Ventrilo Vs. Teamspeak

Permalänk

Ventrilo Vs. Teamspeak

Vilket tycker ni är bäst? Ljudkvalitet, cpu och bandbreddsmässigt.

Permalänk
Medlem

Tycker den här tråden borde ligga i en annan kategori.
efter som ventrilo eller teamspeak är inget spel.
utan ett program där man pratar med varandra igenom.

Permalänk
Medlem

Tycker lugnt teamspeak, Ventrillo har ju välldigt rent ljud men alla hörs nästan likadant tycker jag, på teamspeak så hör man bättre vem som är vem o har även än välldigt bra logg så man kan se vem som har gjort vad o vem som har flyttat/kickat/bannat, inspelningsfunktion som admin direkt ändra kvalite i olika kanaler, auto login som admin, går göra custom konton. Vilket ej finns på Ventrillo

Visa signatur

Cpu: Athlon64 winchester 3000+ @ 2340Mhz | MB: MSI K8N Neo2-54G | Ram: Ballistix 2x512 520Mhz| HD: Barracuda IV 40GB, Maxtor DaimondMax 160GB, WD Caviar 250GB | Gpu: Geforce6800 LE @ 16/6 430/883 | Os: winXP SP2 |

Permalänk

Teamspeak är mycket bättre tycker jag.
I Teamspeak finns massa funktioner som att spela in, ge folk admin direkt, slippa logga in med psw som admin varje gång man går in på servern, skapa kanaler med olika kvalitet i varje kanal, history alltså man ser vad som händer inte som ventrilo ser fan ingenting, mycket snyggare layout i teamspeak.
Vad kan man göra i ventrilo? flytta folk, det är allt.
Bandredd och cpu bryr jag mig inte om, teamspeak tar antagligen mer men det är det värt, om det tar 1% eller 2% av min server spelar inte så stor roll.

Visa signatur

Det skulle inte bli någon tvist om den okunnige iakttog tystnad.
"never let a buddy drink alone"

Permalänk
Medlem

Kan nån snälla skriva varför Ventrillo är bättre? ser att de leder i röster men ingen förklarar varför. Kan tänka mig att de flesta ej äns testat TS2 o bara röstar på vent eftersom det är det ända de använt vilket jag tycker då att man kan skippa att rösta.
Vill veta varför folk tycker att Vent är bättre. Vad har jag missat med det?

Visa signatur

Cpu: Athlon64 winchester 3000+ @ 2340Mhz | MB: MSI K8N Neo2-54G | Ram: Ballistix 2x512 520Mhz| HD: Barracuda IV 40GB, Maxtor DaimondMax 160GB, WD Caviar 250GB | Gpu: Geforce6800 LE @ 16/6 430/883 | Os: winXP SP2 |

Permalänk

Jag tycker ventrilo är bra för att det är ett litet, enkelt att använda...

Visa signatur

Alienware 15R3, 7820HK, 16 GB DDR4 2667 MHz, 1080 Max-Q, 512 GB SSD + 1 TB 7200 RPM, 15.6" 120 Hz TN+WWA G-Sync, Killer 1550

Permalänk
Medlem

BaDLiFE: Är TS2 mindre laggigt? Tar det mindre systemresurser?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag tycker vent drar minde bandberd

Visa signatur

[iMac 27" i5 2,8GHz 8GB Ram 1TB HDD 128GB SSD] [Macbook Air 11" 1,6GHz i5 2GB Ram 64GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eiko
BaDLiFE: Är TS2 mindre laggigt? Tar det mindre systemresurser?

Tycker själv att det är mindre fördröjning, tycker även vissa andra kompisar men några tycker tvärtom. Kan även vara inbillning men det är bara att testa o se vad du tycker. http://www.Teamspeak.org

Cempa : Hur då? man har bra mycket fler valmöjligheter i TS2 i ljudkvalite än ventrillo, drar man ner på kvaliten så drar man ner kraven för bandbredd.

Visa signatur

Permalänk

Tycker teamspeak är 10x bättre än Ventrilo i fråga om fördröjning....iofs har man tillgång till en snabb V-Server så funkar ju det också...

Visa signatur

I play you out like a rubics cube

Permalänk
Medlem

Teamspeak använder UDP också, det gör inte Ventrilo, så det är mycket större chans att nån laggar i Ventrilo, jag kör på med teamspeak.

Permalänk
Medlem

Det enda som kanske talar för ventrilo är att det möjligen är enklare att använda, men det tycker jag inte.

Det saknar en rad viktiga funktioner.

Många säger att Ventrilo har bättre ljudkvalite o.s.v. men detta beror endast på att ljudet i princip inte komprimeras något alls standard, vilket det gör i TS2. Där kan du lätt välja codec eller köra precis som i Ventrilo och få samma ljudkvalite, dock så drar det ju, precis som ventrilo, onödigt med bandbredd då. Finns en rad bra codecs att välja på, och man kan lägga till egna.

Ventrilo funkar bra när det är få användare, men direkt det blir några fler blir det fruktansvärt. TS2 funkar till och med när vi flög ihop med modemare, ventrilo hade en förmåga att få väldigt skumma fördröjningar o.s.v.

Permalänk
Medlem

nu var det ett tag sen jag testate Team-speak, men då jag sist testade det så tyckte jag att ventrilo var betydligt lättare, inte nu för att team-speak är svårt, men ventrilo är/var betydligt simplare. När jag testade team-speak sist så var det massa tjorv och det var som en julgran med för mycke pynt, eller hur man nu ska säga

Permalänk
Medlem

för ventrilo linux server behöver man inte x server, men det behöver man för teamspeak 2 linux server.

Visa signatur

"Mr Andersson, suprised to see me?" Smith

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smergo
Det enda som kanske talar för ventrilo är att det möjligen är enklare att använda, men det tycker jag inte.

Det saknar en rad viktiga funktioner.

Många säger att Ventrilo har bättre ljudkvalite o.s.v. men detta beror endast på att ljudet i princip inte komprimeras något alls standard, vilket det gör i TS2. Där kan du lätt välja codec eller köra precis som i Ventrilo och få samma ljudkvalite, dock så drar det ju, precis som ventrilo, onödigt med bandbredd då. Finns en rad bra codecs att välja på, och man kan lägga till egna.

Ventrilo funkar bra när det är få användare, men direkt det blir några fler blir det fruktansvärt. TS2 funkar till och med när vi flög ihop med modemare, ventrilo hade en förmåga att få väldigt skumma fördröjningar o.s.v.

Ventrilo har funkat perfekt med många användare tycker jag, ljudet är också mycket bättre i Ventrilo än i TS2, jag har testat och ändrat lite bland codecs och har inte märkt att ljudet blivit lika bra som i ventrilo. Nån stor fördröjning tycker jag inte ventrilo har, om inte servern är på 56k Kör servern på typ 10/10 och sen om alla users har från 0.5 och uppåt då blir det knappt nån fördröjning alls vad jag märkt.

Permalänk

Har testat båda ganska mycket och tycker TeamSpeak är det klart bästa alternativet.
De flesta som föredrar Ventrilo föredrar nog också CS verkar det som.. det är l33t att köra CS+Ventrilo förstår ni
Jag tyckte admindelen var mycket bättre i TeamSpeak, ljudkvalitén bättre (Speex-codecen är mycket trevlig ) och så såg man när folk hade mutat sina högtalare eller nåt sånt så man visste om det var nån som hörde en eller inte. (Kan jämföras med att vara online på MSN och bara byta nick i Ventrilo eller som olika ICQ/MSN-status i TeamSpeak.. kanske?)

Vi hade också alltid problem med ljudnivån med Ventrilo, det var alltid någon man knappt hörde, samtidigt som alla hörde den personen bra vilket resulterade i att man alltid hade kass teamplay med någon spelare

Har redan gjort något sånt här utlägg förut i någon tråd om Ventrilo vs. TS, så jag ska inte mala på.. sök lite vettja?

Nu när jag installerade om datorn för ett tag sen så är det TeamSpeak som åker in iaf

Visa signatur

Nikon D90, Nikon D7000, SB-600, 2xYN-460, Nikkor 18-105mm/3.5-5.6 VR, Nikkor 35mm/1.8, Nikkor 50mm/1.8D, Tamron 70-200/2.8, Tokina 11-16/2.8, Nikon 85/3.5 Macro
Flickr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JimBow
Ventrilo har funkat perfekt med många användare tycker jag, ljudet är också mycket bättre i Ventrilo än i TS2, jag har testat och ändrat lite bland codecs och har inte märkt att ljudet blivit lika bra som i ventrilo. Nån stor fördröjning tycker jag inte ventrilo har, om inte servern är på 56k Kör servern på typ 10/10 och sen om alla users har från 0.5 och uppåt då blir det knappt nån fördröjning alls vad jag märkt.

Testa som jag o en kompis gjorde, snacka med varrandra på telefonen och TS2/vent samtidigt för att ha nått att jämföra fördröjningen med. vent o TS2 servern var på samma server, både han o jag hade BBB även servern för den hade jag hemma hos mig på den tiden.
Telefon är klart snabbast iaf sen kommer TS2 o sist vent.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tycker personligen att vent känns mer gediget i alla sina slag , mest pga det är så pass litet o simpelt , fördröjningen är obefintlig för mej när jag har en server uppe , och ljudet är tillräckligt för att man ska höra vad som säjs iaf

Permalänk
Medlem

Ventrilo helt klart.

Varför? Jo - det är: litet, snyggt, drar inte mycket minne/cpukraft, snyggt gui, bra kvalitet.

Det har allt som ett sådant program ska ha.

Visa signatur

must!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hak0nn
för ventrilo linux server behöver man inte x server, men det behöver man för teamspeak 2 linux server.

Huh? Jag kör TS2 på min slack utan X igång. Eller använder den nåt av X-servern ändå? För att ställa in TS2-servern kan man ju logga in via en annan dator med valfri browser.

EDIT: Hehe, var visst en väldigt gammal tråd. Det kanske ser annorlunda ut idag.

Permalänk
Medlem

Testat teamspeak än gång, jag var tvungen att ha microphone boost på för att dom skulle hörra mig bra och då brusar det i lurarna.. sen tyckte jag ljudkvaliten var rätt dålig, typ robotaktig. Sen att programmet är väldigt rörigt gör inte saken bättre. Ventrilo så är ljudet väldigt bra och programmet är väldigt enkelt att använda.

Visa signatur

: AMD Ryzen9 9900X : 64GB RAM : Nvidia RTX 4070 Ti Super :

Permalänk

Ventrilo endast pga. den överlägsna ljudkvaliten.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att om man kör med GSM 16.4 codecen i TS så är det tillräckligt bra kvalisört på ljudet.

Permalänk
Medlem

Teamspeak helt klart. Kör med Speex 25.9 Kbit codec och det låter ju i princip som vanlig telefon. De gånger jag provat ventrilo tycker jag att ljudkvaliten varit sisådär. Man hör knappt vem som är vem.

Visa signatur

Intel E6750 2.66 @ 3.2 Ghz , 4gb ram, Gainward 8800GT 512mb

Permalänk
Medlem

Jag kör enbart Teamspeak. Jag har testat Ventrilo väldigt grundligt i och med att klanen funderade på att byta. Men fördröjningen i Ventrilo gjorde att vi illa kvickt tog oss tillbaka till TS2.

Finns andra bra funktioner i TS som tex. Channel-Commanders. Om vi säger att man spelar en krigssimulator där man har olika gupper av spelare så kanske det är bökigt att alla pratar i mun på varann. Då har man gruppledaren i varje grupp som "Channel-commander". Han kan i sin tur kommunicera med de övriga gruppledarna enskilt för att komma fram med taktiker osv. som sedan varje gruppledare talar om för sin grupp.

Och Speex 25.9 är dunder.

Visa signatur

Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!

Permalänk
Medlem

lätt teamspeak, för ventrilo funkar inte så bra i linux ännu så därför får ts2 min röst

Permalänk
Medlem

TS föredrar jag. Nu är visserligen ventrilo gratis vilket det inte var för ett år sen då du var tvungen att ha licens för att köra servern. Man kunde fortfarande ladda ner det gratis men du fick inte använda server utan licens. Detta har det ändrat på nu. TS har mycket mer funktioner. Jag har 3 olika typer av channels ibland de channels jag har vilket gör det väldigt enkelt för mig att sortera bort de jag inte vill ha på servern. Alla inställningar görs i web läsaren eller direkt i programmet. Ventrilo var mycket bökigare på det viset. Och för er som säger ts tar för mycket bandbredd så kan man ställa in i TS hur mycket det få använda.

Någon sa att ventilo var snyggare...för det första håller jag inte med jag kunde iallafall inte lägga in en banner i ventrilo när jag hade en ventrilo server, vilket man kan med TS. För det andra hur ofta sitter du och tittar på programmet, jag gör det endast när jag ska ställa in någonting. Jag har också ett script på hemsidan som visar vem som är online vilket har blivit väldigt populärt bland mina användare, jag har inte hittat något sånt script för ventrilo men det finns kanske.

Visa signatur

Phenom II 960t @ 4 Ghz - Gigabyte 990xa UD3 - 8 GB Corsair Vengence - Asus 560 ti @ 950/2200 Mhz - 60 GB vertex plus - 1 TB WD black - Fractal Design Tesla 650 W

Permalänk

visst TS har många smarta funktioner men jag tycker inte alla de behövs. inte till förlusten av ljudkvaliten som man märker., Vent har 10x bättre ljud. man behöver inte mycket mer än vent helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BaDLiFE
Kan nån snälla skriva varför Ventrillo är bättre? ser att de leder i röster men ingen förklarar varför. Kan tänka mig att de flesta ej äns testat TS2 o bara röstar på vent eftersom det är det ända de använt vilket jag tycker då att man kan skippa att rösta.
Vill veta varför folk tycker att Vent är bättre. Vad har jag missat med det?

Jag har kört båda, både klient och server, och jag måste säga att ventrilo känns stabilare både på serversidanoch klientsidan. Jag säger inte att TS2 är dålig, utan att ventrilo känns snäppet bättre för mig