iPod Tråden (liten faq)

Permalänk
Medlem

I senaste firmwaren kan man ställa in spärren själv (eller inte ha den alls), leta efter iPod Updater 2006-06-28.

Visa signatur

 MacBook 13" |  iMac 24" |  iPhone | PS3 | ... massa prylar är det..

Permalänk
Medlem

Nån som vet var jag kan få tag på en Ipod mini 4-6 gb?
PMA tack!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Uzziiii
Undrar jag med, maxvolymen på Nanon är inte hög!

Vore himla bra om någon skrev hur man gör?

Jag hoppas att du inte använder de medföljande lurarna och kör med maxvolym, inte bra för hörseln.

Permalänk

Min Ipod (30 gb video) beter sig mindre roligt.

Den envisas med att bara visa en svart skärm, så fort man trycker på någon knapp så hörs "klickljudet".
Senast igår så laddade jag den till fullt batteri, kunde spela låtar och den var fullt fungerande enligt min mening.
När man pluggar in den i usb ingången så hittas den varken av itunes eller ipod updater programmet, det står däremot i windows att det tillkopplats en usb enhet. Givetvis så hittar man ingen usb lagringsenhet av något slag.

Någon som varit med om detta och vet hur man ska åtgärda detta problemet?

Permalänk

Fungerar maxvolym-moden till Ipod Nano också?

Edit: Det gjorde den tydligen inte, finns det nån liknande mod till Ipod Nano?

Visa signatur

/Mattias

Permalänk
Medlem

Var hittar jag nån inställning så att skärmen inte är igång när jag har ipoden igång i fickan? ipod video...

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte8805
Fungerar maxvolym-moden till Ipod Nano också?

Edit: Det gjorde den tydligen inte, finns det nån liknande mod till Ipod Nano?

http://gopod.free-go.net/

Permalänk
Medlem

jag kan högst lägga in 6 videos på itunes även fast jag konverterat dom rätt.

Någon som vet vad problemet är?

Visa signatur

Var finns man om man inte finns?

Permalänk
Medlem

Fungerar det att tabort ljudspärren med http://ballistic.rautermods.net/swec/iMod.zip ? Står i readme att det fungerar med mini och G4 (eller nått). Har fan försökt googla. Någon som provat och vet om det fungerar?

edit: har en nano 2gig med nyaste firmwaren.

edit: fan va kass jag är, 2-3 inlägg upp fanns svaret.

Visa signatur

Svarar du på ett inlägg, Citera mig!, tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quack
Var hittar jag nån inställning så att skärmen inte är igång när jag har ipoden igång i fickan? ipod video...

Skärmen är alltid på, det är bara bakgrundsbelysningen du kan ändra.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Hur rengör man bäst skärmen?

Har en iPod Video G5, vars skärm blivit smutsig(en del fingeravtryck) och repig.

Hur kan jag lättast göra rent den, med nån vätska lr nått annat?
Har testat med torr trasa, men det funkade inte jättebra.

Tach på förhand.

Visa signatur

Dator: (Amd Athlon 3000+) (Asus K8N-E Deluxe Nforce 3 250gb)(Gainward 6800GT 350/1000) (Apacer 512 PC3200 400mhz ddr)
(Seagate Barracuda 80gb)

Permalänk
Medlem

har ett program med min Shuffle. helt plötsligt för några veckor/månader sen, vet inte riktigt då jag inte försökt byta låtar, så slutar den fungera. det står att datorn har hittat en ny maskinvara, men den kan inte installeras korrekt. har testat flera olika iTunes, och jag har inte formaterat, så egentligen borde ju allt vara installerat och redo. vad kan vara fel?

Permalänk
Medlem

här kommer en ipod noob fråga: kan man ändra EQ'n som man vill via itunes eller måste man välja mellan presets?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exhale
här kommer en ipod noob fråga: kan man ändra EQ'n som man vill via itunes eller måste man välja mellan presets?

Ja, det går att ändra precis som man vill.

Visa signatur

And the beast shall be made legion. Its numbers shall be increased a thousand thousand fold. The din of a million keyboards like unto a great storm shall cover the earth, and the followers of Mammon shall tremble.

Permalänk

Fick min iPod G5 (video) i går. Och när jag slår på den i dag för att lyssna på musik så slås jag över hur lite kräm den levererar. Är den inte specificerad till 30 mW per kanal? Min iRiver IFP-895 har 18 mW och den leverar mycket mer volym i samma hörlurar. Jag har dragit upp volym spärren till max. Finns det några andra spärrar? Funkar iMod på den för att kunna få ut lite mer volym? Eller får jag fixa en hörlursförstärkare för att få mer volym?

Visa signatur

Citera mig gärna om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Kolla så du har senaste firmware (1.2 tror jag) för i den kan du själv sätta maxgränsen på ljudnivån i spelaren. Installera iTunes 7 om du inte gjort det så kommer iTunes att själv säga till om du behöver ny firmware.

Visa signatur

Permalänk

Jo det är senaste firmwaren eftersom iPoden är helt ny. Men det är det att jag vill spela högre än vad det går att dra upp volymspärren. Läste att iMod skulle visst funka på G5 men det var bara till linux och jag är en av dessa windows användare som gnäller på MS vill köra linux men är för lat för att byta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tja

Funderar på att köpa den nya Ipod Video 80Gb:aren.

Någon här som äger den och kan berätta lite? hittar bara utländska recensioner..

1. Blir den lätt repig eller har dom fixat det?
2. Är EQ:n bättre i den här versionen eller är det samma som dom äldre?
3.Hur är den att kolla film på? (om man jämför med andra spelare, inte att kolla på film på en TV)

Visa signatur

Thermaltake Tai-Chi Supertower, Gigabyte p35-DS4, E6850@ 4.05ghz 1:1(2.0) just nu, med Scythe Infinity, Msi 8800GTS 512mb @ 770c/1925s/1130m, 2x1gb Crucial Ballistix pc8000 (4-4-4-4), Be Quiet! Straight Power 650w, X-Fi Xtrememusic, LG-245WP (Rev 2.) <> http://www.garaget.org/?car=55839

Permalänk

1. Kan jag inte svara på eftersom jag bara har haft den i några dagar.

2. Det är väll bara ett antal olika presets vad jag har sett. Har inte hunnit sätta mig in sådär värst. Vad jag har förstått så får man sätta EQ på låtarna i iTunes?

3. Skärmen är ju trevlig och så. Men jag har inte hunnit lägga in något rörligt material att kolla på. Det måste ju konverteras och dret.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

3. Skärmen är ju trevlig och så. Men jag har inte hunnit lägga in något rörligt material att kolla på. Det måste ju konverteras och dret. [/B][/QUOTE]

Ngn som kan ge förslag på ngt bra gratis program som man kan konvertera filmer i, har ännu inte hittat ngt bra. Har testat "Ultra iPod Video Converter" men det tar ungefär 3-4 dygn innan konverteringen är klar, samt "Free iPod Video Converter", som visserligen e riktigt bra men som anser att den endast vill konvertera vissa .mpeg/.avi etc filer medan andra av samma sort inte går bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av palinchron
Min Ipod (30 gb video) beter sig mindre roligt.

Den envisas med att bara visa en svart skärm, så fort man trycker på någon knapp så hörs "klickljudet".
Senast igår så laddade jag den till fullt batteri, kunde spela låtar och den var fullt fungerande enligt min mening.
När man pluggar in den i usb ingången så hittas den varken av itunes eller ipod updater programmet, det står däremot i windows att det tillkopplats en usb enhet. Givetvis så hittar man ingen usb lagringsenhet av något slag.

Någon som varit med om detta och vet hur man ska åtgärda detta problemet?

Har du kollat så att du inte valt "Extern Hårddisk" på iPod'en?

Permalänk
Medlem

Har nu tack vare en vän hittat ett program som är utmärkt att konvertera videofiler med, faktiskt aldrig stött på ngt bättre program:
http://www.videora.com/en-us/Converter/iPod/

Fick en 689 MB stor fil till 485 MB med mkt höga kvalitetsinställningar + att det endast tog dryga 20 min.

SILEN >>
1. Blir inte repig lika lätt alls, dock fingeravtryck här o var - inget som jag stört mig på särskilt mkt på dock
2. Inte använt den
3. Mkt bra till att se på film med. Har en psp också och på ngt vänster tyckte jag att bilden blev mkt mer levande i iPoden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av impera
Har nu tack vare en vän hittat ett program som är utmärkt att konvertera videofiler med, faktiskt aldrig stött på ngt bättre program:
http://www.videora.com/en-us/Converter/iPod/

Fick en 689 MB stor fil till 485 MB med mkt höga kvalitetsinställningar + att det endast tog dryga 20 min.

SILEN >>
1. Blir inte repig lika lätt alls, dock fingeravtryck här o var - inget som jag stört mig på särskilt mkt på dock
2. Inte använt den
3. Mkt bra till att se på film med. Har en psp också och på ngt vänster tyckte jag att bilden blev mkt mer levande i iPoden.

Gah, var inne på en iriver clix, Men nu vete fan... så jävla svårt att bestämma sig. Får se när den dyker upp i affärer.

Visa signatur

Thermaltake Tai-Chi Supertower, Gigabyte p35-DS4, E6850@ 4.05ghz 1:1(2.0) just nu, med Scythe Infinity, Msi 8800GTS 512mb @ 770c/1925s/1130m, 2x1gb Crucial Ballistix pc8000 (4-4-4-4), Be Quiet! Straight Power 650w, X-Fi Xtrememusic, LG-245WP (Rev 2.) <> http://www.garaget.org/?car=55839

Permalänk

Denna fråga kanske har besvarats tidigare, men jag orkar inte läsa igenom 20+ sidor så...
Har nu haft min Nano i ungefär en vecka, men jag är inte speciellt nöjd med ljudet. Tänkte köpa nya hörlurar (snäckor) och jag undrar om det finns några som ni kan rekommendera? Min prisgräns ligger kring 400-500 och passande design är ett måste. Har spanat in dessa, är det något att ha eller?

http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=440810&prod...

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Även jag är en av de som undrar om man kan dra upp volymen mer än "max" på iPOD video (80gig).
Tycker inte alls att mina lurar spelar lika högt som jag vill höra på musik.
Visst är dom rätt trögdrivna, därav anledningen till att jag vill höja volymen.

Och de som ska leka läkare och säga att det är farligt struntar jag fullständigt i. JAG vill lyssna på hög musik på MIN mp3 spelare, sådeså.

Väldigt tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Vill du ha hög volym med tröga lurar får du nog skaffa en liten hörlursförstärkare. Dessutom blir ju ljudet bättre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juzam
Vill du ha hög volym med tröga lurar får du nog skaffa en liten hörlursförstärkare. Dessutom blir ju ljudet bättre.

Med andra ord så finns det inget knep att höja volymen?
Läste nånstanns att man kunde höja volymen på låtarna i iTunes. Funkar det eller läste jag nåt helt tokigt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorgo_
Med andra ord så finns det inget knep att höja volymen?
Läste nånstanns att man kunde höja volymen på låtarna i iTunes. Funkar det eller läste jag nåt helt tokigt?

Jovisst går de.. men då blir ljudet distat och mycket sämre ljudkvalitet

Visa signatur

Intel i7 11700K - Corsair Vengeance PRO RGB 32GB - Aorus Z590 Pro AX - Asus RTX 3060 OC - Samsung 980 PRO - Lian Li O11 Dynamic Evo - MSI G273Q - Asus ROG PG278Q - Corsair RM850X - Corsair iCUE H150i ELITE LCD

Permalänk
Medlem

Ja du kan skaffa programmet MP3Gain och ställa in en tag för höja ljudnivån men men som sagts innan, risken är ju att det distar (programmet talar om när det gör så).
I övrigt ett användbart program för att sätta en nivån där man dels slipper distande och dels få samma nivå på alla sina låtar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juzam
Ja du kan skaffa programmet MP3Gain och ställa in en tag för höja ljudnivån men men som sagts innan, risken är ju att det distar (programmet talar om när det gör så).
I övrigt ett användbart program för att sätta en nivån där man dels slipper distande och dels få samma nivå på alla sina låtar.

Tack! detta var ett välinformerande svar.