Permalänk
Medlem

HAL 9000-chassi

Tjo!

Efter 8 veckors sommararbete och 20k rikare, känns det som en korkad idé att inte uppgradera sig från sin 1GHz med ett GF2GTS. Men även vore det kanske en mysig idé att uppgradera chassit sakerna ligger i. Eller snarare avsaknaden av chasit; då fanskapet ligger i en blåvitrutig kartong ifrån IKEA, vilken min kära bror fixade

Först och främst kan påpekas att jag inte pysslat med modifierade av chassin tidigare, men jag har någorlunda kunnigt folk på en armslängds (eller en timmes, rättare sagt) avstånd som med stor sannolikhet kan hjälpa mig, om det inte blir för svåra saker.

Tanken är att göra ett chassi inspirerat av HAL 9000 ifrån filmen 2001 - A Space Odyssey. Jag kan tänka mig hur välkommen man inte kommer känna sig när man startar datorn och möts av den "varmt" välkomnande rösten av Douglas Rain sägandes "I'm completely operational, and all my circuits are functioning perfectly". Något som kanske inte är 100% sant, men i vilket fall

Jag har sökt ganska mycket på internet efter möjliga ritningar på hur man skulle kunna göra något liknande "ögat" på HAL, men detta utan framgång. Tycks konstigt nog inte vara många andra som försökt sig på detta. Kanske beroende på att det är ganska svårt att få en bra uppfattning om hur ögat egentligen änns ser ut. Resten av chassit kan man nog ganska enkelt lösa med lite dremlande och annat, men just ögat vet jag faktist inte hur jag skulle kunna tänkas göra.

Ni som sett bilder på Hal (http://images.google.com/images?q=HAL-9000&svnum=10&hl=sv&lr=...), ser att det är någon form av fisköge-plexi-sak över ögat, samt att det är någon form av röd lampa bakom alltihopa. Mycket mer är svårt att förstå utifrån bilderna tagna framifrån. På http://www.2001exhibit.org/science/img/lrg_hal_9000_art.gif så ser man lite mer, men jag är fortfarande inte säker på hur den kan tänkas se ut.

Så, varför startade jag då änns denna tråden? Jo, jag undrar hur ni hade gjort! Hur tror ni den ser ut, och hur hade ni löst det hela, om det var ni som gjorde denna mod? Vart hade ni skaffat delar?

Hoppas på att få svar på iaf några frågor.

MVH Simon Rosengren

Visa signatur

Min data mashin - windows 98 med skärm och mus och tangentbord och usb

Permalänk
Medlem

Är inte HAL 9000 från början från filmen 2010 - The year we made contact?

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Medlem

Om vi får gå off topic: 2010 är uppföljaren på 2001. Det finns 4 vöcker i serien, 2001, 2010, 2061 (?) och 3001. Alla fyra är skrivna av Arthur C Clarke, vems novell gav inspiration till Stanley Kubrick, och som även skrev manus tillsammans med tidigare nämna kända regisör. Åtminstånde så vitt jag vet.

2001 är gjord 1968 och 2010 är gjord 1984.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Snarare från filmen 2001: A Space Odyssey.
Jag säger, kör på. Blir nog ett hett chassi om du lyckas.
"Ögat" är nog bara att bygga av en halv plexiboll med en diod i botten, övriga fronten kan man nog göra i svart tonat/målat plexiglas med stealthade spelare.

Permalänk
Medlem

ja tänker på Futurama episoden "S04E04 Love and Rocket"

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Ok.. Jag ger mig. Fick för mig att 2001: A space odyssey var ganska nyproducerad :).

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk

fan vilken härlig ide skulle ochså tänka mig göra något liknande

skulle gissa att man kan använda en röd liten lampa och en lins för att skapa ögat

Visa signatur

CPU: Athlon XP 2200+ @1892MHzRAM: 512 DDR3200 HDD: 1xWDC 200gb 2xWDC80gb AUDIO: SB Audigy 2 MB: MSI KT4 ULTRA(MS-6590)

Permalänk
Medlem

Kommer fan inte på vad "kemi" termen är men inom kemi så användas ibland små glas skålar som är ett segment av ett klot. Om du studerar så fråga kemi lärare om du kan få köpa en sådan. De vore nog ganska perfekta till HALs glasöga.

Har själv använt några sådana, antingen 100mm eller 55mm till olika projekt.

Lampan är lite krångligare om det ska bli bra ljus. En lysdiod blir fel, men en laserdiod utan kollimator från en laserpekare skulle se bättre ut. Sedan har du bara en del aluminium arbete kvar...

Visa signatur

Ronny "Thinker" Ohlsson
"If everything is under control, you're not going fast enough."
"Overkill is just a better safety margin."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thinker
Kommer fan inte på vad "kemi" termen är men inom kemi så användas ibland små glas skålar som är ett segment av ett klot.

Urglas
http://www.makab.se/order/index.asp?Item=2972

Visa signatur

MSI P45 Platinum, E8500, Corsair XMS2 4GB, Gainward HD4870, 36GB raptor, Zalman GT1000
Konverterat tillbaka till intel

Permalänk
Medlem

Ni vet väl vart ordet hal kommer i från?

Ta nästa bokstav för varje tecken i HAL -> vad blir det?

Visa signatur

Desktop: i7 2600k @ 4.2GHz, RX480, z77-MPOWER, 16GB DDR3, 120GB+240GB SSD, 3TB HDD, FD R4, 750W
Laptop: Asus x550J + MSI GE620DX | Mobil: Nexus 6P + Nokia X2 DS | Konsol: PS4, PS3 & PSVita

Permalänk
Medlem

vet ej, vad blir det?

Visa signatur

:: xp 3000+, Asus a7n8x Deluxe, 2*256mb Samsung pc-3200, Hercules Radeon 9500 pro, IBM 180gxp totalt 300gb ::

Permalänk

IBM... Jag undrar jag. Har hört det där många gånger. Säkert bara ett lustigt sammanträffande. Eller inte HAL ska visst betyda Heuristically programmed ALgorithmic computer. Lite krystat kanske ändå...

Sen så är ju ljuset i "ögat" inte helt rött, utan närmare orange

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MadModder
IBM... Jag undrar jag. Har hört det där många gånger. Säkert bara ett lustigt sammanträffande. Eller inte HAL ska visst betyda Heuristically programmed ALgorithmic computer. Lite krystat kanske ändå...

Just där den lyser som mest är den snarare orange än röd, men i kanterna är den helt klart röd. Något som försvårar i valet av ljus.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu har jag ännu en fråga till er som jag hoppas kunna få svar på.

Vad är ett lämpligt chassi att skaffa till detta bygget? Hela fronten måste ju göras om, så tror ni att det kommer vara enkellt att hitta något lodis-chassi som man målar om, eller bör man hitta ett mer "riktigt" chassi till detta bygge?

Även undrar jag om ni har någon bra guide för att "steltha" DVD:n och powerknappen.

Vore det en skoj idé att sätta en liten kass billig högtalare bakom utrymmet längst ner där högtalare och mikrofon sitter enligt filmen, eller vore det kanske smartare att sätta en fläkt där bakom, så att man får lite skön luftgenomströmning i datorn? Fläkten hade ju i så fall dålts av filtret...

http://www.2001exhibit.org/science/img/lrg_hal_9000_art.gif

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MadModder

hehe visste jag inte, men vad betyder SAL då?