Permalänk
Gäst

Hem PC problem

Hej!
Jag har problem med min HemPC.
För det första är det så att när jag spelar spel som HL2, CS: S och Battlefield Vietnam så laggar det. Jag har kollat av FPS, och i CS: S kan den ligga mellan 80-120, men ibland går den ner til ca 10. Det gäller alla spel. Det andra problemet är det att jag ser svarta streck på skärmen. Det här problemet är lite svårt att förklara, men om någon vill hjälpa mig kan jag ta skärmdumpar.

Specs jag kan i huvet:
P4 3.0 GHZ HT
1024 RAM
ATi 9800 XT - 256 MB
LG Flatron L1725S plattskärm

Tack för att du läste, hoppas att du kan hjälpa mig.

Permalänk
Medlem

Det enda jag kan komma på just nu är om du har integrerat ljudkort, har du det så kan det bli sådär ibland. Testa med att dra ner ljudkvaliteten i spelen, alternativt dra ner ljudaccelerationen. (start->kör->skriv dxdiag->ljudfliken)

Permalänk
Gäst

Har ett SB Audigy 2 ZA, så det ska itne vara några problem. På andra ställen där jag har frågat har folk sagt åt mig att uppdatera moderkorts drivisarna, men var hittar jag vilket moderkort ja har och var kan man ladda hem drivisar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AeroToad
Har ett SB Audigy 2 ZA, så det ska itne vara några problem. På andra ställen där jag har frågat har folk sagt åt mig att uppdatera moderkorts drivisarna, men var hittar jag vilket moderkort ja har och var kan man ladda hem drivisar?

Jag använder ett litet program som heter Aida32 där man kan få info om precis allt i datorn. Har tyvärr ingen länk men en sökning på google kanske får dig att hitta det.
Det finns andra program som också gör samma sak.
När du väl fått info om vilket moderkort du har så kan du gå till dess hemsida och hämta hem uppdaterade drivisar.

Permalänk
Medlem

Hur är det med kylning? HemPC brukar inte vara så värst bra utrustade, utan det kan säkert vara så att [fel]grafikkortet blir överhettat[/fel](det är CPU som blir för varmt tydligen). Så är det för mig iallafall, och jag har i princip samma system som dig. Har du plombering på burken eller kan du spela med öppen burk? Jag har iallafall ingen plombering, pga att datorn varit inlämnad, så jag kör med öppen burk tillsvidare. Ska sätta in fler chassiefläktar, men för det behövs mer strömkontaker...

Ladda ner speedfan, finns i filarkivet. Du lär se ganska höga temperaturer?...

Edit: Sakfel: Det var CPU som blev för varmt för mig, och inte GFX..

Visa signatur

Citerar: "Äldreboende i framtiden kommer bara vara ett enda stort LAN.."

Permalänk
Gäst

Ja, när ja ringde supporten sade de också något om överhettning. Ska kolla det där speedfan.
Tack till er två som tar tid och hjälpa mig!

*Edit*
Det där Speedfan, var hittar jag det? Är det samma som CPUnånting? Det finns så många saker...

Permalänk
Medlem

Det finns under Systemövervakning och heter installspeedfan417.exe om du inte redan hittat det, glömde bort tråden lite...

Näst längst ner här alltså:
http://ftp.sweclockers.com/index.php?action=list&dir=System%F...

Visa signatur

Citerar: "Äldreboende i framtiden kommer bara vara ett enda stort LAN.."

Permalänk
Gäst

Har du också det problemet? När jag käner bakom fläkten på datorn är den jättevarm, i jämförelse med min kompis Dell med samma utrustning.
Du har inte Nicator som leverantör, eller?

Höga temperaturer. Vad kan jag göra för att sänka dem. Jag vill inte såga i chassit.

Permalänk
Medlem

läste genom lite snabbt här nu och gissar på att du har ny drives o så till graffet. Det du nämner om svarta streck på skärmen kopplar jag genast i ihop med så kallade "artifacts", vilket brukar dyka upp när du överklockar ditt graffe, vilket leder till för hög värme. Det är som alla nämner, du måste nog fixa bättre system.temp och kanske bättre kylning till graffet. Detta är nackdelarna med att köpa HemPC, det är oftas hyffsat bra saker som slängts in utan eftertanke.

Visa signatur

Everyone is different,no 2 people are not on fire!

Permalänk

Det kan vara din plattskärm som inte hänger med i Fps-spelen.
Hur många millisekunder är den på ? Låter dock lite långsökt.
Kan vara det där med ljuddrivrutiner också men jag tror somsagt att strecken beror på skärmen alt att grafikkortsfläkten har gått på lunch. Vanligt på 9800 korten. Öppna datorn och titta att fläkten snurrar jämnt och fint. Och inte stannar ibland osv... Skumt... kolla alla drivers också. Allt från Grafik , DX9, MOBO, CPU osv..

Visa signatur

Dell 2405 ;P + Shuttle SN25P, 3700+ San diego, 1GB XMS Pro, 6800GT (VF700Cu), 1 x WD Raptor 74GB, 1 x WD 200GB, 1 x Hitachi 250GB, DVD-R NEC 1300A. Kan någon dra ner värmen i min burk?

Permalänk
Medlem

Samma system, samma problem. Kör med chassit öppet. Uppdaterat alla drivrutiner som finns. Provat att koppla ur allt onödigt ur datorn.

Inget hjälper. Kvittar vilken inställning jag gör på grafiken i spel. Fps:en hoppar upp och ner som en jojo.

Permalänk
Gäst

Fan asså, det e så jävla knepigt. Har inte klockat mitt grafikkort nått alls, det är från ASUS och har 2 fläktar. Sen har jag en fläkt till PSU`n som alla har, och en som går till processorn endast. Sen efter att jag lämnat in den till deras support så har jag en till mini typ i fronten. Sen efter det har jag köpt en extra. nån sorts fläkt som får plats vid AGP`n och PCI platserna. Om någon vet något om flaskhalsar så vore jag OÄNDLIGT tacksam om den kunde kolla igenom det jag har och säga om det är fel på något. Det börjar gå mig REJÄLT på nerverna.
McENORE: sådana här streck är alltså inte mjukvaruproblem? Strecken uppstod efter att supporten vid HemPC hade bytt hela grafikkortet till ett nytt.
När jag känner på grafikkortet är det den varmaste delen i hela datorn, även när jag bara e inne i XP och FireFox.
Jag tror att felet ligger där någonstans.
Tck för er hjälp och tid

En sak till, de här olika temperaturerna i SpeedFan, vilka tillhör vad?
HD0 är förmodligen HD`n
Men temp1, 2 och 3 har jag nada ide om...

Permalänk
Medlem

Nu har jag löst det!

Flyttade ut datorn till förrådet. ca 5 grader där ute. Allt hackande försvann. Eftersom jag har provat med ett annat grafikkort är det inte kylningen till kortet som är problemet. Det är näst intill garanterat att det är kylningen till processorn.

Ringer till Office imorgon och ber dem sätta i en ny processorkylare och allt vad kylning heter.

Testa System Guard v.2.51. Hittade en länk på fujitsus forum. Det varnade hela tiden, när jag spelade, att processorn låg över 80 grader. (70 grader i förrådet)

Permalänk
Gäst

Pampers:
Jag hittar inget forum, så skulle du vlja maila programmet, eller ge mig en direktlänk, så jag kan titta efter varningar.

Permalänk
Gäst

Pampers:
Jag hittar inget forum, så skulle du vlja maila programmet, eller ge mig en direktlänk, så jag kan titta efter varningar.

Permalänk
Medlem

http://www.fsc-pc.de/support/Description.asp?drvid=33926

Inget speciellt med det programmet kanske, fungerar ungerfär på samma sätt som speed fan. Testa att spela något, programmet varnar vid ca 80 grader.

Frågan är om Office, mitt serviceställe, byter några komponenter åt mig.

Permalänk
Medlem

Låter intressant, ska genast kollas.. jag har hela tiden tagit för givet att det var grafikkortet, eftersom jag fått fram normala temperaturer på processorn, mellan 40 och 50 grader. Jag hade hört våra processorer inte skulle ha nån temperaturmätare, eller att funktionen skulle vara avstängd, men allt såg så normalt ut i speedfan.. Antagligen visar den helt fel då =/

Angående vad man skulle göra åt problemet.. jag ringde till supporten, och de sa att jag sklulle skicka in datorn, men att jag skulle vänta tills efter jul, eftersom de hade köer nu. Han sa att de skulle fixa det, så att problemet försvann, han lovade till och med att de skulle låta datorn stå på och tugga igenom prestandatest, och lösa felet, men det vet jag inte....
Efter att den varit inne tänkte jag köpa en fläktkontroller och sätta i fler fläktar bara..

Och, ja, jag har Nikator som leverantör, och jag fick precis som du(Aerotoad) fel grafikkort till en början, ett 9800NP istället för 9800XT. Klåpare är de =/

Hursomhelst, jag skulle testa något va? ...

Visa signatur

Citerar: "Äldreboende i framtiden kommer bara vara ett enda stort LAN.."

Permalänk
Medlem

Nicator är ena lustigkurrar.
Jag har också dem som leverantör.

Någon liten klåpare till tysk/japan/kines som inte borde få komma i närheten av en dator, hade lyckats göra så att en av sladdarna satt i fläkten till grafikkortet, vilket givetvis resulterade i överhettning.
På tal om överhettning var det inte bara frågan om grafikkortet, utan allt i datorn, eftersom den enda fläkt som fanns var en RIKTAD cpu-fläkt som alltså hade ett plaströr som gick ut till en "ventil" i chassit.
På tal om klåpare glömde de min diskettstation, vilket ju var jätteolyckligt när jag ringde samma kväll. När jag ringde igen för att den inte kommit efter 2 veckor, visar det sig att de glömt att skicka den till ALLA sina kunder.
På tal om jätteolyckligt, är det helt jävla normalt att det inte finns en enda PS/2 kontakt?! Svaret i supporten: "Ja, men det följer ju med ett trådlöst tgtbord + mus som kopplas via USB..."

Permalänk
Medlem

Jag fick en mer normal lösning, med processorfläkten direkt mot processorn, och jag fick även diskettstation och PS/2-kontakter, jag beställde dock inte det trådlösa.. Kanske jag hade tur...

Iallafall, det där programmet som Pampers länkade till ovanför - jag körde det, och då höjdes fläkttal på processorfläkten och det gick utmärkt att spela med burken stängd. Jag kom aldrig att tänka på att det skulle vara processorn, eftersom allt var så vanligt i speedfan som sagt. Idle ligger processorn i 40grader, men den går lätt upp i 70, om man kör fläktvarvtalen på standard(?). I programmet kan man ställa in vart processorn ska börja throttla, och det högsta valbara verkar vara just 70 grader.

Jag tror jag skippar att skicka in datorn, och istället införskaffar lite mer kylning!

Visa signatur

Citerar: "Äldreboende i framtiden kommer bara vara ett enda stort LAN.."

Permalänk
Medlem

Nu har jag definitivt löst det.

Jag tog bort dukten som sitter mot processorn. Där inne bodde det en mycket stor dammråtta :). Dammsög ur kylflänsen och rengjorde fläkt och dukt. Nu funkar det prima med chassit stängt.

Varför har jag inte tänkt på detta tidigare? Jo för att datorn har varit plomberad innan jag hade inne den på service

Permalänk
Gäst

Heh, första gången ja skicka in min dator så satt det ett 1/2 cm tjocks damnlager utanpå insuget till proceccorgrejjsen. Men jag ska kolla det där med damm.
Funkar inte det blir det ett nytt chassi med bra luftflöde!

Permalänk
Medlem

AeroToad:

Detta med ett nytt chassi låter bra. För det verkar som om systemtempen i era köpdatorer inte har ett bra luftgenomströmmning. Kolla med i bios eller med diverse. systemövervaknings vad din CPU och system temp ligger på.

Detta är ett prgram som funkar bra, lite basic info som kan vara bra att ha, även CPU och system temp:

ftp://ftp.sweclockers.com/pub/Systemövervakning

ta hem Everest home edition

Du bör hitta temp. under Computer > Overclock eller Computer > Sensor. Vet inte riktigt, då jag nu sitter på bärbar och det ger inte ut samma info om sånt jämnfört med en stationär.

Visa signatur

Everyone is different,no 2 people are not on fire!

Permalänk
Gäst

Ok, vad är denna sensor för något? Är det en del i datorn, eller kallas den så för att den fungerar som en sensor till processorn lr HD?
En annan sak jag hittade som jag blev lite orolig över är att mina ramminnen ligger på 200 mhz. Är inte det lite litet? Lägger upp en screenshot om några min.
Bild:

Permalänk
Medlem

Jag kollade med en kompis igår, som hade samma problem som oss med sin Scaleo 600. Han hade ett rör med en fläkt i, som var menad att ta in luft utanför burken. Vi slet loss röret och där fann en hel del damm, precis som för Pampers. Men sedan satte vi också fläkten direkt mot kylflänsen, och sumpade röret helt, eftersom det kändes som fläkten inte orkade blåsa så hårt hela vägen genom röret. Temperaturerna gick från 70 grader idle/full load till 43 idle och 56 full load. Det var en 3GHz P4:a han hade..

När vi gjorde detta hade jag faktiskt inte läst i tråden, tossig timing vi har..

Aerotoad: Minnena är DDR(Double Data Rate) SDRAM och går i 2x200MHz = 400MHz
Jag tror inte du ska behöva skaffa nytt chassie - det räcker nog med att skaffa ett par chassiefläktar som värst.

Visa signatur

Citerar: "Äldreboende i framtiden kommer bara vara ett enda stort LAN.."

Permalänk
Gäst

Så det här konstiga blåa röret som går till processorn rekommenderar ni att jag tar av?

Permalänk
Medlem

Ta av det och kolla om det fanns en massa damm där. Sedan är det nog bra om du har röret om du inte har några chassiefläktar, eftersom du får in kallare luft på processorn, men om du däremot har ett bra luftflöde i burken så ta bort röret, för att få ett hårdare blås mot kylflänsen. Jag skulle skaffat fler fläktar och tagit bort röret, men du kan juh testa med att bara kolla efter damm, och sedan ha på röret..

Edit: Om du inte hittade temperaturerna i Everest så är de lätt funna i speedfan eller i Fujitsu-Siemens Sysguard(som finns länkat tidigare i tråden). Tala om vad för temperatur du har på CPU..

Edit 2: Såg nu att du hade postat vad du hade för temperaturer högre upp i tråden, men jag antar att det var när datorn inte användes? Vad har du för temperaturer när du har spelat en stund?

Visa signatur

Citerar: "Äldreboende i framtiden kommer bara vara ett enda stort LAN.."

Permalänk
Gäst

Processorn: 50c idle.
Onboard: 36c idle
Va e onboard?

Permalänk
Medlem

Bah, jag är för seg med mina edits

Testa att spela en stund, och kolla vad du får för temperaturer då. 50 grader idle är aningen högt om man jämför med andra Scaleos(som fungerar som de ska d.v.s)..

Edit: Onboard är nån temperatur på mobot bara, vet inte exakt vilken/vart (jag e nabb)..

Visa signatur

Citerar: "Äldreboende i framtiden kommer bara vara ett enda stort LAN.."

Permalänk
Medlem

kommer iaf upp i 70 grader

Permalänk
Medlem

onboard är nog samma som systemtemp. då moderkortet tar upp tempen i hela system...50 grader idle är på tok mycket för en P4 (om du har en sån) och 70 grader är inte bra. Ligger själv runt 42-50 full load, med en AMD 2500+. har en polare med samma system som jag, fast med bättre chassi o så. Kör vanlig fläktkylning han oxå, fast han lite bättre saker, så han har runt 30-35 på cpu och rumstemp. på systemtempen.

Visa signatur

Everyone is different,no 2 people are not on fire!