Permalänk

E min Dator Bra?

Tja, jag fick en dator i julklapp o så undrar jag om den e bra:

Amx Athlon Xp 3000+, 2.16 GHz, (Medion)
Internminne: 512MB DDR PC2700 (333MHz)
Hårddisk: 160GB (7200rpm)
DVD/CD läsare:16x/48x
DVD/CD-brännare:DVD-R/-RW DVD+R/+RW CDRW
Grafik: nVidia GeForce FX5200 128MB
56K V.90 modem samt 10/100 nätverkskort
ConnectXL i fronten: (USB 2.0, FireWire
GamePort, LineIn, Mic, LineOut, VideoIn)
Works 7.0, Medion Power Cinema Suite
Nero Burning, Pinnacle Instant Copy
Operativ: Microsoft Windows XP Home

Jag har en kompis som vet rätt så bra hur man klockar en dator och jag undrar om ni tycker att jag ska göra det. jag har kännt på processorn och jag tycker att den e rätt så sval, men jag har bara 1 CPU fläkt och inte nån chassifläkt. Tycker ni att jag ska borra hål i baksidan på datorn o sätta in en chassifläkt + att jag ska köpa en till, lr ny cpu fläkt, om jag ska klocka datorn.

PS. jag e 13 år så ni får svara så att jag förstår

DS. Vet ni nån rätt så stark, men tyst fläkt som jag kan köpa? för den som jag har låter mycket.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E8500 3.0GHz | MSI XFX GeForce 9800GTX BlackEdition | Corsair 2*2048MB DDR2 | Asus P5K Premium | Western Digital Caviar 500GB | Corsair 650W | Samsung T220 22" Wide TFT

Permalänk
Medlem

ditt grafikkort är INTE bra

Permalänk
Medlem

Ditt grafikkort är sämsta tänkbara så de skulle jag byta om jag var dig. Lite otur att den köptes före jul eftersom AMD64 3000+ släpptes just efter och ger mycket mera prestanda för 500kr mera.

Fläktar kan du kolla på www.kylning.com eller www.gtek.net

Permalänk
Inaktiv

Din dator håller jättehög klass förutom grafikkortet, men det duger

Jag tycker inte du ska klocka datorn, för du har redan en jäkligt snabb processor och så.

Permalänk

Skaffa nytt grafikkort så kommer du märka stor skillnad.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 5800X3D||32Gb@3.6GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Inaktiv

Beror på vad du skall göra och vad du har för krav. Att överklocka tillvanvett för att prestera över 100 bilder per sekund i ett spel kan vara överdrivet när man faktiskt klarar sig med cirka 30 bilder per sekund.
Men om du bara skall chatta med polare, hålla på surfa och använda word så duger den datorn helt utmärkt.

Men skall du få datorn snabbare så brukar garfikkortet vara den största bromsklossen och skall du överklocka är det alltid bar med en bättre CPU-fläkt. Skadar aldrig att ha bra fläktar som är bra och tysta även man inte tänker överklocka. Kanska kan ett byta av fläkten i power-suplyen vara en bra idé då man kan få ner ljudet samtidigt som man får bättre utblås.

Vänta med att borra hål tills du vet om du behäver det eller inte, för ju fler hål desto med ljud slinker ur.

Permalänk
Medlem

Vad har du för moderkort? För nu finns ju 3000+ med 200FSB också, så om du har ett bra moderkort tycker jag du ställer om den till 10.5x200 istället, då är de fortfarande en 3000+ men en med 400 buss vilket är bättre.

Grafikkortet är inte mycket att hurra för tyvärr men den biten går ju uppdatera ganska enkelt, om du ska byta rekomenderar jag ett 9600Pro/XT kort.

Angående fläkten så sitter säkert den boxade lylningen på, den lever mest bara om så den tycker jag du byter. en Zalman CNPS7000A-ALCU
( http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1125&session=7549cc... )
I silent mode är den väldigt tyst och i normal mode väldigt kraftfull så de är bara att ställa efter behov.

Permalänk
Medlem

Sämre grafikkort får man leta efter, och minnerna är inte heller bra.

Varför tror jag att det är en Märkesdator?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2000+
Sämre grafikkort får man leta efter, och minnerna är inte heller bra.

Varför tror jag att det är en Märkesdator?

Det var väl en sådan dator som det stod "supergrafik" på:)

Visa signatur

X2 3800+ A64 Manchester (10*240, 2400 mhz 1.55v), MSI K8N NEO 2 Platinum, 2048 mb Corsair TwinX 3200C2 (2.5-3-3-8, 200 mhz, 2.75v), AIW X800XT (544/544), 74 gb Raptor, 250 Seagate, Tagan 480w

Permalänk
Medlem

Märkesdatorer går idag inte överklocka, så isåfall har det tåget gått=(

Angående datorn i övrigt så är den mycket bra bortsett från grafikkortet, som ganska allvarligt kommer begränsa prestandan. Jag vet inte hur farligt det kommer vara men om du märker att de spel du spelar börjar lagga så rekommenderar jag helt klart ett nytt grafikkort, exempelvis ett 9600Pro eller ett 9800Pro som du kan finna här:

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=CGA-P968TVD
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=CGA-P988TVD

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2000+
och minnerna är inte heller bra.

Det är inget fel på minnen utefter den information vi får, eftersom man ändå inte kan överklocka en märkesdator. Att de sen antagligen har taskiga timmings är kanske inte så mycket att göra åt=(

Sålänge du inte upplever att spelen laggar så behöver du inte bry dig, men när de börjar göra det så ska du byta grafikkort (be din kompis göra det om du inte vågar pilla eller köp kortet hos en lokal datorhandlare så kan de säkert installera det åt dig). Är antagligen inte så akut som vissa vill få det att låta, spelen idag kräver idag ofta inte ens hälften av den hårdvara som folk sitter på.

Grattis till datorn

Permalänk
Medlem

PC2700 och 5200 banar ju inte för den bästa upplevelsen, men är det en märkesdator så lär de ju köra minnet fsb-synkat med cpu:n. (dvs 166MHz DDR). Men ändå, att använda PC2700 i dagens läge känns obsolet. För att inte tala om 5200.

Min rekommendation är att ge grafikkortet till lämplig förbarmad själ, köpa något nytt och eventuellt (om möjlighet finns) andra minnen.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Inte stor prestandaskillnad mellan 2700 och 3200 som man får tro på de tester man läst. Tom´s Hardware fick tom bättre resultat med 2700:orna än 3200:orna. Är dock inte säker på hur det verkligen är på den fronten, men skriver iaf vad jag läst och snappat upp.

Visa signatur

"Inte alltid, bara ibland"

Permalänk
Medlem

Fördelen med 3200 minnen är väl att dom klarar 200FSB med bättre timings, ifall han skulle clocka om den som jag föreslog tidigare..