Datorn startar bara varannan gång, eller hänger sig

Permalänk

Datorn startar bara varannan gång, eller hänger sig

Hej.
Jag har ett skumt problem.
Har MSI K7Tturbo moderkort
Amd 1200 mhz MSI 4800TI Grafikkort.
Seagate hårddisk 120gb
WD 30GB
DVD Asus
NEC Cd brännare
WIN XP

Datron startar bara upp ung varannan gång. Varannan gång får jag svart skärm (bootbilden får jag alltid upp.). Sen spelar det ingen roll om jag väljer felsäkert läge eller inte. När den väl startar så hänger den sig lätt.
Provade att formatera hårrdisken och installera om allt på nytt.
Installationen hängde sig då den skulle "registrera komponenter"
på samma ställe varje gång. Inaktiverade USB portarna sen fungerde det att installera, men det spelar ingen roll om jag har saker inaktiverade eller att jag plockar ut nätverkskort, ljudkort , byter ramminne. Problemet kvarstår.

Kan det vara strömförsörjningen som kärvar, eller är moderkortet kasst? Grafikkortet är rätt nytt. Har provat med en mängd grejor. Och jag har inte överklockat processorn. I BIOs ser man inte längre hur snabbt processorfläckten snurrar, det kunde man innan..
Hjälp!!

Permalänk

Hur ser din spec.ut på nätagg.? ( watt ? 3.3v ? 5v ? 12v ? ).

Kom problemet efter du bytt någon komponent ?

Visa signatur

Intel E6750 - Gigabyte G33M-DS2R - 3x1024mb PC6400 - Integrerad Intel grafik - WD 500GB Sata2 - Benq 1625 - Cooltek 600w- XP sp2

Permalänk
Medlem

Verkar som om ditt nätagg inte klarar en kallboot utan problem... när datorn är varm klarar den att boota upp utan problem då?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk

Hej, Har inte bytt komponent. Harhaft en ny hårddisk sedan någon månad.

Den har nog problem med kallboot. För jag har inte problem verkar det som nu när datorn har varit på ett tag.

Var hittar jag specen på nätagg? står många olika saker på den. Det är i alla fall en 350 watts
nätagg. codegen är märket.

Står både 3,3 5 o 12 och olika amperangivelser.

Ska testa att köra hårddiskdiagnostik.
Men om den vägrar sk kallboota, vad är det för fel då? o hur åtgärdar man?
mvh
Bulldog

Permalänk
Medlem

Codegen är inte kända för att hålla sådär hög kvalité på sina agg. direkt...

Har själv haft problem med ett codegen 300w agg... min dotters dator celeron 1700 klarade inte 1mhz i klockning med det agget men efter ett byte till ett gamalt powerman 250w agg. så går det att köra prollen i 2,26Ghz (17x133Mhz)...

Codegen agget sög häztanuz rent ut sagt... hennes dator pep & hade sig vid grafisk belastning så att säga, 3,3v låg bara på 3v så jag skickade agget till de sälla wattmarkerna...:p

Om man har problem med kallboot så behöver man troligtvis ett större nätaggregat...

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk

Har du twinmos minnen?
Hade samma problem med mitt msi kort och twinmos ramminnet, antingen fick jag blå skärm eller så startade den inte.
Gick in på msi:s forum och gjorde en liten researh och kom fram till: Twinmos + Msi moderkaka = Nuuuuutt good....

Permalänk

Har tyvärr inte koll på vad jag har för minnen. måste kolla.

Var ser jag det, förutom på kvittot? hehe, Har hört det om Codegen förr.

Hur kan jag se hur mycket volt som grafikkortet får etc när man inte är i bios?

Skumt, igår så tänkte jag prova installera opsystem på en annan hårddisk, ifall det var hårddisken som var fel. hann aldrig så långt, den fungerade utmärkt. Testade att spela., men hängningen återkom, men den startade varje gång ( datorn i o f s varm.
När jag flyttade tillbaka den på sin plats så var den avstängd ett tag, gissa om jag kunde starta datorn på första försöket?
Nej.

ska testa idag igen. jag ska testa hårddisk nr 2, får jag samma problem är det troligen nätagget då?

Vad kan ni rekommendera för nätagg i så fall?
Gillar denna site, man får ju hjälp här, tackar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bulldog76

Vad kan ni rekommendera för nätagg i så fall?
Gillar denna site, man får ju hjälp här, tackar

Vilket nättagg?? Gå på kända aggregat eller skapa en tråd & ställ frågan vilka nättagg. är bra? Men man kan väl säga? du behöver ett kraftigare än det du har. Man kan få tag på hyffsade aggregat på 400w - 550w för en sisådär 500-600:- ...

Visa signatur

Permalänk

tack för svaren, stänger tråden, det verkar som om det är moderkortet som har pajat, för nu fungerar ingenting. 4 av 6 konsendatorer är "öppna" och ser ut som om de har läckt.

Permalänk

Ajjjjjjajjjjjajjjjjj.............. det sved lite tror jag
Lycka till

Visa signatur

CPU: Use your imagination
MEM: Use your imagination
PSU: Use your imagination
GPU: Use your imagination