakvideosarna igen, och såg nu din teori om skadad ledare någonstans. Instämmer helt, problemet med fläktarna är mycket sannolikt orsakat till att skruvandet kortsluter det 12VDC-plan åtminstone fläktarna är inkopplade på till chassit och i förlängningen nätaggets "jord" via distanser och moderkort. Gissningsvis har radiatorn kontakt med 12VDC. Man hör till och med fläktarnas varvtal fluktuera när det sprakar.

Och japp igen, hade två datorer inkopplade till samma ojordade uttag i min gamla studentlägenhet någon gång kring Dackefejden. Man kunde få sig rätt rejäla märlor av att råka ansluta chassina till varandra genom kroppen när man av något skäl hade något under bordet att göra. Visst, inga strömmar att tala om, men potentialskillnaden var tillräcklig för att driva överslag genom en T-shirt. Även om det kanske inte rörde sig om regelrätta vagabonderade strömmar från elnätet i mitt fall, så kan det induceras rejäla spänningar i ojordade chassin på annan väg.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!