Permalänk
Medlem

Dell + skumma fläktkontakter

Hej!

Jag har en gammal Dellburk som väsnas alldeles för mycket. Tänkte byta chassifläktar så jag köpte två nya papst-fläktar. Men...Kontakterna på de gamla fläktarna är inte likadana som på de nya. Det visar sig att Dell har sin egen standard. Kan man byta kontakter på de nya fläktarna? D.v.s. ta loss kontakterna från de gamla och koppla till de nya? Sladdarna är ju likadana...Kommer det att fungera med MB så den startar normalt?

Permalänk
Medlem

Kan du beskriva hur kontakterna ser ut? Är det samma tre sladdar som på de flesta fläktar?

Är det en vanlig fläkt med en annan kontakt bör du kunna byta ut kontakten mot en 3-pin-kontakt. Jag vet inte hur svårt det är att montera sladdar på en 3-pin-kontakt eftersom jag aldrig har testat, men det borde gå. Ett annat alternativ är att kapa sladdarna och koppla ihop dem istället

Visa signatur

Opteron 146 2000 MHz @ 2400 MHz, ASRock 939Dual, 4*512 MiB Corsair Value PC3200 @ 200 MHz, Leadtek GeForce 6800LE @ 395/725 MHz 16,1/6, 1*Samsung F1 1TB, 2*Samsung P120 250 GB, M-Audio Audiophile 2496

Permalänk
Medlem

Kontakterna ser väl ungefär ut som dom kontakterna som man kopplar mellan ljudkortet & cd/dvdn om Jag inte missminner mig.(Vad fasen heter dom:))

Jag har ju ett lager med dellfläktar men frugan sover nu så Jag kan inte kolla

Det borde ju gå att göra som Du sa Snörök D.v.s. ta loss kontakterna från de gamla och koppla till de nya? Testa! Burken brinner ju inte upp om Du kör utan chassifläktar i några minuter...

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·
https://fightchatcontrol.eu

Permalänk
Medlem

Hej! Jo det är tre sladdar. Lite olika färger men de har samma funktion iaf de som driver fläkten. Japp de ser ut som ljudsladden mellan cd/ljudkort precis som dan@work skriver. Det borde gå att kapa sladdarna, skala och sedan koppla ihop sladdarna istället med nån sorts hylsa. VAd tror ni??

Permalänk

Jag tror det är värt ett försök.

Om du inte vill offra en dyr fläkt så kanske du har någon gammal jäkel liggande som du kan testa på först?

Visa signatur

DFI LanpartyUT nF4 Ultra-D (OCZ Tony's 704-2BTa BIOS) [color="blue"]|[/color] AMD Athlon64 San Diego 3700+ (KAB2E 0551) @ 285x10 (1.472V by CPU-Z) [color="blue"]|[/color] Kingston 2*512 PC3200 HyperX BH5 @ 2-2-2-10 1T (237.5MHz) [color="blue"]|[/color] POV nVidia GeForce 6800 GS (Core: 500 - Mem: 1230) [color="blue"]|[/color] Fortron/Source 550W (FSP550-60PLN) [color="blue"]|[/color] Antec Sonata Lifestyle Piano [color="blue"]|[/color] 3DMark2001 SE: 29481

Permalänk
Medlem

Du behöver ju inte kapa kablarna...
Använd en nål och peta ut dom med.

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·
https://fightchatcontrol.eu

Permalänk
Medlem

Så sagt och gjort...Bytte fläkt men den går för fort (enl. SisoftSandra 5500rpm?) så det låter ännu värre. Det är nog något som inte är kompatibelt. Fick med ett motstånd till den nya fläkten. KAnske hjälper om jag kopplar in det??