iPod Tråden (liten faq)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XarsioN
Okej...men det sa inte mej så mycket
eller är det typ, tex artistnamn, platta, år osv?

Är det helt omöjligt att bara göra egna mappar som man lägger låtarna i ?
hur tar man sej förbi dessa taggar?

Du kan ju göra olika spellistor med dina specialla låtar. Men om de inte har några ID3-taggar blir det svårt att hitta rätt låt i spellistan

Kort och gott, om du inte gillar ID3-taggar och fortfarande använder mappar och windows 95 är iPod inget för dig.
Däremot, rekommenderar jag dig att börja använda ID3-taggar. Då behövs alltså inga mappar, information om låtarna (artist, album etc) ligger lagrat och du väljer bara hur du ska sortera ditt arkiv (tex bläddra genom olika artister)

Kanske blev lite luddigt, men det är ju dagen efter julafton

Permalänk

Fick en grymt fräsch svart iPod Nano igår i julklapp, men har haft ett problem med den, och har även en annan fundering.

1. Problemet:
Installerade iTunes och skulle koppla in iPoden. Vad som hände är att jag fick upp ett meddelande från iTunes om att min iPod var i "recovery mode" och behövde resettas. Okej, då gör jag väl det, tänkte jag. Problemet är att jag gång på gång fick upp detta meddelande. Jag har genomfört Apples "5 R"-grej men inget fungerade. Jag har alltså startat om datorn, ominstallerat iTunes, startat om iPoden, installerat om iPoden och provat i olika usb-uttag.

Nu till det luriga: misstänkte att det kunde vara antispyware-programmet Spybot som förstörde i iTunes-installationen, så jag ominstallerade igår natt utan Spybot igång. Och därefter fungerade iPoden smärtfritt i flera timmar. Sedan blev det nån överbelastning i elnätet så datorn stängdes av. Därefter fungerar det återigen inte att koppla in iPoden, då jag återigen får felmeddelandet från iTunes att "the iPod is in recovery mode". Och denna gång fungerar det inte att ominstallera iTunes utan Spybot igång, något som fungerade igår.

Så jag undrar om ni har några tips på vad jag kan göra?

2. Den andra funderingen:
En annan fråga jag har är om det är möjligt att ändra i iTunes-inställningarna och få programmet att ändra i de riktiga filerna när man ändrar i iTunes. Så att de riktiga ID3-taggarna ändras och inte bara i iTunes. Vet att jag fick denna valmöjlighet när jag installerade iTunes, men valde bort den och ångrar mig nu.

Och går det att göra detta retroaktivt, alltså att man gör så att de riktiga filerna ska ändras efter de ändringar man gjort i iTunes, när ovanstående funktion inte var aktiverad?

Permalänk
Medlem

Ursäkte mig men har ett j*vligt stort problem med min ipod.

När jag har konventerat mina videos så att dom funkar till ipoden så är det inget ljud på dom filmerna :S .. kollade upp supporten och dom snackade om att
mpeg1 mpeg2 klarar inte ipoden eller nåt.
så här kommer frågan vilket filformat klarar ipoden av så att det blir ljud i den?
Tack på förhand

// Lorram

Visa signatur

Respektera andra som du vill bli respekterad :D

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga angående min Ipod Nano Product Red som jag fick hem idag. Jag har lagt in skivomslag som visas samtidigt som låttexten när man spelar upp en låt. Man kan då också trycka så man bara får upp skivomslaget men varför skalar den inte upp helt ?? blir bara en pytteikon mitt på, sjukt irreterande.

Om man laddar in några bilder och går sen under kategorin "bilder" och kör bildspel så skalas det upp perfekt.

Nån som vet nån lösning?

Visa signatur

Time will tell, www.thunfors.net
Shg-Note Intel Centrino 1,8 Ghz, 1024 DDR, ATI Radeon 9700 128 Mb, 80 Gig (16 MB cache)

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur "apple nano dock" ser ut på baksidan? Vilka anslutningar är det man har tillgång till? Ström och ljud?

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/61040...

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thunfors
Jag har en fråga angående min Ipod Nano Product Red som jag fick hem idag. Jag har lagt in skivomslag som visas samtidigt som låttexten när man spelar upp en låt. Man kan då också trycka så man bara får upp skivomslaget men varför skalar den inte upp helt ?? blir bara en pytteikon mitt på, sjukt irreterande.

Om man laddar in några bilder och går sen under kategorin "bilder" och kör bildspel så skalas det upp perfekt.

Nån som vet nån lösning?

du menar att när man väljer att bara visa omslaget, så är det fortfarande bara en liten, som inte täcker hela skärmen? det kan ju bero på om att om man skulle anpassa den till skärmen så skulle bilden bli förvrängd, men vetefan om det är ett bra svar på din fråga, det är ju ingen lösning på vad du anser som ett problem

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk

Har inte läst igenom hela tråden, bara några sidor, för att hitta något om displayen. Är det möjligt att byta ut displayen om den har fått lite repor?

Permalänk
Medlem

Halvsvarar eventuellt på min fråga strax ovan i tråden, är detta en bild på en orginal iPod nano-dock? Hittade bilden på en japansk sida..

Permalänk
Medlem

Funkar de fortfarande att ringa 0771 19 95 19 och få nya hörlurar hemskickade gratis? (Gamla har gått sönder)

Permalänk
Medlem

Finns det någon typ av bookmark-funktion i ipoden?
Typ om man lyssnar på en ljudbok och vill avbryta "läsningen" med lite musik och sedan hoppa tillbaka till ljudboken och den börjar igen där man förut avbröt?

Permalänk

Du ställer in de i iTunes, att den ska komma ihåg var du var.
Högerklicka på boken och ta visa info. Gå sedan till alternativ och klicka i "Kom ihåg uppspelningsplats"

Visa signatur

[ Stationär: iMac 24" - 2.8 GHz Intel Core 2 Extreme, 4GB ram, 1TB HD ]
[ Bärbar: MacBook Pro 13" - 2.53 GHz Intel Core 2 Duo, 4GB ram, 250GB HD ]
[ NAS: Synology DS-207 - HD 2x2TB ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DJ_Jonsson
Du ställer in de i iTunes, att den ska komma ihåg var du var.
Högerklicka på boken och ta visa info. Gå sedan till alternativ och klicka i "Kom ihåg uppspelningsplats"

Tusen tack för ditt svar!

Det hade jag aldrig klurat ut själv. Nu slipper jag sitta och "snabbspola" fram till dit jag slutade

Kan jag på något sätt lägga till egna kategorier i iTunes under Bibliotek? Jag saknar ljudböcker där nämligen... Hittar inget i menyn, bara att lägga till spellista =(

Permalänk
Medlem

okej era luriga små sweclockare, när kommer linux till nano2? nån som vet hur långt de har kommit på det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jozze
Tusen tack för ditt svar!

Det hade jag aldrig klurat ut själv. Nu slipper jag sitta och "snabbspola" fram till dit jag slutade

Kan jag på något sätt lägga till egna kategorier i iTunes under Bibliotek? Jag saknar ljudböcker där nämligen... Hittar inget i menyn, bara att lägga till spellista =(

Fixade det själv till slut. Efter lite letande i iTunes så har jag numer även kategorin "ljudböcker"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oskifer
okej era luriga små sweclockare, när kommer linux till nano2? nån som vet hur långt de har kommit på det?

hörru 50 cent inte på ett tag tror jag iaf

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem

Jag har precis köpt en iPod Video (5.5 generationen) och såklart vill jag slänga in videos till min iPod men jag har ju inte köpt någon video från iTunes så jag tänkte att rippa över filmer från mina dvd filmer. Jag har laddat ner och testat mängder av olika program som ska göra det åt mig men kvaliteten blir lidande. Vilket är den bästa bitraten man kan ha på video respektive ljud?

Permalänk
Medlem

Tjenare, jag har en 20 gbs ipod som har problem, en gång när jag stängde av den och skulle sen starta den, så kom det bara efter ett tag upp en sur smile gubbe... nån som haft samma problem?

HJÄLP!!!!!!!

Visa signatur

Ipod

Permalänk

VOLYM Spärr

kollade faq men länken funkade inte så här kommer en ny:
http://gopod.free-go.net/#

Visa signatur

Life is a bitch, fuck it.

Permalänk
Medlem

Alltså, jag är väl totalt noob antar jag..

Fick hem min iPod för 1 timme sen och fattar inte hur jag får in låtar genom iTunes.

Jag vill ha sorterat i musik mappar i grupper:
ex:

Tool
Between The Buried And Me
Dir En Grey
D'espairsRay etc..

Går inte detta? Måste jag ha 90tals musik o hela kalaset?

Och gällande få in låtar så finner jag inga.
Jag lägger in i nån mapp ja skapar på iTunes, men finner den inte på iPoden.

Sen, varför ligger de massa andra låtar från min mp3 mapp från början som jag inte ens lagt in?

Någon som kan förklara hur jag ska gå till väga?

EDIT: Det är en iPod Nano 4g om de har betydelse

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

Någon som kan rekomdera ett par mini högtalare till ipoden ?

Krav
Under 1000kr
Minst 10tims batteri tid
Bra ljud
inte allt för stora

har tittat på dessa http://www.webhallen.com/prod.php?id=64721 men jag har ingen anning om ljudet i dem.

Om ni har några andra förslag posta på

lAlAz0r

Permalänk

Har skaffat en ny iPod (senaste generatione) 80gb och har en fundering. På min förra iPod Mini kunde man ställa in belysningstimern på AV. Ville man att skärmen skulle tändas höll man bara in MENU knappen i ett par sekunder så tändes skärmen i typ 10 sekunder. Funkar inte detta på dom senaste iPods? Tycker det är mycket irriterande att skärmen ska tändas varenda gång man byter låt, ändrar volymen etc. Nån som vet?

Visa signatur

MacBook Pro Retina, Mac Mini, iPhone, iPad, iPod, Apple TV, Apple Cinema Display

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VicMackey
Har skaffat en ny iPod (senaste generatione) 80gb och har en fundering. På min förra iPod Mini kunde man ställa in belysningstimern på AV. Ville man att skärmen skulle tändas höll man bara in MENU knappen i ett par sekunder så tändes skärmen i typ 10 sekunder. Funkar inte detta på dom senaste iPods? Tycker det är mycket irriterande att skärmen ska tändas varenda gång man byter låt, ändrar volymen etc. Nån som vet?

Det försvann i en utav de mjukvarauppdateringarna som kom innan 80 GB kom.. Går inte att nergradera på 80 GB versionen såvida jag vet, utan man kommer direkt till huvudmenyn istället.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akksel
Tjenare, jag har en 20 gbs ipod som har problem, en gång när jag stängde av den och skulle sen starta den, så kom det bara efter ett tag upp en sur smile gubbe... nån som haft samma problem?

HJÄLP!!!!!!!

Denna menar du?
jag fick denna, efter en formatering och en "chkdsk" så funkade den betydligt bättre efter.

Permalänk
Medlem

Någon som vet vars man kan få tag på changelogs på firmware-uppdateringar? Är nyfiken på vad 1.3.1 till nano tillför.

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 6 // Intel Core i7 2600K @4,4Ghz // 32GB DDR3 // ASUS GeForce GTX 1070 Dual 8GB

Permalänk
Medlem

Försöker ändra tema med Ipodwizard, men "Load theme"-knappen är grå (oklickbar), vad menar tutorialen med detta?

Tutorial:

1) Loading an iPW file(Theme file)

* Download the iPodWizard Program file from site (Can be found here)
* Save and extract the file to desired place on harddrive of computer
* Open iPW(iPod Wizard) and load the updater and then the desired firmware of your iPod (Här vill den att jag skall leta upp Ipod Updater.exe)
* Click on theme tab next to the firmware tab
.
* Note: if your version of iPW dosen't have a theme tab reinstall iPW version 1.1e
* Click on the "load theme" and select the iPW file on your computer and load it.
* Write the firmware to the updater by clicking the "Write" button
* Downgrade your ipod's firmware, using iPodWizard, then update it with the theme using the iPod updater that you modified.

http://www.ipodwizard.net/wiki/index.php/Themes

Edit: löste sig.

Permalänk

iTunes känner inte av iPoden längre!? (nano 1g) Den brukar ju ha en egen flik i iTunes, men nu finns den inte där. När jag kopplar in podden till datorn med usb-sladden så öppnas den som någon sorts lagringsmedia. Shit alltså

Någon som kan hjälpa mig?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero
iTunes känner inte av iPoden längre!? (nano 1g) Den brukar ju ha en egen flik i iTunes, men nu finns den inte där. När jag kopplar in podden till datorn med usb-sladden så öppnas den som någon sorts lagringsmedia. Shit alltså

Någon som kan hjälpa mig?

Har du senaste iTunes?

Permalänk
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero
Japp.

Vad för operativsystem kör du?

Permalänk

win xp pro.

Kolla här: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=93716-sv

Jag vet dock inte vilken väg jag ska ta för att lösa det :/ sen är det på engelska, och jag har svensk, så jag kan inte följa deras knasiga guide.