Hjälp vid installation av nytt moderkort

Permalänk
Medlem

Hjälp vid installation av nytt moderkort

Hej!

Har införskaffat mig en ny CPU, moderkort och RAM-minne(ryzen 7 9800x3d, asus tuf gaming b850, 2x16GB CL 30).

Tänkte kolla hur processen för installationen går till och om det är något jag bör tänka på? Tanken är att detta ska in i mitt nuvarande chassi. Jag har nog bra koll på självaste installationen av hårdvaran men funderar på om det är något jag missar.

Behöver jag tex installera om min m2 hårddisk där jag har Windows installerat? Bör jag uppdatera BIOS innan jag gör något?

Alla tips uppskattas, vill undvika att göra fel!

Mvh

Permalänk
Medlem

Jag brukar uppdatera BIOS innan jag går vidare för installation av OS.

Huruvida du behöver installera om Windows eller ej beror lite på vad du kommer från för moderkort och cpu sen tidigare, men oftast så brukar det inte behövas med de nyare versionerna Windows

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | LG OLED 42C4

Permalänk
Medlem

Nuvarande BIOS-utgåva som är installerad på ditt moderkort bör stå på den lilla lappen på kartongen. Gå till moderkortets supportsidor och stäm av att din processor stöds av denna utgåva. Att installera om Windows är väl alltid mest rekommenderat, men det beror ju på hur du har använt den disken tidigare. (Vilket chipset och processor kommer disken ifrån?) Slutligen så behöver du inte aktivera XMP/EXPO för dina minnen det första du gör, du kan ta det i lugn och ro när Windows kommit upp på fötterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Nuvarande BIOS-utgåva som är installerad på ditt moderkort bör stå på den lilla lappen på kartongen. Gå till moderkortets supportsidor och stäm av att din processor stöds av denna utgåva. Att installera om Windows är väl alltid mest rekommenderat, men det beror ju på hur du har använt den disken tidigare. (Vilket chipset och processor kommer disken ifrån?) Slutligen så behöver du inte aktivera XMP/EXPO för dina minnen det första du gör, du kan ta det i lugn och ro när Windows kommit upp på fötterna.

Tack för snabbt svar!

Jag kommer från en Intel Core i7-11700F (Rocket Lake). Bör jag ominstallera då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Jag brukar uppdatera BIOS innan jag går vidare för installation av OS.

Huruvida du behöver installera om Windows eller ej beror lite på vad du kommer från för moderkort och cpu sen tidigare, men oftast så brukar det inte behövas med de nyare versionerna Windows

Tack för snabbt svar!

Jag kommer från en Intel Core i7-11700F (Rocket Lake).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sum:

Tack för snabbt svar!

Jag kommer från en Intel Core i7-11700F (Rocket Lake).

Personligen hade jag gjort det för att minska risken att någon äldre drivrutin ställer till ev problem, men det är inte nödvändigt egentligen.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | LG OLED 42C4

Permalänk
Medlem

Jag hade också installerat om, bara vetskapen om att allt är fräscht från början stillar mitt sinne. Möjligt att Windows är mycket mer förlåtande/tåligt numera, men rätt som det är trillar något mellan stolarna. Intel och AMD må vara kompatibla, men de har inte samma arkitektur eller chipsets.