Matematiktråden (dina matematikproblem här!)

Permalänk
Medlem

Hej!
Prov imorgon, mattekurs 2C på gymnasiet. Jag har lite problem med att översätta formler till grafer och tvärtom.
Ex. 1: f(x)=-(x-3)^2-4, hur ser detta ut i en graf?
Ex. 2:

Hur skriver jag detta som en formel?
Ex. 3:

Hur skriver jag detta som en formel?

ELI5, jag är inte vass alls på detta. Tack!

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem

Bestäm vilken andragradsekvation som har rötterna

x1=2
x2=-6

Hur fan löser jag denna uppgift på enklast sätt?..

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Treant:

Bestäm vilken andragradsekvation som har rötterna

x1=2
x2=-6

Hur fan löser jag denna uppgift på enklast sätt?..

En rot är ju när funktionen = 0. Detta kan man ju lösa genom att låta f = (x-2)(x+6). Denna funktion kommer ju att bli 0 om man stoppar in 2 eller -6!

Sen vill de säkert att du skall slå ihop allt till ditt svar, så då är det bara att multiplicera sakerna med varandra och få:
x^2+4x-12

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

En rot är ju när funktionen = 0. Detta kan man ju lösa genom att låta f = (x-2)(x+6). Denna funktion kommer ju att bli 0 om man stoppar in 2 eller -6!

Sen vill de säkert att du skall slå ihop allt till ditt svar, så då är det bara att multiplicera sakerna med varandra och få:
x^2+4x-12

Tack!

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem

@Casper:

Om du skall rita grafer av funktioner så är det lättast att bara förenkla funktionen så långt det går och sedan sätta in lite värden.

Ex 1:

f(x) = (x-3)^2-4 = x^2-6x+9-4 = x^2 - 6x + 5 <- max förenklad

Ovan behövs egentligen inte alls, men kan ibland hjälpa att se hur funktionen ser ut. Till exempel så är ju x^2 en (positiv) kvadratisk funktion (glad smiley-kurva) som skär grafen i noll eftersom 0^2 = 0. "+5" skjuter upp den så att den skär y-axeln på y=5 eftersom 0+5=5.

För att se var kurvan vänder (min- eller maxpunkter) så måste du använda derivatan, ingår det i matte 2C?
Den är i alla fall: 2x -6, och den är därmed noll när x = 3, vilket då är en minpunkt.

Sätt sedan in x = 3 i första formeln och du får f(3) = -4, vilket är y-värdet för vändpunkten finns.

Ex 3:

Du ser att kurvan har en punkt i X = 0, Y = 2 och fler punkter i X = 1, Y =4 och X = -1, Y = 4. Det är definitivt en andragradskurva eftersom den bara har en vändpunkt!
Sätt upp formeln Y = ax^2+bx+c och sätt in värden:

1. f(0) = a*0+b*0+c = 2 (då Y=2 när X=0) -> c = 2 (std-förskjutningen som gör att Y-axeln skärs i punkten 2)
2. f(1) = a*1+b*1+2 = 4 -> a+b+2=4 -> a+b = 2 -> a = 2 - b
3. f(-1) = a*(-1)^2+b*(-1)+2=4 -> a - b + 2 = 4 -> // a = 2 - b // -> 2 - b - b +2 = 4 -> 2 - 2b = 2 -> b = 0 -> a = 2 - 0 = 2

Alltså, f(x) = 2x^2 + 2 vilket stämmer med tolkningen av grafen. Om b har ett värde (typ x^2 - 3x etc) så betyder det att kurvan är förskjuten i sidled, vilket din inte är. Konstanten C beror inte på X och blir således en förskjutning uppåt, kurvan skär Y i Y=2 istället för Y=0.

Att det är 2*X^2 påverkar bara lutningen på kurvan och är svårare att se, men ges av beräkningen.

Fråga om det är något du inte förstår, jag är inte en van mattelärare

Visa signatur

Intel i5 4670K + Hyper 212 EVO
Gigabyte GA-Z87-HD3
Fractal Design Define S
Asus GTX1070 Dual

Permalänk
Medlem

Jag har en till fråga..

"Bestäm måtten på en fotbollsplan som har omkretsen 300m och arean 5000m^2"

En fotbollsplan har 4 sidor där 2x är lika långa och 2y är lika långa. 2x+2y=300

Arean är längden*höjden. Alltså x*y=5000

Är det meningen att man ska göra ett ekvationssystem av denna information? Hur då i sådant fall?

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Skrivet av Treant:

Jag har en till fråga..

"Bestäm måtten på en fotbollsplan som har omkretsen 300m och arean 5000m^2"

En fotbollsplan har 4 sidor där 2x är lika långa och 2y är lika långa. 2x+2y=300

Arean är längden*höjden. Alltså x*y=5000

Är det meningen att man ska göra ett ekvationssystem av denna information? Hur då i sådant fall?

du är ju nästan där 0)
2x+2y=300 --> x+y=150 --> y=150-x
x*y=5000
Kombinera dom två

x*(150-x)=5000
150x-x2=5000 --> 0=5000+x2-150x --> x2-150x+5000=0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonden_88:

du är ju nästan där 0)
2x+2y=300 --> x+y=150 --> y=150-x
x*y=5000
Kombinera dom två

x*(150-x)=5000
150x-x2=5000 --> 0=5000+x2-150x --> x2-150x+5000=0

Tack. När jag använder PQ metoden så får jag fram x1 50, x2 100 vilket stämmer då x=100 och y=50.

Hur kan jag få fram både x och y på detta vis? Är det bara tur att det gick i detta fall? Trodde jag skulle få fram ett tal som var negativt (och därför gick att utesluta) och ett positivt som jag sedan skulle använda mig av för att räkna fram den variabel jag inte bröt ut.

Är fortfarande inte helt säker på detta så ursäkta om jag pratar nonsens nu.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Rita upp x+y = -2, dvs. y = -2 -x och x = 0 samt y = 0. Du bör få en triangel.

Aa får en triangel, då får jag att gränserna är -2 till 0 för x och -2 till 0 för y. Men får 0 när jag beräknar integralen som är fel.

Skrivet av Kalium:

Som Elgot sa, rita dom olika linjerna du har. Du får en triangel. Finns det inte sedan ett liknande exempel i något av videoklippen jag länkade?
Det hjälper inte dig ett dugg om vi bara säger gränserna till dig. För att klara den där kursen så MÅSTE du kunna ta fram integrationsgränser för ett sådant enkelt problem. Se till att lära dig det ordentligt nu, för det kommer mycket svårare uppgifter senare, tro mig.

Nä såklart inte men lite tips bara

Permalänk
Skrivet av Treant:

Tack. När jag använder PQ metoden så får jag fram x1 50, x2 100 vilket stämmer då x=100 och y=50.

Hur kan jag få fram både x och y på detta vis? Är det bara tur att det gick i detta fall? Trodde jag skulle få fram ett tal som var negativt (och därför gick att utesluta) och ett positivt som jag sedan skulle använda mig av för att räkna fram den variabel jag inte bröt ut.

Är fortfarande inte helt säker på detta så ursäkta om jag pratar nonsens nu.

om x=50 så blir ju y=100
och om du sätter x=100 så blir y=50

så du har tänkt rätt. och negativa tal kan du inte använda i detta fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Aa får en triangel, då får jag att gränserna är -2 till 0 för x och -2 till 0 för y. Men får 0 när jag beräknar integralen som är fel.

Nä såklart inte men lite tips bara

Har du kollat igenom klippen jag länkade? Men kunskapen från dom klippen så borde du klara av problemet.

Jag gjorde ett försök nu, trots att jag förträngt allt som har med analys att göra. Fick svaret 4/3 men är inte säker på att jag beräknat integralerna rätt. För gränserna så kollade jag på första fyra minuterna av det här klippet https://www.youtube.com/watch?v=6GZae1zbskg som jag även länkade tidigare. Kolla på det, prova att göra exakt samma sak som han gör.

Med dina gränser som du valt så får du en rektangel, eller ja en kvadrat blir det ju. Har du annat än en rektangel så kommer du få ett x eller ett y någonstans i gränserna, eller kanske till och med x^2 eller y^2 eller andra klurigheter. Men integrerar du på y först så kommer du få ett x någonstans i gränsen för den integralen och den andra får du bara siffror. Men för guds skull, kolla på klippet och gör exakt som han gör. Hans uppgift är i stort sett exakt likadan som din.

Här får du ett suddigt tips

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Bestäm vilken andragradsekvation som har rötterna

x1=2
x2=-6

Hur fan löser jag denna uppgift på enklast sätt?..

f(x)=(x-2)(x+6)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMunchy:

Hej!
Prov imorgon, mattekurs 2C på gymnasiet. Jag har lite problem med att översätta formler till grafer och tvärtom.
Ex. 1: f(x)=-(x-3)^2-4, hur ser detta ut i en graf?
Ex. 2: https://i.gyazo.com/5ca7fb0798c0b6874e19465a54078d06.png
Hur skriver jag detta som en formel?
Ex. 3: https://i.gyazo.com/0951012aa67916e80fdadc3c82cf76f8.png
Hur skriver jag detta som en formel?

ELI5, jag är inte vass alls på detta. Tack!

Dold text

Föjldfråga, jag har fått klarhet kring det mesta utom en sak; i formen y=ax^2+bx+c, hur får jag reda på a, och hur översätts den in i hur en graf ser ut?

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Casper:

Föjldfråga, jag har fått klarhet kring det mesta utom en sak; i formen y=ax^2+bx+c, hur får jag reda på a, och hur översätts den in i hur en graf ser ut?

Lite osäker på exakt vad du menar med att "få reda på a", men a påverkar iallafall grafens utseende genom att den skalar grafen i y-led, vilket man till exempel kan se genom att rita x² och 5x² jämsides.

Om a = 1 skalas grafen för x² med en faktor 1, dvs inte alls.
Om a = 2 skalas grafen med en faktor 2 i y-led, så alla värden blir dubbelt så stora.
Om a = 0 blir grafen bara ett horisontellt streck på x-axeln.
Om a = −1 blir grafen "likadan som x², fast spegelvänd neråt".

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Lite osäker på exakt vad du menar med att "få reda på a", men a påverkar iallafall grafens utseende genom att den skalar grafen i y-led, vilket man till exempel kan se genom att rita x² och 5x² jämsides.

Om a = 1 skalas grafen för x² med en faktor 1, dvs inte alls.
Om a = 2 skalas grafen med en faktor 2 i y-led, så alla värden blir dubbelt så stora.
Om a = 0 blir grafen bara ett horisontellt streck på x-axeln.
Om a = −1 blir grafen "likadan som x², fast spegelvänd neråt".

Vad jag menade var hur jag utifrån hur en graf ser ut kan få fram vad a är värd. Om jag tittar på en graf och ska skriva funktionen som grafen speglar, som skrivs i formen ax²+bx+c kan jag få ut c genom att titta på var grafen skär y-axeln, b genom att titta på... ja, jag är nog osäker på den med.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Treant:

Jag har en till fråga..

"Bestäm måtten på en fotbollsplan som har omkretsen 300m och arean 5000m^2"

En fotbollsplan har 4 sidor där 2x är lika långa och 2y är lika långa. 2x+2y=300

Arean är längden*höjden. Alltså x*y=5000

Är det meningen att man ska göra ett ekvationssystem av denna information? Hur då i sådant fall?

Du har redan ett ekvationssystem! Det ser ut så:

2x + 2y = 300
x · y = 5000

Eftersom du har två ekvationer kan du hitta två obekanta (x och y). Det är egentligen inga konstigheter, även om man kan bli skrämd av begreppet ekvationssystem. Vi börjar med den första ekvationen:

2x + 2y = 300

Dela båda leden med 2:

x + y = 150

Subtrahera y i båda leden för att lösa ut x:

x + yy = 150 − y
x = 150 − y

Nu har vi ett uttryck för x. Det viktiga här är att x är LIKA MED (150 − y). De är verkligen exakt samma sak. (Många förbiser tyvärr den faktiska betydelsen av likhet.) Det betyder att vi kan ersätta dem med varandra hur vi vill. Det gör vi nu i den andra ekvationen:

x · y = 5000
(150 − y) · y = 5000
150yy² = 5000
y² + 150y = 5000
y² + 150y − 5000 = 0

Det står nu −1 framför y², så vi dividerar båda leden med −1 för att få den form vi är vana vid (y² + py + q = 0):

y² − 150y + 5000 = 0

Nu löser man enkelt ut y, till exempel med PQ-formeln (p = −150, q = 5000).

Det jag vill poängtera här är det metodiska arbetssätt med en tydlig lösningsgång som jag använder: Man gör små ändringar i varje steg, vilket både minimerar risken för misstag och gör lösningsgången enkel att förstå, för en själv och andra.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Casper:

Vad jag menade var hur jag utifrån hur en graf ser ut kan få fram vad a är värd. Om jag tittar på en graf och ska skriva funktionen som grafen speglar, som skrivs i formen ax²+bx+c kan jag få ut c genom att titta på var grafen skär y-axeln, b genom att titta på... ja, jag är nog osäker på den med.

Roligt att du verkar använda Better SweClockers!

Vi tittar på ett av dina exempel:

För en helt vanlig andragradsfunktion f(x) = x² (med a = 1) är det ganska intuitivt att när x = 0 så är y = f(0) = 0² = 0 och när x = 1 så är y = f(1) = 1² = 1. Dvs om vi går ett steg åt höger från funktionens extrempunkt (från x = 0 till x = 1) så går funktionen tydligen ett steg uppåt (från 0 till 1).

Om a = 5 så gäller fortfarande att f(0) = 0, men nu är f(1) = 5 · 1² = 5. Ett steg åt höger gjorde alltså nu så att funktionen gick fem steg uppåt (från 0 till 5).

Om a = 17 så är fortfarande f(0) = 0, men f(1) = 17 · 1² = 17. Ett steg åt höger gav nu sjutton steg uppåt (från 0 till 17).

Anar vi ett mönster?

Vi vill generellt titta på funktionens extrempunkt och den punkt ett steg till höger om extrempunkten. Om extrempunkten ligger där x = −7 är det således f(−7) och f(−6) vi får jämföra.

I bilden ovan ligger extrempunkten där x = 0, varför vi tittar på f(0) och f(1). a är då, som vi tidigare såg, "hur många steg funktionen har gått uppåt mellan de två punkterna", dvs a = f(1) − f(0).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Du har redan ett ekvationssystem! Det ser ut så:

2x + 2y = 300
x · y = 5000

Eftersom du har två ekvationer kan du hitta två obekanta (x och y). Det är egentligen inga konstigheter, även om man kan bli skrämd av begreppet ekvationssystem. Vi börjar med den första ekvationen:

2x + 2y = 300

Dela båda leden med 2:

x + y = 150

Subtrahera y i båda leden för att lösa ut x:

x + yy = 150 − y
x = 150 − y

Nu har vi ett uttryck för x. Det viktiga här är att x är LIKA MED (150 − y). De är verkligen exakt samma sak. (Många förbiser tyvärr den faktiska betydelsen av likhet.) Det betyder att vi kan ersätta dem med varandra hur vi vill. Det gör vi nu i den andra ekvationen:

x · y = 5000
(150 − y) · y = 5000
150yy² = 5000
y² + 150y = 5000
y² + 150y − 5000 = 0

Det står nu −1 framför y², så vi dividerar båda leden med −1 för att få den form vi är vana vid (y² + py + q = 0):

y² − 150y + 5000 = 0

Nu löser man enkelt ut y, till exempel med PQ-formeln (p = −150, q = 5000).

Det jag vill poängtera här är det metodiska arbetssätt med en tydlig lösningsgång som jag använder: Man gör små ändringar i varje steg, vilket både minimerar risken för misstag och gör lösningsgången enkel att förstå, för en själv och andra.

Jo, tack ska du ha! Måste helt enkelt öva på detta så att det sitter. Pluggar just nu andragradsekvationer och de lättare har jag koll på. Denna var visserligen ganska lätt men när det gäller problemlösning och man själv ska ta reda på variablerna så blir det svårt ibland.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Treant:

Jo, tack ska du ha! Måste helt enkelt öva på detta så att det sitter. Pluggar just nu andragradsekvationer och de lättare har jag koll på. Denna var visserligen ganska lätt men när det gäller problemlösning och man själv ska ta reda på variablerna så blir det svårt ibland.

Det fina med andragradare är att om du har koll på "de lättare" så har du koll på alla (med reella lösningar åtminstone)! Detta beror på att alla andragradare kan skrivas på en universell form som du vet precis hur man löser:

x² + px + q = 0

(p och q får vara negativa.)

Om du ska lösa en andragradare som inte ser ut på det sättet skriver du bara om den så att den gör det. Exempel:

−5x² + 15x = 5/4
−5x² + 15x − 5/4 = 0
(−5x² + 15x − 5/4) / (−5) = 0 / (−5)
x² − 3x + 1/4 = 0

Nu fungerar PQ-formeln:

x = −(−3/2) ± √((−3/2)² − 1/4)
x = 3/2 ± √(9/4 − 1/4)
x = 3/2 ± √(8/4)
x = 3/2 ± √2

Och ekvationen är löst!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Har du kollat igenom klippen jag länkade? Men kunskapen från dom klippen så borde du klara av problemet.

Jag gjorde ett försök nu, trots att jag förträngt allt som har med analys att göra. Fick svaret 4/3 men är inte säker på att jag beräknat integralerna rätt. För gränserna så kollade jag på första fyra minuterna av det här klippet https://www.youtube.com/watch?v=6GZae1zbskg som jag även länkade tidigare. Kolla på det, prova att göra exakt samma sak som han gör.

Med dina gränser som du valt så får du en rektangel, eller ja en kvadrat blir det ju. Har du annat än en rektangel så kommer du få ett x eller ett y någonstans i gränserna, eller kanske till och med x^2 eller y^2 eller andra klurigheter. Men integrerar du på y först så kommer du få ett x någonstans i gränsen för den integralen och den andra får du bara siffror. Men för guds skull, kolla på klippet och gör exakt som han gör. Hans uppgift är i stort sett exakt likadan som din.

Här får du ett suddigt tips
http://i.imgur.com/XyKLeUG.jpg

Alright gjorde det och fick rätt nu(svaret var 4/3) Men har 2 frågor bara. Jag hade gränserna -2 till 0 för dx. Man måste alltid ha från mindre till högre va? Eller hade man fått samma svar med gränserna 0 till -2 för dx?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av mhj:

Alright gjorde det och fick rätt nu(svaret var 4/3) Men har 2 frågor bara. Jag hade gränserna -2 till 0 för dx. Man måste alltid ha från mindre till högre va? Eller hade man fått samma svar med gränserna 0 till -2 för dx?

Du hade fått samma belopp, fast negativt. Om integralen av en funktion från –2 till 0 är 5 så är integralen av samma funktion från 0 till –2 lika med –5. Khan Academy förklarar varför.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Linjär algebra

Har två problem jag inte får ordning på:

2.6 Låt ABC vara en triangel och låt M vara den punkt som delar medianen AA1 i förhållandet 2:1 Visa att

OM = 1/3(OA+OB+OC)

Motivera med hjälp av denna formel att de tre medianerna skär varandra i punkten M. (M utgör triangelns tyngdpunkt.)

2.23 låt e1, e2 vara en bas i planet. Vektorerna ê1, ê2 ges av

ê1 = -e1 + 2e2
ê2 = 3e1 + 4e2

Visa att ê1, ê2 också är en bas i planet. Vilka kordinater har vektorn u = 4e1 - 5e2 i basen ê1, ê2?

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Roligt att du verkar använda Better SweClockers!

Vi tittar på ett av dina exempel:

https://i.gyazo.com/0951012aa67916e80fdadc3c82cf76f8.png

För en helt vanlig andragradsfunktion f(x) = x² (med a = 1) är det ganska intuitivt att när x = 0 så är y = f(0) = 0² = 0 och när x = 1 så är y = f(1) = 1² = 1. Dvs om vi går ett steg åt höger från funktionens extrempunkt (från x = 0 till x = 1) så går funktionen tydligen ett steg uppåt (från 0 till 1).

Om a = 5 så gäller fortfarande att f(0) = 0, men nu är f(1) = 5 · 1² = 5. Ett steg åt höger gjorde alltså nu så att funktionen gick fem steg uppåt (från 0 till 5).

Om a = 17 så är fortfarande f(0) = 0, men f(1) = 17 · 1² = 17. Ett steg åt höger gav nu sjutton steg uppåt (från 0 till 17).

Anar vi ett mönster?

Vi vill generellt titta på funktionens extrempunkt och den punkt ett steg till höger om extrempunkten. Om extrempunkten ligger där x = −7 är det således f(−7) och f(−6) vi får jämföra.

I bilden ovan ligger extrempunkten där x = 0, varför vi tittar på f(0) och f(1). a är då, som vi tidigare såg, "hur många steg funktionen har gått uppåt mellan de två punkterna", dvs a = f(1) − f(0).

Dold text

Otroligt utförligt, tack så jäkligt!

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Casper:

Om "uppskatta värdet genom att titta i grafen" är en godkänd metod för att hitta konstanttermen bör man få göra det fler gånger om man vill.

Om grundantagandet är att formeln är av formen y = Ax^2 + Bx +C får man genom att hitta punkten (0,2) på kurvan och sätta in den:
2 = A*0 + B*0 + C, det vill säga C = 2.

Inte mycket nytt här kanske, men på liknande sätt kan man bestämma A och B genom att hitta fler punkter. (-1, 4) och (1, 4) verkar vara lämpliga kandidater, och sätter man in dem får man:
4 = A*(-1)^2 - B + C, dvs. 4 = A -B +2
samt
4 = A*(1)^2 +B + C, dvs. 4 = A +B +2

Genom att lösa detta ekvationssystem får man värden på både A och B.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Du hade fått samma belopp, fast negativt. Om integralen av en funktion från –2 till 0 är 5 så är integralen av samma funktion från 0 till –2 lika med –5. Khan Academy förklarar varför.

Alright men hur vet man om man ska ha från -2 till 0 eller från 0 till -2? Om man har en figur som den här ?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av mhj:

Alright men hur vet man om man ska ha från -2 till 0 eller från 0 till -2? Om man har en figur som den här ?

http://i.imgur.com/XyKLeUG.jpg

Hm … man vet vilket man "ska ha" från frågan. Om frågan är "Beräkna integralen av f(x) från −2 till 0" så är det från −2 till 0. När menar du att det kan vara otydligt?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag hade som tidigare nämnt matteprov idag, och den sista uppgiften kunde jag inte lösa. Kan någon förklara för mig, av ren nyfíkenhet?

En rektangel har två hörn på x-axeln, och två hörn på kurvan y=1/x²+4. Rektangeln har arean 10 areaenheter. Bestäm längden på sidorna.

När jag frågade läraren om en annan formulering på frågan bad han mig att rita ut grafen för att få en bättre bild av det, så jag försökte få fram olika koordinater för att få en bild på så vis. Om x=0 är y=4. Om x=1 är y=5. Om x=2 är y=4,25. Om x=3 är y=4,111.... Jag klarade som sagt inte av uppgiften och jag fick lämna klassrummet med stora frågetecken.

Vad är lösningen?

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Jag hade som tidigare nämnt matteprov idag, och den sista uppgiften kunde jag inte lösa. Kan någon förklara för mig, av ren nyfíkenhet?

En rektangel har två hörn på x-axeln, och två hörn på kurvan y=1/x²+4. Rektangeln har arean 10 areaenheter. Bestäm längden på sidorna.

När jag frågade läraren om en annan formulering på frågan bad han mig att rita ut grafen för att få en bättre bild av det, så jag försökte få fram olika koordinater för att få en bild på så vis. Om x=0 är y=4. Om x=1 är y=5. Om x=2 är y=4,25. Om x=3 är y=4,111.... Jag klarade som sagt inte av uppgiften och jag fick lämna klassrummet med stora frågetecken.

Vad är lösningen?

Lite luddigt formulerad fråga kan man tycka men, om x = -1 så är y=5 också på kurvan eller hur?

Punkterna på x axeln (som inte hör ihop med kurvan) borde vara -1 och 1, det ger en area på 10 enheter och är en rektangel.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Lite luddigt formulerad fråga kan man tycka men, om x = -1 så är y=5 också på kurvan eller hur?

Punkterna på x axeln (som inte hör ihop med kurvan) borde vara -1 och 1, det ger en area på 10 enheter och är en rektangel.

Fasen, det är klart. Tack!

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Hm … man vet vilket man "ska ha" från frågan. Om frågan är "Beräkna integralen av f(x) från −2 till 0" så är det från −2 till 0. När menar du att det kan vara otydligt?

I den här frågan fick vi inte gränserna som du skrev där utan vi ska ta reda på de själva utifrån en mängd. Sen när man ritat upp bilder så är min fråga hur man ser att man ska gå från -2 till 0 i triangeln, och inte från 0 till -2.