Permalänk
Medlem

VGA vs DVI ?

Vad är skillnaden, mitt kort har utgång för båda.
Är det vanligt med DVI ingång på en monitor ?

Visa signatur

386dx@25mhz, 8mb ram, windows 3.11, Philips monitor @800x600 60hz, 16bit färg.

Ett fartmonster, helt klart!

Permalänk
Hedersmedlem

DVI är digitalt, de flesta TFT-skärmar har DVI-ingång. CRT-skärmar har det inte.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Ok, danke.

Visa signatur

386dx@25mhz, 8mb ram, windows 3.11, Philips monitor @800x600 60hz, 16bit färg.

Ett fartmonster, helt klart!

Permalänk
Medlem

Nån som testat om det blir nån skillnad i praktiken mellan DVI och VGA på samma skärm?

Jag ska köpa en prophetview 920pro och den med DVI kostar ungefär 500kr extra.. kan det verkligen vara värt det? Enligt tomshardware kan man inte se någon skillnad men enligt diverse forum så verkar alla tycka det är jätteviktigt med DVI.

Permalänk
Medlem

Jag tycker skärpan blir bättre och färgerna klarare med DVI, men skillnaden är rätt liten. Frågan är om skillnaden ligger i skärmen eller grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Jag har provat både VGA och DVI, märkte absolut ingen skillnad.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Skillnaden är ungefär samma som att rippa en CD via databussen eller att göra det via den analoga utgången på CD-läsaren och sampla med ljudkortet. Via VGA gör man om signalen till analog och i skärmen omvandlas den till digital form igen.

Jag har inte mycket till praktisk erfarenhet vad gäller detta, men rent spontant skulle jag säga att, märker man ingen skillnad har man antingen en sunkig skärm där det inte spelar nån roll, eller så borde man gå och besöka sin lokala optiker. Med tanke på hur mycket det kan skilja bara från kabel till kabel på en CRT liksom...

Permalänk
Medlem

Vill inte tro att min skärm är dålig, NEC MultiSync FE771 SB.

Och min syn är det inget fel på, inte enligt senaste syntestet.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Med DVI så känner min skärm av vilka inställningar jag ska köra med, kan inte ställa in själv.
När jag kör VGA sä är det samma som vanligt, lite små inställningar man kan göra här å där.

...så jag använder DVI.