Vilken 21+ CRT med Diamondtron eller Trinitron bildrör?

Permalänk
Medlem

Vilken 21+ CRT med Diamondtron eller Trinitron bildrör?

Det måste vara en högkvalitetskärm för att komma upp i samma klass som den jag redan har :). Skulle helst vilja ha en som klarar 1280x960 i minst 110 Mhz helst 120 då jag kör stereo3d glasögon.

Har funnit Nec multisync Fe2112 eller liknande som verkar väldigt bra men storasyskonet som klarar högre refresh rates säljs inte i Sverige. Dessa är prissatta runt 7000 i Sverige.

Har också hört bra om Samsung 1200 NF men den verkar vara en klass sämre?

Problemet är att min skärm är egentligen helt perfekt förutom att det bara klarar 1280x960 i 100 Mhz då funkar utmärkt att spela i 1600x1200 i 85 hertz i bra skärpa. Så vill inte byta ner mig till de där 4000 :- real flat skärmarna eller dylikt då jag redan har en Dell 1626HT med Trinitron och Aperture grill.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

aah jag trodde real flat var någon b teknologi danke sehr. Hur är den att spela med? Vilka refresh rates klarar den i ex 1280x960 eller 1280x1024? Vilka skärmar har du kunnat jämföra med

Skärpa, färger, geometri

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Det var konstigt. Mitt 9700 PRO klarade betydligt högre refreshrates än 100 i 1280x960? Nej jag tror jag hittad vad jag önskar Nec Myltysing FP4121 eller liknande ej exakt modellbeteckning. Storebror till Fe 21111 som tydligen ska regera marknaden just nu. eller mitsubishi DP2070

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Nej men skärmar som klarar högre refresh rates är av bättre kvalitet och har bättre komponenter så de har i teorin åtminstone en längre livslängd :). De har mer högkvalitativa komponenter helt enkelt. Men sen 120 i 1280x960 och 1280x1024 är för att jag har stereo3d glasögon. De är nästan helt flickerfria i 100 men helt i 120 så det är att föredra :). Det är egentligen det enda min skärm jag har nu saknar då förutom att det inte är helt platt och är ganska megastor :).

Men som sagt kanske blir lika chockad av bildkvaliteten på min nästa skärm som när jag bytte från min Hansol 900P 19" CRT skärm till denna. Var ju en sådan enorm skillnad det fanns inte. Det var som att gå från ingen aa och ingen aniso till 4x aa och 8x aniso på en gång ;). Färgerna dessutom. Körde med digital vibrance på min Hansol. Med min trinitron blev det bara överdrivet och överflödigt.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Nej men i fallen med högkvalitetsskärmarna är det alltid så. De som klarar högre refresh rates har bättre kvalitetsenheter helt enkelt. Men så är de alltid betydligt dyrare också :). Det betyder inte att skärmar som klarar lägre är av dålig kvalitet men de bör inte hålla lika länge och borde tappa i skärpa och liknande tidigare.

MaximumPC har http://www.newegg.com/app/ViewProductDesc.asp?description=24-... som bästa monitor för tillfället. Om jag kan få den för ett vettigt pris så är det den jag ska försöka få tag på. Annars din Philips ser ut som ett bra val. Var 1000 :- billigare än lillebrorn till den skärmen jag länkade till om man köper den i Sverige. Men skulle sitta jäkligt fint med en svart skärm.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Jo men är det något man inte ska spara på är det nätaggregat och bildskärm och ljudanläggning är min mening. Saker som inte blir gamla så fort :). Vikt spelar absolut ingen roll bildkvalitet is all :).

Jo Philips skärmen verkar mer och mer lovande framförallt då det är lite billigare än NEC/Mitsubishi skärmarna. Och som sagt svårslagbara refresh rates må jag säga :). Så du kan köra 1280x960x32 i 120 hertz utan problem :). I vilken resolution och upplösning börjar det gå på knäna?

Vill jag ha tag på en NEC FP2141 eller D2070 Mitsubishi (samma) för samma summa måste jag köpa från USA. Sen är jag lite osäker på om de kör med olika nätaggregat på monitorerna i Europa och i America eller om de kör med universal som kan växla emellan.

Sen garantin det är ju från tillverkaren så det spelar inte så stor roll om man köper i Sverige eller utomlands.

Men med frakten och allt så kanske man får lägga ner en 1000 lapp extra i alla fall och det kanske det inte är värt det blir någon av dessa två i alla fall.

Men inga svagheter du har funnit?

Men sen fann jag något väldigt konstigt med refresh rate. 105 i 1600x1200 är ju smått osannolikt bra. Men så typ samma i 1280x1024 så stödjer det 120 hertz i 1280x960? Å andra sidan så unkar 105 i 1600x1200 rätt bra också om skärmen kan hantera det på ett bra sätt :).

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Okej skapa en egen tråd för det här. Men den svarta ramen är något som är gemensamt för alla Trinitron monitorer. Det är normalt och det bara är så inget att göra åt. Trinitron är inte 100 % flat för det måste du ha Diamondtron bildrör. Trinitron rör är nästan flata men int helt som du märkt :).

Sen färgerna beror mycket på vilket grafikkort du har också. Allt förändrades faktiskt till det sämre när jag bytte från 9XXX till 6XXX men förhoppningsvis bara en inställningssak.

Men kopiera den här texten och skapa en egen tråd om du har fler frågor.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Jo tyckte det också men lästa specen sa typ 105 eller något liknande på 1280x1024 1280x960 stod inte. Jaja har beställt en nu i alla fall från Datorhandel. 580 inkl frakt ungefär. Hoppas de är snabba på att få in den bara.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Jo men vad surt jag lär ju inte kunna välja 109 hz på mitt 6800 ULTRA Säkert därför de skrev 109 istället för 100. Men förhoppningsvis är 1280x960 120 och då är det ju en non issue

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd

Diamondtron och trinitron är samma teknik, sony utvecklade denna tillsammans med mitusbishi .

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

Nej det är inte samma. Diamondtron har en enskild strålkanon medan Trinitron har en för varje grundfärg alltså 3. RGB. Det är väl den stora skillnaden emellan. Sen att Diamondtron är helt flat vilket har sina fördelar. Diamondtron är en vidareutveckling på Trinitron men inte nödvändigtvis bättre alla gånger

Men satariel du är 100 säker på att den har diamondtron skärm? Enligt tweak3d recensionen har den en diamondtron tillverkat av mitsubishi/sony men alla andra säger real flat? Är det verkligen samma bildrör?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

jag tycker min skärm med Triniton är jävligt plan...

Sen den svarta kanten blir ju för att själva bildytan är enbit innanför glaset...

Permalänk
Medlem

jävligt plan och helt plan är helt olika saker ;). Jag skulle inte kalla den jävligt plan men tillräckligt plan men helt plan är ju ett plus självklart.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

men de har shadowmask real flat skärmar också? Men din 202p40 det står bara real flat och inget annat? Bara färgåtergivningen och allt är okej är bara orolig det finns olika revisioner med olika bildskärmstyper.

Fattar inte att den där recensionen säger de har diamondtron rör från Mitsubishi. Men har high end Philips tv-apparater också real flat skärmar?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Men jag fattar inte varför Philips inte gör reklam för den. Och sen finns den inte längre på deras hemsida jag hoppas den fortfarande finns att köpa. Ska skriva och höra med dom.

Angående skärmkabel har du testat köra med bnc kabel? Har du märkt någon skillnad?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Det är väll bara Sony som gör Triniton va? Dom har ju typ patent på det.

Permalänk
Medlem

Yup Thakrillo.

Ja då är frågan ska man köpa en billig bnc kabel eller en högkvalitativ bnc kabel :p. Men visst har skärmen plats för en USB hub man kan köpa till som tillval? Har du sett någon sådan någonstans?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Ja men vart köper man usb hubben i Sverige var min fråga

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Geeks
SweClockers

Köp en bättre begagnad. En beggad CRT är inte värd nånting i dagsläget. Eller ta dig samman, och köp en TFT

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Vet ni nått bra program för att ställa in min Trinitonskärms färger? Jag får inte till det riktigt bra, denna skärm e omöjlig verkar det som, ställer man in den så det blir perfekt i filmer å spel osv så blir den svarta färgen alldeles för ljus! Säkert Dells fel

Permalänk
Medlem

Har du också Dell 1626HT?. Jag har inte haft några problem förut men fick stora problem nu med mitt 6800 ULTRA. Jag tror det är bara det att ATI fortfarande regerar i 2D åtminstone iof.

Nej TFT-folk vik hädan! Gud förbarma sig över dessa vilsna själar

Jag har typ 100 spelkontroller och dylikt så det skulle sitta fint. Jag får väl se hur det ser ut när jag får den

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Nej, har en äldre sak, Dell P991, 19" Triniton, Det är antagligen en 100% Sonybyggd skärm med Dellmärke, köpte den av en kompis...

Vet att det finns ett bra program för dett endamål, men kommer inte på va d heter, undra om d inte va nått me Nokia

Permalänk
Medlem

coloreal? Har några sådana men har inte testat dem än. Kan inte hitta fanskapen när jag behöver det. Jo de är tillverkade av sony så det är riktiga kvalitetsskärmar. Älskar ju min 21" men någon gång måste man byta

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x