Matematiktråden (dina matematikproblem här!)

Permalänk
Medlem

Två frågor:

1. 0.4 * 334 + 0,4 * 4,18 * x = 2.1 * 4.18 * (52 - x)

Vet jag inte alls hur jag ska ställa upp.

2. Vilka av följande ekvationer saknar lösning?

A: x + 5 = x + 10
C: 2x + 4 = 2x + 4
E: x - 3 = x - 5
F: 3(2+x) = 3x

Enligt facit saknar A,E och F lösning vilket jag håller med om men vad har C: för lösning? Jag får det till:

2x-2x = 4-4

Alltså inga X kvar, varför jag trodde att den saknade lösning precis som i A,E och F?

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem

Nej, om du "löser" den får du 0 = 0, vilket här innebär att ekvationen har en lösning för Alla val av x. Högerledet och vänsterledet kommer Alltid vara samma.

Visa signatur

Real Programmers always confuse Christmas and Halloween because OCT 31 == DEC 25 !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whodoo
Nej, om du "löser" den får du 0 = 0, vilket här innebär att ekvationen har en lösning för Alla val av x. Högerledet och vänsterledet kommer Alltid vara samma.

Det är ju faktiskt en lösning ja..

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem

Däremot håller jag inte med om att F saknar lösning, x = 0 löser väl den? Om det står 3*(2*x) = 3*x

Visa signatur

Real Programmers always confuse Christmas and Halloween because OCT 31 == DEC 25 !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whodoo
Däremot håller jag inte med om att F saknar lösning, x = 0 löser väl den? Om det står 3*(2*x) = 3*x

Oj sry har blivit fel, ska stå 3(2+x) = 3x, alltså 3*(2+x) = 3x

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem

Ah då är jag med

för idn första fråga, bara multiplicera ihop allting, flytta över x till vänster sida och resten till höger, och dela med det som står framför x

Visa signatur

Real Programmers always confuse Christmas and Halloween because OCT 31 == DEC 25 !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elite
Två frågor:

1. 0.4 * 334 + 0,4 * 4,18 * x = 2.1 * 4.18 * (52 - x)

Vet jag inte alls hur jag ska ställa upp.

För att underlätta kan vi ersätta lite med bokstäver. Vi säger att:

0.4 * 334 = A
0,4 * 4,18 = B
2.1 * 4.18 = C

Då får vi:

A + B * x = C * (52 - x) <=> A = C(52-x) - Bx = 52C - Cx - Bx <=>
A - 52C = (C+B)x <=> (A - 52C)/(C+B) = x

Stoppa in siffrorna igen så har du svaret. Om något steg är oklart är det bara att fråga.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whodoo
Ah då är jag med

för idn första fråga, bara multiplicera ihop allting, flytta över x till vänster sida och resten till höger, och dela med det som står framför x

Ja, men tänker fel nånstans, ser lätt ut men får inte ihop det. Jag får det till(enligt boken ska man räkna med 3 siffror därav decimalerna):

0.4 * 334 + 0,4 * 4,18 * x = 2.1 * 4.18 * (52 - x)

133 + 1,67 * x = 8,77(52-x)

135x = 456 - 8,77x

135 + 8,77x = 456

144x/144 = 456/144

x = 3,16

Vilket är helt fel, vart gör jag fel?

EDIT: Zartax, tack såg din lösning nu, vid en första anblick ser det förvirrande ut Men får räkna med den på papper senare när jag har tid

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elite
Ja, men tänker fel nånstans, ser lätt ut men får inte ihop det. Jag får det till(enligt boken ska man räkna med 3 siffror därav decimalerna):

0.4 * 334 + 0,4 * 4,18 * x = 2.1 * 4.18 * (52 - x)

133 + 1,67 * x = 8,77(52-x)

135x = 456 - 8,77x

135 + 8,77x = 456

144x/144 = 456/144

x = 3,16

Vilket är helt fel, vart gör jag fel?

EDIT: Zartax, tack såg din lösning nu, vid en första anblick ser det förvirrande ut Men får räkna med den på papper senare när jag har tid

Kolla steg 2 till steg 3, du har ju 133 + 1.67x och får det till 135x, hur? Du kan ju inte addera exen till vanliga konstanter. Och även om du skulle adderat dem skulle du ju fått 134.67, inte 135. Så jag vet inte riktigt vad du gör där.

Du gör samma konstigheter i näst sista steget.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Kolla steg 2 till steg 3, du har ju 133 + 1.67x och får det till 135x, hur? Du kan ju inte addera exen till vanliga konstanter. Och även om du skulle adderat dem skulle du ju fått 134.67, inte 135. Så jag vet inte riktigt vad du gör där.

Du gör samma konstigheter i näst sista steget.

Jag tänkte (133 + 1,67) * x

Alltså (0,4 * 334) + (0,4 * 4,18) * x

Men det blir ju såklart fel, suttit med detta alldeles för länge nu, allting flyter ihop, känner mig korkad, nog bättre att starta om imorgon

EDIT: Angående avrundningar så gör dom inte så stor skillnad på svaret då det blir helt galet ändå men ja förstår att jag inte kan avrunda där.

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elite
Jag tänkte (133 + 1,67) * x

Alltså (0,4 * 334) + (0,4 * 4,18) * x

Men ja, suttit med detta alldeles för länge nu, allting flyter ihop, känner mig korkad, nog bättre att starta om imorgon

Tänk dock på att du ALDRIG får avrunda mitt i uträkningen vilket du verkar göra(mer än till rätt antal värdesiffror du skall räkna med antar jag, även om jag föredrar att aldrig avrunda alls). Skall du avrunda skall detta göras i slutet när räkningarna är klara. Skall du räkna med 3 värdesiffror får du inte avrunda 133+1.67 till 135 mitt i räkningarna.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av savje
Hmm, ok
.....

Du kan glömma att få ett explicit uttryck för detta. Du får lösa det numeriskt. Du har inga garantier om att du hittar ett globalt maximum. Tråkigt.
Jag ser att du tänkt derivera och hitta extremvärden, men

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elite
EDIT: Angående avrundningar så gör dom inte så stor skillnad på svaret då det blir helt galet ändå men ja förstår att jag inte kan avrunda där.

Det är därför man ersätter med bokstäver. Då blir det tydligt att räkna utan att man behöver göra avrundningar mitt i och man får ett exakt* svar i slutet.

* Så exakt som man har värdesiffror i början.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Ax mod B ger rest C
A, B och C givna.
Vilket metod använder jag för att räkna ut x?

Permalänk
Medlem

Ax/B = n + C/B där n är ett (alla) heltal.

x = (Bn + C)/A

För vissa n borde x bli ett heltal. x är något av dessa heltal.

OBS! Var skeptisk mot min uträkning! Googlade modulo och ad hoc-ade fram lösningsmetoden.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk

Hej,

jag behöver hjälp med följande uppg:

David kör 6,4 mil på 48 minuter när han ska till flickvän. Hur mycket ska han höja medelhastigheten, om han ska hinna på 40 minuter?

Tack i förhand!

Permalänk

Varifrån kommer &#960; (pi)?

Hur serie utvecklas log(x-1)? Testade med wolfram http://www.wolframalpha.com/input/?i=ln%28x-1%29 vilken gav πi varifrån kom detta pi?

Permalänk
Medlem

x² - 12x + 9 = 0

Går den att lösa utan att använda standardformeln för andragradsekvationer (på nåt mer "manuellt" sätt)?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Ax/B = n + C/B där n är ett (alla) heltal.

x = (Bn + C)/A

För vissa n borde x bli ett heltal. x är något av dessa heltal.

OBS! Var skeptisk mot min uträkning! Googlade modulo och ad hoc-ade fram lösningsmetoden.

Tack, det där fungerar ju även fast man måste prova sig fram.
Satt med det en tid och fick fram lösningen... Euklides algoritm framlänges sedan baklänges och lite grejer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datanisse100
Hej,

jag behöver hjälp med följande uppg:

David kör 6,4 mil på 48 minuter när han ska till flickvän. Hur mycket ska han höja medelhastigheten, om han ska hinna på 40 minuter?

Tack i förhand!

x är hans hastighet i km/h.

48x/60 = 64 visar hur det ser ut i första fallet, (48/60 = hur många timmar han kör)

detta ger dig x = (64*60)/48=80, det är hans medelhastighet i km/h i första fallet.

Vill han hinna dit på 40 minuter får du istället:

40x/60 = 64

detta ger dig x = (64*60)/40=96

Alltså måste han öka medelhastigheten med 96-80 = 16 km/h

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oreo
x² - 12x + 9 = 0

Går den att lösa utan att använda standardformeln för andragradsekvationer (på nåt mer "manuellt" sätt)?

Hur menar du standardformeln för andragradsekvationer? Jag skulle köra "pq-formeln" för den där.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Hur menar du standardformeln för andragradsekvationer? Jag skulle köra "pq-formeln" för den där.

Det är väl den som är standardformeln för andragradsekvationer?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Hur menar du standardformeln för andragradsekvationer? Jag skulle köra "pq-formeln" för den där.

Det var pq-formeln jag menade med standardformeln, men undrar som sagt om man kan lösa den på nåt annat sätt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Det är väl den som är standardformeln för andragradsekvationer?

Har nog aldrig hört den omnämnas som någon standardformel, men man lär sig något varje dag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oreo
Det var pq-formeln jag menade med standardformeln, men undrar som sagt om man kan lösa den på nåt annat sätt.

Okej, kan man säkert, dock tycker jag att pq-formeln ser ut att vara det enklaste i detta fallet.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oreo
Det var pq-formeln jag menade med standardformeln, men undrar som sagt om man kan lösa den på nåt annat sätt.

Du kan ju alltid lösa den manuellt vilket kommer leda till att du härleder pq-formeln.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Har nog aldrig hört den omnämnas som någon standardformel, men man lär sig något varje dag.

Den är väl inte officiellt standardformeln men det är den alla använder (finns det några andra?) så jag antog att det var den som menades med standardformeln.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Man kan ju lösa den numeriskt mha. t.ex. newton-rapson-metoden annars.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax

Den är väl inte officiellt standardformeln men det är den alla använder (finns det några andra?) så jag antog att det var den som menades med standardformeln.

Jo, jag antar det. Ibland tänker jag inte

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Man kan använda kvadratkomplettering. Det är med kvadratkomplettering man kommer fram till pq-formeln.

Permalänk
Medlem

Nån sugen att hjälpa lite?

a) förstår jag tror jag. Ax ger första kolonnen. Ska jag vrida andra hållet så tar jag A^(-1)= //ON-matris//=A^(t)x som ger första raden. Eller hur?

b) och c) blir fel trots ledningarna... =/

Kapitlet handlar om inversa och isometriska avbildningar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hordac
Nån sugen att hjälpa lite?

http://pici.se/pictures/small/LVbUAvBtU.jpg

a) förstår jag tror jag. Ax ger första kolonnen. Ska jag vrida andra hållet så tar jag A^(-1)= //ON-matris//=A^(t)x som ger första raden. Eller hur?

b) och c) blir fel trots ledningarna... =/

Kapitlet handlar om inversa och isometriska avbildningar.

a tror jag du tänkt rätt på.

b om u är parallell med vridningsaxeln så måste Au=u (detta ger att u är en egenvektor med egenvärde ett) Lös ekvationen
Au = u <=> Au -Iu = 0 <=> (A-I)u=0. Detta kan du lösa med gaussning (OBS att du kommer få parameter i lösningen, detta ger att det inte är säkert att du får samma som i facit).

c Ta en vektor v som är ortogonal mot u. Denna vektorn kommer vridas "maximalt" av matrisen. Så om du tittar på vinklen mellan Av och v så får du vridningen.

För att veta om det är positivt eller negativt kan du undersöka om de tre vektorerna u, v, Av är positivt orienterade. Enklaste sättet att kolla detta är att undersöka om determinanten av matrisen med dessa vektorer som kolloner är positiv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jop_the_jopsan
a tror jag du tänkt rätt på.

b om u är parallell med vridningsaxeln så måste Au=u (detta ger att u är en egenvektor med egenvärde ett) Lös ekvationen
Au = u <=> Au -Iu = 0 <=> (A-I)u=0. Detta kan du lösa med gaussning (OBS att du kommer få parameter i lösningen, detta ger att det inte är säkert att du får samma som i facit).

c Ta en vektor v som är ortogonal mot u. Denna vektorn kommer vridas "maximalt" av matrisen. Så om du tittar på vinklen mellan Av och v så får du vridningen.

För att veta om det är positivt eller negativt kan du undersöka om de tre vektorerna u, v, Av är positivt orienterade. Enklaste sättet att kolla detta är att undersöka om determinanten av matrisen med dessa vektorer som kolloner är positiv.

Jag tror jag fattar, tackar för svaret.