Permalänk
Medlem

nytt minne eller ny cpu?

Sitter med en 1GHz T-bird @ 1.16GHz och ett 256MB PC2100 minne på ett NF7-S rev 1.2. Jag har inte låst upp cpu än, men efter vad jag har läst här så ska en 1GHz T-bird vara ganska överklockningsvänlig (eller?).

Som det är nu kör jag det i 7.5*155 (stabilt), men med högre fsb så kommer ambulansen. Finns inte så mycket info om så gamla grejer här på forumet längre. Så vad tror ni, är det minnet eller cpu som är begränsande?

Om det är minnet som begränsar, hur mycket bättre blir det med nya fina minnen (ett par twinmos pc3200 kanske).
Och om det är cpu som begränsar, hur mycket bättre blir det med en ny (en barton 2500+ kanske).

Säg nu inte att jag ska köpa både och, för det har jag inte råd med just nu. Känns som om 2*256Mb nytt minne skulle göra mest nytta. Tycker datorn känns lite dåligt-med-minne-seg. Men om det blir mera minne så vill jag vara säker på att få upp cpu i minst 1.4GHz (säker kan man ju aldrig vara iof) .

Permalänk
Medlem

Svår fråga. 256 MB minne kan vara lite för lite ibland, bara att kolla hur mycket som används när du gör det du brukar göra :).

Varför inte köpa ett 256 MB minne och en billig processor(t.ex. 2000+), kostar ungefär lika mycket som två minnen eller en barton 2500+. Dock så kommer du ha två st olika minnen, men det är lätt fixat när det väl kommer in lite mer pengar.

Permalänk
Medlem

säg ca 1000kr på en 2400+ eller en 2500+
sen ca 1000-1200kr på 2st pc 3200 minnen ex twinmos winbond

totalt ca 2000-2200 för dubbelt så mycket minne du har nu och som fixar minst 200fsb samt en processor du får upp i minst 2200mhz... inget svårt val för min del...;)

och för övrigt som svar på in andra fråga så tror jag att det är minnet som stoppar dig... körde 2100 minnen förut å dom hängde med upp till 155fsb sen va det stop.. men å andra sidan så är 266 upp till 310 inte så illa om du frågar mig...:D

Visa signatur

Abit NF7-S 2.0, Xp 1700+(JIUHB 0311) @ 2420(210*11,5), 2x256Mb Pc3200 Twinmos, Gf2 Ti 64Mb, Enermax 430W

Permalänk
Medlem

Tossen: Blir det inga problem om man har två olika minnen? man lär väl få köra FSBn efter det minne som klarar minst eller? Ganska bra idé att bara köpa ett minne och sämre processor, men det lär ju bli dubbla processorköp då eftersom jag antagligen inte står ut med en 2000+ när jag vet att moderkortet klarar en bit över 3000+

drizzit: Har tyvärr inga pengar just nu för både och, men det hade ju naturligtvis varit det bästa. Skulle tro att inköp nr. 2 blir senare i höst då jag antagligen har lite bättre ekonomi.

Permalänk
Medlem

Jo det sämsta minnet sätter gränsen för vad du kan köra för inställningar.

Om du ändå ska köpa en annan processor snart så kan du börja förbereda för det genom att köpa 2 st bra minnen nu. Eller så köper du ett minne och en processor nu och bestämmer dig för nästa uppgradering när du har pengar igen

Alltid svårt att ge råd när det gäller datorköp.

Permalänk
Medlem

Dessa val, alltid lika svårt...

Men tanken är nog att det ska bli två uppgraderingar, en nu och en senare i höst. Frågan är ju bara vad jag ska köpa först, cpu eller minne? Jag tycker nog att det lutar åt minne, men jag ville ha lite feedback från forumet först

Permalänk
Medlem

ingen mening med nytt minne nu iaf då det totalt inte blir bättre än det sämsta i kombon... så ett 2100 å ett 3200 kommer köras som 2st 2100 tyvärr...

så ska du bara ha en sak i taget lägg det på minnet först då de priserna varierar minst.... cpun kan ju ha blivit ännu billigare tills nästa gång du har pengar...;)

Visa signatur

Abit NF7-S 2.0, Xp 1700+(JIUHB 0311) @ 2420(210*11,5), 2x256Mb Pc3200 Twinmos, Gf2 Ti 64Mb, Enermax 430W

Permalänk
Medlem

hmmm, lutar nog åt nytt minne då, 2*256MB isånnafall. Har Twinmos winbond bäst prestanda/pris? och är det PC3200 som gäller? Vill ju kunna köra dom i >200 fsb när jag väl köper en bättre processor.

Permalänk
Medlem

är det 133fsb versionen du har av tbn? (266)

Permalänk
Medlem

Japp, jag tror det. Men ibland så åker den ner till 100 efter en clear cmos. Har läst någonstans att den kan göra det ibland, vet dock inte varför. Du kanske vet??