Hyperterminal gör inte som jag vill

Permalänk

Hyperterminal gör inte som jag vill

Jag har lite problem med HyperTerminal.
Jag har 2 ciscoroutrar hemma som jag ska konfigurera. De är helt blåsta så jag måste koppla in mig genom consolen. Jag är van att man bara öppnar HyperTerminal så får man välja vilken com-port man ansluter genom, vad den har för hastighet, osv jättelätt. Funkar varje gång. Jag har dock aldrig försökt göra det hemma tidigare, och min HyperTerminal verkar bara tro att jag ska telneta med den.
Vet nån hur man fixar till HyperTerminal, eller om det finns nåt annat enkelt program man kan använda?

Edit: Jag kör winxp pro.

Visa signatur

-det finns ingen ödets och himmelens lag, det finns ingen slumpens cynism, människor lider vareviga dag, de lider av kapitalism
-Vilken otursmango, den låg som oskyldig, så tog hon fram flera

Permalänk
Medlem

Antar att du kör XP hemma. Starta Hyperterminalen, acceptera frågan om Telnet, skapa en ny anslutning och välj önskad comport vid Anslut med: (comportarna dyker upp under modemet på listan).
Blev själv lite förundrad när jag skulle använda Hyperterminalen första gången.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk

Jag kan bara välja att ansluta med TCP/IP (Winsock)

Funkar inte mina comportar? Jag har aldrig provat dom förut faktiskt. Var kollar man det? Enhetshanteraren?

Visa signatur

-det finns ingen ödets och himmelens lag, det finns ingen slumpens cynism, människor lider vareviga dag, de lider av kapitalism

Permalänk
Medlem

Enhetshanteraren är ett bra ställe att börja på.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk

Hittar inga comportar där. Hmm? det finns två på baksidan av datorn iaf. Kanske får uppdatera moderkortsdrivrutinerna eller så.
Jag provade med ett annat terminalprogram ZOCterminal. Den hittade ingen ledig com-port, men jag fattade inte det programmet sa jäkla bra så jag kan säkert ha gjort massor av fel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Leta reda på en gammal burk med Win 3.11 och 'sno' terminal.exe
Enkelt, fungerande, litet och krashar inte. Det utklassar hyperterminalen.

Permalänk

hmmm flummigt problem... en fråga bara varför har du 2 cisco routrar hemma =D låter lite overkill..

antar att det är för utbildning eller för arbete?

Visa signatur

Sojuz Sovetskich Sotsialistitjeskich Respublik

Permalänk

Jag skulle CCNA-certa och min tjejs storebror ville låna ut dom till mig så jag kunde träna på dem. Han är nätverkskonsult typ. Just nu har han en ganska stor egen maskinpark för han ska plugga för att ta ciscos CCIE-cert. Tyvärr hade han mycket att göra och hann inte fixa routrarna förrän efter jag redan skrivit certet (det gick bra ändå). Han vill nu ändå gärna att jag ska testa dem så att de funkar och köra några provkonfigurationer.
Men jag lyckas inte ens koppla upp mig mot nån av dom. Skämmigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är com-portarna aktiverade i bios då?

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk

legendary ok hoppas det går bra då det finns väl andra program än hyperterminal du kan testa.. träffar jag på några så hojtar jag till..

Visa signatur

Sojuz Sovetskich Sotsialistitjeskich Respublik

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ante84
Är com-portarna aktiverade i bios då?

Det var dom inte ja. Nu funkar det prima.
Tack Ante84!

Nån som har nåt förslag på vad jag ska göra med routrarna?
Tror jag ska försöka köra min internetuppkoppling genom dem, och köra nån rolig inkappsling mellan dem. Kan man få en routerport (cisco 2500) att acceptera en address från en DHCP? Nja, det kanske inte går. Jaja, får se vad jag lyckas med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad har cisco 2500 för portar? Lan? Serial?

Det kan vara svårt att testa om du inte har all utrustning. Men följande tror jag är bra att lära sig:

Sätta upp DHCP med valfri IP-range?
Sätta upp NAT
# Hitta med show kommandot
# conf t
# debug kommandot
# terminal monitor
Sätta upp extern syslog-server
Sätta upp tidssynk mot NTP-server
Skapa accesslista. (exempel: vilka som får telnetta till TTY)
Kopiera config till tftp-server
Skapa routingtabell

Permalänk
Medlem

Sätt upp taggade vlan som sträcker sig över båda routrarna och få den att routra mellan dom.

Visa signatur

"Hoppas man hinner få se det innan man loggar av" - Magnus Blom