var finner man grosist som säljer dator prylar?

Permalänk

var finner man grosist som säljer dator prylar?

hehe kanske dum fråga men jag har alltid undrat var man ska gå till om man vill öppna en dator butik.. måste väl finnas nån grosist manska vända sig till. eller måste man vända sig vill var o en av alla fabrikaten.. som tex AMD som jag vill ha massa AMD processorer skäppade över?

Visa signatur

**AMD64 (939) 3500+ (Winchester)** 1024MB corair** K8T Neo2-FIR K8T800 Pro**radeon 9700pro**200gb hdd**

Permalänk
Medlem

gandalf data i göteborg tror jag är en grossist

Visa signatur

Leadtek K7NCR18D ProII :: XP2500@3200 AXQEA 0330 :: Alpha Pal 8045T :: 256Mb Twinmos Winbond PC3200 :: Creative Geforce 4200Ti 128Mb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeeTee
gandalf data i göteborg tror jag är en grossist

haha kej sjysst, bra priser såfall? kostar ju billigare i affärerna.. lr misstar jag mej?
http://www.gandalf.se/gandalf/gandalf-home.nsf/domino.homepag...

edit:
inte de billigaste jag sett.
PRislistA!
AS1194 Asustek AGP V9950Ultra/Deluxe GeForceFX 5900 Ultra chipset, 256MB, 2 x VGA, 1 x DVI, TV-Out, Video-In, USB camera, remote, retail 6 100 7 625
AS1192 Asustek AGP V9950Ultra/TD GeForceFX 5900 Ultra chipset, 256MB, 2 x VGA, 1 x DVI, TV-Out, retail 5 720 7 150
AS1195 Asustek AGP V9950/Deluxe GeForceFX 5900 chipset, 128MB, 2 x VGA, 1 x DVI, TV-Out, Video-In, USB camera, remote, retail 4 250 5 313
AS1193 Asustek AGP V9950/TD GeForceFX 5900 chipset, 128MB, 2 x VGA, 1 x DVI, TV-Out, retail 3 870 4 838
AS1196 Asustek AGP V9950SE/TD GeForceFX 5900SE chipset, 128MB, 2 x VGA, 1 x DVI, TV-Out, retail 3 690 4 613
AS1186 Asustek AGP V9560Ultra/TDV/128M, Nvidia GeForce FX 5600 Ultra chipset, 128MB DDR, TV-Out, DVI, 2xVGA, Video In, AGP 8X, retail 2 340 2 925
AS1187 Asustek AGP V9560 Videosuite 128M, Nvidia GeForce FX 5600 chipset, 128MB DDR, TV-Out, Video In, Dual DVI, Dual VGA, DVI+VGA, VIVO, AGP 8X, retail 1 900 2 375
AS1188 Asustek AGP V9560/TD/256M, Nvidia GeForce FX 5600 chipset, 256MB DDR, TV-Out, DVI, 2xVGA, AGP 8X, retail 1 830 2 288
AS1189 Asustek AGP V9560/TD/128M, Nvidia GeForce FX 5600 chipset, 128MB DDR, TV-Out, DVI, 2xVGA, AGP 8X, retail 1 550 1 938
AS1184 Asustek AGP V9520 Home Theater 128M, Nvidia GeForce FX 5200 chipset, 128MB DDR, TV-Out, Video In, Home Theater, Remote, TV Tuner, AGP 8X, retail 1 770 2 213
AS1180 Asustek AGP V9520 Videosuite 128M, Nvidia GeForce FX 5200 chipset, 128MB DDR, TV-Out, Video In, Dual DVI, Dual VGA, DVI+VGA, VIVO, AGP 8X, retail 1 270 1 588
AS1181 Asustek AGP V9520/TD/128M, Nvidia GeForce FX 5200 chipset, 128MB DDR, TV-Out, DVI, 2xVGA, AGP 8X, retail 990 1 238
AS1182 Asustek AGP V9520Magic/T/128M, Nvidia GeForce FX 5200 chipset, 128MB DDR, TV-Out, AGP 8X, retail 820 1 025
AS1153 Asustek AGP V9180SE/T Nvidia GeForce 4 MX440-8X chipset, 64MB DDR, TV-Out, retail 540 675
AS1132 Asustek AGP V8170Magic/T Nvidia GeForce 4 MX440 SE chipset, 64MB DDR, TV-Out, retail 740 925
AS1152 Asustek AGP V9180/TD Nvidia GeForce 4 MX440-8X chipset, 128MB DDR, TV-Out, retail 900 1 125

Visa signatur

**AMD64 (939) 3500+ (Winchester)** 1024MB corair** K8T Neo2-FIR K8T800 Pro**radeon 9700pro**200gb hdd**

Permalänk
Medlem

DafixXpand är en grossit...

www.dafixxpand.se tror jag det är..

Visa signatur

GA-Z97X-GAMING 3 | Core i7 4790K 4,0GHz | BallistiX Sport 16GB |
Asus Rog Strix 1080 TI OC 12GB | Crucial MX100 256GB+512GB SSD | Fractal Design Define R5 | EVGA SuperNova G2 850W |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thermaltake
DafixXpand är en grossit...

www.dafixxpand.se tror jag det är..

hehe verkar najs, men man måste ansöka om konto o redan ha ett företag för att kunna se hur mycket komponenterna skulle kosta osv.
inge bra om man bara funderaar på att skaffa en affär

Visa signatur

Permalänk
Medlem

om man funderar på att öppna en affär kan man ju alltid ringa till dom.
leverantörer skriver nästan aldrig ut nettopriser som allmänheten kan få tag på, det vore ju jäkligt dumt om kunder kommer in och vet vad butikerna själva ger för komponenterna

Visa signatur

Lösningen på alla tekniska problem:
Allt går med våld, går det inte med våld får man använda mer våld!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kuckel
om man funderar på att öppna en affär kan man ju alltid ringa till dom.
leverantörer skriver nästan aldrig ut nettopriser som allmänheten kan få tag på, det vore ju jäkligt dumt om kunder kommer in och vet vad butikerna själva ger för komponenterna

inte så dumt? butikerna måste ju köpa en hel bunt. va sak en privat person med 50st moderkort till? men tack för tipset!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

http://itbranschen.idg.se/tjanster/listor/

Det finns ett par svenska grossister...har själv jobbat på en.

Visa signatur

ASUS Strix laptop | R9 5900HX | RTX3070 | 32GB RAM | 17,3" 300 Hz IPS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0mbadill
inte så dumt? butikerna måste ju köpa en hel bunt. va sak en privat person med 50st moderkort till? men tack för tipset!

nja, det är inte alla leverantörer man måste beställa en bunt ifrån...jag jobbar själv i en elektronikbutik, och ingen av våra leverantörer har krav på att man ska beställa flerpack, men det blir oftast billigare om man köper storpack.

Visa signatur

Lösningen på alla tekniska problem:
Allt går med våld, går det inte med våld får man använda mer våld!

Permalänk
Medlem

både komplett.se och db.com är sk "grossister" som säljer ut produkterna till olika butiker.. Annars kan man ju altid sluta avtal med tillverkaren direkt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ca[[pp
både komplett.se och db.com är sk "grossister" som säljer ut produkterna till olika butiker.. Annars kan man ju altid sluta avtal med tillverkaren direkt.

va hehe de e ju sjukt dyra? skulle inte tro de va grosister, tror du har blandat ihop ett o annat.. jo jag tänkte på samma sak, o har skickat ett antal mail till olika tillverkare, emn de blir nog bätre om jag tar kontakt med dem över telefon.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

va hehe de e ju sjukt dyra? skulle inte tro de va grosister, tror du har blandat ihop ett o annat.. jo jag tänkte på samma sak, o har skickat ett antal mail till olika tillverkare, emn de blir nog bätre om jag tar kontakt med dem över telefon.

En kompis är lokal återförsäljare för komplett.se...

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brorsan
En kompis är lokal återförsäljare för komplett.se...

jo fast då betalar han ju inte de priserna som står på hemsidan inte. www.komplett.se .. de e ju för privat personer!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

SMG och Techdata är dom vi beställer från.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Finns ju flera,

SMG, Ingrammicro, Techdata, GNT, Deltaco mfl.

Vi köper regelbundet från alla dessa grossister. Vissa grossister har ju shysta avtal med leverantörerna och kan därför pressa priserna mer än andra. SMG är ju tex huvudleverantör åt MSI om jag inte misstar mig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toaster
Finns ju flera,

SMG, Ingrammicro, Techdata, GNT, Deltaco mfl.

Vi köper regelbundet från alla dessa grossister. Vissa grossister har ju shysta avtal med leverantörerna och kan därför pressa priserna mer än andra. SMG är ju tex huvudleverantör åt MSI om jag inte misstar mig.

tack kontaktar dem per telefon, för ingen utav dem verkar ha prislista på sin hemsida =/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

tack kontaktar dem per telefon, för ingen utav dem verkar ha prislista på sin hemsida =/

Man ser inte priserna föräns man loggat in. Och man får inlogg när man blir kund där.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Citat:

nej mitt uttalande stämmer helt korrekt...

Permalänk
Medlem
Citat:

jo fast då betalar han ju inte de priserna som står på hemsidan inte. www.komplett.se .. de e ju för privat personer!

Ja...?

Men du åpstod ju att dom inte var grossister och jag ville bara påpeka ditt fel

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ca[[pp
nej mitt uttalande stämmer helt korrekt...

din mamma är ett uttalande! haha .. ja juste där fick du så du teg .. mej bråkar man inte me serru. Men allting gott som sluta gott, du lärde dej en läxa och jag fick ha lite kul i ca 23min för att komma på vad jag skulle skriva till svars!

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gelantious
Man ser inte priserna föräns man loggat in. Och man får inlogg när man blir kund där.

jo jag vet, men jag bar FUNDERAR på att starta eget, så jag kan inte bli kund ÄNNU

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brorsan
Ja...?

Men du åpstod ju att dom inte var grossister och jag ville bara påpeka ditt fel

hehe jo påpeka att nån har fel e alltid kul haha men du vet inte var man ska vända sig om man vill handla som förestag från komplett o inte som privat person?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Citat:

din mamma är ett uttalande! haha .. ja juste där fick du så du teg .. mej bråkar man inte me serru. Men allting gott som sluta gott, du lärde dej en läxa och jag fick ha lite kul i ca 23min för att komma på vad jag skulle skriva till svars!

Jag tror inte du är kapabel till att starta eget. En viktig sak är att ge ett seriöst intryck. Hittils har du misslyckats grovt. Mycket grovt. En annan sak är att du säger att du har rätt, trots att du har fel. Komplett är en leverantör, punkt slut. Har du hört talas om telefon? Det är ju förfan bara att slå en pling och höra med dom. Du har fått ett antal länkar hittils. Men tro inte att priserna är mycket lägre, för internetbutikerna säljer med mycket små marginaler. Internetbutikerna var i och för sig, enligt dig, "dyra".

Du hade tankar på att köpa direkt från tillverkaren, visst, det är en fin tanke. Du måste dock hosta upp ordentligt med pengar eftersom de har en s.k. MOQ, Minimum Order Quantity. Det betyder att du måste beställa minst t.ex. 500 exemplar av en produkt. Räkna med minst 200.000 per sak, efter MOQ.

Nej, nu ska jag har roligt till du skriver nästa inlägg. Jag ska ju få stryk och lära mig ett och annat, inte sant?

Visa signatur

H.T.I.D.
One man to rule them all.
Jag har en Powerbook G4 667MHz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Potatisen
Jag tror inte du är kapabel till att starta eget. En viktig sak är att ge ett seriöst intryck. Hittils har du misslyckats grovt. Mycket grovt. En annan sak är att du säger att du har rätt, trots att du har fel. Komplett är en leverantör, punkt slut. Har du hört talas om telefon? Det är ju förfan bara att slå en pling och höra med dom. Du har fått ett antal länkar hittils. Men tro inte att priserna är mycket lägre, för internetbutikerna säljer med mycket små marginaler. Internetbutikerna var i och för sig, enligt dig, "dyra".

Du hade tankar på att köpa direkt från tillverkaren, visst, det är en fin tanke. Du måste dock hosta upp ordentligt med pengar eftersom de har en s.k. MOQ, Minimum Order Quantity. Det betyder att du måste beställa minst t.ex. 500 exemplar av en produkt. Räkna med minst 200.000 per sak, efter MOQ.

Nej, nu ska jag har roligt till du skriver nästa inlägg. Jag ska ju få stryk och lära mig ett och annat, inte sant?

Bra sagt...

Visa signatur

Asus Z170-K | I7-6700K | 4X4 GB DDR4 Dominator Platinum | 2 X Samsung 250 Gb SSD | EVGA GTX 980 Ti | Antec 650 W PSU

Permalänk
Medlem

Absolut minimum för att starta en datorbutik är att man behärskar svenska språket i tal OCH skrift. Lunarspråket är inte svenska.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Potatisen

hej, jag måste tyvärr informera dig om att jag bara skojade, o med att skriva ett sådant seriöst inlägg skämmer du ut både dej o mej. För det andra så om du läser de jag skrivt har jag erkänt mitt fel med att komplett kanske är en grosist, men så långt kanske du inte orkade läsa? Samma sak gäller det där med telefonen. Jag skrev vid ett antal tillfällen att jag ska ringa runt och kolla hos alla de nämnda grosisterna. Men orka potatisen läsa så långt, såklart inte. De e poatatisen förö bra för o hans tid är för viktig för en sån strunt sak som att läsa vad jag skrivit innan han gör ett utalande.

visste inte det där med att MOQ låg på 500, trodde snarare nånting som 50. Menmen hare bäst!

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ykalon
Absolut minimum för att starta en datorbutik är att man behärskar svenska språket i tal OCH skrift. Lunarspråket är inte svenska.

du vet inte vad du pratar om. Om du rör dig ut längre än till köket för att hämta en jolt så märker du snart att mer än hälften utav databutiks ägarna om inte mer, är asiater. I Twandata kan de knappt svenska, dataprince lika så. Inte för jag har nått emot de, men bara för att visa dig att din komentar var totalt onödig. Men du ... Ha ett bra liv pöjk!

Visa signatur

Permalänk

Tror mej, marginalerna är inte så stora så man kan leva på att bara börja sälja dataprylar (om du inte har några mille i startkapital och kan bygga dej ett namn)... Köper du inte för några hundra tusen i månaden hos ovanstående distributörer så kommer du inte in i en rabattklass som gör att du kan tjäna nått på det. Annars skulle jag tro att du kan ta t.ex. db:s priser och dra av 3-4% så får du rimliga priser...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

hej, jag måste tyvärr informera dig om att jag bara skojade, o med att skriva ett sådant seriöst inlägg skämmer du ut både dej o mej. För det andra så om du läser de jag skrivt har jag erkänt mitt fel med att komplett kanske är en grosist, men så långt kanske du inte orkade läsa? Samma sak gäller det där med telefonen. Jag skrev vid ett antal tillfällen att jag ska ringa runt och kolla hos alla de nämnda grosisterna. Men orka potatisen läsa så långt, såklart inte. De e poatatisen förö bra för o hans tid är för viktig för en sån strunt sak som att läsa vad jag skrivit innan han gör ett utalande.

visste inte det där med att MOQ låg på 500, trodde snarare nånting som 50. Menmen hare bäst!

Din humor går inte hem innanför mina väggar. Jag uppfattar den snarare som attitydproblem. Jag kan inte heller påstå att jag har skämt ut mig, snarare är det du som skämt ut dig själv. Det är dock något jag hittat på, kanske någon annan tycker något annat?

Visa signatur

H.T.I.D.
One man to rule them all.
Jag har en Powerbook G4 667MHz.