Permalänk
Medlem

IT Hjälte sökes

Bra teorier på detta problem skulle va bra:

Har en gammal AMD 1200 som funkade utan problem tills för några månader sen (då min syrra övertog burken). Då började processorn att bli extremt varm vid belastning. Cpu fläkten surrar på fint men något måste vara fel då tempen rusar upp bara man startar tex ett spel, det har bara blivit värre och värre och nu går det ej att köra något krävande program/spel utan att få häng och tempvarningar
Har provat att sätta i en extra chassi fläkt utan resultat.

Nån som har ideer ? byta cpu fläkt, lossa fläkt lägga på kylpasta ?

Datorn står inte hos mig (40 mil norr) så jag kan inte pröva mig fram. Chassifläkten fixade syrran men där går nog gränsen för henne

Nån i Stockholmstrakten som skulle vilja göra ett par hundringar på att kolla på/lösa problemet ?

MVH

Visa signatur

Gigabyte GA-X58A-UD5 - Core I7 930 @ 4200Mhz- Corsair H100 p/p - Corsair 12GB 1600MHz - GTX690

Permalänk
Medlem

Det är ju som så att ingenting lever för evigt, inte ens datordelar, har du kollat om det tex är 10kg skärp i kylflänsen tex? Prova rengör flänsen, ny kylpasta och ev ny fläkt (svårt för mig att säga hur det blåser, om det blåser exakt som förr osv..)

Annars finns det inte mycket att göra, anser jag då.

Förutom att ev byta kylning, men den du har ska ju fungera tydligen, om allt är i sin ordning.

Visa signatur

ASUS TUF B650-E | Kingston Fury 4x16Gb 6000 CL36 | 9800X3D | Powercolor Hellhound 7800XT | NZXT Kraken 360mm

Permalänk
Medlem

som ovanstånde skriver, kolla så att det inte är massa skit i fläns och fläkt. Eftersom en Artic Cooling eller dyl inte kostar mer än ~149 - 199:- så kanske du ska lägga lite pengar på det?

Visa signatur

Scout som är sugen på en utmaning?

Permalänk
Medlem

Tack för svaren

Jag provar att byter kylning så får vi se hur det går.

MVH

Visa signatur

Gigabyte GA-X58A-UD5 - Core I7 930 @ 4200Mhz- Corsair H100 p/p - Corsair 12GB 1600MHz - GTX690