Matematiktråden (dina matematikproblem här!)

Permalänk
Medlem

Ja nu tror jag det löste sig. Tror jag bara hade glömt att det stod 2x^3 och tog 2x istället.

Kan nästa tal bli lg(110)+2lg(a)?

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av back
Ja nu tror jag det löste sig. Tror jag bara hade glömt att det stod 2x^3 och tog 2x istället.

Kan nästa tal bli lg(110)+2lg(a)?

Nej, om vi utnyttjar logaritmlagarna får vi att:

lg(10) = 1.
lg(100/a^2) = lg(100) - lg(a^2) = 2 - 2lg(a).
lg(a^3) = 3lg(a).

Sätt in detta i uttrycket, lg(10)+lg(100/a^2)+lg(a^3), som du ska förenkla >>

lg(10)+lg(100/a^2)+lg(a^3) = 1 + 2 - 2lg(a) + 3lg(a) = 3 + lg(a).

Visa signatur

I never made a mistake in my life. I thought I did once, but I was wrong.

Permalänk
Medlem

Sorry, skrev fel från talet från början.

lg(10a)+lg(100/a^2)+lg(a^3)

Då bör det väl bli 3+2lg(a)

Fan, Matte C tar kol på mig,

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av back
Sorry, skrev fel från talet från början.

lg(10a)+lg(100/a^2)+lg(a^3)

Då bör det väl bli 3+2lg(a)

Fan, Matte C tar kol på mig,

Japp, då blir det 3 + 2lg(a). Jo, C kursen är rätt krävande jämfört med de tidigare kurserna. Se bara till att du inte tappar greppet, så går det finemang. Räkna, räkna, räkna och räkna är vad som gäller!

Visa signatur

I never made a mistake in my life. I thought I did once, but I was wrong.

Permalänk
Medlem

p+-2,3263 * Roten ur 0,25*0,75/n

Hur får man fram n ur formeln?

Jag är så satans dålig på att lösa ut.

Permalänk

Du måste ha uttrycket lika med nåt för att kunna lösa ut n.

Permalänk
Medlem

Jo jag har hört det förut.

Faan jag fattar inte hur jag skall lösa den då. Det där är formeln som jag har tilljänglig.

Är jag tvungen att lösa ut n då? Jag vill få reda på vad n är och det där är infon jag vet.

Permalänk

Du kan inte på något sätt ta reda på vad n är (om det bara är denna information som är tillgänglig).

Permalänk
Medlem

n är antalet observationer. De andra siffrorna är kriteriumet för att räkna ut ett konfidentintervall runt en frekvens (%).

Talet är så här:

95% konfidensgrad.
Andelen moderater 25 %.
Bredden på konfidenintervallet högst 2%.

Frågan är hur stort stickprov som vi måste ha (n)?

2=1,96 * roten ur 0,25* 0,75/n skall det vara typ. Nu borde det väl gå att lösa ut n och beräkna n.

//Jag har löst den.

Permalänk
Medlem

Algebrans fundamentalsats säger att varje ekvation har rötter, om man inkluderar det komplexa talplanet. Galoisteorin säger att endast vissa 5:e gradsekvationer har lösningar. Är detta en motsägelse, eller handlar galoisteorin bara om reela lösningar?

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk

Algebrans fundamentalsats säger att alla polynomekvationer har lösningar.

Galoisteorin säger att man inte kan skapa en lösningsformel bestående av ändligt många rotutdragnginar, additioner, subtraktioner (osv) som löser en generell polynomekvation av grad >= 5. Den säger alltså ingenting om existensen av lösningarna (om jag förstått det rätt).

Permalänk
Medlem

Finns det någon sida på nätet där man kan exempelvis slå in följande funktion och få den ritad hur den ser ut?

f(x)=(x+1)/(x+2)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrik.
Finns det någon sida på nätet där man kan exempelvis slå in följande funktion och få den ritad hur den ser ut?

f(x)=(x+1)/(x+2)

Finns en grafritare på http://www.theducation.se/kurser/experiment/gyma/applets/grafritare/grafritare.htm. Ställ in axlarna först. Skriv in (x+1)/(x+2) i fältet "Y=" och tryck ENTER för att plotta grafen.

Visa signatur

I never made a mistake in my life. I thought I did once, but I was wrong.

Permalänk

Matte D slutprov imorgon och jag behöver hjälp med en uppg.

Frågan lyder: Kurvorna y=e^0,2x och y=x² innesluter tillsammans med y-axeln ett område i första kvadranten. Teckna integralen för områdets area samt bestäm denna area med minst tre värdesiffror.

Min fråga är hur jag räknar ut stället där dom korsar varandra? Jag har försökt att sätta så att graferna är lika med varandra men kommer ingenstans. Tacksam för svar!

Visa signatur

LäckerPelle

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LäckerPelle
Matte D slutprov imorgon och jag behöver hjälp med en uppg.

Frågan lyder: Kurvorna y=e^0,2x och y=x² innesluter tillsammans med y-axeln ett område i första kvadranten. Teckna integralen för områdets area samt bestäm denna area med minst tre värdesiffror.

Min fråga är hur jag räknar ut stället där dom korsar varandra? Jag har försökt att sätta så att graferna är lika med varandra men kommer ingenstans. Tacksam för svar!

Den går ej att lösa exakt. Men du kan lösa den numeriskt m.h.a miniräknaren, då får du att de skär varann i x = 1.11832559158963.

Visa signatur

I never made a mistake in my life. I thought I did once, but I was wrong.

Permalänk

Mm, så har jag också gjort...

Då ska man använda miniräknaren till den... tackar så mycket!

Jag har en till nu

Visa att 1+cos4x = 2cos²2x

Hur räknar jag när det är cos² ? Tacksam för svar

Visa signatur

LäckerPelle

Permalänk
Medlem

cos 4x = cos (2*2x), därefter använder du formeln för cosinus för dubbla vinkeln.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

Lös ekvationen
2/(6-2x)=2/(9-x^2)+x/(x+3)

Jag har inte en aning om hur jag ska börja på den här uppgiften. Kan någon åtminstone ge mig en början?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

2/(6-2x)=2/(2(3-x) =1/(3-x)
2/(9-x^2)=2/((3-x)(3+x))
x/(x+3) går det inte att göra så mycket mer med. Skriv om med gemmensam nämnare. Förslagsvis ((3-x)(3+x))

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av back
Lös ekvationen
2/(6-2x)=2/(9-x^2)+x/(x+3)

Jag har inte en aning om hur jag ska börja på den här uppgiften. Kan någon åtminstone ge mig en början?

Är lite osäker på hur Haffe menar, men här är min version:

Vi noterar att 6 - 2x = 2*(3 - x), detta ger:

2/(2*(3 - x)) = 2/(9 - x^2) + x/(x + 3)
1/(3 - x) = 2/(9 - x^2) + x/(x + 3)

Vi noterar härefter att vi har nämnarna 3 - x, 9 - x^2 och x + 3, men vi har också x + 3 | 9 - x^2 och 3 - x | 9 - x^2, alltså, multiplicerar du ekvationen med 9 - x^2 kommer mycket falla bort ...

(9 - x^2)/(3 - x) = 2*(9 - x^2)/(9 - x^2) + x*(9 - x^2)/(x + 3)

Vi förkortar och får:
3 + x = 2 + x*(3 - x)
3 + x = 2 + 3x - x^2
-1 + 2x - x^2 = 0
x^2 - 2x + 1 = 0

Vi noterar att x^2 - 2x + 1 = (x - 1)^2 och får därmed
(x - 1)^2 = 0

Som har dubbelroten x=1.

Läckerpelle:
Visa att 1+cos4x = 2cos²2x

Gör substituionen t = 2x och visa nu att 1 + cos(2t) = 2cos(t)^2, lämpligen genom att nyttja faktum att cos(2t) = cos(t)^2 - sin(t)^2 så VL = 1 + cos(t)^2 - sin(t)^2, men sin(t)^2 = 1 - cos(t)^2 så 1 + cos(t)^2 - sin(t)^2 = 2cos(t)^2. Vilket är lika med HL, VSV.

Visa signatur

"I thought I was someone else, Someone good."
μ, en åsikt i tiden

Permalänk
Medlem

Detta gäller komplexa tal

z = (a+bi) a och b är skilda från noll
w = z konjugat
bestäm ett tale z så att z*w= 2, detta fick jag att gälla t.ex. när z = 1+i

Sedan så avgör om det finns något tal z där z/w= 2 , detta fick jag till ((a^2+2abi+b^2)/(a^2+b^2)), vilket gör att ett sådant komplext tal inte finns, iom att vi har 2abi, vilket skiljer sig ifrån det reella talen, dvs z/w=2 finns inte. Ni behöver inte räkna, bara kontrollera att det stämmer.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik21
Detta gäller komplexa tal

z=(a+bi) a och b är skilda från noll
w=z konjugat
bestäm talet z så att z*w= 2, detta fick jag att gälla när z= 1+i

Sedan så avgör om det finns något tal z där z/w= 2 , detta fick jag till ((a^2+2abi+b^2)/(a^2+b^2)), vilket gör att ett sådant komplext tal inte finns, iom att vi har 2abi, vilket skiljer sig ifrån det reella talen, dvs z/w=2 finns inte. Ni behöver inte räkna, bara kontrollera att det stämmer.

Nu vet jag inte om du måste använda z på formen a+bi ... annars är det smartare att ha z på formen z = re^(iv) för någon vinkel ... då är w = re^(-iv), för att
z*w = 2 så krävs alltså att re^(iv)*re^(-iv) = 2 <=> r^2 = 2 => r = sqrt(2) [vi kan ej ha att r är negativt], alltså kommer alla z som så att |z|=sqrt(2) uppfylla detta krav. Det finns alltså fler än dessa du skrev ... geometriskt kan du se det som att alla tal som ligger på avståndet sqrt(2) från origo uppfyller kravet.

Edit:
På andra nyttjar du att z = re^(iv) och då är w = re^(-iv), alltså ger detta:
z/w = re^(iv)/re^(-iv) = e^(2iv) = 2. Detta är dock omöjligt, ty e^(2iv) beskriver enhetscirkeln ...

Edit2: Du kan ju också se det som (a + bi)/(a - bi) = 2 <=> a + bi = 2a - 2bi, nu ska ekvationssystemet:

a = 2a
bi = -2bi

Ha en lösning, lösningen blir a=0 och b=0, vilket ej är definerat, ty 0/0 är odefinerat.

Visa signatur

"I thought I was someone else, Someone good."
μ, en åsikt i tiden

Permalänk
Medlem

Ett litet problem här:

Förenkla y''+16 (alltså andraderivatan) om
y = 3sin4x + 5cos4x

Hur går jag till väga?

Visa signatur

Linux är inget operativsystem.
http://www.gnu.org/gnu/linux-and-gnu.html

Permalänk
Medlem

Börja med att räkna ut y'', därefter räknar du ut
y'' +16

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Börja med att räkna ut y'', därefter räknar du ut
y'' +16

eh, y'' = -48sin4x - 80cos4x + 16 ?

Blir inte rätt..

Visa signatur

Linux är inget operativsystem.
http://www.gnu.org/gnu/linux-and-gnu.html

Permalänk
Medlem

y= 3 sin 4x + 5 cos 4x
y'= 12*cos 4x -20 sin 4x
y''= -48 sin 4x -80 cos 4x
så y''+16 =-48 sin 4x -80cos4x +16
Det får jag det till.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
y= 3 sin 4x + 5 cos 4x
y'= 12*cos 4x -20 sin 4x
y''= -48 sin 4x -80 cos 4x
så y''+16 =-48 sin 4x -80cos4x +16
Det får jag det till.

Jag med, men det ska förenklas på nå vis och svaret ska bli 0. Ser inte riktigt hur det kan bli 0.

Visa signatur

Linux är inget operativsystem.
http://www.gnu.org/gnu/linux-and-gnu.html

Permalänk
Medlem

Är du säker på att du inte har missat någon förstaderivata?

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoooN
Jag med, men det ska förenklas på nå vis och svaret ska bli 0. Ser inte riktigt hur det kan bli 0.

Du ville förenkla y'' + 16 för y = 3sin(4x) + 5cos(4x), noterar att y kan skrivas som sqrt(3^2+5^2) *sin(4x+v) där v är en vinkel ... denna vinkel ges av arctan(5/3).

Alltså är y = 6*sin(4x + v), då är y' = 24cos(4x + v) och y'' = -96sin(4x+v). Svaret blir alltså:

y'' + 16 = 16 - 96*sin(4x + v)

Enklare än sådär går det nog inte att få ...

Edit: Har du däremot y'' + 16y och ska förenkla det så kommer du inse att det är lika med 0 ... eftersom y'' = -96sin(4x+v) men y = 6sin(4x+v) så y'' + 16y = -96sin(4x + v) + 6*16sin(4x+v) = 0 ...

Visa signatur

"I thought I was someone else, Someone good."
μ, en åsikt i tiden

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hedis
Du ville förenkla y'' + 16 för y = 3sin(4x) + 5cos(4x), noterar att y kan skrivas som sqrt(3^2+5^2) *sin(4x+v) där v är en vinkel ... denna vinkel ges av arctan(5/3).

Alltså är y = 6*sin(4x + v), då är y' = 24cos(4x + v) och y'' = -96sin(4x+v). Svaret blir alltså:

y'' + 16 = 16 - 96*sin(4x + v)

Enklare än sådär går det nog inte att få ...

Edit: Har du däremot y'' + 16y och ska förenkla det så kommer du inse att det är lika med 0 ... eftersom y'' = -96sin(4x+v) men y = 6sin(4x+v) så y'' + 16y = -96sin(4x + v) + 6*16sin(4x+v) = 0 ...

Tack, ska bara smälta detta.

Visa signatur

Linux är inget operativsystem.
http://www.gnu.org/gnu/linux-and-gnu.html