Permalänk
Medlem

D-link 604 (BRANDVÄGG)

D-link 604 (BRANDVÄGG) ... jag vill ta bort brandväggen kan nån säga exakt hur man ska göra.... har kommit till firewall settings... sen ska man skriva in source ip, och sen destination ip säg va ja ska skriva där, tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Du bör nog uppgradera mjukvaran i din 604a. Då förvinner nämligen menynvalet "firewall" (som är ett hopkok av virtual server och filterinställningarna om jag inte missminner mig helt). Plus att du får en massa andra uppgraderingar som ökar driftsäkerheten i din router.
Det närmaste du kan komma att "ta bort brandväggen" för en dator är att med hjälp av DMZ-inställningen skicka all inkommande trafik den. Detta går, pga routerns NAT-funktion, bara att göra till en dator som därigenom blir helt oskyddad.
Eventuella brandväggsfunktioner aktiveras genom att sätta regler i menyn "filter" som default släpper igenom allt.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

ok, var kan jag hitta den senaste mjukvaran då?, och jag är inte så bra på datorer har ingen aning om var man trycker för att ta bort den..

Permalänk
Medlem

Gå under support på D-links Svenska hemsida: http://www.dlink.se/support/supportdb.asp.
Sök sedan på 604 och du får upp en sida där du bl.a. kan läsa lite olika guider samt hämta hem senste mjukvaran. Se till att få mjukvaran till rätt version av routern (B eller D), vilken version du har framgår av märkskylten på routerns undersida.
Hur du uppdaterar mjukvaran framgår av bruksanvisningen.
Vad gäller brandväggsfunktioner så finns det inga aktiverade i routern vid leverans.
För övrigt så försvinner menypunkten "Firewall" när du uppgraderar mjukvaran. Inställningarna för brandväggen, om du vill aktivera några, sker under menypunkten "Filter".
Vad är det vill uppnå genom att "ta bort brandväggen"?

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk

Har oxå en sådan router hemma. Är det sant att den snor lite bandbredd? Och hur mycket då?

Permalänk
Medlem

Hiker ja har tänkt lägga upp en CS server, och vill köra active mode på dc

Permalänk
Medlem

Då är det funktionen Virtual Server du skall använda dig av. Där skall du skicka aktuella portar vidare till de interna IP som din CS-server respektive den datorn du kör DC på har (kan vara samma dator). Vilka portar det rör sig om kan jag inte svara på, men det kan du säkert få fram genom en sökning i det här forumet.
Och glöm inte uppdateringen, den betyder mycket för routerns stabilitet när du öppnar portar.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

ok, ja laddade ner de där mjukvaruuppdateringen de blev error när jag installera den iaf...

Permalänk
Medlem

Installerade du den genom att gå in i routerns inställningar och uppdatera därifrån eller körde du .exe-filen?
Vad sa felmeddelandet?

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

ladda ner .exe filen... kommer inte ihåg alls...

Permalänk
Medlem

Jag antar att det är den här filen du laddae ner: http://213.216.192.242/techdocs/20030908_604_181b2.zip
När du packar upp den så får du två filer: 20030908_604_181b2.bin och 20030908_604_181b2.exe. Spara den som heter 20030908_604_181b2.bin någonstans där du lätt kan hitta den, t.ex. på skrivbordet.
Logga sedan in på routern och gå till Tools > Firmware.
Där finns en tom vit ruta med en "knapp" som det står Browse eller Bläddra på. Klicka på den och leta upp filen 20030908_604_181b2.bin som du som du sparade på skrivbordet (eller var du lade den). Markera filen så att namnet visas i rutan Filnamn och klicka på öppna. Du kommer då tillbaka till Firmwaresidan där du klickar på den gröna knappen Apply.
Nu sker uppdateringen av routerns mujkvara och sedan startar routern om.
Klart.
Det första du kommer att upptäcka när du loggar in på routern igen är att menyerna förändrats. Gå till menyn Status. Högst upp bör det stå Firmware Version: v1.81b2, Mon, Sep 8 2003. Detta visar att uppdateringen lyckats.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

tack så mkt hiker för all hjälp det funkade nu,, men ja har fortfarande kvar brandväggen de var ju den jag helst av allt ville ha bort :/

Permalänk
Medlem

Nej, du har ingen brandvägg du kan ta bort. Det är funktionen Virtual Server du skall använda dig av. Där skall du skicka aktuella portar vidare till de interna IP som din CS-server respektive den datorn du kör DC på har (kan vara samma dator). Vilka portar det rör sig om kan jag inte svara på, men det kan du säkert få fram genom en sökning i det här forumet.

Fann dessa länkar vid en snabb sökning, kan säkert vara till hjälp:
CS:
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=2023120...
DC:
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=2104531...
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=2308119...

Har inte själv dessa program så att jag kan kolla med dessa lösningar förefaller rimliga.
Lycka till.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk

jag har firmware 1.62 bulid 2 lr nått liknande, komemr det vara någon skillnad om man uppdaterar, jag har även för mig att man förlorar garantin om man flashar eller e jag helt fel ute?

Permalänk
Medlem

Du får fler funktioner och ökad stabilitet.
Har svårt att tänka mig att garantin försvinner då leverantören själv rekomenderar uppgradering.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk

ok, får nog uppdatera det nåndag...

Permalänk
Medlem

tack hiker har öppnat portarna genom "dmz" funkade i DC men har inte kollat om de funkade i cs tack för all hjälp

Permalänk
Medlem

Har du lagt in datorns interna IP i menypunkten DMZ?
Visserligen får detta den önskade effekten på programmen men det exponerar samtidigt datorn helt gentemot Internet.
Jag skulle i stället göra följande inställningar under menypunkten Virtual Server:
Bocka i rutan Enable
Skriv 27015 i rutan Service Ports
Skriv CS datorns interna IP i rutan Service IP
Markera Always på raden schedule
Klicka Apply
Inställningen du gjort skall nu dyka upp som en rad under det blå strecket.
Göra samma sak men med 27005 respektive 1412 i rutan Service Ports.
Du har nu tre rader under den blå linjen som är identiska utom vad gäller Service Ports.

Gå in i DC och skriv in ditt internet ip, samt porten 1412.

Portnummer och inställningar i DC har jag hämtat från länkarna jag givit tidigare.

Det jag åstadkommit med detta är att datorn är omöjlig att komma åt från Internet utom för trafik på de tre portar som (enligt info i länkarna) hör till programmen du vill köra. Mycket säkrare än att utnyttja DMZ.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

vad är interna ipt? är de 192.168.0.168 lr?

Permalänk
Medlem

ska jag på DMZ skriva in de interna ipt och sen trycka på enable lr disable?

Permalänk
Medlem

Det interna IPt är det som börjar på 192.168.0, exakt vad det är för de anslutna datorerna kan du se i tabellen DHCP Clients List under menypunkten Home > Lan.
Varför vill du använda DMZ? Fungerade inte tipset med Virtual Server jag gav?

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
Det interna IPt är det som börjar på 192.168.0, exakt vad det är för de anslutna datorerna kan du se i tabellen DHCP Clients List under menypunkten Home > Lan.
Varför vill du använda DMZ? Fungerade inte tipset med Virtual Server jag gav?

/H

jo... men lika att ta bort den helt för om ja tar bort hela "brandväggen" då är de väl lika som att jag sitter på en switch lr en kabel direkt från bredbands utataget direkt till datorn?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av syrex-
jo... men lika att ta bort den helt för om ja tar bort hela "brandväggen" då är de väl lika som att jag sitter på en switch lr en kabel direkt från bredbands utataget direkt till datorn?

Helt rätt, kör du med datorn i DMZ så är det som att ha den direkt ansluten till bredbandsuttaget. Varför kopplade du in 604an till att börja med?

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

hiker för att vi har 3 st datorer i hemmet... men skulle ja trycka på enable lr disable för att ja ska vara utan brandvägg?

Permalänk
Medlem

OK. För att sätta en dator i DMZ så skriver du in den datorns IP i rutan och markerar Enabled. Klicka sedan på Apply så att du ser att inställningarna tog. Klicka på Restart och låt routern starta om.
Vad du har gjort nu är att ställt in routern så att all inkommande trafik styrs till den dator vars IP du skrev i rutan. Denna dator är nu helt öppen gentemot Internet och mycket sårbar för alla typer av atacker så du bör se till att dens Windows är helt uppdaterat från MS uppdate samt att du har ett fullgott och uppdaterat virusskydd samt helst också en personlig brandvägg. Personligen hade jag till varje pris undvikit detta och i stället jobbat med inställningarna i Virtual server så att enbart önskad trafik släpptes fram till datorn.
Skall vi sedan vara lite tekniska så har du inte kopplat bort någon brandvägg i och med detta. Det du gjort är en routning av inkommande trafik. Brandväggsfunktionaliteten i 604an består av filter som inte aktiveras förän du gör det under menypunkten Filter.
Hoppas allt funkar för dig nu.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

ok tack för all hjälp hiker