Är linux sämre på bärbara datorer?

Permalänk
Medlem

Är linux sämre på bärbara datorer?

När jag läst olika supportsidor för Linux-distron genom åren så har jag fått uppfattningen, eller inbillningen om du vill, att de flesta som har diverse problem med Linux oftast har det med laptops. (förutom Nvidia-relaterat) särskilt äldre sådana. Problem som känts främmande för mig.
Jag har själv aldrig använt Linux på en bärbar dator på allvar utan alltid en stationär som jag byggt själv, så jag kan inte säga något om det, men ligger det någonting i min föreställning jag fått?

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Det största som kan vara hit or miss är trackpaden, med diverse olika problem. (Prova olika distros/versioner)

Annars är det tillverkarspecifika saker såsom fingeravtrycksläsare och andra speciallösningar som har stor risk att inte fungera.

Visa signatur

Main: 5800x3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Osäker om det går att säga något generellt, men kanske är det så att bärbara datorer har vissa egenskaper som gör att man lättare märker eller irriterar sig på när vissa saker inte fungerar. Saker jag stött på tidigare är t.ex.:
- avsaknad av stöd för en inbyggd komponent, som t.ex. webbkamera, där man med en stationär dator istället kanske enkelt hade bytt til en annan kamera
- om något vilo-/strömsparläge inte stöds blir batteritiden lidande, men det spelar mindre roll på en stationär dator

På jobbet använder nästan alla våra forskare Ubuntu och vi har flera olika generationer HP-laptops, där vissa har en annan modell av mikrofon och webbkamera som inte funkar, vilket givetvis är väldigt irriterande.

Visa signatur

Dator: Ja
Telefon: Ja

Permalänk
Medlem

De som bygger sin egen dator vet nog oftare hur man ska lösa problem, alternativt väljer komponenter från början från stora leverantörer med bra Linux stöd. Själv håller jag mig till Intel istället för Nvidia och AMD pga deras historik av bra Linux stöd. (Linux användare i snart tre decennier)

Budget laptops har ofta en massa skumma oem produkter osv med mer tveksamt stöd, med tillverkare som bara fokuserar på lägsta möjliga kostnad