Problem med min Seagate SCSI!

Permalänk
Avstängd

Problem med min Seagate SCSI!

Jag har precis försökt att få igång min scsi hhd. Det är en "Seagate ST318406Lc". Jag har kontroller kort och allt det. Jag har installerat det och det fungerar utmärkt i Xp. Men jag hittar inte själv hårddisken sen. Disken är igång, jag känner att den vibrerar.
Jag har alltså ingen erfarenhet av scsi i huvudtaget, jag har inte en aning om var jumpern ska sitta på den ens. Det står något om det på den, men jag fattar inte.
Ska man ha drivrutiner till denna modellen?
Är det någon som har en sån här hdd som kan hjälpa mig lite?

Permalänk
Medlem

Har du terminerat den?

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

scsi måste nästan ha en terminator i slutet på scsi kedjan och du måste även manuellt ställa in ett scsi nummer på hårdisken tex scsi kontrollen är alltid 0 eller 1 så din hårdisk kan allså bli 2-3-4-5-6-osv beroende på typ av scsi men föratt det ska funka så ska det sitta en hårdvaru terminator som bryter kedjan i sista kontakten om inget annat sägs. Du är inte ensam om att ha bråkat med scsi diskar har haft cirka 13 st själv både interna och externa med olika adaptrar kontakter och en hel uppsjö med saker svårt att få det att funka ibland men mycket enklarare och stabilare än att fiffla med värdelösa ide master slave och sånt skräp lycka till

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro