Högtalare och lurar sprakar helt plötsligt

Permalänk
Medlem

Högtalare och lurar sprakar helt plötsligt

I vissa låtar hör jag lite sprak i både högtalarna och lurarna och spraket kom samtidigt till båda utenheterna så jag tror inte det är något trasigt med dem.
Tror det här har hänt folk förut så jag undrar hur man fixar det.
Jag har installerat om senaste drivrutinen till ljudkortet ja..
Ljudkort: Hercules Fortissimo III 7.1

Permalänk
Medlem

Re: Högtalare och lurar sprakar helt plötsligt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av norado
I vissa låtar hör jag lite sprak i både högtalarna och lurarna och spraket kom samtidigt till båda utenheterna så jag tror inte det är något trasigt med dem.
Tror det här har hänt folk förut så jag undrar hur man fixar det.
Jag har installerat om senaste drivrutinen till ljudkortet ja..
Ljudkort: Hercules Fortissimo III 7.1

Det kan vara din förstärkare som spökar. Några knappar som är glapp. Jag har en förstärkare från tja.. kanske 90, det kan prassla lite grann och då trycker jag bara in "Tuner knappen" (eftersom det är den utgången jag använder) så den sitter i.

Permalänk
Medlem

Problem fixat.
Jag har ingen förstärkare till mina högtalare. Det är en vanlig stereo.
Jag hade för hög input gain i både Winamp och Hercules Fortissimo program i equalizern.

Permalänk
Hedersmedlem

Till nästa gång du snackar med nån lite halvkunnig kan jag passa på att meddela att det du upplevde kallas "dist", eller "distorsion". Bara så att du skiljer det från de 200 andra fel som folk brukar beskriva som "sprak" eller "brus"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
Till nästa gång du snackar med nån lite halvkunnig kan jag passa på att meddela att det du upplevde kallas "dist", eller "distorsion". Bara så att du skiljer det från de 200 andra fel som folk brukar beskriva som "sprak" eller "brus"

Ja jag vet vad distorsion är eftersom det är gain på engelska.
Jag spelar gura så det är därifrån jag har lärt mig det där, så det är ingenting nytt för mig.
Trodde bara mina utenheter hade pajat eller nåt först

Permalänk
Hedersmedlem

Jag får väl ta på mig besserwisser-kepsen...

"Gain" är bara styrkan på insignalen, om du däremot kör signalen tillräckligt varmt genom förstärkaren uppstår distorsion ("förvrängning" på engelska).

Var bara tvungen