Permalänk

Seriöst windows?

Får snart en bärbar dator, och jag har funderat lite
Mitt OS som jag kommer tillbringa 90% av tiden i på den kommer att bli linux gentoo
Men jag tänkte även att det kunde va smidigt att ha windows på den, grejjen då är att jag vill ha ett litet windows, visserligen 80gb hårddisk men man vill ju inte slösa massa utrymme på windows
Det jag täntkte på var, hur ska jag göra?, det windows jag tycker är trevligast är 2000, och det bli nog det
Men det känns så onödigt med massa tjaffs i mitt windows som jag inte kommer använda, så finns det något sätt att "skala ner" på ett windows så att man bara har det mest nödvändiga och de program man behöver?

Sen tycker jag att windows orginal är så fult, ( kanske är lite fjollig ), men jag tycker nästan att program som litestep, windowsblinds osv gör det ännu fulare, dom känns så plastiga och så

Finns det inget wm eller något för windows som är litet enkelt och fint?, gärna något i fluxbox stil

Visa signatur

Epox 8rda+ , 2500+ @ 225*11, 80 GB , 512 mb 333, gf4, eheim 1048, swiftech MCW 5000, black ice pro
| Gentoo!

Permalänk
Medlem

BlackBox finns ju för windows, sök på BB4Win på google så bör du hitta något.

Permalänk

kollade upp det, ser ju vettigt ut, men är det "stabilt"?
testade litestep engång, och det va ju rena skiten, crashade och grejjer ibland

Visa signatur

Epox 8rda+ , 2500+ @ 225*11, 80 GB , 512 mb 333, gf4, eheim 1048, swiftech MCW 5000, black ice pro
| Gentoo!

Permalänk
Medlem

Jag kör LiteStep just nu, och så här ser det ut (bakgrunden följer inte med ) med Austerity-temat som kommer med i installationsprogrammet. Versionen är 0.24.7 och är helt stabilt.

Jag har aldrig provat BB4Win, så jag kan inte säga om det är stabilt eller inte.

Permalänk

Föresten, irssi och nano, kan man använda dessa 2 underbara program i windows på något sätt?
vore gott med en enkel linux emulator eller liknande, som duger för irssi och nano

Visa signatur

| Gentoo!

Permalänk
Medlem

BB4win är stabilt, på olika sätt om man skall utrycka sig enkelt.
Det drar lite minne, enkelt att bygga ut, snabbt och stilrent dock dras det med lite problem. Tex vi spelade börjar problemen. Det är tämligen så att "Always on top" verkligen är Always on top, vilket betyder att det lägger sig över flera spel och blinkar frenetiskt. Dock är det enkelt att ta bort den funtionen varje gång man skall spela men ändå störande. Skall du dessutom köra med BBwinskin så kommer du att dras med problem, fönster som inte blir skinnade, en riktigt slö dator, stora problem i alla office produkter osv, dock så är det bara en beta och behöver inte installeras. Du har även XOBLITE som är en klon på BB4win, som är lite enklare att tas med då det innehåller det mesta som behövs. Sedan så har jag läst lite artiklar om nån snubbe som klämde ner win98 på 100 meg eller något i den stilen, sök på forumet så bör du hitta något. Det finns även artiklar på hur man bootar xp från en cd på en dator utan hårdisk så den är ju även liten.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Irssi kan du köra genom cygwin, vet dock inte hur det är med nano.

Permalänk
Medlem

http://www.litepc.com/ kanske kan vara nåt för att göra win2000 "smalt"

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Heh, litestep har aldrig hängt sig för mig. En systraymodul var lite skum, men allt annat har varit finfint.
0.24.6, Indie build: May 15 2002
Finns säkert väldigt mycket nyare, men...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Om det inte är trasigt så ska man inte ge sig på att laga det

Permalänk

Ok, ska kolla upp alla grejjor ni rekomenderat
Annars, några allmänna tips på hur man håller windows cleant och stabilt?

Och föresten, finns det allternativ till "vanliga" msn i windows?, alltså andra msn clienter för windows

Visa signatur

| Gentoo!

Permalänk
Medlem

http://miranda-im.org/
Har fördelen av att ha ICQ, Jabber och IRC protokollen utöver MSN (Iaf i 0.3.2) sen tror jag man kan lägga till plugins för att få Yahoo IM och AIM protokollen också, ifall man skulle vilja det.