Permalänk
Medlem

Okej. tack för svar, man lär sig nåt nytt varje dag

Visa signatur

E6320 | 2gb DDR2 800mhz | asus 7800gtx extreme | 500gb.
PIII 1ghz@1.125 | 640mb ram | 1*10gb 1*80gb | GF3Ti200 @237co 502m | 3Dmark 01 =5513

Permalänk
Medlem

Kan någon vara så vänlig och säga mig hur man tar bort luft i blocken
?????

MVH Peter

Visa signatur

[MSI K8N Neo2 Platinum] [2x512MB TWINMOS] [AMD A64 3200+ Winchster @4100+] [Leadtek 6800LE 420/870 1,3V 3Dmark 03 12507] [200GB + 160GB SATA]

Permalänk

Waterwetter + knacka på blocket...

Visa signatur

ASUS PC-DL Deluxe, Dual 2.4Ghz m0 Intel,"Prestonia" Xeon @ (220 x 15), 4x Corsair CMX512-4400C25 @ [2-3-3-5], GainWard GeForce 6800Ultra Ultra/2600 "GS" @ 470/1299, 2xWDC Raptor 36GB [RAID-0]

Permalänk
Medlem

Ett annat sätt att få bort luften ur systemet är ju att luta lite på lådan ev i kombination med att knacka...
Prova även att starta vattenkylningen (pumpen) när den lutar.
Att starta och stänga av vattenkylningen flera gånger hjälper ibland.

Det tar ett tag innan luften försvinner, det är helt normalt.

Permalänk
Medlem

åå trevligt. Ska pröva direkt

Visa signatur

[MSI K8N Neo2 Platinum] [2x512MB TWINMOS] [AMD A64 3200+ Winchster @4100+] [Leadtek 6800LE 420/870 1,3V 3Dmark 03 12507] [200GB + 160GB SATA]

Permalänk
Medlem

Mycket bra!!

Lärde mig många saker som var nyttiga..speciellt som jag kanske ska skaffa diväteoxidkylare till burken.

Grymt bra!

Visa signatur

[Core2Duo E6600][Corsair XMS2 6400 2GB][Asus P5B WiFi-AP][Asus ATI Radeon X1950XT]

Permalänk
Medlem

Helschysst FAQ/Guide, men jag har ändå en fråga. Vet inte om jag missat det någonstans bland alla dessa inlägg. Men hur ofta bör man byta vatten?, samt när vattnet som kommer med paketet är slut.

Kan man då fortsätta köra med "Vanligt Destilera Vatten"?

Om man utav någon anledning skulle montera ut paketet eller behöva tömma vattnet, hur gör man då det enklast?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qn1f3
Helschysst FAQ/Guide, men jag har ändå en fråga. Vet inte om jag missat det någonstans bland alla dessa inlägg. Men hur ofta bör man byta vatten?, samt när vattnet som kommer med paketet är slut.

Kan man då fortsätta köra med "Vanligt Destilera Vatten"?

Om man utav någon anledning skulle montera ut paketet eller behöva tömma vattnet, hur gör man då det enklast?

Tack på förhand!

Byter vatten gör du bara om det blivit förorenat på något sätt. Annars fyller du bara på med "Vanligt Destilerat Vatten" om nivån sjunker.
Om du skall tömma, separera slangarna där de är lättast att komma åt(Oftast vid pumpen om man kan ta ur den ur chassit) Sen är det bara att ha datorn i ett läge så du kan tömma i en hink motsv.

Visa signatur

Allt om vattenkylning
" (1. RTFM), (2. Läs FAQ), (3. Sök/Google), (4.Starta ny tråd) " Tänkvärt :)

Permalänk
Medlem

Otroligt bra och välskriven faq, har varit mig till stor hjälp!

Du skriver dock i din text att ökad pH leder till mindre bakterietillväxt. Detta är felaktigt!
Om man tittar på en sjö med högt pH är den ofta väldigt grumlig och full med alger, medan sura sjöar är kristallklara.
Man kalkar också ofta basiska sjöar, för att motverka övergödning som uppstår av högt pH.

låg pH --------> Mindre tillväxt
hög pH -------> Mer tillväxt

Och ja, jag var uppmärksam på NK-lektionerna =D

Visa signatur

^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krabb^
Otroligt bra och välskriven faq, har varit mig till stor hjälp!

Du skriver dock i din text att ökad pH leder till mindre bakterietillväxt. Detta är felaktigt!
Om man tittar på en sjö med högt pH är den ofta väldigt grumlig och full med alger, medan sura sjöar är kristallklara.
Man kalkar också ofta basiska sjöar, för att motverka övergödning som uppstår av högt pH.

låg pH --------> Mindre tillväxt
hög pH -------> Mer tillväxt

Och ja, jag var uppmärksam på NK-lektionerna =D

Inte tillräckligt uppmärksam vill jag säga.. Man kalkar sjöar för att höja pH-värdet inte för att sänka det..

Permalänk
Medlem

Jag kan väl då detta tas upp förklara den mekansimen som jag generaliserat till "Tillsatsen kan även höja pH(måttet på hur surt vattnet är) vilket också hindrar bakterie/algtillväxt".
Som vi alla vet är det som vi i dagligt tal neutralt pH 7.0 vilket är det pH där vatten har lika många H+ joner som OH- joner i lösningen. I naturen är definitionen på neutralt snarare ett intervall mellan pH 6-8. Där är de( som vi talar om nu) encelliga organismer och växter som kan tänkas sätta sig i vårat kylsystem flest till artantalet. Vid närmare granskning av den miljö vi talar om, nämligen vattnet, minskar artantalet på de möjliga invånarna i större utsträckning vid de högre pH än vid lägre. Notera att vi talar om ARTantal, inte antal individer. Många alger, blågröna alger, jästsvampar och mögel trivs i större utsträckning i surare miljöer. Många bakterier stormtrivs i surare miljöer(mjölksyrabakterier ex. vis) och vid temperaturer på 25-40 grader. I dagens naturliga miljö, framförallt vattenmiljö i vår omgivning finns det inte många platser som är basiska i samma utsträckning som är sura. För att jaga in bakterier i vårat system måste de altså komma någonstans ifrån. Då många miljöer är neutrala och åt det sura hållet, finns alltså fler arter att tillgå. Den miljö som de sedan har att leva i(Förhoppningsvis fritt från kolföreningar, lite salter) minskar ytterligare på antalet möjliga arter.

Svaret är alltså att: pH-värdet i sig är inte det direkt begränsande för tillväxten utan mer begränsande i fråga om möjliga "invånare". Om du drar pH till 0 så finns det fortfarande bakterier som kan överleva, precis som om pH är 12.

Offtopic:
Vad din utläggning om någon sorts koppling mellan pH i en sjö och näringstillgången så kan jag bara säga att den inte finns. Och att högt pH--> övergödning är helt fel.

Övrigt: Kul att du gillade FAQ´n, sånt gör det roligt att fortsätta att förbättra å ändra den så alla blir nöjda!

Visa signatur

Allt om vattenkylning

Permalänk
Medlem

Stort tack, väldigt bra FAQ

Visa signatur

Obs: Ny burk sedan länge. Orkar säkert uppdatera signaturen en vacker dag.

AMD Athlon 64 3200+ @ 2,35GHz | Sparkle Geforce 6800GT @ 427/1160Mhz | 2x512Mb pc3200 400MHz
3dMark 01: 25566p | 3dMark 03: 13653p | 3dMark 05: 6036p | AquaMark3: 73,048p | SuperPI: 36s

Permalänk
Medlem

hej
jag undrar om man har vattenkylning är det då krångligt att ta med burken på lan och ungefär hur mycket kostar ett ganska bra vattenkylnings sysyem?

Visa signatur

AMD X2 4400+ || TWINX2048-4000PT || Asus A8R-MVP || Radeon x1800XT 512 || 500 gig hdd || 19 tft || Tt Soprano ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av no_lagg
hej
jag undrar om man har vattenkylning är det då krångligt att ta med burken på lan och ungefär hur mycket kostar ett ganska bra vattenkylnings sysyem?

Det beror på vad man räknar som krångligt, det blir ju nåt kg tyngre men förutom det så ska det inte vara nåt problem. Det beror förstås lite på vilken typ av vattenkylningssystem man har, ett externt kan vara lite värre eftersom du antingen måste tömma en del av systemet och koppla bort den externa delen eller så måste du se till att den hålls som den ska vara under hela transporten.

När det gäller priser så beror det bl a på hur stort system du ska ha, dvs om du ska ha vattenkylning för bara cpu:n eller även för chipset och grafikkort.
Det finns färdiga paket men det går ju också bra att plocka ihop ett själv.
Ett lättanvänt och rätt ok komplett system är Asetek Waterchill KT03-L20, det är enbart för cpu:n och kostar ca 1100-1300:-. Det finns även hela system (cpu+chipset+grafik) för ca 2800-3300:-.

Det är bra att tänka efter varför man vill ha vattenkylning, är det för främst för ljudnivån eller kylprestandan?
Det skiljer en del i ljudnivå mellan olika pumpar så det är nåt man bör tänka på vid valet av system/pump.

Permalänk
Inaktiv

ngn kanske redan har skrivit detta men jag orkar inte läsa alla inlägg iaf....

"pH komer även motverka vattnets naturliga försurning av sig själv genom autoprotolys, vilket även gagnar korrosionshämningen."

vattnet blir inte surare av autoprotolysen, det är precis samma pH som innan protolysen, men mycket väl så bildas det en H30+ men även en OH- så därför behåller vattnet samma pH värde, med d e klart att man vill undvika att dessa bildas då även dessa leder ström. 2 H2O --> OH- + H3O+

BTW mkt bra FAQ, lr rättare sagt fruuuktansvärt bra FAQ....

Permalänk
Medlem

Så sant så Diggarn. *ändrar*
Skall dock tillägga att om man kör sitt system på endast H2O(dest./milliQ) så surnar det betänkligt över tiden. I mitt fall sjönk pH till 5.35 Då inkluderar det en fyllning av ytterligare vatten (3L med samma renhet)
Har gjort lite mätningar på mitt vatten, som varit i systemet utan tillsatser i 1.5 år. TOC = 33.14 mg/l, Konduktivitet = 76.7 us vid 23.7 grader, Jonkoncentrationer(de intressantaste): Cu = 0.357, Ca = 0.211 och Na = 0.180 mg/l inget Al (iaf. inte innom felgränserna) Sen var vattnet "skitigt" som få, med en bakteriehalt på 50000 CFU/ml!!!! Detta är med största sannolikhet en konsekvens av att min "tank" varit en öppen 5l dunk med inlopp och utloppsslangar i öppningen. Dock har jag inte sett några avlagringar av bakterier någonstans i systemet, så troligen rör det sig till stor del av sporer som vid uppodling blommar ut.

Kul att du uppskattade texten och bra att du påpekade felet.
Sånt gör det roligare att forsätta ändra och förbättra.

Visa signatur

Allt om vattenkylning

Permalänk

bra skrivet!!! precis vad jag behövde!

Visa signatur

Citera, Tack

Permalänk

Grymt bra skrivet, heder år Ninjan.

Permalänk
Medlem

Otroligt bra faq, speciellt för mig som funderar på att köpa vattenkylning. Finns det nån möjlighet att du kan rekomendera hela vattenkit som är håller bra kvalitet?

Visa signatur

4 8 15 16 23 42

Permalänk
Medlem

I ett "kit" finns är alltid anpassat efter en krav specifikation, vilket gör att dina krav måste sammafalla med tillverkarens för att du skall bli nöjd. Detta är inte så svårt om du själv vet vad du vill ha.

1. Lågt ljud
2. Lågt pris
3. Hög prestanda

Välj TVÅ av åvanstående parametrar så kan du kanske lyckas.

Om du istället väler att plocka ihop det själv efter vad du läst i FAQ och vad du vill uppnå av de 3 ovanstående kommer du få ett system som saknar uppenbara brister och som dessutom (Om du tänker till lite innan) kommer att kunna användas på framtida uppgraderingar vilket jag är lite tveksam om hos mångra budget kit.

Så sammanfattningsvis:
Jag skulle kunna ge ett råd vad jag vill ha för kit (tyst som attans), men det kanske inte alls är din melodi. Så jag avstår heldre och tvingar dig att använda de "små grå" och hoppas du fixar det.
Men jag svarar gärna på mer specifika frågor om du/ni har några.

Visa signatur

Allt om vattenkylning

Permalänk
Medlem

ja, tyst som attans är något jag strävar efter också, har tröttnat på alla ljud från fläktarna speciellt från nf4 chipset fläkten som är helt galen. Tyst men samtidigt lite rum för att klocka är ungefär det som jag har tänkt mig.

Visa signatur

4 8 15 16 23 42

Permalänk
Medlem

Nice skrivet!

Permalänk
Medlem

Re: Allt om vattenkylning!!

Bra FAQ! Dock så vill jag påpeka en grej.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ninjan
Enligt nyligt gjorda tester så ökar luftgenomströmningen med upp till 50% vid seriekoppling med fläktar av samma modell, dock bör det även påpekas att ljudvolymen då dubblas(100%).

Det är sant, men det bör påpekas en fördubbling ökar dB:n med c:a 3.

Visa signatur

Ja, jag har också hård vara.
Är du inte dum, har du inte otur när du tänker är du troligtvis totalt hjärndöd.

Permalänk

Du skriver att man måste ha en radiator för en vattenkylning men det är bättre med en konvektor eftersom man inte har speciellt höga temperaturer. De flesta använder konvektor...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

Då den vedertagna termen för "enhet som avger värmeenergi" i ett kylsystem är radiator, använder jag det. Vidare anväds de facto radiatorer, dvs enheter för avkylning av kylarvättskan i vätskekylda motorer i vattenkylningssammanhang för datorer och därav ytterligare en anledning till namnet radiator. Men principen för värmavgivning är dock genom konvektion i huvudsak och inte radiation, de flesta dock ej med Egenkonvektion vilket är den huvudsakliga fysikaliska företeelsen på den enhet som man benämer konvektor.
Att på något sätt särskilja effektiviteten mellan radiator och konvektor med olika namn låter sig inte göras. Det är fler faktorer än så som spelar roll..

Visa signatur

Allt om vattenkylning

Permalänk
Medlem

nu är det så att jag har börjat fundera på att införskaffa vattenkylning, dels för att få en tystare dator, och dels för att försöka få ner tempen lite.

Jag har kollat runt lite och har märkt att det är ungefär en liten djungel därute

dessa komponenter är jag lite intresserad av:

http://www.dangerdenstore.com/product.php?productid=17
http://www.dangerdenstore.com/product.php?productid=48 + Acrylic Shroud
http://www.dangerdenstore.com/product.php?productid=150 + 8st OCZ "Ramsinks"
[url]http://www.dangerdenstore.com/product.php?productid=38[url] (billigare där men fungerar den med adapter/konverter?, antar det men lika bra att fråga)
http://www.dangerdenstore.com/product.php?productid=172 vet inte exakt hur långt jag behöver, men ska mäta lite innan jag beställer.

åsikter eller andra synpunkter? (reservoar kommer jag eventuellt köpa, om jag inte tillverkar en egen)

Visa signatur

Huvuddator: | Gigabyte X58A-UD3R | Core i7 930@4GHz | 6GB (3x2) Corsair XMS3 | Zotac GTX570 |
Backupdator: | DFI DK P45-T2RS Plus | Core 2 Duo E6750@3.2GHz | 4GB (2x2) Corsair Dominator PC8500 | XFX 8800GTS XT 640MB |

Permalänk
Medlem

De som säljs på macken vid namn batterivatten ÄR avjoniserat vatten. Inte bara destillerat

Visa signatur

:)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av €rik
nu är det så att jag har börjat fundera på att införskaffa vattenkylning, dels för att få en tystare dator, och dels för att försöka få ner tempen lite.

Jag har kollat runt lite och har märkt att det är ungefär en liten djungel därute

dessa komponenter är jag lite intresserad av:

http://www.dangerdenstore.com/product.php?productid=17
http://www.dangerdenstore.com/product.php?productid=48 + Acrylic Shroud
http://www.dangerdenstore.com/product.php?productid=150 + 8st OCZ "Ramsinks"
[url]http://www.dangerdenstore.com/product.php?productid=38[url] (billigare där men fungerar den med adapter/konverter?, antar det men lika bra att fråga)
http://www.dangerdenstore.com/product.php?productid=172 vet inte exakt hur långt jag behöver, men ska mäta lite innan jag beställer.

åsikter eller andra synpunkter? (reservoar kommer jag eventuellt köpa, om jag inte tillverkar en egen)

http://www.dangerdenstore.com/product.php?productid=175&cat=4...
Jag hade tagit en sådan pump iställlet, ska själv snart köpa en sådan.
Har bättre tryck än eheim pumpen och är mkt mindre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ninjan
Alkohol har sämre förmåga att bära samma mängd värmeenergi per massenhet. 4.18 KJ/Kg*C för vatten mot ca 2.5 KJ/Kg*C för några alkoholer.
Vidare har alkoholen också sämre förmåga förflytta värmeenergi mellan en varm och en kall punkt i vätskan. 0.6W/m*C för vatten mot ca. 0.2 W/m*C för de enklaste alkoholerna. ( C=grader Kelvin/Celsius)
Så vatten är bättre på allt....

C är väll ändå = grader kelvin - Celcius?

Visa signatur

7700K @ Stock | 16GB Budgettrams | MSI 1060 3GB

Permalänk
Medlem

Förbereda block, radiator m.m för installation - rengöring!

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=54331

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |