Permalänk
Medlem

Ryzen 9600x minus -60 curve optimizer?

Hej,

Har precis installerat hela burken 9070xt + 9600x. Har kollat runt lite och de flesta rekommenderar en undervolt genom pbo på runt -20-25 i curve optimizer negative offset.

Jag har nu kommit ner till -60 och fortfarande ingen crash eller något alls, har spelat bf 2042 några timmar. Varför kommer jag så lågt när snittet verkar vara -15-25? Bör jag fortsätta sänka tills det krashar?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Hej,

Har precis installerat hela burken 9070xt + 9600x. Har kollat runt lite och de flesta rekommenderar en undervolt genom pbo på runt -20-25 i curve optimizer negative offset.

Jag har nu kommit ner till -60 och fortfarande ingen crash eller något alls, har spelat bf 2042 några timmar. Varför kommer jag så lågt när snittet verkar vara -15-25? Bör jag fortsätta sänka tills det krashar?

Antingen så har du vunnit lotteriet, eller så kommer du snubbla på någon applikation eller spel som ger datorn hicka.

Visa signatur

||Fractal North XL||
Main system: Asus ROG Crosshair x670E Hero, AMD 9800X3D, 64GB DDR5 CL30, ASUS ROG Astral RTX 5090
||Nikon Z6ii, 24-200 f4-5.6|| 105 z macro f2.8||

Permalänk
Medlem

Nu har jag satt -100 i negative offset och kan fortfarande spela utan problem. Något måste ju vara fel? Vissa kan inte ens boota på -20 liksom?? Någon som vet vad det kan vara? Verkar ju inte som inställningen verkligen är aktiv? Klocken och tempsen är densamma oavsett om jag kör minus -30 eller -100.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Nu har jag satt -100 i negative offset och kan fortfarande spela utan problem. Något måste ju vara fel? Vissa kan inte ens boota på -20 liksom?? Någon som vet vad det kan vara? Verkar ju inte som inställningen verkligen är aktiv? Klocken och tempsen är densamma oavsett om jag kör minus -30 eller -100.

Har du sparat dina inställningar?

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, Ryzen 7 9800X3D, Hellhound 7900 XTX, 64GB Kingston Fury, SoundBlaster Z, Corsair HX1200i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilrah:

Har du sparat dina inställningar?

Japp haha. Installerade amd ryzen master nu och den visar -50 på alla cores, även fast jag har satt -100 i bios, antar att det kanske inte går lägre än -50.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu har jag läst på ytterligare och -50 verkar vara en begränsning i moderkortet eller på processorerna överlag, såg fler som hade satt lägre än -50 i bios men AMD ryzen master visar ändå bara -50, så går nog inte lägre än så. Därav så har jag fått ett väldigt bra exemplar av 9600x som klarar -50 stabilt.

Visa signatur

Permalänk

Om du kollar i hwinfo vad ligger den faktiskta mv på? Många moderkort har PBO och man kan fylla i allt men det gör i själva verket ingenting

Vad har du för moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GigaGaming:

Om du kollar i hwinfo vad ligger den faktiskta mv på? Många moderkort har PBO och man kan fylla i allt men det gör i själva verket ingenting

Vad har du för moderkort?

https://www.msi.com/Motherboard/PRO-B650M-P

När jag spelar ligger jag på 1,125v, lite högre nu 1,144v då jag överklockade med 100mhz också. Kör -50 på curve nu. Cpu 60-65 grader vid spel.

Visa signatur