Dubbel CD-spelare: Pioneer CMX-3000 el. Numark CDN-90

Permalänk
Medlem

Dubbel CD-spelare: Pioneer CMX-3000 el. Numark CDN-90

Jag är på jakt efter en ny dubbel CD-spelare och valet står just nu mellan Pioneer CMX-3000 och Numark CDN-90. CMX-3000 har ju hängt med ett bra tag nu medans CDN-90 är i princip ny på marknaden och har en hel del intressanta finesser.
Visserligen så är Pioneerspelare mer eller mindre standard nu för tiden men jag är lika mycket vän med Numarks CDN-serie som med Pioneers CMX- och CDJ-serie.

De främsta skillnaderna jag kommit fram till hittils:

Pioneer CMX-3000:
+ Välkänd modell (alla vet hur den funkar och man stöter ofta på den)
+ Tempoinställning med en upplösning på 0.05%
+ Stor jog-ratt/hjul
+ Wave Display (Pioneers patenterade teknik för att visa en visuell bild av aktuellt ljudspår)
+ CD-text
+ Emergency Loop
+ 15sek antishock
+ Minne för 1000 cuepunkter
+ Slot-In-spelare

Numark CDN-90:
+ Det senaste av det senaste
+ Tempoinställning med en upplösning på 0.1%
+ Mjukvaran kan uppgraderas via CD
+ Inbyggda effekter (som man annars behöver en extern effektprocessor till)
+ 48sek antishock
+ MIDI in och ut (för att synka externa sequencers, effektenheter och dyl.)
+ Minne för 3000 cuepunkter
+ Beat-keeper/sync (som faktiskt fungerar)
+ Spelare med släde

Just nu lutar det åt Pioneer eftersom den är vanligast men jag är inte helt säker. Det som lockar hos CDN-90:n är MIDI-utgången, de inbyggda effekterna samt beatkeepern. Prismässigt är det ingen större skillnad men det känns som om man får mer lull lull med Numarks spelare. Jag har aldrig själv stött på något problem med vare sig Pioneers eller Numarks spelare så jag har inget att gå på när jag ska välja mellan dessa.

PS. Jag vill inte ha några tips om modeller från Stageline, Omnitronic, Stanton eller Denon (dem har jag fått nog av )

Visa signatur

Abit AB9 QuadGT | C2D E6320 | vatten | 2x1GB Kingston PC-9600 | XFX 8600GT XXX | OCZ PowerStream 520W