Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk
Medlem

Dremel kopia Vs. Dremel Orginal

Jag måste ha ett multiverktyg, snabbt som satan.
Då undrar jag vad det är för skillnad på en dremelkopia och en vanlig dremel. Går kopian sönder på en vecka eller nått?

Sen skulle jag villja veta priset på en Dremel och på Kopian..
samt vilka affärer man kan köpa dom på...

Permalänk
Medlem

Allt går väl sönder om man använder det på fel sätt...
sedan beror det på kvaliten på kopian...

Visa signatur

Länkarna funkar inte pga olika människors elaka handlingar
[Webdesign | Tjäna pengar på din hemsida | Gratis prylar!]

Permalänk
Medlem

jag köpte en batteri driven Dremel för cirka 2000 kr på clas ohlson. Jag har sågat ut ett top monterings plexiglas med den i 2mm plåt på 15000RPM, går dock att köra den i 34 000rpm då skär den som s*tan med sliprondeller. Man får med massa tillbehör också, samt en smart liten plast låda Man laddar upp den på 3 timmar och ifall man kör på höga varv så tar batteriet nästan aldrig slut. Rekomenderas!

//Basifuxx

Permalänk
Medlem

Ferm Combitool is my choice.

http://www.werbe-praemie.de/Werkzeug/Werkzeug_bis_EMU_45_-/Fe...

With flexisaft it costed only 35 euros.. 350 krons? Anyway, with three year guarantee this tool is a diamond. Better torgue than in Dremel with low revs so perfect for carving and polishing.

Visa signatur

MetkuMods Because you love your hardware.

Permalänk
Medlem

Annars har du ju denna maskinen på Jula
Multimaskin för 199kr

*Edit*
Glömde prislappen

Visa signatur

Alla som tror på psykokenesi. Lyft min högerarm!

Permalänk
Medlem

Black and decker har en ockås, pris vet jag dock inte men det lär väl stå på typ clas ohlsons hemsida.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av japala
Ferm Combitool is my choice.

http://www.werbe-praemie.de/Werkzeug/Werkzeug_bis_EMU_45_-/Fe...

With flexisaft it costed only 35 euros.. 350 krons? Anyway, with three year guarantee this tool is a diamond. Better torgue than in Dremel with low revs so perfect for carving and polishing.

You can find that Ferm dremel copy at www.jula.se too.

Den svenska varianten av inlägget: Du kan hitta den som japala syftar på hos www.jula.se också :).

Visa signatur

tomt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
Black and decker har en ockås, pris vet jag dock inte men det lär väl stå på typ clas ohlsons hemsida.

Köpte en sådan för 800pix hos Classe. Är mer än nöjd med den.

Permalänk
Medlem

Rusta har en med...kostar 299:-
Köpte en sådan själv för ett par veckor sedan och den fungerar precis lika bra som orginalet.
Tror mest det är själva kapskivorna, slipstenarna mm som spelar in i hur bra maskinen är, för jag kör med orginaltillbehör till min kopia och jag märker som sagt ingen skillnad alls mellan orginalet och kopian.

Btw så får jag mina orginaltillbehör gratis av en, och det gör det hela ännu bättre

Visa signatur

| Opteron 146 | DFI NF4 Ultra-D | OCZ EL Platinum Rev.2 2x512MB |
| C3D X800GTO 16p
| 640GB HDD | Chieftec CA-01B-B-SL | Antec TruePower 380W |
| H2O-kyld: | Maze4 CPU | Maze4 GPU | Hydor L20 |

Permalänk
Testpilot

Den här köpte jag på Classe: http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=Eq0q163q175q235&ic=N&sw=8... funkar mycket bra, sågade ut ett hål för 120mm fläkt på toppen. Kostar 199kr och det ingår 100st tillbehör.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Den här köpte jag på Classe: http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=Eq0q163q175q235&ic=N&sw=8... funkar mycket bra, sågade ut ett hål för 120mm fläkt på toppen. Kostar 199kr och det ingår 100st tillbehör.

Har samma, fungerar riktigt bra. Har en batteridriven dito dessutom (Black & Decker) som inte alls är lika rapp.

Permalänk
Medlem

Rustas och öb's "dremlar" är precis samma fast med olika klistermärken för tillverkaren. Den ifrån jula ser nästan exakt likadan ut fsat de e ingen silvrig chuck på dem från öb och rusta

Jag köpte en från öb 250kr funkar fast man behöver ha dremel orginal tillbehör dom man får till är bara skit igämförelse

Visa signatur

Asus P48X-X P4 2.66 512 PC-2700 Hercules 9800 Pro

Permalänk
Medlem

Någon som vet om dessa tillbehör funkar till dremelkopian som säljs på rusta?
Borrstativ

Böjlig axel

Permalänk
Medlem

Jag kör med Black & Deckers verktyg, jättefina grejjor, men inget o köpa bara för o modda datorn, hur ofta använder man en vinkelslip för 220V när man moddar, inte jag iaf.
Ska du ha multiverktyg så tycker jag Dremel, kostar lite mer , men originalet är bättre.
Sen hittade jag farsans 2takts slagborrmaskin.....kanske kan "modda" med den och en yxa

Visa signatur

Antec P-One P160 | Cheiftech 360W | Abit NF7S-2.0 | AMD XP-M 2400+ | 2x 256mb ADATA PC3200 Winbond BH-5 | Sp-97 (Vantec Thermalflow) | Leadtek GeForce 4 Ti4400 | Pioneer 5.1 THX (ext. förstärkare) | Intellimouse 3.0 + Logitech SE Keyboard | WDD S-ATA 40GB, Samsung S-ATA 160 Gb| P95 Stable

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är jag som har en fobi men jag hare fått för mig att allt som inte är av välkännt märke är mer eller mindre sämmre..

Själv kör jag med BOCH, Makita samt andra (treöt) värktända av den minder billiga sorten.. kan juh va så att jag bygger mina erfarenheter av andra märken på dåliga samt att jag har tillgång till "riktiga" värktyg. Har altid avnänt ordenkliga prylar och nu kan man knappt använda annat. Blir bara irreterad och slänger skiten åt hell****e. Finns säkert mycke bra värktyg som inte kostar skjortan! Anntar att jag e en dålig modder! får helt änkelt inte till finnichen med de märkerna.

Visa signatur

Dator = Ja

Permalänk
Medlem

Jag har en Dremel, orginalet. Det är liten och smidig fungerar perfekt!
Har du råd så ska du givetvis köpa orginal.

Visa signatur

Föredetta kanalj.
JohanWJohanWWJohanWWW

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chippen
Vet inte om det är jag som har en fobi men jag hare fått för mig att allt som inte är av välkännt märke är mer eller mindre sämmre..

Själv kör jag med BOCH, Makita samt andra (treöt) värktända av den minder billiga sorten.. kan juh va så att jag bygger mina erfarenheter av andra märken på dåliga samt att jag har tillgång till "riktiga" värktyg. Har altid avnänt ordenkliga prylar och nu kan man knappt använda annat. Blir bara irreterad och slänger skiten åt hell****e. Finns säkert mycke bra värktyg som inte kostar skjortan! Anntar att jag e en dålig modder! får helt änkelt inte till finnichen med de märkerna.

Då verkar det som om du har köpt ett tangentbord av mindre bra kvalitet, med tanke på din stavning. Och om du inte får till ett bra resultat med en kopia av Dremel så har du också tummen mitt i handen. Ursäkta mig, men jag blir lite irriterad när folk klankar ner på något bara för att det är lite billigare.

Visa signatur

Alla som tror på psykokenesi. Lyft min högerarm!

Permalänk
Avstängd

Jag tycker att du likagärna kan köpa en kopia, ex. Bruksbon från Rusta. Har en sådan själv och den fungerar perfekt. Därför ser jag ingen anledning att köpa en original-Dremel för dyra pengar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mod_Mannen
Jag tycker att du likagärna kan köpa en kopia, ex. Bruksbon från Rusta. Har en sådan själv och den fungerar perfekt. Därför ser jag ingen anledning att köpa en original-Dremel för dyra pengar.

Är det den som du har använt till dina arbeten som finns i ditt galleri, till fönstermodds, Graveringar m.m..?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H@sse
Är det den som du har använt till dina arbeten som finns i ditt galleri, till fönstermodds, Graveringar m.m..?

För att nämna några grejer jag använt Bruksbon till:

* Graveringar (ex. dekoration på glowpad)
* Fräsningar (ex. banor för ledare och lysdioder i glowpad)
* Kapningar i diverse material
* M.m

Fläktgallret i plexiglas (min avatar) är även det gjort med Bruksbon. Även de två andra fläktgallren jag gjorde i metall har jag gjort med hjälp av denna och sticksåg.

Allt du kan göra med en Dremel kan du göra med en Bruksbo fast billigare. Kan det bli bättre?

Permalänk
Medlem

Är det någon som har använt orginal och kopia?
Skulle vara kul att höra lite jämföranden

Visa signatur

Föredetta kanalj.
JohanWJohanWWJohanWWW

Permalänk
Medlem

Köp den som är orginal den med batteri mycket bättre att modda datorn med utan sladd och krångel

Permalänk
Medlem

Har exakt den som visas på bild som jula säljer.
Enda negativa med den är att sladden är lite styv och kan komma ivägen ibland men man överlever och jag märker inga överhetningsproblem som jag har läst att endel andra har

Visa signatur

|< #1 Fisken i valnötslådan kände lusten att suga tomater på arbetet >|
|< #2 Bögens lutfisk suger torrt i skafferiet >|

Permalänk
Medlem

Den Batteridrivna har inga som helst negativa saker enligt mig. Jag har enbart kapat och slipat med den och det funkar den fint med. Ska göra en glowpad med den för den är bra att göra spår och grejer med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BulKatho
Då verkar det som om du har köpt ett tangentbord av mindre bra kvalitet, med tanke på din stavning. Och om du inte får till ett bra resultat med en kopia av Dremel så har du också tummen mitt i handen. Ursäkta mig, men jag blir lite irriterad när folk klankar ner på något bara för att det är lite billigare.

oops ska rätta till alla stavfel va visst lite för trött när jagh skrev det där.

Visa signatur

Dator = Ja

Permalänk
Avstängd

Att påstå att en Dremel är (mycket) bättre än en kopia, ex. Bruksbo, för de användningsområden som tas upp här; kapa hål i chassit, fräsa plexi m.m, anser jag vara nonsens. Har man dock en "äkta" Dremel vill man nog gärna tro att den är bäst pga priset...

Det är min åsikt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mod_Mannen
Att påstå att en Dremel är (mycket) bättre än en kopia, ex. Bruksbo, för de användningsområden som tas upp här; kapa hål i chassit, fräsa plexi m.m, anser jag vara nonsens. Har man dock en "äkta" Dremel vill man nog gärna tro att den är bäst pga priset...

Det är min åsikt!

De gör ju samma jobb more or less. Men Bruksbo gör det inte lika länge...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
De gör ju samma jobb more or less. Men Bruksbo gör det inte lika länge...

Jaså, varför gör den inte det då?

Permalänk
Medlem

Så här är det; man får vad man betalar för, men kanske inte hela vägen ut.
Vad jag menar är;
Köp en kopia för 200.- den funkar hyggligt, och håller i femtio timmar.
Köp en dremel för 800.- så funkar den bra och håller i trehundra timmar.
Köp en hängmotorborr för juvelerararbete för 2500.- få mycket bra precision, en halv kilowatt+ effekt och ett verktyg som håller i hundratals timmar.
Sedan får man bara bestämma om det är värt pengarna. Själv nöjer jag mig med en dremel.

En riktig dremel ÄR av bättre kvalitet än en billig kopia. Jag har provat båda, haft sönder en kopia och kör nu med dremel orginal.
Jag plockade i sär den jag hade sönder, och i den sitter en liten skräpmotor. Den ser ut som en såda man köper på classe för 45.-. Lager och andra detaljer är också riktigt skrotiga.

over and out
Nihilim

Permalänk
Avstängd

Det ligger nog något i det du säger, men för de flesta här på forumet räcker en Bruksbo enligt mig. Sedan angående priserna så är med stor sannolikhet ett pålägg inbakat i originalets pris bara för att det är just original.