Permalänk
Medlem

z1010 + comviq + 3 = inte bra!

hej!
införskaffade mig en z1010 med 3's kontantkort i fredags på geab i gbg. Allt var frid och fröjd, men så småningom ville jag ju ha mitt gamla nummer och comviq kontant kompis tebax. Jag låste upp mobilen och tog bort operatörs-kraffset på gsmtekniks kontor i gbg. även kallat ReConnect. där betalade jag 500:- !!!! för att få bort låset och loggorna. Men detta var inte nog. Jag fick inte igång comviq sim-kortet, utan allt som skedde var att det stod "endast sos-samtal".

Jag testade senare även med t-mobile, telia, lite annat krafs, och andra comviq sim-kort. Inget av dessa fungerade. Måste ändå tacka folket på ReConnect för hjälpen, men det var inte till någon nytta. Nu sitter jag här igen med mobilen, kan inte använda något annat än 3, och känner mig blåst på 500kr på gsmtekniks "upplåsning"

någon som har något tips? som vet om gsmteknik är sjyssta och kanske lämnar tebax de jag lade på upplåsningen, eftersom d uppenbart inte fungerade?

skulle även vilja höra lite från er som skaffat z1010 och planerat att låsa upp den. Hur har det gått för er? verkar vara en del som tänkt göra detta med tanke på antalet trådarna här på forumet

mvh
ingulf

Permalänk
Medlem

Låste upp min A925 på samma ställe. Kollade innan jag gick därifrån att allt fungerade. Har du 3G kort till Comviq? Det har jag och det fungerar i både Z1010 och A925 utan problem. Gå tillbaka till affären - jag tyckte nog de var bra att ha att göra med.

Visa signatur

iln

Permalänk
Medlem

Har du 3g kort till comviq? Läs då på gsmtekniks hemsida, där står att vissa kan ha problem och att man åtgärdar felen gratis ifall man har kvitto.

Varför inte lyfta luren och ringa gsmteknik? Tror du får bättre, vettigare och mer faktaspäckade svar där än vad du får här på forumet.

Permalänk
Medlem

har comviq kontant kompis. en kille på comviq sa nyss att man inte kunde ha 3g på kontantkort... ??

utveckla lite, hur har du fått 3g kort??

edit.

har som sagt vart där i en timme nu och de har inte lyckats lösa det.

Permalänk
Medlem

Comviq Kompis med abbonemang har 3Gkort Tror inte Comviq har 3G kontantkort - ännu

Visa signatur

iln

Permalänk
Medlem

borde ju gå att ringa med 2g då.. går d att deaktivera 3g på z1010 på nåt sätt?

Permalänk
Medlem

Simkorten är inte likadana. Kollade med mitt gamla Comviq kontant sim i min Z1010 och det blev som du beskrev. Samma i min upplåsta A925. De nya kallas visst USIM

Visa signatur

iln

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

[b]Citat från SE kundtjänst[/b]

Tyvärr kan vi inte garantera en funktion med 2G kort i Sony Ericsson Z1010.

Sony Ericsson Z1010 är konstruerad på så sätt att den alltid söker 3G nät även om det skulle finnas ett 2G SIM kort i telefonen.

Dock läst på annat ställe att det skall fungera om den inte är brandad att ställa in att den endast söker 2G alt. välja 2G nät manuellt.

Permalänk
Medlem

*evil*

har tipsat aftonbladet om det här nu.

gsm-kort går inte att använda i nya telefoner!!
comviq vägrar byta ut korten!

ringde tipstelefonen och berättade att jag köpt en splitteny mobil men att jag inte kunde använda den, och att comviq inte ville göra något och hänvisade mig till abbonemang.

får la se om d blir nån tråd om den nyheten imorrn då

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ingulf
*evil*

har tipsat aftonbladet om det här nu.

gsm-kort går inte att använda i nya telefoner!!
comviq vägrar byta ut korten!

ringde tipstelefonen och berättade att jag köpt en splitteny mobil men att jag inte kunde använda den, och att comviq inte ville göra något och hänvisade mig till abbonemang.

får la se om d blir nån tråd om den nyheten imorrn då

Eh, är väl inte comviqs fel att det inte går att använda ett 2G SIM-kort i en 3G-telefon? Och vad är det som är så knas att comviq inte har fixat ett 3G-kontantkort än?

Permalänk
Medlem

jag kräver inte att mitt 2g kontantkort skall kunna surfa med 3g, men den skall fanimej funka i min mobil, om än med begränsade funktioner. Är ju så att SE oxå bär en stor del av skulden, men det kanske aftonbladet glömmer

Permalänk
Medlem

Ingulf, snälla? så du menar att bara för att du har gammla saker ska det funka i de nya? fixa ett 3G abonnemang istället för att klaga

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Jag skulle mycket gärna ha vodafone 3g, men det finns inte till kontantkorten ännu.

Permalänk
Medlem

jag köpte en vodafone låst z1010,låste upp den och provad med dessa kort:vodafone kontankort-telia refill-tre kontankort den funkade med dessa kort men inte med comviq kontant(kopplade upp sig ett par minuter sen vart det "ingen åtkomst") likaså med ett kompis abonnemang som jag har,men kan bero på att jag inte tog det som ett 3g kort(tecknade abonnemanget innan comviq började med 3g) så jag bytte bort min z1010 idag.för jag vägrar att ha tre som operatör

Permalänk
Medlem

kanske var fel av mig att lasta comviq endast för det här problemet.

men jag måste ju kunna använda telefoner med de abonnemang/kort jag har!
och om det inte gör detta väntar jag mig viss hjälp från företaget i fråga, t.ex. utbyte, utbyte mot betalning. Inte att jag skall bli tvungen att använda en "nyare" tjänst framför den jag har nu... som inte alls är gammal, comviq kontant kompis.
Frågan jag ställer mig är om de skulle sälja ett endaste sånt om folk visste att det inte kommer funka på nyare mobiler med 3g stöd. de två personer jag pratade med på comviq sa bägge att de inte hade några planer på att införa usim på kontantkorts-erbjudande. Dåligt tycker jag - och går till aftonbladet med det. Om inte annat för att deras konsumentsektion skall lyfta fram detta, och kanske påverka comviq till att skynda på processen med att uppgradera till usim, för både telia och vodafone verkar ha gjort det.

*puh*
blev ett långt stycke.. jobba er igenom det så förstår ni

mvh
ingulf

Permalänk
Medlem

Varför måste du ha comviq då? Jag tycker vodafone verkar riktigt bra.

Permalänk
Avstängd

öö köpte tre st z1010 och låste upp två av dom på gsmteknik i malmö.

Har provat telia,vodafone på gsm och Tre på 3g.
Alla fungerar utmärkt.

I med korten och det funkar prima

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GiiX
Varför måste du ha comviq då? Jag tycker vodafone verkar riktigt bra.

comviq kompis slår det mesta idag faktiskt, även tre är ganska okej, men helst skulle jag vilja ringa gratis till både comviq och tre

är så att de flesta av mina bekanta och vänner använder comviq, därför jag helst behåller mit comviq kompis kort. Tre går oxå ganska bra, men helst comviq, eller iaf möjlighet att KUNNA använda comviq.

mvh
ingulf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av definition
öö köpte tre st z1010 och låste upp två av dom på gsmteknik i malmö.

Har provat telia,vodafone på gsm och Tre på 3g.
Alla fungerar utmärkt.

I med korten och det funkar prima

Funkar det med telia refill ?