Permalänk
Medlem

Intel ??????????

Man säger att intels processorer är låsta men i överklocknings databasen är det många som har intel och har överklockat sina processorer, hur gör ni??
Jag är noooob , har inte lyckats överklocka min processor eller grafikkort. hare något med kylningen och göra?

Permalänk

ja, kylning är till stor del det största problemet vid överklockning, däremot är resultaten olika från komponent till komponent.

hur vi överklockar våra cpuer?
i min bios har jag ett väldigt smidigt och enkelt sätt, finns under advance (om jag inte har fel) ett värde där man ändrar overclocking (stavnming) så väljer man 5,10,15,20,30 % överklockning, enter save and exit och sedan rebootar datorn överklockad, annars kan man höjja fsb, vcore osv manuellt, men det är jag inte så hajj på då jag inte testat att klocka cpu'n än.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Medlem

Re: Intel ??????????

Citat:

Ursprungligen inskrivet av husse89
Man säger att intels processorer är låsta men i överklocknings databasen är det många som har intel och har överklockat sina processorer, hur gör ni??
Jag är noooob , har inte lyckats överklocka min processor eller grafikkort. hare något med kylningen och göra?

Det som menas att de är låsta är multipeln. Processorns klockfrekvens räknas fram genom FSB (den klockfrekvens som cpu/minne körs i gentemot moderkortet) * multipeln. Även om multipeln är låst kan man höjs FSB:n och på så sätt överklocka. Fördelen med att ha en olåst multipel är primärt att man kan sänka den för att på så sätt höja FSB:n extra.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Intel ??????????

Citat:

Ursprungligen inskrivet av webpoet
Det som menas att de är låsta är multipeln. Processorns klockfrekvens räknas fram genom FSB (den klockfrekvens som cpu/minne körs i gentemot moderkortet) * multipeln. Även om multipeln är låst kan man höjs FSB:n och på så sätt överklocka. Fördelen med att ha en olåst multipel är primärt att man kan sänka den för att på så sätt höja FSB:n extra.

tack , börjar hända grejer i min hjärna nu , kan du förlklara hur man höjer FSB:n i biosen?

Permalänk
Medlem

Uhmn, mja, asså jag har det så mycket i ryggmärgen efter att ha fibblat där på tok för mycket så jag kommer inte ihåg vad sakerna heter. Dessutom kan ju saker ha lite specifika namn beroende på bios. Vad har du för moderkort ?

Kommer säker nån annan här som kan hjälpa dig och vet i huvet vad saker och ting brukar kallas, annars kan du adda mig på icq så kan jag hjälpa dig att klura ut.

Edit: Lite chansningar iaf inställningen för FSB kan kallas
CPU External Frequency och styr vilken FSB processorn körs i. Sedan har du nåt i stil med Memory Frequency där du sätter ett ratiovärde i vilken hastighet minnet ska köras jämfört med processorn. Detta bör vara 1:1.

Permalänk
Medlem

MSI 865 Neo2 PE , hadde icq men nu har jag bytt till msn eftersom de flesta vännerna annvänder den , husse89@hotmail.com i fall du har msn

Permalänk
Medlem

Tyvärr inte. Men kika runt i ditt bios och kolla i manualen så ska det säkert gå bra. Se också till att du tar det lugnt och höjer långsamt. Efter varje höjning bör du kolla att det går stabilt med t.ex. Prime95 (kolla filarkivet), gör det inte det kan du testa att höja vcoren _lite_, håll dock koll på värmen med t.ex. MBM5 (filarkivet).

Permalänk

värmen brukar man även kunna kolla i bioset under main menu.

inga konstigheter där ligger min cpu på 26-27 grader vid en omstart och chassiet på 23-24 grader vid samma tillfälle och cpu fläkt @ 2250 varm och nätaggsfläkt @1200-1500 varv (tempstyrd, ligger oftast på 1300-1400 varv vid full load). och grafikkorts fläkten vet jag inte varv på då jag kör den på en fancontroller, då den ligger på 5 volt vid idle och vid full load 11-12 volt.

däremot hur exakt ditt moderkort visar tempen varierar.

min moderkortstemp stämmer bra överrens med mina externa tempmätningar +- någon grad bara.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Medlem

Visst funkar det med, men problemet med att mäta i BIOS är ju att det då inte är load på processorn och diode tempen går riktigt fort upp och ned.