HAL 9000-chassi
Tjo!
Efter 8 veckors sommararbete och 20k rikare, känns det som en korkad idé att inte uppgradera sig från sin 1GHz med ett GF2GTS. Men även vore det kanske en mysig idé att uppgradera chassit sakerna ligger i. Eller snarare avsaknaden av chasit; då fanskapet ligger i en blåvitrutig kartong ifrån IKEA, vilken min kära bror fixade
Först och främst kan påpekas att jag inte pysslat med modifierade av chassin tidigare, men jag har någorlunda kunnigt folk på en armslängds (eller en timmes, rättare sagt) avstånd som med stor sannolikhet kan hjälpa mig, om det inte blir för svåra saker.
Tanken är att göra ett chassi inspirerat av HAL 9000 ifrån filmen 2001 - A Space Odyssey. Jag kan tänka mig hur välkommen man inte kommer känna sig när man startar datorn och möts av den "varmt" välkomnande rösten av Douglas Rain sägandes "I'm completely operational, and all my circuits are functioning perfectly". Något som kanske inte är 100% sant, men i vilket fall
Jag har sökt ganska mycket på internet efter möjliga ritningar på hur man skulle kunna göra något liknande "ögat" på HAL, men detta utan framgång. Tycks konstigt nog inte vara många andra som försökt sig på detta. Kanske beroende på att det är ganska svårt att få en bra uppfattning om hur ögat egentligen änns ser ut. Resten av chassit kan man nog ganska enkelt lösa med lite dremlande och annat, men just ögat vet jag faktist inte hur jag skulle kunna tänkas göra.
Ni som sett bilder på Hal (http://images.google.com/images?q=HAL-9000&svnum=10&hl=sv&lr=...), ser att det är någon form av fisköge-plexi-sak över ögat, samt att det är någon form av röd lampa bakom alltihopa. Mycket mer är svårt att förstå utifrån bilderna tagna framifrån. På http://www.2001exhibit.org/science/img/lrg_hal_9000_art.gif så ser man lite mer, men jag är fortfarande inte säker på hur den kan tänkas se ut.
Så, varför startade jag då änns denna tråden? Jo, jag undrar hur ni hade gjort! Hur tror ni den ser ut, och hur hade ni löst det hela, om det var ni som gjorde denna mod? Vart hade ni skaffat delar?
Hoppas på att få svar på iaf några frågor.
MVH Simon Rosengren
Min data mashin - windows 98 med skärm och mus och tangentbord och usb