Permalänk
Medlem

Går TV-antennsignalen åt olika håll?

I ett hem där man har flera TV-apparater anslutna till en antenn och vill visa t ex en videofilm eller något från datorn på alla TV-apparaterna så bör man ju kunna använda en RF-modulator (http://195.67.69.169/kocny/infovisa.asp?30270) eller en som är ställd på UHF36(http://195.67.69.169/kocny/infovisa.asp?57130) .

Men varför måste man sätta in modulatorn före alla andra saker, direkt efter antennen? Det räcker alltså inte med att sätta in den på antennätet bara för att få en signal?

Antar att det är signalen _efter_ modulatorn som räknas och det är den som kanalen från den nya enheten kommer in... men om man vänder på modulatorn då och låter signalen _efter_ modulatorn gå in på antennätet?

Visa signatur

"... ååh ja lättar ja flyger ja svävar fram..."

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att pröva vilket som funkar bäst?
Dessutom, finns det ingen RF-modulator som klarar NICAM-stereo (till ett vettigt pris) =/

Permalänk

ska berätta en cool sak

Antenkabeln som är dragen i vårat hus går genom min lila anläggning, vhs ,dvd och datorn. Och genom att använda lite dubbel honig antenkabeln kabel så kan jag få att alla tv aparater i hela huset kan kolla på dator dvd och vhs det är ass bra om man ska se en film så går man bara ner och kollar på den feta TV´n

Permalänk
Hedersmedlem

Re: ska berätta en cool sak

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ~¤SioD¤~
Antenkabeln som är dragen i vårat hus går genom min lila anläggning, vhs ,dvd och datorn. Och genom att använda lite dubbel honig antenkabeln kabel så kan jag få att alla tv aparater i hela huset kan kolla på dator dvd och vhs det är ass bra om man ska se en film så går man bara ner och kollar på den feta TV´n

Vad för produkt använder du för att åstadkomma detta?

Permalänk
Medlem

Re: Re: ska berätta en cool sak

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Vad för produkt använder du för att åstadkomma detta?

Kanske en Y-koppling? Borde inte det funka? Iof så försvagas signalen? men men..

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem

Re: ska berätta en cool sak

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ~¤SioD¤~
Antenkabeln som är dragen i vårat hus går genom min lila anläggning, vhs ,dvd och datorn. Och genom att använda lite dubbel honig antenkabeln kabel så kan jag få att alla tv aparater i hela huset kan kolla på dator dvd och vhs det är ass bra om man ska se en film så går man bara ner och kollar på den feta TV´n

I mono

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Re: ska berätta en cool sak

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timpa
Kanske en Y-koppling? Borde inte det funka? Iof så försvagas signalen? men men..

Frågan var hur han fick in/ut det i datorn :).

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: ska berätta en cool sak

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Frågan var hur han fick in/ut det i datorn :).

Via VCR:en förmodligen, men det blir ju fortfarande mono

Permalänk
Medlem

Re: ska berätta en cool sak

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ~¤SioD¤~
Antenkabeln som är dragen i vårat hus går genom min lila anläggning, vhs ,dvd och datorn. Och genom att använda lite dubbel honig antenkabeln kabel så kan jag få att alla tv aparater i hela huset kan kolla på dator dvd och vhs det är ass bra om man ska se en film så går man bara ner och kollar på den feta TV´n

Så får du inte göra... du skickar även ut din DVDfilm i etern, via antennen i ditt hus. Pirat-TV/radio kallas det och är straffbart. Inte för att jag bryr mig... men så är det

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Re: ska berätta en cool sak

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ~¤SioD¤~
Antenkabeln som är dragen i vårat hus går genom min lila anläggning, vhs ,dvd och datorn. Och genom att använda lite dubbel honig antenkabeln kabel så kan jag få att alla tv aparater i hela huset kan kolla på dator dvd och vhs det är ass bra om man ska se en film så går man bara ner och kollar på den feta TV´n

Mja det var så jag funderade, om det gick. Inte för att sända till grannen via antennen utan för att kunna distribuera t ex en film från en video till alla tv-apparater i hemmet.

Du har ingen liten bild på hur du kopplat det där?

Är det bara en loop in tillbaka i antennen?

Kan man inte göra ett bara-ett-håll-stopp i antennen så man inte riskerar att PTS sparkar in dörren och tar ens gamla video ?

Visa signatur

"... ååh ja lättar ja flyger ja svävar fram..."

Permalänk

Om man inte har Tvarna väldigt utsprida i lägenheten, så skall man nog försöka köra med komposit/s-video istället. Resultatet blir extremt mycket bättre bildkvalité.

Bor du i lägenhet så rek jag inte att du skickar filmer i RF kabeln, då alla granar oxå får in kanalen. Det går visserligen att göra ett filter, men då bör du ha någon kunnig elnisse som hjälper dig.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr Cain
Det är väl bara att pröva vilket som funkar bäst?
Dessutom, finns det ingen RF-modulator som klarar NICAM-stereo (till ett vettigt pris) =/

Har också letat efter det men har aldrig hittat någon.
Nicam är ju lite mer invecklat att koda, och någon direkt efterfrågan finns inte vad jag vet.

Permalänk
Medlem

Re: Re: ska berätta en cool sak

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lord_dubbdäck
Så får du inte göra... du skickar även ut din DVDfilm i etern, via antennen i ditt hus. Pirat-TV/radio kallas det och är straffbart. Inte för att jag bryr mig... men så är det

T.ex .videon har filter så om den är först i kedjan så är det bara att tuta å köra

Visa signatur

Common sense isn't that common.

Permalänk
Medlem

Antennen är nog inte kapabel till att sända något överhuvudtaget, och om det skulle gå så är nog en stark signalförstärkare ett krav..

Permalänk
Medlem

Angående ursprungliga frågan så är det på det viset att modulatorns ingång (den märkt antenn) antaglien är isolerad från dess utgång (märkt TV) via en inbyggd förstärkare. Då stör den nämligen inte heller andra boende i tex hyreshus, jämför hur genomgången på en normal video fungerar.

När det sedan kommer till hur du kopplar in den beror ju det på vad du vill åstadkomma

Vill du sända ut en videosignal till alla tvapparater på din atennkedja måste du alltså placera den först i denna kedja då de tvapparater som ligger före inte kommer nås av din egenmodulerade signal.

vad gäller att sända tv via antenn så går faktiskt detta att göra några meter med de flesta vanliga antennförstärkare, ibland tom en normal video.

Testa att koppla in en halvlång ståltråd på centerledaren(Kortslut INTE med skärmen) från en antennförstärkare och se om du inte kan söka in signalen på en tv med inbyggda antennspröt. förlusterna i sändningen är blir dock ganska stora pga matchingsfel samt den låga effekten med det brukar iaf visa att det går.

Att vara rädd för att man skålle råka börja sända med atennen på taket är dock sällan något problem då det brukar sitta en förstärkare ivägen som effektivt hindrar detta.

Men som någon reda påpekat så mixtra inte för mycket, för vet man inte vad man gör kan man lätt störa ut hela grannskapets fotbollsmatch. Sånt kan leda till världskrig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UHD
Har också letat efter det men har aldrig hittat någon.
Nicam är ju lite mer invecklat att koda, och någon direkt efterfrågan finns inte vad jag vet.

Hittade en, dom var inte direkt billiga nej..

http://www.hifistore.co.uk/product.php?qsProd=5671PAL&S=af941...

Grejen är att nicam är ju digitalt också dessutom så det blir förmodligen mer komplicerade grejer.