Permalänk
Medlem

Bygga in en dator i fogskum

Jag och en klasskamrat tänkte göra som projekt att bygga in en (dålig) dator i fogskum. Men jag undrar om det finns några faror med detta. Kan man spruta på det direkt mot moderkortet eller finns det elektriska delar osv som kan kortslutas osv?

Visa signatur

Keep in mind you should familiarize yourself with what the parameters mean and how they affect you.

Permalänk
Medlem

Fläktar?

Permalänk
Medlem

Blire inte väldigt varmt om du sprutar ner allt med fogskum?
Voer slummigt dock

Visa signatur

Man ska äta för att leva, inte leva för att äta!

Permalänk
Medlem

Jo men ioch med att det blir en extremt gammal och dålig dator (50mhz+) så räknar vi inte med att den kommer bli speciellt varm. Sen tänkte vi ev. skära ut ett 80mm hål för utblås. Nätagget kommer naturligtvis vara riktat så utblåset kommer utåt.

Visa signatur

Keep in mind you should familiarize yourself with what the parameters mean and how they affect you.

Permalänk
Medlem

Ser inte meningen med det om man säger så, men mät resistansen i en bit fogskum så har du ju svaret....

Visa signatur
Permalänk
Medlem

hmmm enda jag kan tänka mig är att om en del id atorn blir väldigt varm så kan byggskummet antända?

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oobum
hmmm enda jag kan tänka mig är att om en del id atorn blir väldigt varm så kan byggskummet antända?

Ja tänkte på det också. Gjorde ett test nyss och eldade lite med tändstickor mot en stelnad bit och det tog knappt eld ens utan smälte bara lite.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finns folk som gjort detta redan, testa å söka runt lite om du vill se hur det gick..

Visa signatur

Min datamaskin: amd 2400+ @ 2005mhz. 2x 120gb disk.

Permalänk
Medlem

jag mätte nyss resistansen i en liten bit torkat fogskumm.. det är skrämmande lite.. :S tror inte det är så smart

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jine
jag mätte nyss resistansen i en liten bit torkat fogskumm.. det är skrämmande lite.. :S tror inte det är så smart

Då måste vi ha olika skum för på mitt var det totalt avbrott

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hmm menar inte ni sånt där typ gult fluffigt skumm som man används till bla. hus tätning o sånt?

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem

Jo precis sånt. För om det inte leder ström är det ju inga problem att spruta på moderkortet. Eller man sprutar ju inte rätt på utan gör lixom en ram runt om..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

skulle nog rekommendera att göra en "snygg" blobb med fogskum å sen karva ut innehåll underifrån å sätta en plåt i botten för mobo etc

Permalänk
Medlem
Visa signatur

War is Peace.
Freedom is Slavery.

Permalänk
Medlem

FULT
Snälla, gör inge liknande...

Permalänk
Hjälpsam

ROFL, skummaste bygge jag sett! Blev sugen på världshistoriens fulaste HTPC i skumm med inbyggd 7" touchscreen.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

hmm jag vet at tnär jag testat o elda fogskum så har det brunnit som fan kan ju iofs variera mellan olika märken

Permalänk
Medlem

hehe, fogskum använder man väl att täta med när man isolerar... det leder nog inte av värmen så bra ;)... mitt tips är att ge fan i skummet... köp en glass istället

Permalänk
Medlem

Köp ett par silicontubar istället och spruta på

Permalänk

1 väldigt giftig gas
2 om du sprutar en hög me fogskum så blir d ihåligt lr delvis ihåligt.. jobbigt om man ska hålla på o skära former utav d..

skulle råda o använda sådanna färdiga typ byggskum liknande skivor som man brukar bygga o lägga glasfiber o likande på när man tex gör egna spoilers o dyligt te bilar..

Visa signatur

Epox-EP8K3A KT333||AMD Athlon XP 2400+ @ 2310||512DDR PC3500 OCZ Platinum ||Radeon 9700 Flashad Pro||
>>Mods And Stuff<< Min Sida, Uppföljning Utav Lotus Bygge!