Permalänk

Undrar över en sak...

Jag undrar vad man ska skriva (typ i HTML eller CSS) för att fixa så att man kan ladda ner saker från sin sida. Jag har inte hittat något på Google (Kunskapens Heliga Graal ) så jag tänkte att på det här stället så kan ju alltid någon det man vill veta om datorer :).

Visa signatur

Receptforum - Om maten själv får välja

http://www.receptforum.se

Permalänk
Medlem

ee vad menar du riktigt?

Visa signatur

C2D E6550 | TWINX 6400PRO | Radeon HD 6550

Permalänk
Medlem

<a href="fil.zip">en zipfil</a>? Tvivlar på att din webläsare försöker öppna din zipfil som en textfil direkt i läsaren..

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

nått sånt här kanske

$filename=$_GET['dl']; // the name the file will have on client computer $file_to_download=$_GET['dl']; // the name the file has on the server header("Pragma: public"); header("Expires: 0"); header("Cache-Control: must-revalidate, post-check=0, pre-check=0"); header("Content-Type: application/octet-stream"); header( "Content-Disposition: attachment; filename=\"$filename\""); header( "Content-Description: File Transfert"); @readfile($file_to_download);

Visa signatur

C2D E6550 | TWINX 6400PRO | Radeon HD 6550

Permalänk
Medlem

xngr: Varför har man två filnamn som hämtas från samma sak? Då blir de ju aldrig olika?

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

man kan ha olika om man vill
filen på servern och vad filen ska heta när man laddar ner den

Visa signatur

C2D E6550 | TWINX 6400PRO | Radeon HD 6550

Permalänk
Medlem

Ok.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XngR
nått sånt här kanske

$filename=$_GET['dl']; // the name the file will have on client computer $file_to_download=$_GET['dl']; // the name the file has on the server header("Pragma: public"); header("Expires: 0"); header("Cache-Control: must-revalidate, post-check=0, pre-check=0"); header("Content-Type: application/octet-stream"); header( "Content-Disposition: attachment; filename=\"$filename\""); header( "Content-Description: File Transfert"); @readfile($file_to_download);

Jag fattade det mesta men inte en sak. Vart ska jag sätta själva filnamnet så att den alls går att ladda ner. Alltså inte namnet på någon annans dator eller på servern utan namnet på filen på min dator.

Visa signatur

Receptforum - Om maten själv får välja

http://www.receptforum.se

Permalänk
Medlem

Det är $_GET['dl'], om du skriver /url/till/sidan.php?dl=fil.zip så får $filename värdet fil.zip (och i det här exemple $file_to_download oxo).

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XngR
man kan ha olika om man vill
filen på servern och vad filen ska heta när man laddar ner den

ja håller med filigran nu ja... men om namnet på den fil du laddar ner och namnet på servern är = $_GET['dl'] ... då blir väl ändå namnen samma sak... eftersom troligen är dl samma värde båda gångerna den hämtas ??? eller ?

Visa signatur

Övriga Ämnen - Enbart för människor som är seriösa!

Permalänk
Medlem

Skogix: Ja. Man gör ju allt i samma veva, utan att ändra dl, så den är samma. Men man kan ha olika om man vill, alltså är det bara att ändra den ena $_GET['dl'] till något annat, typ $_GET['saveas'] på den som ska sparas, alltså den första.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

precis

Visa signatur

C2D E6550 | TWINX 6400PRO | Radeon HD 6550

Permalänk
Medlem

Re: Undrar över en sak...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CurunirOfValinor
Jag undrar vad man ska skriva (typ i HTML eller CSS) för att fixa så att man kan ladda ner saker från sin sida. Jag har inte hittat något på Google (Kunskapens Heliga Graal ) så jag tänkte att på det här stället så kan ju alltid någon det man vill veta om datorer :).

Gör en vettig och konkret rubrik och sedan finns ju svar i FAQ:en antagligen isf.